Permalänk
Medlem

Kylflänsar för DDR5?

Finns det några bra sådana att köpa?

Har suttit och trixat med mina minnen, och därmed blivit varse att DDR5 på 1.4V lätt når över 60 grader i stresstest. Det ger i sin tur tråkiga resultat för stabilitet och timings.

Tänkte ghettomodda in en 120mm fläkt direkt över minnena, men vore ännu bättre om det finns riktiga kylflänsar att sätta på minnena.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte bara jag som är trött på sådana här ghetto-lösningar?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är väl inte bara jag som är trött på sådana här ghetto-lösningar?`
<Uppladdad bildlänk>

Har tyvärr bara sett av Aliexpresskvalitet om man inte går över på vattenkylning.
https://www.aliexpress.com/item/1005003723202202.html

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Nej nej, små högvarviga fläktar är endast avsedda till tortyrredskap. Vad som skulle behövas är riktiga kylflänsar istället för de helt värdelösa värmespridarna som sitter på alla minnen.

Permalänk
Medlem

De höga kyflänsarna som var populära för 10-15 år sen verkar dock försvunnit.

Här om du har möjlighet till att 3D-printa
https://www.thingiverse.com/thing:3505201/remixes

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej nej, små högvarviga fläktar är endast avsedda till tortyrredskap. Vad som skulle behövas är riktiga kylflänsar istället för de helt värdelösa värmespridarna som sitter på alla minnen.

https://www.aquatuning.se/vattenkylning/hdd-ram-vattenblock/
https://www.coolerkit.se/shop/thermalright-hr-07-trio-2225p.h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De höga kyflänsarna som var populära för 10-15 år sen verkar dock försvunnit.

Här om du har möjlighet till att 3D-printa
https://www.thingiverse.com/thing:3505201/remixes

Har ingen möjlighet att 3D-printa, tyvärr.

Typ nåt i stil med den där Thermalright-kylaren, fast för DDR5, hade suttit fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har ingen möjlighet att 3D-printa, tyvärr.

Typ nåt i stil med den där Thermalright-kylaren, fast för DDR5, hade suttit fint.

http://www.thermalright.com/product/hr-07/

Permalänk
Medlem

Fast det är inget som indikerar att den är kompatibel med DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det är inget som indikerar att den är kompatibel med DDR5.

Produkten är så antik att den kom när DDR2 var hett, så det vore konstigt om den var DDR5 kompatibel.
Däremot så bör det ju inte vara några problem för en DIMM är har ju fortfarande samma storlek idag som då, och då borde den fungera så länge du har en dubbelsidig DIMM, för det är det som är begränsningen på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Produkten är så antik att den kom när DDR2 var hett, så det vore konstigt om den var DDR5 kompatibel.
Däremot så bör det ju inte vara några problem för en DIMM är har ju fortfarande samma storlek idag som då, och då borde den fungera så länge du har en dubbelsidig DIMM, för det är det som är begränsningen på den.

DDR4 och 5 är något högre och tjockare än DDr3.

Permalänk
Medlem

Räcker med lite luftflöde bara så droppar temps avsevärt. Satte en liten 40mm fläkt som jag ställde in på 2000rpm (jag kunde ej höra denna i min custom loop) gick från 45c till 38. Körde jag fläkten högre så lät det fördjävligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det är inget som indikerar att den är kompatibel med DDR5.

Enkelt att bara fråga dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

DDR4 och 5 är något högre och tjockare än DDr3.

Hur mycket då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Produkten är så antik att den kom när DDR2 var hett, så det vore konstigt om den var DDR5 kompatibel.
Däremot så bör det ju inte vara några problem för en DIMM är har ju fortfarande samma storlek idag som då, och då borde den fungera så länge du har en dubbelsidig DIMM, för det är det som är begränsningen på den.

Vadå ? Menar du att den ska var dubbelt så stor. Tror nog inte det behövs. Sen ligger där ju luft flöde på den. Funkar hur bra som helst.

Answer : Since DDR3 has not been released to the market yet, and based on limited resources, we know that the upcoming DDR3 will have the same basics as the DDR2. The only difference is in the increased frequency in DDR3. HR-07 will still be able to handle them with ease. As for TSOP sealed type RAM, HR-07 can certainly be installed with no problem.

Svar: Eftersom DDR3 inte har släppts på marknaden ännu, och baserat på begränsade resurser, vet vi att den kommande DDR3 kommer att ha samma grunder som DDR2. Den enda skillnaden är i den ökade frekvensen i DDR3. HR-07 kommer fortfarande att kunna hantera dem med lätthet. När det gäller TSOP-förseglad typ RAM kan HR-07 säkert installeras utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Räcker med lite luftflöde bara så droppar temps avsevärt. Satte en liten 40mm fläkt som jag ställde in på 2000rpm (jag kunde ej höra denna i min custom loop) gick från 45c till 38. Körde jag fläkten högre så lät det fördjävligt

Räcker och räcker... DDR5 begränsas kraftigt att temperatur och alla värmespridare som sitter på stickorna är skit (G.Skill, som jag råkar ha, är dessutom sämst).

Jag har 6st EK Vardar i fronten, 3st Noctua AF-14 i toppen och en 120mm Noctua som blåser luft rakt på minnena. På 1.4V landar jag på över 50 grader i Anta777 Extreme (det är för övrigt 10 grader kallare än innan jag fulhackade dit 120mm fläkten).

Temperaturen gör stor skillnad i vilka hastigheter och timings som kan köras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Räcker och räcker... DDR5 begränsas kraftigt att temperatur och alla värmespridare som sitter på stickorna är skit (G.Skill, som jag råkar ha, är dessutom sämst).

Jag har 6st EK Vardar i fronten, 3st Noctua AF-14 i toppen och en 120mm Noctua som blåser luft rakt på minnena. På 1.4V landar jag på över 50 grader i Anta777 Extreme (det är för övrigt 10 grader kallare än innan jag fulhackade dit 120mm fläkten).

Temperaturen gör stor skillnad i vilka hastigheter och timings som kan köras.

ja absolut är det så, sitter själv på ddr4 4200 CL15. värme spelar roll även här, dock som jag sa så kan det absolut vara värt att testa med fläkt i första hand, att ha fläktar som blåser 4cm bort eller en som sitter direkt ovanför kortsidan är även det väldigt stor skillnad. Håller även med om att heatspreaders är skit.

Frågan är hur långt du behöver stressa dessa, varma absolut, men får du errors pga detta ännu? och märker du av något vid normalt användande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Räcker och räcker... DDR5 begränsas kraftigt att temperatur och alla värmespridare som sitter på stickorna är skit (G.Skill, som jag råkar ha, är dessutom sämst).

Jag har 6st EK Vardar i fronten, 3st Noctua AF-14 i toppen och en 120mm Noctua som blåser luft rakt på minnena. På 1.4V landar jag på över 50 grader i Anta777 Extreme (det är för övrigt 10 grader kallare än innan jag fulhackade dit 120mm fläkten).

Temperaturen gör stor skillnad i vilka hastigheter och timings som kan köras.

Nej de är inte skit. Du sitter och stresstester på 1.4 V som inte ens DDR5 behöver. Sen nu till detta igen. Sitter och stresstester och sen klagar på värmen. Kör dem som de är tillverkade att köra. Så slipper du värmen.
Åter igen. Hur varma är de under normala användning. För det är ju det som är viktigt.
Eller du sitter 24/7 och stresstester. Jag sitter och spelar spel på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nej de är inte skit. Du sitter och stresstester på 1.4 V som inte ens DDR5 behöver. Sen nu till detta igen. Sitter och stresstester och sen klagar på värmen. Kör dem som de är tillverkade att köra. Så slipper du värmen.
Åter igen. Hur varma är de under normala användning. För det är ju det som är viktigt.
Eller du sitter 24/7 och stresstester. Jag sitter och spelar spel på min dator.

Jo, värmespridarna är skit. Uppenbarligen tycker tillverkaren att 1.4V behövs för deras XMP-profil. Värme är en vanlig orsak till att många DDR5-minnen är instabila när man kör dem i sina XMP-profiler, särskilt snabbare minnen på 1.45V.
Nu köper jag dock inte dyrt minne för att köra i JEDEC-spec eller någon sunkig XMP-profil. Jag har inte heller för avsikt att testa stabiliteten genom att spela - det är ett utmärkt recept för att få ett korrupt system på grund av instabila minnen. Jag tänker då fortsätta stresstesta minnen för att validera inställningarna, tack så mycket.

Fan, att läsa detta på ett forum för kylning och överclockning på Sweclockers. Skämmes, ta mig fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

ja absolut är det så, sitter själv på ddr4 4200 CL15. värme spelar roll även här, dock som jag sa så kan det absolut vara värt att testa med fläkt i första hand, att ha fläktar som blåser 4cm bort eller en som sitter direkt ovanför kortsidan är även det väldigt stor skillnad. Håller även med om att heatspreaders är skit.

Frågan är hur långt du behöver stressa dessa, varma absolut, men får du errors pga detta ännu? och märker du av något vid normalt användande?

Alltså, det handlar om hur mycket man kan pressa minnena. Över 60 grader och det blir svårt att få dem över 6600Mt/s med slappa timings. 10 grader kallare och 6800Mt/s funkar med bra timings. Eventuellt 7000 eller 7200Mt/s också. 5-10 grader kallare och det borde gå att tangera gränsen för vad moderkortet klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, det handlar om hur mycket man kan pressa minnena. Över 60 grader och det blir svårt att få dem över 6600Mt/s med slappa timings. 10 grader kallare och 6800Mt/s funkar med bra timings. Eventuellt 7000 eller 7200Mt/s också. 5-10 grader kallare och det borde gå att tangera gränsen för vad moderkortet klarar.

Är du villig att vattenkylda? (Har ej läst allt då jag själv sitter och pressar minnen nu)

Annars är det custom kylning med ren koppar, ska se om jag hittar länken till dom som jag kikade på förut, fast till ddr4 då..

Permalänk
Medlem

https://bartxstore.com/shop/custom-ram-copper-heatsinks-for-d...

Ren koppar, leder bort värme rätt fort, tror du även kan köra på Monarch x4 från EK på dessa om du vill gå över till vatten sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Är du villig att vattenkylda? (Har ej läst allt då jag själv sitter och pressar minnen nu)

Annars är det custom kylning med ren koppar, ska se om jag hittar länken till dom som jag kikade på förut, fast till ddr4 då..

Nä, någon dag ska jag bygga en ultrafet custom loop, men inte idag.

Skrivet av MrWhizeguy:

https://bartxstore.com/shop/custom-ram-copper-heatsinks-for-d...

Ren koppar, leder bort värme rätt fort, tror du även kan köra på Monarch x4 från EK på dessa om du vill gå över till vatten sen

Hade hoppats på en betydligt billigare lösning, fast det ser fan porrigt ut... Vet du om de är någe bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, någon dag ska jag bygga en ultrafet custom loop, men inte idag.

Hade hoppats på en betydligt billigare lösning, fast det ser fan porrigt ut... Vet du om de är någe bra?

lite svårt med reviews, men det var två tre stycken som gav bra lovord om denna på overclockers, jämförde denna mod bitspowers variant och gav 4 grader svalare än den.
Luumi gjorde en review på bitspower tidigare: https://www.youtube.com/watch?v=rxXnHjWucuw

https://shop.bitspower.com/index.php?route=product%2Fproduct&...