Vit pulver på disken efter diskmasinen kört ett pass, vad kan det vara? (bifogar bilder)

Permalänk
Hedersmedlem

Vit pulver på disken efter diskmasinen kört ett pass, vad kan det vara? (bifogar bilder)

Har en elektrolux diskmaskin och har märkt senaste året att vissa bestick / tallrikar får en "vit pulver" på sig någon gång i veckan. Detta händer inte hela tiden, utan bara kanske en gång i veckan.

Någon som vet vad som kan orsakat detta och hur man fixar det? Jag har testat med diskmaskintabletter som ska rengöra diskmaskinen, men detta har inte hjälpt.

har även testat att hälla i salt i diskmaskinen och har för mig att detta inte hjälpt heller (jag brukar använda mig av all-in-one tabletter annars)

Permalänk
Medlem

Rester från tabletterna?

Permalänk

Exakt. Det där är smulor från disktabletten som inte har lösts upp. Får så där jag med ibland vilket är väldigt irriterande och man får handdiska lite ändå för att få bort det.

Permalänk
Medlem

Baserat på en bekants erfarenhet, du har tömt filtret i botten på diskmaskinen hoppas jag? Där rester och liknande hamnar när diskmaskinen recirkulerar vattnet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Rester från tabletterna?

Hmmm intressant. Ska kanske testa o dela upp tabletten i två delar för o se om det fortfarande blir så.
Vad kan det annars vara?

Permalänk
Medlem

Jag googlade och det finns många sidor som tar upp detta. Kan bero på för mycket diskmedel i förhållande till mängden smuts. Kan även vara saltrester.

Testa minska mängden diskmedel om du använder pulver eller inte skölja disken innan du sätter in den i maskinen. Kontrollera att du har rätt inställning för saltet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Baserat på en bekants erfarenhet, du har tömt filtret i botten på diskmaskinen hoppas jag? Där rester och liknande hamnar när diskmaskinen recirkulerar vattnet.

Ja filtret är rengjort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anogr:

Jag googlade och det finns många sidor som tar upp detta. Kan bero på för mycket diskmedel i förhållande till mängden smuts. Kan även vara saltrester.

Testa minska mängden diskmedel om du använder pulver eller inte skölja disken innan du sätter in den i maskinen. Kontrollera att du har rätt inställning för saltet.

Har ingen salt alls i diskmaskinen

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut att vara hårt och kalkrikt vatten. Vad är det för filter i maskinen och hur ser dessa ut?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Kör med flytande diskmedel typ Yes. Jag kör med Yes Platinum. Kostar men funkar bäst enligt mig. Finish är mest överskattade som finns.

Permalänk
Skrivet av lasseedsvik:

Kör med flytande diskmedel typ Yes. Jag kör med Yes Platinum. Kostar men funkar bäst enligt mig. Finish är mest överskattade som finns.

Ja - eller häll i Handdiskmedel i behållaren och se vad som händer haha

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har ingen salt alls i diskmaskinen

Det bör du ha! Har du mjukt eller hårt vatten?

https://www.husqvarna-electrolux.se/support/support-articles/...

Permalänk
Medlem

Kan vara att diskarmarna "propellrarna" inte går runt. Testa att de går runt genom att snurra på dem det sista innan du stänger luckan. Lyft gärna på bestickskorgen och kolla så att inget bestik sticker igenom på undersidan, och hindrar armen rotera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ja - eller häll i Handdiskmedel i behållaren och se vad som händer haha

Eeeeeevil!

Min tanke är att kanske ger inte diskmaskinen alltid rätt mängd vatten. Många moderna maskiner är supersnåla för att spara energi.

Men kolla också så att spolarmarna går fritt och inte hakar upp sig. Hänger det upp sig så blir det inte så välspolat som det borde. En del diskmaskiner ansluter övre spolarmen i bakväggen och där måste det bli tätt för att det skall funka bra.

Permalänk

Haft väldigt mycket problem med detta i min mors diskmaskin, aldrig helt rent, pulverliknande substans på allt. Rengöring av diskmaskinen, filter inget hjälpte. Till slut testade jag något nytt och gjorde det disken renare än jag kan minnas ha sett dem det var att byta diskmedel från pulver till sådanadära pods, Yes Plantinum.

Permalänk
Medlem

Vita kvarvarande pulvret är ofta zeoliter (som agerar jonbytare för att avhärda vattnet nu när man inte får ha speciellt stora mängder fosfater och fosfonater som annars binder kalket och magnesiumet som gör vattnet hårt och binder tensider till inaktiv form (kalktvål om det är tvål/såpa men gör samma sak med andra anjoniska tensider )) - zeoliter är något som inte löses upp utan är i fast form - förvisso sakta mals ned till allt finare form under diskningen så är det ändå fasta partiklar (och gör utgående vatten grumligt om man har minireningsverk och det inte får sättas sig under lång tid - vilket man inte gillar alls, samma problem med pulvertvättmedel...)

problemet med disktabletter är att mängden motsvaras inte av vattnets faktiska hårdhet utan anpassad för 'nästan värsta fallet' som vatten på Gotland eller västergötaslätten (i fallet vatten ur egen brunn, kommunala vattenreningsverk brukar justera det en smula nedåt).

kör man med diskmaskinsalt (för diskmaskiner med jonbytare) så kan man ofta minska mängden diskmedel till hälften eller 2/3-delar, vilket enklast görs med diskmaskinspulver då många diskmaskintabletter är inte designade för att kunna delas.

---

en sak att kolla - efter som zeoliterna blir kvar på disk-godset att spolaarma inte är täta

Permalänk

Är samma sak med maskintvätt för kläder..... kör flytande tvättmedel så minskar ni alla eventuella problem med pulver här och där. Samt luktar kläderna bättre även utan sköljmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ja - eller häll i Handdiskmedel i behållaren och se vad som händer haha

Been there, done that. Första egna lägenheten i 16 års åldern. Hade en mindre variant diskmaskin på diskbänken. Fyllde behållaren med handdiskmedel, hade glömt köpa tabletter. Det blev en spännande upplevelse.
Tror detta är första gången jag berättar de faktiskt, 37 år idag

Permalänk

Hej, tekniker och vitvaru-reparatör. Kan vara att din tablett ej löses upp då maskinen kanske inte värmer kör ett vamt program och testa. Ha inte in handdisk medel då det löddrar.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Been there, done that. Första egna lägenheten i 16 års åldern. Hade en mindre variant diskmaskin på diskbänken. Fyllde behållaren med handdiskmedel, hade glömt köpa tabletter. Det blev en spännande upplevelse.
Tror detta är första gången jag berättar de faktiskt, 37 år idag

Nice. bubbelbad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lasseedsvik:

Kör med flytande diskmedel typ Yes. Jag kör med Yes Platinum. Kostar men funkar bäst enligt mig. Finish är mest överskattade som finns.

haha nice try!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viceroy:

Det bör du ha! Har du mjukt eller hårt vatten?

https://www.husqvarna-electrolux.se/support/support-articles/...

Bor i centrala stockholm, så räknas som mjukt (4-6Dh)

Skrivet av TooLate:

Kan vara att diskarmarna "propellrarna" inte går runt. Testa att de går runt genom att snurra på dem det sista innan du stänger luckan. Lyft gärna på bestickskorgen och kolla så att inget bestik sticker igenom på undersidan, och hindrar armen rotera.

Dessa funkar / snurrar som de ska, kollad eupp dessa för någon vecka sedan.

Skrivet av spicy_mama:

Hej, tekniker och vitvaru-reparatör. Kan vara att din tablett ej löses upp då maskinen kanske inte värmer kör ett vamt program och testa. Ha inte in handdisk medel då det löddrar.

Kan vara så, dock så ser jag inget spår av själva tabletten i diskmaskinen, men jag ska testa och dela en tablett och använda hälften bara och se om det hjälper.
Något annat jag ska tänka på?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på billig tablett i kombination med för låg temp.

Köp bättre disktablett och kör på högre temp.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Brukar köra med en sån här var 30:e tvätt på varmaste programmet:
https://www.finishinfo.se/produkter/diskmaskinsrengoring/disk...

Permalänk
Medlem

Just för detta slutade vi med tabletter och bytte till pulver. Nu har vi en annan maskin, men fortsätter med pulver. Löses upp lättare.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalasis:

Brukar köra med en sån här var 30:e tvätt på varmaste programmet:
https://www.finishinfo.se/produkter/diskmaskinsrengoring/disk...

jag brukar typ köra ättika + citroncyra istället

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

haha nice try!

Vad är fel på Yes Platinum? Är bäst i test

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lasseedsvik:

Vad är fel på Yes Platinum? Är bäst i test

Sorry, my bad, trodde du menade vanlig diskmedel

Permalänk
Medlem

Hårt vatten?
Salt används för att göra det mjukare och hjälpa till med resultatet..

En del disk-tabletter innehåller salt, just för att mjuka upp men inte alla.

finns i köpa vid diskmedlet, du har en separat behållare ofta i botten.

Testa även köra tabletten i diskkorgen istället för facket för diskmedel. Ger ofta bättre resultat, då man slösar inte bort massa tid i försköljsprogrammet utan diskmedlet får jobba längre tid.

Permalänk
Medlem

När min disk ser ut så är det för propellern i övre korgen inte snurrat under disk för något legat ivägen och blockerat den, den kanske är trasig i din om det gör såhär varje tvätt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.