Permalänk
Medlem

Bara 1 USB port fungerar

Tjena!

Har precis byggt ihop en ny dator (se signatur)

Kommer in i bios men endast en USB port fungerar på moderkortet (tangentbord)

Resterande portar ger ström men inget mer. Kan därför inte installera windows från USB sticka eller få mus att fungera. Ingen av dom enheterna känns igen. Prövat alla resterande portar, även de kopplat från chassit. Legacy stöd är på.

Uppdaterar BIOS och rensat CMOS. Problemet kvarstår.

Vad kan problemet vara tror vi?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Låter som USB kontrollern är trasig, isåfall är de jobbigt.
Men ser du USB portarna i bioset? Det är konstigt att just en funkar dock om kontrollern är trasig borde inga fungera.
Säker på att front panel USBn är kopplat ordentligt?
Provat byta om RAM placering? 2 och 4 istället för 1 och 3 etc

Det finns ju PCI USB kort man kan köpa, men om det är en helt ny dator hade jag bara reklamerat moderkortet faktiskt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Låter som USB kontrollern är trasig, isåfall är de jobbigt.
Men ser du USB portarna i bioset? Det är konstigt att just en funkar dock om kontrollern är trasig borde inga fungera.
Säker på att front panel USBn är kopplat ordentligt?
Provat byta om RAM placering? 2 och 4 istället för 1 och 3 etc

Det finns ju PCI USB kort man kan köpa, men om det är en helt ny dator hade jag bara reklamerat moderkortet faktiskt

Ska pröva byta plats på RAM, gick faktiskt och köpe nya minnen då mina ej stod med i listan för de Asus testat. Men problemet kvarstår.

USB controllers står som 3XHXI’s och USB Single Port control är alla enabled på. Märkligt…

Skrivet av tcntad:

Är alla stift i sockeln och CPU'n OK?

CPU’n har mer en platt yta på AM5 än som den var med AM4. Men den sitter, ger bra temps och visas i BIOS.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Som en snabb notis.

Har en Dell Hub box hemma som jag satte in i den enda fungerade USB porten.

Nu har jag tangentbord, mus och USB sticka som dyker upp i BIOS, så jag kan installera windows.

Ska pröva installera Windows och försöka fixa med chipset drivers och dylikt…

Ser man också om någon annan komponent strular.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästa bekymmer är då att M.2 minnet på 2TB ej visar sig i bios fast den sitter som berget i moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla CPU sockeln och M.2 installationen en gång till. Bifoga gärna foto på moderkortet med M.2 disken och övrigt synligt. Det känns mer som en gissningslek annars.

Visa signatur

https://valid.x86.fr/pyrh0w
https://valid.x86.fr/hc225t
https://valid.x86.fr/6dilbx
Ryzen 9 7950X, Asus X670E Hero, 64GB ram, Zotac RTX 4090 AMP Extreme AIRO, Seasonic SnowSilent 1050, CORSAIR 7000D Airflow, Custom loop för CPU med ett Phanteks Glacier C360A CPU Block.
Det enda jag med säkerhet vet är att jag ingenting med säkerhet vet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Kolla CPU sockeln och M.2 installationen en gång till. Bifoga gärna foto på moderkortet med M.2 disken och övrigt synligt. Det känns mer som en gissningslek annars.

Tog lite bilder. Kikade även i manualen när jag installerade för säkerställa alla kablar sitter rätt (i min verklighet iaf).

CPU kylaren sitter på stadigt, varken för hårt eller löst. Får plocka bort den och kolla närmare där med.

Men hade den suttit fel, hade den visat upp sig korrekt i BIOS då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CPU’n, sitter rätt med pilen där den ska vara. Platt i sin plats.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Arnzeal:

CPU’n har mer en platt yta på AM5 än som den var med AM4. Men den sitter, ger bra temps och visas i BIOS.

Frågade iofs inte om det är en platt yta utan om alla stift ser OK ut.
Självklart visas den i UEFI, har du uppdaterat UEFI också?
Var sitter den fungerande USB-porten, på moderkortet eller chassit/frontpanel?

Ungefär var i Sthlm bor du? Vi kanske kan titta på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Frågade iofs inte om det är en platt yta utan om alla stift ser OK ut.
Självklart visas den i UEFI, har du uppdaterat UEFI också?
Var sitter den fungerande USB-porten, på moderkortet eller chassit/frontpanel?

Ungefär var i Sthlm bor du? Vi kanske kan titta på plats?

Ah yes my bad, vände upp å ner på cpu’n och alla stift ser glansigt guldiga ut. Bra ut i mina ögon.

Den USB som fungerar är högst upp till vänster på moderkortet. Precis under DP input. De usb på chassit fungerar ej heller. Ger ström men inget mer.

Det vore jäkligt snällt om du orkar. Bor på Kungsholmen.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Arnzeal:

Ah yes my bad, vände upp å ner på cpu’n och alla stift ser glansigt guldiga ut. Bra ut i mina ögon.

Den USB som fungerar är högst upp till vänster på moderkortet. Precis under DP input. De usb på chassit fungerar ej heller. Ger ström men inget mer.

Det vore jäkligt snällt om du orkar. Bor på Kungsholmen.

Vet inte om jag faktiskt kan hjälpa till förutom att bidra med andra ögon, jag slutar runt 16 och kanske kan titta förbi

Permalänk

Den där sockeln har väl pinnarna i sockeln.

Hur plattorna på cpun ser ut är ganska oviktigt sålänge ingen saknas eller skitig och svåra att råka skada men pinnarna i sockeln är väldigt känsliga.

Så sopa upp en bild tagen ner i sockeln på moderkortet istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vet inte om jag faktiskt kan hjälpa till förutom att bidra med andra ögon, jag slutar runt 16 och kanske kan titta förbi

Yes, förstår. Kan vara skönt att få det bekräftat något mest sannolikt är defekt och inte jag som gjort fel innan jag börjar sända tillbaka prylar till leverantörerna.

Slutar runt samma tid, hemma vid 17 ish.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Den där sockeln har väl pinnarna i sockeln.

Hur plattorna på cpun ser ut är ganska oviktigt sålänge ingen saknas eller skitig och svåra att råka skada men pinnarna i sockeln är väldigt känsliga.

Så sopa upp en bild tagen ner i sockeln på moderkortet istället.

Ser ut så mycket som följande:

Visa signatur

Permalänk

Ser bu rakt och fint ut iaf.

Solklar reklamation av moderkort och cpu för känns ju generellt som att den tappat några av pcie banorna eller nått sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ser ju ok ut utifrån bilderna. I värsta fall så kan det ju vara moderkortet.

Visa signatur

https://valid.x86.fr/pyrh0w
https://valid.x86.fr/hc225t
https://valid.x86.fr/6dilbx
Ryzen 9 7950X, Asus X670E Hero, 64GB ram, Zotac RTX 4090 AMP Extreme AIRO, Seasonic SnowSilent 1050, CORSAIR 7000D Airflow, Custom loop för CPU med ett Phanteks Glacier C360A CPU Block.
Det enda jag med säkerhet vet är att jag ingenting med säkerhet vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser bu rakt och fint ut iaf.

Solklar reklamation av moderkort och cpu för känns ju generellt som att den tappat några av pcie banorna eller nått sånt.

Jepp, påbörjade ett returärende. Ska försöka pilla lite till men löser jag inte det till helgen får det bli retur.

Skrivet av MarkSix:

Ser ju ok ut utifrån bilderna. I värsta fall så kan det ju vara moderkortet.

Är min bästa gissning. Känns som jag prövat det mesta och vet inte ens vart jag ska börja. Alla sladdar och kablar är dubbelkollade och verkar sitta rätt. Och även om de inte gjorde det hade det lilla som funkar nu isf inte gjort det.

Kan bara vara moderkort, CPU och RAM. I sistnämnda fallet bytte jag ut RAM till den sort som Asus testat och godkänt för moderkortet. Så det är uteslutet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Nästa bekymmer är då att M.2 minnet på 2TB ej visar sig i bios fast den sitter som berget i moderkortet.

Hade själv samma problem initialt med mitt 7950X3D-system, men efter ett par omstarter så visade sig SSDn i UEFI, och då kunde jag även partitionera den i windums installationsprogram.

Vet inte varför det var så här - jag rörde inte själva hårdvaran alls, det var något skumt jäkla tjall på linjen där bara helt enkelt. Förmodligen inget som har något med det du upplever att göra... Tänkte bara nämna.

Annars, dina problem med USB sammantaget med SSD får en nästan att fundera på skräp i CPU-sockeln. Det luktar nästan som det. Jag skulle överväga att ta isär systemet ditt och kolla både kontaktytorna bak på processorn och själva sockeln, samt blåsa rent med en burk tryckluft. Kan säkert räcka med att ett litet hårstrå fallit ned där under ihopbyggnaden för att störa kontakten.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova koppla bort allt icke nödvändigt från moderkortet, dvs, allt till frontpanelen utom möjligtvis kabeln till "power-knappen" samt allt som har med RBG om du har något sådant inkopplat.

Du har väl inte gjort som en viss känd kreatör och mosat in USB-C-kontakten åt fel håll på moderkortet?

Edit:
Bara för att förtydliga vilken port jag pratar om:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Hade själv samma problem initialt med mitt 7950X3D-system, men efter ett par omstarter så visade sig SSDn i UEFI, och då kunde jag även partitionera den i windums installationsprogram.

Vet inte varför det var så här - jag rörde inte själva hårdvaran alls, det var något skumt jäkla tjall på linjen där bara helt enkelt. Förmodligen inget som har något med det du upplever att göra... Tänkte bara nämna.

Annars, dina problem med USB sammantaget med SSD får en nästan att fundera på skräp i CPU-sockeln. Det luktar nästan som det. Jag skulle överväga att ta isär systemet ditt och kolla både kontaktytorna bak på processorn och själva sockeln, samt blåsa rent med en burk tryckluft. Kan säkert räcka med att ett litet hårstrå fallit ned där under ihopbyggnaden för att störa kontakten.

Skrivet av Viita:

Jag skulle prova koppla bort allt icke nödvändigt från moderkortet, dvs, allt till frontpanelen utom möjligtvis kabeln till "power-knappen" samt allt som har med RBG om du har något sådant inkopplat.

Du har väl inte gjort som en viss känd kreatör och mosat in USB-C-kontakten åt fel håll på moderkortet?

Edit:
Bara för att förtydliga vilken port jag pratar om:

<Uppladdad bildlänk>

Sen jag plockade bort cpu kylaren och omplacerade CPU’n efter luftblåst socket och baksidan så får jag knappt igång datorn längre.

Den startar, ger ingen bild till skärmen, kör igenom massa koder och sedan stänger av sig själv.

För få igång den igen behöver jag koppla bort och på strömkabeln. Börjar bli ett riktigt mardrömsscenario det här.

Edit: USB-C kabeln går in och klickar smidigt utan mycket kraft så den bör sitta rätt. Dubbelkollade detta nyss.

Edit 2: Var att cpu fläkten inte var isatt, nu får jag bild igen. Kanske säkerhetsåtgärd. Kör i snabba intervall utan cpu kylare på för testa. CPU bör aldrig hinna bli varm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kopplat bort allt onödigt, bara ström och cpu kylfläkten i. Fortfarande samma problem.

Ingen keyboard känns ingen på andra portar än den enda som fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag antar att du provat utan M.2-disken också?, dvs, endast moderkort, CPU och RAM?

Frågan måste även ställas:
Bekräftade du att BIOS-uppdateringen gick in genom att verifiera versionen i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag antar att du provat utan M.2-disken också?, dvs, endast moderkort, CPU och RAM?

Frågan måste även ställas:
Bekräftade du att BIOS-uppdateringen gick in genom att verifiera versionen i BIOS?

Senaste bios gick igenom och listas i BIOS.

Ej prövat utan M.2 lagring dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

CPU’n, sitter rätt med pilen där den ska vara. Platt i sin plats.

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för kylpasta du använder?
Det ser ut som det kan finnas rester på CPU:n, men det kan också vara eventuell skyddsplast som ger konstiga reflektioner.

Permalänk
Medlem

Av vad jag kan se så låter det som ett garantiärende på moderkortet. Jag skulle ta med det till butiken du köpte den ifrån för felsökning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Arnzeal:

Yes, förstår. Kan vara skönt att få det bekräftat något mest sannolikt är defekt och inte jag som gjort fel innan jag börjar sända tillbaka prylar till leverantörerna.

Slutar runt samma tid, hemma vid 17 ish.

Vi verkar ju ha luskat troligaste felet men jag kanske kan kika förbi ändå om du vill.

Dra ett DM rätt så snart iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad är det för kylpasta du använder?
Det ser ut som det kan finnas rester på CPU:n, men det kan också vara eventuell skyddsplast som ger konstiga reflektioner.

Körde Thermal Grizzly Kryonaut, det är mycket riktigt rester från små mängder som läckte över. Har städat upp det efter bilden togs.

Fick reda på man kan köpa sånt skydd runtomkring processorn för undvika läckage på chippet. Blir en sådan till nästa försök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vi verkar ju ha luskat troligaste felet men jag kanske kan kika förbi ändå om du vill.

Dra ett DM rätt så snart iaf

Jag är nog relativt övertygad om att någon del är defekt. Har vänt upp och ner på alla delar och dubbelkollat allt i burken på nytt, kopplat ur allt som ej är nödvändigt men gör ingen skillnad. Prövat det mesta kombinationer jag kan komma på under två kvällar så misstänker vi kan bespara dig resan, känns som en dead end. Jättesnällt att du erbjöd dig, det uppskattas!

Har skapat returärenden och kör antagligen på dem. Börjar om från scratch med nytt mobo, cpu och M.2.
Kollade på M.2 lagring som Asus listat på deras hemsida att mobo stödjer, så byter ut denna också för säkerhets skull.

Visa signatur