Val av yh utbildning, c/c++ eller javascript?

Permalänk
Medlem

Val av yh utbildning, c/c++ eller javascript?

Hej, har kommit in på två YH utbildningar på Chas Academy men har svårt att välja bland de två. Utbildningarna är:

Systemutvecklare C/C++
Fullstack Javascript

Rent spontant känns c++ som en bättre utbildning att satsa på om jobbmarknaden i min stad är att lita på men JS verkar intressant den med. Lutar minimalt mot systemutveckling men webbutveckling låter också kul. Båda är på distans med en träff i veckan, dock är orten för c++ utbildningen en två timmars resa bort vilket talar emot en del. Vilken är "bäst" att satsa på för er som antingen har gått liknande eller jobbar med vardera?

Permalänk
Medlem

Har du aldrig kodat någonting innan? Vad intresserar dig mest?

Med C/C++ är ju fokus på systemutveckling som operativsystem, mjukvara, spel etc, medan fullstack JavaScript är fokus på webbutveckling. Beror helt på vad du är intresserad av skulle jag säga,

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Har du aldrig kodat någonting innan? Vad intresserar dig mest?

Med C/C++ är ju fokus på systemutveckling som operativsystem, mjukvara, spel etc, medan fullstack JavaScript är fokus på webbutveckling. Beror helt på vad du är intresserad av skulle jag säga,

Jag har programmerat en del i Python samt lite i C# på fritid och också i kursen programmering 1. Skulle säga att systemutveckling låter mer intressant personligen men inte med hästlängder eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Jag har programmerat en del i Python samt lite i C# på fritid och också i kursen programmering 1. Skulle säga att systemutveckling låter mer intressant personligen men inte med hästlängder eller så.

Det låter mer intressant - men är det roligare i praktiken?
Det är nog vad du får testa genom några projekt på fritiden. Du kan även kolla diverse jobbannonser på arbetsförmedlingen med nyckelord C/C++ och sedan javascript och läsa beskrvningarna och se vad som verkar roligast.

Jag läste Datavetenskap där vi huvudsakligen använde C. Dock fick vi testa på mycket annat också, Assembler, C#, Lisp, Python, Prolog, JavaScript osv. Trodde jag vill få ett jobb där man använde C, dock blev mitt första jobb react frontend och C# backend.

Nu vill jag inte gå tillbaka till C kan jag säga. Göra både front/backend är perfekt, där jag till min förvåning tycker att frontend är roligare.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om du kan plocka upp c++ och bli bra på det så kan du rimligen hyfsat enkelt plocka upp JS senare, c++ är mer komplext.
Du får en djupare förståelse för programmering med c++ men du blir också lite begränsad i vad du kan göra innan du kompletterar med JS för webfrontends (om det är något du vill göra)

Karriärmässigt så hade jag valt c++ och knackat JS på fritiden. Kanske försöka lösa uppgifterna som du får till c++ även i JS för att uppleva skillnaderna och senare kunna välja rätt verktyg för jobbet.

Lycka till!

Edit: Bra c++utvecklare är svåra att hitta och får betalt därefter. JS kan ju de flesta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Edit: Bra c++utvecklare är svåra att hitta och får betalt därefter. JS kan ju de flesta.

Nja, skulle jag nog säga.

Men valmöjligheterna med c++ skulle jag påstå är betydligt större med stor variation på företag i olika marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, skulle jag nog säga.

Men valmöjligheterna med c++ skulle jag påstå är betydligt större med stor variation på företag i olika marknader.

Jag skulle säga precis tvärtom, iaf i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Jag skulle säga precis tvärtom, iaf i Sverige.

Jag tror du har rätt, men samtidigt finns det ju väldigt många fler som "kan" js också, eller har läst någon frontend-utbildning eller så. C/C++ kunniga finns det mycket färre av, så konkurrensen om jobben är nog ändå mindre, och lönerna förstås rätt mycket högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du har rätt, men samtidigt finns det ju väldigt många fler som "kan" js också, eller har läst någon frontend-utbildning eller så. C/C++ kunniga finns det mycket färre av, så konkurrensen om jobben är nog ändå mindre, och lönerna förstås rätt mycket högre.

Helt klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, skulle jag nog säga.

Men valmöjligheterna med c++ skulle jag påstå är betydligt större med stor variation på företag i olika marknader.

Vi skulle ta in ett gäng skillade konsulter för att koda c++ på redhat, de var BETYDLIGT dyrare än standard JS fullstacks. Som i 1400kr+/h
Så som egenkonsult med bra c++ skills så kan man dra in en hyfsat påse pengar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag skulle säga precis tvärtom, iaf i Sverige.

Finns ju hur mycket embedded jobb som helst för de som kan C/C++, men vad vet jag kanske finns drivor med företag som söker js-folk också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Finns ju hur mycket embedded jobb som helst för de som kan C/C++, men vad vet jag kanske finns drivor med företag som söker js-folk också.

Antar att vi finns på olika marknader i så fall. Här kryllar det av frontend/js och C++ är mer ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det låter mer intressant - men är det roligare i praktiken?
Det är nog vad du får testa genom några projekt på fritiden. Du kan även kolla diverse jobbannonser på arbetsförmedlingen med nyckelord C/C++ och sedan javascript och läsa beskrvningarna och se vad som verkar roligast.

Jag läste Datavetenskap där vi huvudsakligen använde C. Dock fick vi testa på mycket annat också, Assembler, C#, Lisp, Python, Prolog, JavaScript osv. Trodde jag vill få ett jobb där man använde C, dock blev mitt första jobb react frontend och C# backend.

Nu vill jag inte gå tillbaka till C kan jag säga. Göra både front/backend är perfekt, där jag till min förvåning tycker att frontend är roligare.

Får ta och kolla runt och testa på båda innan jag kan ta ett beslut för de båda inriktningarna låter roliga enligt mig. Hur mycket svårare skulle du säga c/c++ vs javascript? är C så pass svårt att de lär bli enormt svårt att ta sig igenom utbildningen för en nybörjare eller är det inledningsvis svårt men enklare när man väl fattar?

Just i mitt område verkar de vara likvärdigt med jobb för båda, lite mer för java faktiskt. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om du kan plocka upp c++ och bli bra på det så kan du rimligen hyfsat enkelt plocka upp JS senare, c++ är mer komplext.
Du får en djupare förståelse för programmering med c++ men du blir också lite begränsad i vad du kan göra innan du kompletterar med JS för webfrontends (om det är något du vill göra)

Karriärmässigt så hade jag valt c++ och knackat JS på fritiden. Kanske försöka lösa uppgifterna som du får till c++ även i JS för att uppleva skillnaderna och senare kunna välja rätt verktyg för jobbet.

Lycka till!

Edit: Bra c++utvecklare är svåra att hitta och får betalt därefter. JS kan ju de flesta.

Jag har hört att C++ ska vara avsevärt svårt men ger många intressanta jobbmöjligheter inom olika system och spelutveckling. De känns som att systemutveckling är mer min grej men att djupdyka inom webbutveckling låter inte helt fel de heller! dock vill man inte känna sig fast i att endast arbeta inom webb. Tack!

Permalänk

Jag skulle välja C och C++. Det har med att det är så många som är webbutvecklare idag och systemutvecklare för hårdvara går aldrig arbetslös.