Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur kom du fram till den resvägen? Buss till Upplands Väsby, tåg till Märsta och buss till Arlanda tar samma tid och snabbare vissa avgångar. Buss som går Vallentuna > Upplands Väsby > Arlanda hade väl tagit 40 min, blir ändå nästan 3 mil. Buss hade alltså löst problemet.

Google Maps sa det. Men den föreslog via väsby också men den tog exakt lika jättelång tid. Tåg raka vägen hade varit en extremt mycket bättre lösning för väldigt många som bor på den sidan av stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Mig veterligen så återkommer sommar och semesterperioden varje år så det behöver man planera och ev. rekrytera för som på alla arbetsplatser.

Sedan var kritiken inte riktad mot Flygbussarna specifikt men vi kan nog alla instämma i att det är för dåligt att Sveriges största flygplats inte har tillräckligt goda kommunikationer dygnet runt mitt i högsäsong.

Det är dig fritt att öppna en busslinje som kör 30-minuterstrafik från Arlanda på natten mitt i semestrarna. Du sitter på en liten guldgruva som de ordinarie bolagen inte har en aning om.

*Durr*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Google Maps sa det. Men den föreslog via väsby också men den tog exakt lika jättelång tid. Tåg raka vägen hade varit en extremt mycket bättre lösning för väldigt många som bor på den sidan av stan.

Hade inte varit rationellt för att spara fem-tio minuter över buss.

30-40 min för denna sträcka är normalt i resten av landet dessutom, buss Vallentuna > Upplands Väsby > Arlanda är nog allt som hade behövts.

Betala för Arlanda Express på den sträckan är hellre inte rationellt, men ingen förväntar sig nog Google Maps att vara rationell. Du klarar dig väl på SL enkelbiljett på buss och pendel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är dig fritt att öppna en busslinje som kör 30-minuterstrafik från Arlanda på natten mitt i semestrarna. Du sitter på en liten guldgruva som de ordinarie bolagen inte har en aning om.

*Durr*

Bra förslag, tack! Önskar du gå in med lite riskkapital? :D💸

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade inte varit rationellt för att spara fem-tio minuter över buss.

30-40 min för denna sträcka är normalt i resten av landet dessutom, buss Vallentuna > Upplands Väsby > Arlanda är nog allt som hade behövts.

5-10 minuter? Dryga milen med tåg tar verkligen inte 1h 20m, utan besparingen med Roslagsbanan till Arlanda hade varit MYCKET större än 5-10 min, snarare 60 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

5-10 minuter? Dryga milen med tåg tar verkligen inte 1h 20m, utan besparingen med Roslagsbanan till Arlanda hade varit MYCKET större än 5-10 min, snarare 60 min.

Du talar om 16-18 km spår med broar eller tunnlar. Roslagsbanan har ju snigelfart, men ok inte lika lång restid som till Kårsta då ingen längs sträckan lär vilja ha stopp.

Det hade tagit 30 min med direktbuss, några minuter extra om den stannar i Upplands Väsby.

Vad är rationellt, lägga några miljoner på bussar eller någon miljard på spår och tåg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du talar om 16-18 km spår med broar eller tunnlar. Roslagsbanan har ju snigelfart, men ok inte lika lång restid som till Kårsta då ingen längs sträckan lär vilja ha stopp.

Det hade tagit 30 min med direktbuss, några minuter extra om den stannar i Upplands Väsby.

Vad är rationellt, lägga några miljoner på bussar eller någon miljard på spår och tåg?

Blir många direktbussar som ska snigla sig runt om hela norrsidan av stan ska få dom. Vad exakt som är mest ekonomiskt försvarbart vet jag inte, men det finns ju en anledning till att tåg i många fall är bättre o stabilare färdmedel än en buss som ska köra runt på trafikerade bilvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Blir många direktbussar som ska snigla sig runt om hela norrsidan av stan ska få dom. Vad exakt som är mest ekonomiskt försvarbart vet jag inte, men det finns ju en anledning till att tåg i många fall är bättre o stabilare färdmedel än en buss som ska köra runt på trafikerade bilvägar.

Det går redan bussar mellan Vallentuna och Upplands Väsby, världen raserar nog inte av att köra på E4an i 12 km. Det går ju att köra på E4an för flygbussarna!

Bygga infrastrukturen som kostar. Bara enstaka mindre broar eller tunnlar kan snabbt kosta flera hundra miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går redan bussar mellan Vallentuna och Upplands Väsby, världen raserar nog inte av att köra på E4an i 12 km. Det går ju att köra på E4an för flygbussarna!

Bygga infrastrukturen som kostar. Bara enstaka mindre broar eller tunnlar kan snabbt kosta flera hundra miljoner.

Mja vi får väl se om dom beslutar sig för nåt öht inom snar framtid, som det är nu så är det under all kritik iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra förslag, tack! Önskar du gå in med lite riskkapital? :D💸

Aldrig i livet, men det är inte heller jag som säger att det finns underlag att köra 30-minuterstrafik med icke-existerande förare mitt i natten under sommarsemestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är dig fritt att öppna en busslinje som kör 30-minuterstrafik från Arlanda på natten mitt i semestrarna. Du sitter på en liten guldgruva som de ordinarie bolagen inte har en aning om.

*Durr*

Tror detta är mer ett politiskt problem och har att göra med infrastrukturen & bolagen.

Hur kan andra länder sköta det så smidigt då? Som nämnt tex, Helsingfors, Amsterdam, Frankfurt alla runt 4-5e för tåg in till stan problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarKzY:

Tror detta är mer ett politiskt problem och har att göra med infrastrukturen & bolagen.

Hur kan andra länder sköta det så smidigt då? Som nämnt tex, Helsingfors, Amsterdam, Frankfurt alla runt 4-5e för tåg in till stan problemfritt.

Där jag kan säga att det varit betydligt smidigare så har flygplatsen legat betydligt närmare.

In till Stockholm central kommer du dock på 20 min både med InterCity och Arlanda express. Det är väl att ta sig någon annan stans som är problem

Permalänk
Avstängd

Förlitar man sig på kollektivtrafiken så får man faktiskt vara beredd på att det bara fungerar ibland.

Permalänk
Medlem

sydeuropa till kastrup- 3 timmar
kastrup till malmö - 3 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarKzY:

Måste bara skriva i denna tråd också då jag precis landat i Arlanda mitt i natten (kl 1).

Det finns INGA bra alternativ att ta sig hem till Stockholm centralt nattetid om inte någon hämtar.

TAXI: Både Taxi Sthlm, Kurir, Uber, Bolt etc. ville ha hela 1000 kr(!) till Stockholm City. Det var KAOS med folk utanför, massa turister och hög efterfrågan. Därför de försöker luras, men man har ju inget val när Flygbussarna, Arlanda Express, och SL inte går längre.

Visst, hade kunnat åka SL men det hade tagit 2 timmar hem med massa byten.

Arlanda Express är f.ö jävla dyrt, 320 kr för en person? I Finland (Helsingfors) kostar tåget 4 Euro till stan från flygplatsen, dessutom går den mycket oftare och är helt klanderfri.

Nej, Arlanda är definitivt den sämsta flygplatsen jag varit på när det kommer till prisvärd, pålitlig och snabb kommunikation in till huvudstaden från flyget.

Det skulle kunna vara så att det fanns en synkad avgång med flygbussarna, men den går nog 30-60 minuter efter landningen, och jag tror inte man skulle hinna med den utan att jogga med nuvarande lösning (busshållplatsen är på andra sidan Sky City)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

sydeuropa till kastrup- 3 timmar
kastrup till malmö - 3 timmar

När jag åkte kastrup - malmö tog det 20 minuter för ca 1 månad sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tyvärr går ju det mesta av flygtrafiken via Arlanda, ska du någonstans kan du knappast undvika det stoppet.
Men antar att Stockholmarna behöver något slags bidrag.

Samtidigt går det ju inte att komma ifrån att det är en stor svaghet med för mycket koncentrerat till en punkt.
Händer det något större där så lamslås hela landets flygtrafik.
Någon slags katastrof, attentat/terrordåd, attack från främmande makt, längre strömavbrott el annat.

Borde helt klart finnas fler flygrutter som inte alls är beroende av Arlanda.

Bl a därför man undviker att resa, inte flugit på många år.
Resande är sällan en särskilt trevlig upplevelse även om resmålet må vara det.

Ni klagar på att det tar en halvtimme-timme extra att ta er någonstans från flygplatsen.
Då har ni inte upplevt vad som är vanligt på orten där jag bor.
Det händer regelbundet att flyget inte alls kan landa lokalt, måste istället vända om och landa på en annan flygplats långt bort för att sen behöva sitta i buss i många timmar. Så istället för att vara hemma strax före kl 23, blir det istället efter 04.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D.:

Tyvärr går ju det mesta av flygtrafiken via Arlanda, ska du någonstans kan du knappast undvika det stoppet.
Men antar att Stockholmarna behöver något slags bidrag.

Samtidigt går det ju inte att komma ifrån att det är en stor svaghet med för mycket koncentrerat till en punkt.
Händer det något större där så lamslås hela landets flygtrafik.
Någon slags katastrof, attentat/terrordåd, attack från främmande makt, längre strömavbrott el annat.

Borde helt klart finnas fler flygrutter som inte alls är beroende av Arlanda.

Bl a därför man undviker att resa, inte flugit på många år.
Resande är sällan en särskilt trevlig upplevelse även om resmålet må vara det.

Ni klagar på att det tar en halvtimme-timme extra att ta er någonstans från flygplatsen.
Då har ni inte upplevt vad som är vanligt på orten där jag bor.
Det händer regelbundet att flyget inte alls kan landa lokalt, måste istället vända om och landa på en annan flygplats långt bort för att sen behöva sitta i buss i många timmar. Så istället för att vara hemma strax före kl 23, blir det istället efter 04.

Jag har aldrig flugit via Arlanda, däremot känns det som om man gärna får ta vägen förbi Kastrup hyfsat ofta. Men jag bor ju söder om Stockholm också, kanske påverkar (eller att jag inte flyger öst eller nordöst heller).

Annars funderade jag på hur jobbigt det är att ta sig till Landvetter men kom på att jag inte har åkt kollektivt dit på rätt många år. Flyger mest i jobbet och då är det taxi som gäller, privat på semester och liknande så brukar jag ta bilen. En vecka eller två med parkering brukar inte bli dyrare än två tur-och-retur-biljetter på flygbussen eller taxi, om man inte absolut måste stå på de närmaste parkeringarna förstås.