Bra att han var tydlig med vilken package-power som användes när testerna kördes. Man fick ett rätt bra idé både kring hur GPUn skalade m.a.p effekt i spel samt hur CPUn skalade i GB6 m.a.p. på effekt.
Finns och ett par resultat med 7840U som ligger runt 1820 ST och 7000 MT, då de är konsekventa med varandra gissar jag att det är med 15 W.
Package-power | GB6/ST | GB6/MT |
---|
15 W | 1821 | 7111 |
28 W | 2365 | 10016 |
35 W | 2377 | 11413 |
Så ser rätt mycket ut som de siffror AMD visade i sin jämförelse mot M2 är med >30 W TDP och är helt plockade från multitrådbenchmarks.
7840U står sig prestandamässigt bättre MT då det är en 8C/16T medan M1/M2 är 4P/4E, vilket i prestandamässigt är mer jämförbart med 4C/8T för just MT (dock slipper man negativ påverkan på interaktiv prestanda med 4P/4E då prestanda per tråd inte minskas som det gör med SMT när "andra" tråden används).
Sen får man har med sig vad "package-power" motsvarar på M1/M2. Går att läsa ut det med ett verktyg som kallas "powermetrics". Som exempel får jag detta på min M1 Mac Mini om man kör Blender på CPU
CPU Power: 12923 mW
GPU Power: 265 mW
ANE Power: 0 mW
Combined Power (CPU + GPU + ANE): 13189 mW
Kör man GPU+CPU (vilket då lägger absolut prestanda på ungefär 7700X nivå i blender, render BMW:scenen SweC använder i sina CPU-tester på 127s) får man detta
CPU Power: 11898 mW
GPU Power: 3960 mW
ANE Power: 0 mW
Combined Power (CPU + GPU + ANE): 15858 mW
Testar jag detta (finns på Apple Arcade, är typ de enda jag använder för spel på iOS/MacOS) får man detta när spelet går 60 FPS på 4k skärm.
CPU Power: 1451 mW
GPU Power: 4064 mW
ANE Power: 0 mW
Combined Power (CPU + GPU + ANE): 5515 mW
Inte världens mest tung-drivna spel, men allt som renderas i 4k äter en del resurser. Som man också ser i GPGPU-rendering ovan så drar GPU-delen väldigt lite på M1/M2 då det är en uppskalad mobil GPU.
Så i någon mening är AMDs jämförelse inte helt uppåt väggarna (well, bortsett från att de normal använder Blender för "3D rendering" och en stor fördel med Apple-silicon är att Blender har stöd för GPU+CPU rendering där vilket saknas för övriga i nuläget). Med GPU+CPU rendering är redan M1 mer än dubbelt så snabb som CPU-rendering på 7840U, vet inte om AMD fixat det än men historiskt har GPU-rendering inte fungerat på APUer.
Dock rätt uppenbart varför de undviker att nämna något om perf/W i jämförelsen mot M2...
På det stora hela har ändå 7840U imponerande perf/W vid 15 W package-power för att vara x86_64, men i det läget är ST-prestanda någonstans mellan Iphone11 och Iphone12 medan redan M1 är ca 30 % högre. En stor skillnad där är att en "stor" kärna på M1 drar ca 4 W medan den rimligen drar 15 W på 7840U eftersom ST prestanda skalar med högre "package-power" (men 28 W verkar "nog", är rätt liten skillnad mot 35 W för ST).