Hur köper man crypto i dagens absurda banksituation?

Permalänk
Skrivet av plajton:

Låter mer som att du på något sätt lyckats krångla till det. Jag och vänner köper krypto konstant utan problem, men ja eftersom hela kryptomarknaden och speciellt exchanges känns ganska sketchy köper jag oftast via revolut med ett kort för engångsbruk.

Nu har iofs hela min "lilla" investering gått upp i rök i och med att jag mest köpte alt coins, men hade jag tagit ut pengarna hade ju det varit ännu mer krångligt i och med deklaration etc.

Jag förstår bankernas syn på det hela, krypto är ju inte riktigt där det marknadsför sig att vara ännu. Lycka till på resan, hade personligen kört andra alternativ än krypto som backup

Via vilken bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Efter 3 timmar i olikas supporter så har jag insett att jag måste skaffa en ny bank... Ica banken är bara sämst på alla sätt.
För dom som är nyfikna så går det inte längre att handla crypto via paypal någonstans på någon exchange överhuvudtaget.
Det stödet har slutat... Man får nu endast ta ut pengar via paypal...
Och icabanken stödjer inte google pay så det gick inte heller...

Så vilken bank borde jag välja?
Swedbank, nordea, danskebank och Länsförsäkringar går bort då dom har liknade synsätt som ica banken.

Så det verkar lämna SEB, Skandiabanken och handelsbanken. Varav ingen av dom stödjer google pay heller...
Förslag? Vad använder alla andra?

För mig fungerar Länsförsäkringar och Revolut utan problem. Jag meddelade dock Länsförsäkringar när jag blev kund att jag har Revolut också och att det kan komma överföringar från Revolut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Efter 3 timmar i olikas supporter så har jag insett att jag måste skaffa en ny bank... Ica banken är bara sämst på alla sätt.
För dom som är nyfikna så går det inte längre att handla crypto via paypal någonstans på någon exchange överhuvudtaget.
Det stödet har slutat... Man får nu endast ta ut pengar via paypal...
Och icabanken stödjer inte google pay så det gick inte heller...

Så vilken bank borde jag välja?
Swedbank, nordea, danskebank och Länsförsäkringar går bort då dom har liknade synsätt som ica banken.

Så det verkar lämna SEB, Skandiabanken och handelsbanken. Varav ingen av dom stödjer google pay heller...
Förslag? Vad använder alla andra?

Jag kör sparbanken (som kör samma regler som Swedbank). Dvs jag var tvungen att gå med på deras Nord Korea fasoner och skickade in en lista på alla kryptovalutor jag äger och alla jag ens planerar att äga i framtiden. Alla wallet-addresser jag har. En lista på hur mycket pengar jag har i banker och krypto utanför dem osv osv osv. Jag är nu klassad som en "högrisk-kund" och får därmed svara på extra många kundkännedom-enkäter och i och med detta tillåter de mig endast att göra betalningar till Coinbase (när det kommer till krypto). De har sagt att om jag ens försöker göra en betalning till någon annan kryptobörs så stänger de mitt konto direkt.

Så ja, med tanke på hur bankerna i Sverige behandlar en så blir man bara mer och mer medveten och övertygad om hur extremt viktigt det är att hålla kryptovalutor i egna wallets som man själv kontrollerar. Hade aldrig vågat gå tillbaks till att ha alla mina pengar i banksystemet eller i tillgångar som jag själv inte kontrollerar

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För mig fungerar Länsförsäkringar och Revolut utan problem. Jag meddelade dock Länsförsäkringar när jag blev kund att jag har Revolut också och att det kan komma överföringar från Revolut.

Kommer öppna revolut men tänkte spara mig lite huvudvärk och öppna konto hos någon ny bank innan så jag kan svara nej på frågan om utlands bank
Jag läste ditt inlägg om just LF och dom som bank verkar ju lite sådär faktiskt

Hur har du dom? Handen på hjärtat, är det en bank du skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Kommer öppna revolut men tänkte spara mig lite huvudvärk och öppna konto hos någon ny bank innan så jag kan svara nej på frågan om utlands bank
Jag läste ditt inlägg om just LF och dom som bank verkar ju lite sådär faktiskt

Hur har du dom? Handen på hjärtat, är det en bank du skulle rekommendera?

Vad är det du läst om dom som är sådär? Jag bytte från Handelsbanken till Länsförsäkring för att Handelsbanken inte ville (och fortfarande inte gör) stödja Google Pay när det kom till Sverige runt 2020 vilket LF gjorde från starten. Jag har inte haft några problem med LF och har LF både som bank men också hemförsäkringen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Jag kör sparbanken (som kör samma regler som Swedbank). Dvs jag var tvungen att gå med på deras Nord Korea fasoner och skickade in en lista på alla kryptovalutor jag äger och alla jag ens planerar att äga i framtiden. Alla wallet-addresser jag har. En lista på hur mycket pengar jag har i banker och krypto utanför dem osv osv osv. Jag är nu klassad som en "högrisk-kund" och får därmed svara på extra många kundkännedom-enkäter och i och med detta tillåter de mig endast att göra betalningar till Coinbase (när det kommer till krypto). De har sagt att om jag ens försöker göra en betalning till någon annan kryptobörs så stänger de mitt konto direkt.

Så ja, med tanke på hur bankerna i Sverige behandlar en så blir man bara mer och mer medveten och övertygad om hur extremt viktigt det är att hålla kryptovalutor i egna wallets som man själv kontrollerar. Hade aldrig vågat gå tillbaks till att ha alla mina pengar i banksystemet eller i tillgångar som jag själv inte kontrollerar

Herregud... Nord korea räcker inte haha
Dom ska ge fullständigt fan i vad du har för pengar på andra banker, speciellt svenska!!
Jag är mållös, hela situationen är så enormt absurd... Och allt för att dom inte kan köra sin fractional banking och tjäna pengar på dig, det är allt det handlar om, dom förlorar pengar. När dom kanske borde överväga att behandla kunder bättre så man skulle man iallafall kanske överväga att ta ut pengarna till och hålla lite sparande hos dom också.

Blir ju exakt som du säger, varför skulle dom tro att det bygger tillit och låta dom förvalta ens pengar?!?
Vet knappt vad jag ska säga faktiskt

Funderar på att öppna konto hos både SEB och Handelsbanken men vet inte om det ens hjälper så mycket men dom verkar iallafall vara lite mer välvilliga.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad är det du läst om dom som är sådär? Jag bytte från Handelsbanken till Länsförsäkring för att Handelsbanken inte ville (och fortfarande inte gör) stödja Google Pay när det kom till Sverige runt 2020 vilket LF gjorde från starten. Jag har inte haft några problem med LF och har LF både som bank men också hemförsäkringen.

Te.x situtanonen @nu1mlock hamnade i?
Eller hur @DavidtheDoom behövde svära på allt att han aldrig kommer att hålla på med crypto?
Eller det faktum att dom inte tillåter cryptohandel som icabanken?
Varför skulle jag vilja ha dom som bank då?

Anledningen att jag tog upp google pay var för det är ett sätt att KRINGÅ deras inställning till crypto och ändå kunna handla men om jag nu måste skaffa en ny bank så vill jag inte direkt välja en bank där jag måste lura dom och använda tredjeparter för att kunna handla och sen då? Om jag vill ta ut sen?

la till om google pay
Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Te.x situtanonen @nu1mlock hamnade i?
Eller hur @DavidtheDoom behövde svära på allt att han aldrig kommer att hålla på med crypto?
Eller det faktum att dom inte tillåter cryptohandel som icabanken?
Varför skulle jag vilja ha dom som bank då?

Anledningen att jag tog upp google pay var för det är ett sätt att KRINGÅ deras inställning till crypto och ändå kunna handla men om jag nu måste skaffa en ny bank så vill jag inte direkt välja en bank där jag måste lura dom och använda tredjeparter för att kunna handla och sen då? Om jag vill ta ut sen?

Som sagt, jag har inte haft några problem med Revolut och LF. De som haft problem har nog inte skrivit i sin Kundkännedom med banken om att man har ett konto hos Revolut och från vilket land pengar från Revolut kommer ifrån är min gissning. Jag har gjort det från dag 1 och inte haft problem alls. Dock så håller jag inte på med cryptodelen hos Revolut, men det kan ju inte banken se om jag gör eller inte gör ändå.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Te.x situtanonen @nu1mlock hamnade i?
Eller hur @DavidtheDoom behövde svära på allt att han aldrig kommer att hålla på med crypto?
Eller det faktum att dom inte tillåter cryptohandel som icabanken?
Varför skulle jag vilja ha dom som bank då?

Anledningen att jag tog upp google pay var för det är ett sätt att KRINGÅ deras inställning till crypto och ändå kunna handla men om jag nu måste skaffa en ny bank så vill jag inte direkt välja en bank där jag måste lura dom och använda tredjeparter för att kunna handla och sen då? Om jag vill ta ut sen?

Skrivet av jnsson:

Som sagt, jag har inte haft några problem med Revolut och LF. De som haft problem har nog inte skrivit i sin Kundkännedom med banken om att man har ett konto hos Revolut och från vilket land pengar från Revolut kommer ifrån är min gissning. Jag har gjort det från dag 1 och inte haft problem alls. Dock så håller jag inte på med cryptodelen hos Revolut, men det kan ju inte banken se om jag gör eller inte gör ändå.

Jag tror att det har uppstått ett missförstånd. Jag har inte några problem med LF och Revolut. Däremot har jag haft problem med LF och krypto då LF har spärrat överföringar från kryptobörser till LF utan att säga till och sedan ljuga om det.

Revolut fungerar hur bra som helst och jag för över pengar dit ibland för att handla med ett virtuellt Revolutkort. Jag handlar inte krypto hos Revolut eller någon annan stans idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tror att det har uppstått ett missförstånd. Jag har inte några problem med LF och Revolut. Däremot har jag haft problem med LF och krypto då LF har spärrat överföringar från kryptobörser till LF utan att säga till och sedan ljuga om det.

Revolut fungerar hur bra som helst och jag för över pengar dit ibland för att handla med ett virtuellt Revolutkort. Jag handlar inte krypto hos Revolut eller någon annan stans idag.

Jag tyckte inte heller att du hade skrivit att Revolut fungerat dåligt med LF för dig Jag använder Revolut på samma sätt som du. Använder Revolut när jag ska betala i annan valuta än SEK

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Borde inte revolut vara spärrat på samma sätt som allt annat från icabanken då det är en exchange?
Känns väldigt risky att ens försöka köpa där med kortet eller funkar paypal där också?

Jag tittade på revolut, crypto.com och någon annan för just kort syfte och alla körde appar istället för webbsida och alla hade sjukt mycket negativa reviews från googly pay där dom låser konton utan orsak, låser pengarna och sen bara snor cashen, icke existerande support där dom inte svarar på veckor, automatiska botsvar osv etc

Tittade även på coinbase som slutat tyvärr slutat leverera kort till sverige och binance har regler att man inte får ha icke latinska bokstäver i sitt namn och man måste kunna bevisa att man har det på någon form av legala dokument som te.x ID kort men det går ju inte då jag faktiskt inte stavar mitt namn på det sättet så det gick inte heller.

Finns det några andra alternativ i dagsläget?

Tack för informationen om paypal, misstänkte att det var så men blev lite nojjig när icabanken flippade totalt på bara FÖRSÖK av köp av hårdvaruplånbok... Helt absurd situation, fattar inte hur dom kan leka gestapo på det sättet

Tanken med att ha crypto som backup var att jag kan lagra inlogg osv i huvudet så skulle man bli av med väskor eller ännu värre rånad så försvinner ju både plånbok/kort och då är jag helt fucked under tiden det tar att lösa alltin(spärra, beställa nytt kort etc), vilket kan ta veckor då jag är på andra sidan jorden. Så tänkte det kunde vara smart att iallafall ha något man kan köpa mat , boende, transport till ambassad osv.

Hur svårt är det att växla crypto för fysisk fiat i te.x syd amerika? Har du någon koll på det?

Har inte lusläst tråden så sorry om detta redan nämnts, men amex har dels en spärrservice som spärrar alla kort du reggat hos dom, och med vissa kort (tror det är alla som kostar något, men billigaste SAS-kortet kostar en hundring i månaden) skeppar de ett temporärt kort inom 24-48h i hela världen. De har dessutom en trevlig kundservice! Det löser inte ditt kryptoproblem men kan va värt att tänka på som resetips. Det ingår även reseförsäkring om du betalar resan med amexet.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar Skåne blockerar för mig varenda försök att föra över pengar till Revolut. Har i dagsläget gett upp.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är ganska sjukt faktiskt tycker jag att du inte får köpa och handla som du vill. Att man vill bekämpa terrorism och penningtvätt genom att ta bort kontanter, övervaka transaktioner och införa regler kring crypto är inte något jag kan stå bakom, åtminstone inte längre. De flesta svenssons är inte kriminella, och de som är det och är dessutom multimiljardärer hittar ändå sätt att fuska på. Nu ser man också reklam som görs av Mullvad kring AI övervakning av din chattmeddelanden och ja, jag tror det är samma agenda att kontrollera och övervaka. Tinfoliehatten börjar kickla mig med spänning om framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Länsförsäkringar Skåne blockerar för mig varenda försök att föra över pengar till Revolut. Har i dagsläget gett upp.

Hur för du över? Jag använder kortet för att fylla på pengar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur för du över? Jag använder kortet för att fylla på pengar.

Jag har provat alla sätten som jag har möjlighet till.
Apple Pay, Långsammare bank-överföring. och via kortbetalning, både debit och kredit.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har provat alla sätten som jag har möjlighet till.
Apple Pay, Långsammare bank-överföring. och via kortbetalning, både debit och kredit.

Har du meddelat LF att du har ett konto i kundkännedomen hos banken? Jag har gjort bank-överföring från Revolut till LF. Det normala sättet för mig att fylla på är via kortbetalning med mitt debit kort. Jag har som sagt meddelat LF att jag har ett konto utomlands

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag tror att det har uppstått ett missförstånd. Jag har inte några problem med LF och Revolut. Däremot har jag haft problem med LF och krypto då LF har spärrat överföringar från kryptobörser till LF utan att säga till och sedan ljuga om det.

Revolut fungerar hur bra som helst och jag för över pengar dit ibland för att handla med ett virtuellt Revolutkort. Jag handlar inte krypto hos Revolut eller någon annan stans idag.

Blir inte det samma sak? Du har haft problem med LF. Punkt. Citerar och påminner dig om vad du skrev tidigare.

Skrivet av nu1mlock:

LF spärrade min överföring från Binance till LF för kanske två år sedan. När jag ringde och frågade var pengarna var så påstod dom att dom inte hade någon aning och att det absolut inte hade något med krypto att göra. Men efter någon vecka och flera samtal till så erkände dom att ja, dom hade spärrat överföringen utan att säga till pga. krypto.

Sen tog det ytterligare ett tag att få rätt info från LF med transationsnummer och saker för att Binance skulle kunna hitta pengarna som hade skickats tillbaka.

LF suger rent allmänt.

Notera sista delen i ditt inlägg "LF suger rent allmänt".
Så varför skulle jag vilja ha något att göra med LF eller välja dom som bank när jag försöker gå iväg från det scenariot?
Speciellt när jag kommer från ica banken som suger mer än rent allmänt.
Var är missförståndet tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Blir inte det samma sak? Du har haft problem med LF. Punkt. Citerar och påminner dig om vad du skrev tidigare.

Notera sista delen i ditt inlägg "LF suger rent allmänt".
Så varför skulle jag vilja ha något att göra med LF eller välja dom som bank när jag försöker gå iväg från det scenariot?
Speciellt när jag kommer från ica banken som suger mer än rent allmänt.
Var är missförståndet tycker du?

Jag har inga problem med att använda Revolut med LF som bank var poängen. Jag har inte rekommenderat dig att skaffa LF som bank.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du meddelat LF att du har ett konto i kundkännedomen hos banken? Jag har gjort bank-överföring från Revolut till LF. Det normala sättet för mig att fylla på är via kortbetalning med mitt debit kort. Jag har som sagt meddelat LF att jag har ett konto utomlands

Det hela slutade fungera när jag ville vara ärlig och svarade på var pengar kom ifrån när jag överförde en större summa.
Förklarade att det vara kryptovaluta jag sålt på Revolut.

Innan dess hade de inte brytt sig om mina transaktioner till och från Revolut.

Men som svar på din egentliga fråga. Ja jag har i kundkännedom gjort notisen om utländska transaktioner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Nordea funkar bra för mig med SEPA-överföringar till och från coinbase. Men jag är gammal kund så de kanske litar på mig och jag har gjort mina deklarationer hos skatteverket enligt konstens alla regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, självklart kan inte någon bank se vad du gör på helt andra tjänster som t.ex. PayPal.

Jag rekommenderar Revolut. Man för över pengar direkt från sitt kort kostnadsfritt och därifrån kan du antingen köpa krypto direkt (via Revolut) eller skicka pengar till valfri kryptobörs.

Revolut har också både fysiska och virtuella betalkort som du skulle kunna använda istället för att köpa krypto inför resan. Krypto i sig tillför ingenting förutom eventuellt krångel om allt du vill ha är ett sätt att handla med digitalt.

Har en vän som har Swedbank, hans bank krävde honom på underlag från vart pengarna från Revolut kom från, går inte att komma undan längre. Alltså, även de som säger, jag använder Revolut med LF och har inga problem, problemet kommer sen, om ett halvår, om ett år, där du ska förklara allt, skicka underlag från ditt Revolut konto osv, om du inte gör det så stänger de ditt bankkonto.

Permalänk
Medlem

kan man inte använda revolut som bank till alla köp osv? jag menar bankerna kan ju inte begränsa dig att skicka pengar till ditt revolut konto. sen använder man revolut för alla köp utan att föra tillbaka något till dom vanliga svenska bankerna.

dvs lön och andra inkomster kommer in på LF eller ica banken eller vad du vill sen skickar man allt vidare till revolut och använder deras kort för köp och växlar till krypto. det borde väl inte utlösa några larm hos LF eller ica? det viktiga för svenska banker borde ju vara att dom inte tar emot "smutsiga" pengar.

Permalänk
Medlem

SEB verkar ha spärrat köp från Coinbase för mig nu efter kanske 2 års tid. Ska kolla om jag kan göra banköverföring men annars får de bli att byta bank..
Kunde dock köpa krypto till min Coinbase med en kompis VISA utfärdat av Nordea..

Permalänk
Medlem

Kortbetalning är nu möjligt hos Safello.

Dom har börjat samarbeta med Worldpay och Januar.

Safello ingår avtal med Worldpay och möjliggör nya betalningsalternativ..
https://safello.com/sv/press/releases/?item=safello-ingar-avt...

Safello ingår avtal med Januar avseende finansiella tjänster..
https://safello.com/sv/press/releases/?item=safello-ingar-avt...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Någon som har lite uppdatering på hur man lättast köper crypto till egen hårdvaruplånbok?
Jag köper lite gran då och då från Revolut bara för att spara, inga större mängder ca 500-1000kr per månad. Men Revolut låter mig inte överföra SOL till min egen plånbok????
Tycker det är rent av skit att svenska banker tror att alla deras kunder är kriminella. Blir trött på sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Någon som har lite uppdatering på hur man lättast köper crypto till egen hårdvaruplånbok?
Jag köper lite gran då och då från Revolut bara för att spara, inga större mängder ca 500-1000kr per månad. Men Revolut låter mig inte överföra SOL till min egen plånbok????
Tycker det är rent av skit att svenska banker tror att alla deras kunder är kriminella. Blir trött på sånt.

Binance är ju det som funkar överlägset bäst enligt mig då de har stöd för väldigt många olika nätverk. De flesta kryptovalutor går att plocka ut i sin egen nativa blockkedja, men även som ERC20-token på Ethereum, BEP20-token på Binance smart chain osv. Många går även att plocka ut direkt till en layer 2 som Arbitrum eller Optimism.

Just SOL går att plocka ut på Solana eller Binance Smart Chain (självklart väljer man Solana i det här fallet).

Har man en kinkig bank så kanske de inte tillåter en att använda Binance, då funkar Coinbase OK (brukar vara lättare att få banken att godkänna att man överför till Coinbase än Binance), men är långt ifrån lika användarvänligt tyvärr.

Permalänk

Helt OT, bankerna försöker ju bara skydda sig mot svensk lagstiftning i längden, inte tron att alla är kriminella. Sedan om det har med okunskap om krypto att göra eller inte är ju ett annat ämne, men problemet i sig ligger högre upp.

Ej OT, missat revolut, får kika, tack.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Binance är ju det som funkar överlägset bäst enligt mig då de har stöd för väldigt många olika nätverk. De flesta kryptovalutor går att plocka ut i sin egen nativa blockkedja, men även som ERC20-token på Ethereum, BEP20-token på Binance smart chain osv. Många går även att plocka ut direkt till en layer 2 som Arbitrum eller Optimism.

Just SOL går att plocka ut på Solana eller Binance Smart Chain (självklart väljer man Solana i det här fallet).

Har man en kinkig bank så kanske de inte tillåter en att använda Binance, då funkar Coinbase OK (brukar vara lättare att få banken att godkänna att man överför till Coinbase än Binance), men är långt ifrån lika användarvänligt tyvärr.

Varför är just Coinbase mer godkänt än andra kryptohandlare? Har läst detta förut också men aldrig förstått varför?

Skrivet av orig_rejser:

Helt OT, bankerna försöker ju bara skydda sig mot svensk lagstiftning i längden, inte tron att alla är kriminella. Sedan om det har med okunskap om krypto att göra eller inte är ju ett annat ämne, men problemet i sig ligger högre upp.

Skitsamma vad dom har för anledning. Det förändrar inte hur det får mig att känna, utpekad som kriminell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Varför är just Coinbase mer godkänt än andra kryptohandlare? Har läst detta förut också men aldrig förstått varför?

Ingen aning varför Coinbase är mer OK enligt bankerna. Kanske för att de är börsnoterade?

Jag fick ett blankt nej av min bank när jag ville låsa upp betalningar till Binance. Coinbase gick de dock med på, så därför blir jag tvingad till att använda dem trots att jag egentligen föredrar Binance på alla sätt och vis.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Skitsamma vad dom har för anledning. Det förändrar inte hur det får mig att känna, utpekad som kriminell.

Var sur på kriminella istället som ställer till det för alla andra.
Enklare för dom att göra så än att vara tvingade att ringa runt till folk enligt lagen för att kontrollera enligt lagen om penningtvätt. Då hade man väl känt sig ännu mer som kriminell.
Men det gäller ju även om man sätter in lite mycket kontanter i omgångar i deras insättningsautomater. (vet inte hur ofta dom ringt mig)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här