Webbhallen höjde priset efter retur av skärm

Permalänk
Medlem

Webbhallen höjde priset efter retur av skärm

Hade en märklig erfarenhet från Webbhallen och jag ska beskriva kort varför.

Jag beställde en datorskärm som var nersatt för 2690kr (orginalpris 3290kr).

Dagen efter ser jag på PostNord att paketet är stoppat pga bristfälligt emballage. Jag ringde PostNord och de sa att den ska inspekteras och troligen gå tillbaka till Webbhallen. Jag ringde då Webbhallen och de sa samma sak men det lät som att den kommer komma men att det tar lite tid, bara att avvakta.

Ingen kunde säga exakt vad som hade hänt mer än att ”bristfälligt emballage kan vara att kartongen blivit skadad”.

När jag ser att paket-returen kommit fram till dom går jag och skriver till deras chat där jag får veta att jag inte kommer få den skärmen och att det är slut i lager. Jag får endast 2 val, välja en annan för samma/mindre pris (2690kr) eller pengarna tillbaka. Jag sa att det var själva rabatten som gjorde den värd och att jag inte hittar en lika bra skärm för det priset trots att ”det ska väl finnas någon bra” enligt supporten. Hon sa ”Tyvärr” och jag valde då pengarna tillbaka.

Dagen efter har de höjt originalpriset till 4290kr på samma vara med ”<10st påväg” och lagt ut en fyndvara ”med skadat emballage, helt ny och oanvänd övrigt” för 3820kr.

Tycker det hela verkar väldigt konstigt, varför fick jag inte valet presenterat för mig att vänta på ny skärm om det är ”10 påväg”? Jag kan givetvis inte heller bevisa att deras ”fyndvara” är min ursprungliga skärm men ja, det ser väldigt skumt ut. Jag skrev till dom hur detta ser ut i torsdags men inget svar fortfarande.

Var tvungen att skriva av mig. Ja, jag har kontrollerat och det är exakt samma modell.

TLDR: Beställde skärm på rabatt, blev skadad på posten, slut på lager. Dagen efter har de varor på ingång och chockhöjer priset.

Permalänk
Medlem

Låter som dålig stil av Webhallen. Hade lite liknande 2 veckor sedan med dom. Beställde ett filter till en luftrenare (BlueAir 603) som kostade 1190. Alla andra svenska leverantörer av det här filtret har höjt priset till ca 1500-1700kr. Så jag beställde två från Webhallen. Filtret stod som "Påväg från leverantören". Dom avbokar min beställning efter ca 1 vecka och skriver att "Produkten har utgått". Misstänker att dom inte ville sälja till det lägre priset längre.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I praktiken har ju varan aldrig avlämnats till dig och Webhallen har inte uppfyllt sitt åtagande enligt avtalet. Det får väl förstås att det rör sig om dröjsmål eftersom att Webhallen inte tänker avlämna varan och du har då rätt att kräva att Webhallen uppfyller sitt åtagande att leverera skärmen. Det framstår inte som att det finns något oövervinnerligt hinder mot att leverera (särskilt eftersom samma skärm är på väg in i lager) och det kan knappast i övrigt anses föranleda orimliga uppoffringar för Webhallen.

Konsumentköplagen gäller här.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Låter som att leverantören har höjt priset på varan innan Webbhallens nästa inköp. Den du skulle ha fått var sista med gamla priset. För att det inte ska se helt konstigt ut med fyndvaran kontra de inkommande varorna så höjde de priset på den med

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hjälpsam

I praktiken vet förmodligen inte support vad inköp eller logistik sysslar med eller planerar framöver.
Knappast överlagt men ser inte snyggt ut utifrån, medan internt har alla bara följt sina rutiner för sin tjänst.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

I praktiken har ju varan aldrig avlämnats till dig och Webhallen har inte uppfyllt sitt åtagande enligt avtalet. Det får väl förstås att det rör sig om dröjsmål eftersom att Webhallen inte tänker avlämna varan och du har då rätt att kräva att Webhallen uppfyller sitt åtagande att leverera skärmen. Det framstår inte som att det finns något oövervinnerligt hinder mot att leverera (särskilt eftersom samma skärm är på väg in i lager) och det kan knappast i övrigt anses föranleda orimliga uppoffringar för Webhallen.

Konsumentköplagen gäller här.

Håller med. Webhallen bör skicka skärmen du har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

I praktiken vet förmodligen inte support vad inköp eller logistik sysslar med eller planerar framöver.
Knappast överlagt men ser inte snyggt ut utifrån, medan internt har alla bara följt sina rutiner för sin tjänst.

Detta bör kunna ordnas i efterhand, så frågan är ju nu hur bra butik Webhallen vill vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

I praktiken vet förmodligen inte support vad inköp eller logistik sysslar med eller planerar framöver.
Knappast överlagt men ser inte snyggt ut utifrån, medan internt har alla bara följt sina rutiner för sin tjänst.

Instämmer med detta. Kan näst intill garantera att Webhallen inte försöker blåsa dig och att detta helt enkelt är en konsekvens av obefintlig kommunikation internt hos Webhallen. Det är inte första gången jag får intrycket av att kommunikationen internt hos de är lite sisådär. Respektive avdelning har helt enkelt bara slutfört sitt uppdrag.

Med det sagt så tror jag att de sköter det något snyggare och hjälper dig att hitta en lösning du är nöjd med om du kontaktar de igen och sammanfattar din upplevelse, ungefär så som du har gjort i denna tråden. Det bör ju exempelvis komma på tal om att du får köpa fyndvareskärmen för det priset du ursprungligen betalade.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Eftersom jag inte hade något val och i det skedet inte visste att de skulle höja priset och lägga ut fyndvaran dagen efter accepterade jag därför att ta pengarna tillbaka.

Jag tycker helt enkelt att det sköttes väldigt dåligt med tanke på vad som hände efter, sen om det var avsiktligt att inte nämna att jag de hade mer på ingång eller om supporten var ovetande om det är en annan femma. Det var däremot en dålig erfarenhet av Webbhallen och att de inte heller har svarat på mitt mail sedan förra torsdagen.

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig stil av Webhallen!
Dags att bojkotta ...

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

I praktiken har ju varan aldrig avlämnats till dig och Webhallen har inte uppfyllt sitt åtagande enligt avtalet. Det får väl förstås att det rör sig om dröjsmål eftersom att Webhallen inte tänker avlämna varan och du har då rätt att kräva att Webhallen uppfyller sitt åtagande att leverera skärmen. Det framstår inte som att det finns något oövervinnerligt hinder mot att leverera (särskilt eftersom samma skärm är på väg in i lager) och det kan knappast i övrigt anses föranleda orimliga uppoffringar för Webhallen.

Konsumentköplagen gäller här.

Nja!
I just detta fall så har ju kunden tackat ja till pengar tillbaks vilket ÄR ett godtagande, i och med det så förlorar ju kunden då alla andra vägar.

TS skull ej ha tackat ja till pengarna tillbaks utan krävt att få den aktuella varan troligen med lite extra rabatt för skadan.
Heller begärt en annan likvärdig vara som tex en NY vara av exakt samma tillverkare/modell/nummer/etc och NEJ det spelar ingen roll att tex rea pris/demo ex pris etc var väldigt lågt.

Alternativt om dom vägrat detta gjort ett täckningsköp där webhallen fått stå för eventuella högre kostnader.
JA det finns stöd för täckningsköp i Konsumentköplagen.
JA det hade blivit billigare för webhallen om dom skickat en ny skärm istället för ett täckningsköp.

MEN nu har kunden tackat ja till pengar tillbaks så allt annat är enligt lagen för sent!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om det är samma skärm som den OP beställt så är detta, utan tvekan, bland det sämsta beteende jag sett på senare år.
Herre. Gud.
Edit: Stavning.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Webhallen har ett underligt sätt att bemöta kunder. Jag beställde en LEGO-sats förra året, den fanns i lager när jag la ordern och betalade (tar alltid skärmdumpar). Några minuter senare ska jag skicka länken på den till en bekant, men går den inte att söka fram på sidan. Tar den via historiken och då står det att den har utgått. Trots att det fanns ett antal fler än den jag beställde.

Chatt-kö till kundtjänst i 45+ minuter för att få byta till en annan sats, men det gick inte att ändra i en lagd order - trots att den varan utgått och ordern inte var packad. Jag var tvungen att avbeställa hela ordern och vänta på återbetalning. Klagade på detta och avslutade mitt konto och bad om en total radering av mitt konto. Då kom ett annat svar att man visst kan ändra i en order, så det behövs nog internutbildning på kundservice där så alla vet om samma policy.

Beställde samma sats på Amazon där den inte utgått, kom dagen efter och till lägre pris.

Så Webhallens attitydproblem betackar jag mig, det finns andra butiker med bättre service och bemötande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nja!
I just detta fall så har ju kunden tackat ja till pengar tillbaks vilket ÄR ett godtagande, i och med det så förlorar ju kunden då alla andra vägar.

TS skull ej ha tackat ja till pengarna tillbaks utan krävt att få den aktuella varan troligen med lite extra rabatt för skadan.
Heller begärt en annan likvärdig vara som tex en NY vara av exakt samma tillverkare/modell/nummer/etc och NEJ det spelar ingen roll att tex rea pris/demo ex pris etc var väldigt lågt.

Alternativt om dom vägrat detta gjort ett täckningsköp där webhallen fått stå för eventuella högre kostnader.
JA det finns stöd för täckningsköp i Konsumentköplagen.
JA det hade blivit billigare för webhallen om dom skickat en ny skärm istället för ett täckningsköp.

MEN nu har kunden tackat ja till pengar tillbaks så allt annat är enligt lagen för sent!

Kommenterade bara Webhallens agerande eftersom det var det tråden handlade om.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

I praktiken har ju varan aldrig avlämnats till dig och Webhallen har inte uppfyllt sitt åtagande enligt avtalet. Det får väl förstås att det rör sig om dröjsmål eftersom att Webhallen inte tänker avlämna varan och du har då rätt att kräva att Webhallen uppfyller sitt åtagande att leverera skärmen. Det framstår inte som att det finns något oövervinnerligt hinder mot att leverera (särskilt eftersom samma skärm är på väg in i lager) och det kan knappast i övrigt anses föranleda orimliga uppoffringar för Webhallen.

Konsumentköplagen gäller här.

Han skriver ju dock att han redan valt att få pengarna tillbaka, låter som att KKL inte kommer att rädda dig efter det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deqaz:

Tack för era svar. Eftersom jag inte hade något val och i det skedet inte visste att de skulle höja priset och lägga ut fyndvaran dagen efter accepterade jag därför att ta pengarna tillbaka.

Jag tycker helt enkelt att det sköttes väldigt dåligt med tanke på vad som hände efter, sen om det var avsiktligt att inte nämna att jag de hade mer på ingång eller om supporten var ovetande om det är en annan femma. Det var däremot en dålig erfarenhet av Webbhallen och att de inte heller har svarat på mitt mail sedan förra torsdagen.

Kanske läge att gå till ARN eller någon ombudsman för att få någon att kika på situationen, även om du inte har någon teknisk laglig stöd.

Det faktum att de inte informerat om att nya skärmar är påväg och bara lagt fram förslaget "annan skärm eller pengarna tillbaka" kan potentiellt vara förödande för WH.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Han skriver ju dock att han redan valt att få pengarna tillbaka, låter som att KKL inte kommer att rädda dig efter det.

Tråden handlar vad jag förstår om att trådskaparen tyckte att Webhallens beteende var märkligt eller väldigt konstigt, och ja, det var det ju.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Nja!
I just detta fall så har ju kunden tackat ja till pengar tillbaks vilket ÄR ett godtagande, i och med det så förlorar ju kunden då alla andra vägar.

TS skull ej ha tackat ja till pengarna tillbaks utan krävt att få den aktuella varan troligen med lite extra rabatt för skadan.
Heller begärt en annan likvärdig vara som tex en NY vara av exakt samma tillverkare/modell/nummer/etc och NEJ det spelar ingen roll att tex rea pris/demo ex pris etc var väldigt lågt.

Alternativt om dom vägrat detta gjort ett täckningsköp där webhallen fått stå för eventuella högre kostnader.
JA det finns stöd för täckningsköp i Konsumentköplagen.
JA det hade blivit billigare för webhallen om dom skickat en ny skärm istället för ett täckningsköp.

MEN nu har kunden tackat ja till pengar tillbaks så allt annat är enligt lagen för sent!

Det är inte för sent att hävda täckningsköp. Det är bara att höra av sig till Webhallen och säga att man accepterade att häva köpet eftersom man trodde att det skulle gå att köpa en ny motsvarande skärm till liknande pris. Nu har det dock visat sig att det inte går. Fråga Webhallen om de vill få möjlighet att leverera skärmen nu när det ändå verkar vara nya på väg, eller om de hellre vill kompensera för mellanskilnaden till att köpa skärmen från en annan leverantör.

Jag gissar att det är en Samsung Odyssey G5 C32G54? Enligt Prisjakt kan man köpa skärmen från Samsung för 3800kr, det är kanske det pris som ligger närmast till hands.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte för sent att hävda täckningsköp. Det är bara att höra av sig till Webhallen och säga att man accepterade att häva köpet eftersom man trodde att det skulle gå att köpa en ny motsvarande skärm till liknande pris. Nu har det dock visat sig att det inte går. Fråga Webhallen om de vill få möjlighet att leverera skärmen nu när det ändå verkar vara nya på väg, eller om de hellre vill kompensera för mellanskilnaden till att köpa skärmen från en annan leverantör.

Jag gissar att det är en Samsung Odyssey G5 C32G54? Enligt Prisjakt kan man köpa skärmen från Samsung för 3800kr, det är kanske det pris som ligger närmast till hands.

Man kan säkerligen också ifrågasätta varför de inte kunde leverera samma skärm om de nu kan lista den som fyndvara ändå

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Fick precis svar efter att ha väntat sedan förra torsdagen. Ett vänligt svar med ursäkt men inte något som gör situationen mycket mer okej.

De säger själv att det inte låter bra och kan inte svara på varför detta beslut togs men att att de ber om ursäkt, tyvärr finns det inte mycket de kan göra i efterhand för att den nu är slut på lager.

Jag är tacksam att de ber om ursäkt för dålig hantering men fick inte direkt svar på någon av mina frågor.

Permalänk
Medlem

Smart att vänta med att svara tills dom var slut igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte för sent att hävda täckningsköp. Det är bara att höra av sig till Webhallen och säga att man accepterade att häva köpet eftersom man trodde att det skulle gå att köpa en ny motsvarande skärm till liknande pris. Nu har det dock visat sig att det inte går. Fråga Webhallen om de vill få möjlighet att leverera skärmen nu när det ändå verkar vara nya på väg, eller om de hellre vill kompensera för mellanskilnaden till att köpa skärmen från en annan leverantör.

Jag gissar att det är en Samsung Odyssey G5 C32G54? Enligt Prisjakt kan man köpa skärmen från Samsung för 3800kr, det är kanske det pris som ligger närmast till hands.

Kan man verkligen göra det efter att ha accepterat deras val att ta pengarna tillbaka? Givetvis hade mitt svar till deras val av möjligheter varit annat om jag visste hur det skulle se ut dagen efter.

Här är bilder på produkten och händelseförloppet. Chatten med support ägde rum den 21/3.

https://imgur.com/a/USV9p4w

Edit: jag rättar mig själv. Skärmen kom fram till dom den 21:a på morgonen enligt PostNord. Bilden bifogad är från MyParcels-appen.

Rättat tidsram.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deqaz:

Kan man verkligen göra det efter att ha accepterat deras val att ta pengarna tillbaka? Givetvis hade mitt svar till deras val av möjligheter varit annat om jag visste hur det skulle se ut dagen efter.

Här är bilder på produkten och händelseförloppet. Chatten med support ägde rum den 21/3, morgonen efter att de mottagit min skärm.

https://imgur.com/a/USV9p4w

Helt klart kan du göra det. Särskilt eftersom det inte verkar som att du direkt hade något val.
Du har ingått ett avtal med Webhallen om leverans av en specifik skärm. De kan inte ensidigt bestämma att de inte kan uppfylla avtalet. Särskilt eftersom att de nu har skärmen i lager.

Vill inte Webhallen lyssna på vad du har att säga så skulle jag skapa ett ärende hos ARN. Det är numera väldigt enkelt. Det underlättar att fatta sig kort i sin anmälan.

Edit: Sorry, jag ser att det finns flera skärmar med olika bokstav på slutet med olika spec. Så den skärmen du har beställt kanske inte längre går att få tag på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Helt klart kan du göra det. Särskilt eftersom det inte verkar som att du direkt hade något val.
Du har ingått ett avtal med Webhallen om leverans av en specifik skärm. De kan inte ensidigt bestämma att de inte kan uppfylla avtalet. Särskilt eftersom att de nu har skärmen i lager.

Vill inte Webhallen lyssna på vad du har att säga så skulle jag skapa ett ärende hos ARN. Det är numera väldigt enkelt. Det underlättar att fatta sig kort i sin anmälan.

Edit: Sorry, jag ser att det finns flera skärmar med olika bokstav på slutet med olika spec. Så den skärmen du har beställt kanske inte längre går att få tag på.

Jag svarade idag att jag helt enkelt inte är nöjd med deras svar och att deras sätt att säga ”det finns inget att göra åt saken” är ett lågt sätt att agera på som butik. Vi får se vad de svarar.

Jag förstår vad du menar i redigeringen, jag har dubbelkollat ordentligt på alla uppgifter och det är denna jag beställde samt den som de hade lagt ut som fyndvara.

Acer XV272UPbmiiprzx

Jag hade flera tabbar uppe på mobilen med ursprungliga annonsen så jag kunde se då jag refreshade och alla specifikationer var de samma förutomet priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deqaz:

Jag svarade idag att jag helt enkelt inte är nöjd med deras svar och att deras sätt att säga ”det finns inget att göra åt saken” är ett lågt sätt att agera på som butik. Vi får se vad de svarar.

Jag förstår vad du menar i redigeringen, jag har dubbelkollat ordentligt på alla uppgifter och det är denna jag beställde samt den som de hade lagt ut som fyndvara.

Acer XV272UPbmiiprzx

Jag hade flera tabbar uppe på mobilen med ursprungliga annonsen så jag kunde se då jag refreshade och alla specifikationer var de samma förutomet priset.

Jag tycker att du ska vara tydlig med vad du vill ha, och som jag ser det finns det två vägar.
1. De levererar en motsvarande skärm. Vilken skulle det i så fall vara? Ge dem en länk.
2. De ersätter dig med pengar så att du kan köpa samma skärm från Inet där den finns i lager. Detta kallas enligt KKL för täckningsbidrag. Det finns inget krav på att du faktiskt gjort ett köp av en motsvarande vara, så de kan inte begära kvitto eller liknande, de måste bara betala ut mellanskillnaden.

Du kan mycket väl skriva båda till dem. Typ:

Jag anser att vi har ett avtal om köp av en skärm som vid beställningstillfället fanns i lager. Jag vill därför att ni snarast (inom två dagar) levererar den beställda eller en motsvarande vara, tex en Acer VG270U. (Vet inte om den är motsvarande, så det får du kolla upp)
Om ni inte kan utföra denna leverans vill jag istället bli kompenserad för merkostnad för att köpa motsvarande skärm hos Inet till ett pris av 4290kr. Väljer ni detta vill jag att ni snarast (inom två dagar) sätter in mellanskillnaden, 1600kr på mitt konto xyz.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

I praktiken vet förmodligen inte support vad inköp eller logistik sysslar med eller planerar framöver.
Knappast överlagt men ser inte snyggt ut utifrån, medan internt har alla bara följt sina rutiner för sin tjänst.

Absolut, det kan hända att de som sitter i support saknar möjlighet att kontrollera vad som är på väg in, osv. Men problemet är att den kundtjänstmedarbetare som TS pratade med inte har koll på lagen och vad de har för skyldigheter gentemot konsumenten. TS gavs valet att hitta en annan skärm för max samma belopp, eller få pengarna tillbaka. I själva verket ska de erbjuda en motsvarande skärm. Jag antar att det finns motsvarande skärmar som uppfyllt TS krav, men de var sannolikt inte lika billiga som den nedsatta skärmen.

Sedan är det upp till Webhallen om de vill ha enkla sätt för kundtjänst att se om samma skärm är på väg in eller inte, för att "slippa" ge ut en annan skärm än den som kunden ursprungligen beställt. Men TS problem hade i vart fall varit löst om kundtjänstmedarbetaren hade någon som helst koll på vad KKL stipulerar. Om den bristen sedan ligger hos den enskilde medarbetaren eller om det generellt saknas adekvat utbildning från Webhallens sida, är väl lite svårt att säga. Min personliga uppfattning är väl dock att jag generellt tycker att många kundtjänstmedarbetare i det närmaste har noll koll på KKL, vilket talar för att det i stor utsträckning är bristande utbildning från arbetsgivarens sida som är boven i dramat...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för att ni tagit er tiden att svara och ge tips.

Jag inväntar fortfarande svar ifrån Webbhallen återigen där jag ifrågasatt deras hantering eftersom jag inte fick ett bra svar senast.

Beroende på vad de säger får jag ta det därifrån.

Permalänk
Medlem

På konsumenträttslig grund är jag faktiskt inte övertygad om att TS är bunden av att ha accepterat vad de föreslog på chatt. Förslaget från Webhallen var inte i enlighet med konsumentköplagen och med hänsyn till att det är en skyddslagstiftning för konsumenter så tror jag inte att det hade nödvändigtvis hållit i domstol att lura en konsument om dennes rättigheter och därigenom fått till en annan för konsumenten sämre lösning än att näringsidkaren uppfyllt sina förpliktelser enligt avtalet och KKL. Nu ska jag dock säga att det här är kvalificerade gissningar från någon som förvisso är jurist men som inte arbetar med konsumenträtt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB