@xervz Spännande inlägg!
Just det här med att skicka L2 över routrar är något jag inte rört så mycket utanför en labb-miljö.
Men baserat på det lilla jag vet så finns det väldigt många olika metoder att skicka L2 trafik över routade nät.
Egentligen tycker jag att det är lite löjligt att allt alltid ska routas. Jag menar man förstår att Telia vill ha skalbara, homogena lösningar och att när man ska skicka L2 trafik över stora avstånd så måste det nästan routas, men i ditt fall hade jag nog bara kört ett separat VLAN mellan dina lägenheterna.
Hade jag varit du så hade jag gjort som @pv2b föreslog och skickat lite testtrafik. Ändra en variabel i taget och se vad som kommer ut på andra änden av linan - du kan även köra Python, finns massa moduler för att skicka olika paket/frames.
Sedan hade jag förmedlat datan till Telia - snyggast är ju om de faktiskt erbjuder en fungerande L2 koppling.
Annars kan du ju alltid bygga något eget ex. köra en router på var sida om L2 linan och så konfa DHCP-relay. Alternativt sätta upp typ L2TP mellan routrarna, men känns som en dålig lösning byggt på en annan dålig lösning. Blir onödigt komplicerat.