Köra en router vintertid i minusgrader

Permalänk
Medlem

Köra en router vintertid i minusgrader

Jag har en ASUS AX58U i ett boningshus i Dalarna i en fritidsfastighet. Tanken är att den ska kunna styra lite smarta prylar trådlöst som jag ska kunna styra hemifrån när jag inte är där. Just det boningshuset är emellertid inte uppvärmt på vinter när ingen är där, så det kan bli -10 grader eller så inomhus. Klarar routern detta?

I dokumentationen (s 4 https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AX58U/Q17109_R... ser jag att den är byggd för temperaturer mellan 0-40 grader. Men kommer den troligtvis ändå att fungera i minusgrader?

Permalänk
Medlem

Finns chans att chippen fryser sönder och spricker. Så lika bra att du skaffar en kupevärmare eller liknande som för vattenlås och rör.

Nä, det är garanterat ingen fara. Kondens blir det ju inte heller.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator

Lite "källa: trust me bro" på det här men jag skulle påstå att den borde klara -10, se till att exponering för fukt är minimal.
Går väl även att fundera på att isolera den lite, om det känns skönare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tack! Fukt är där ingen alls, så det är lugnt. Det är mest att vi inte vill betala för att elda för kråkorna i en fastighet ingen bor i...

Permalänk
Medlem

Borde funka, har en billig kina POE switch utomhus i en låda som överlevt i typ 8år. Köpte en extra för jag trodde den skulle dö men tuffar på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Tack! Fukt är där ingen alls, så det är lugnt. Det är mest att vi inte vill betala för att elda för kråkorna i en fastighet ingen bor i...

Är routern bara på hela tiden och och åtminstone drar några watt så lär den värmen räcka för att hålla fukten borta, så borde inte vara problem.

Permalänk
Medlem

Super, tack för alla kommentarer! Jag kör på det över vintern då.

Permalänk
Medlem

Det är inte några problem vad jag vet. Numera då chippen genererar mycket lite värme i de flesta accesspunkter, routers etc så det kommer inte hända något. Har kört just accesspunkter och andra prylar utomhus året om, funkar utmärkt. Dock är min utrustning placeras på iskall vind samt en annan enhet sitter utomhus skyddad från vatten och snö.

Fungerat bra i många år.