Snabbtest: PCI Express 4.0 mot PCI Express 3.0 med Geforce RTX 4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vi får nog hålla oss till fakta, nämligen att 600-serien hade en specifik uppställning när den släpptes 2012, annars kan man ju lika gärna hävda att GT 645 hade en större krets än 680. Det håller ju inte eftersom det dels är en större processnod samt att det är en Fermi.
https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_600_series

Jo, sen kom Kepler refresh som 700-serien, där även 780 använde GK110. Återigen en reviderad tillverkningsprocess som gjorde att man kunde fortsätta på Kepler.
Ibland är det nog bra att fräscha upp minnet med att kolla lite grundläggande fakta innan man försöker argumentera på felaktiga premisser.
Den fysiska storleken är underordnad alla andra egenskaper, särskilt då när man diskuterar olika kretsar producerade på olika processnoder.

Du är fri att köpa småkretsarna, du får köpa precis vad du vill jag skiter i vilket, men kom inte och grina sen.

Vart fick du Fermi ifrån?
Du blandar ihop saker, GK=Kepler, GF=Fermi.

Om du vill gå på förra generationens kretsar så kör hårt, jag tänker inte stoppa dig.
Men du skriver att 680 hade största kretsen i sin serie, helt felaktigt för det hade den inte då Kepler redan fanns som fullstor krets.

Trevlig sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Fast det kostar inte ens i närheten av ett 3070 heller och som tidigare nämnt i tråden så är kretsens storlek av sekundär betydelse. Helt fel att låsa fokus på det.
40-serien från Nvidia går inte heller att jämföra som tidigare generationer då Nvidia verkar ha blandat ihop korten. 4060 skulle nog egentligen varit ett 4050. 4070 Ti hoppar t.ex. 2 steg i jämförelse då det presterar som ett 3090 Ti fast det enlig tidigare standard borde varit i nivå med 3080 Ti.

Noterar att du helt undviker att svara på många av de motfrågor du har fått i tråden...

Någon specifik fråga du vill ha hjälp med?
Jag ska nog kunna hjälpa dig eller peka i rätt riktning åt dig. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det är så enkelt att göra strömsnåla kretsar, varför är amd inte lika strömsnål?

Och varför skulle dlss göra en sårbar? Någon källa på det? Intel körde sina saker på cpu vilket är närmare kritiska komponenter

Även kringutrustning är en väg in, så har det alltid varit sedan datorn kom.
Som jag skrev tidigare så går DLSS att utnyttja, säkert ingen risk för en gamer dock för det finns inget av värde där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Även kringutrustning är en väg in, så har det alltid varit sedan datorn kom.
Som jag skrev tidigare så går DLSS att utnyttja, säkert ingen risk för en gamer dock för det finns inget av värde där.

Jag vet också att kringutrustning kan vara en väg in men varför skulle just dlss vara en väg in i sig? Ge gärna någon länk där man kan läsa om det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet också att kringutrustning kan vara en väg in men varför skulle just dlss vara en väg in i sig? Ge gärna någon länk där man kan läsa om det

En länk för att läsa om det får du inte av mig tyvärr.

Källkoden till DLSS är ute på vift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azrof90:

Jag kör faktiskt fortfarande i5 2500K och gtx 970. Märker ator skillnad om jag kör stock eller klockar till 4.6 eller 4.8 GHz. Kör iof mest dota2 så är inte supertungt.

Har du nån data med tips på vad man ska köra? Jag har corsair vengence 4×4Gb idag. Varit på g att byta ut hela datorn men med priserna har jag väntat 😅

Kör du OC på minnena också?

Att överklocka processorn gör så klart mer för prestandan än att överklocka minnet. Det bästa du kan göra för att öka prestandan är att byta ut din i5a mot en i7a. 3770K om moderkortet har bra stöd (t.ex inte Gigabyte P67/Z68) annars 2600K/2700K.

Om det är värt att uppgradera från dina 4x4GB beror lite på. 4GB moduler kan vara "single ranked", 4 single ranked moduler bör ger samma prestanda som två "dual ranked" moduler och bör inte vara svårare för processorn att driva.

Så för att veta mer om vad det finns för möjligheter att öka din minnesprestanda (utan att testa sig fram) så behöver man veta dels vilken version (d.v.s vilka minnes-chips) det är på dina Corsair minnen (står på modulerna verX.X) och om de är dual eller single ranked (CPU-Z).

.

Om du undrade om min "källardator" med X79 och Sandy Bridge-EP kör med överklockat ramminne så är svaret ja! Alla uppgifter om att Sandy Bridge-EP har låsta minnesmultipliers är falska! Kärnornas multipliers är dock ordentligt låsta utan möjlighet till "all core max turbo"-hacks så som på Haswell-EP.

Systemet kör undervoltat och med minnet @ 1.5V för att dra så lite ström som möjligt och processorn som annars kan BCLK-överklockas ett par hundra megahertz går därför i stock 3400MHz all core turbo. Ett överklockat X79 system med olåst processor ger bättre minnesprestanda.

Jag tycker det ser skapligt ut för att vara ett snart 12 år gammalt system med processorn @ stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du är fri att köpa småkretsarna, du får köpa precis vad du vill jag skiter i vilket, men kom inte och grina sen.

Vart fick du Fermi ifrån?
Du blandar ihop saker, GK=Kepler, GF=Fermi.

Till ytan största kretsen i 600-serien är GT 645, beroende på att det är en gammal Fermi på det kortet, nämner det för att illustrerar hur absurt det är att referera till storleken på en krets som en viktig faktor.

Och nej, GK110 var först ut på 780, nästan ett år efter 680. Det är du som vägrar förstå att både 600- och 700-serien hade Kepler, och att det inte är samma eftersom den senare tillverkades på en förfinad tillverkningsprocess.

Skrivet av Dem8n:

Men du skriver att 680 hade största kretsen i sin serie, helt felaktigt för det hade den inte då Kepler redan fanns som fullstor krets.

Jo om man tog en tidsmaskin år 2012 när 680 släpptes och hämtade GK110 från ett år framåt i tiden så kunde man säkert haft det, men nu skedde ju inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Till ytan största kretsen i 600-serien är GT 645, beroende på att det är en gammal Fermi på det kortet, nämner det för att illustrerar hur absurt det är att referera till storleken på en krets som en viktig faktor.

Och nej, GK110 var först ut på 780, nästan ett år efter 680. Det är du som vägrar förstå att både 600- och 700-serien hade Kepler, och att det inte är samma eftersom den senare tillverkades på en förfinad tillverkningsprocess.
Jo om man tog en tidsmaskin år 2012 när 680 släpptes och hämtade GK110 från ett år framåt i tiden så kunde man säkert haft det, men nu skedde ju inte det.

Vänta nu, vägrar jag inse att både 600 och 700 hade Kepler?
Skrev jag inte fullstora GK110 på 780 Ti?

Och nej du har tyvärr återigen fel när du säger att 780 var först ut med GK110.
Tesla KXX kom långt innan något 780 såg dagens ljus.
Att du blandar in 645 förstår jag inte riktigt, det är ju inte ens en Keplerkrets.
Du verkar dock inte förstå eller så väljer du att plocka ut delar av det, men som jag skrev tidigare köp vad du vill, det är dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Någon specifik fråga du vill ha hjälp med?
Jag ska nog kunna hjälpa dig eller peka i rätt riktning åt dig. 😊

Nej tack, med din brist på källhänvisning så lär du peka åt allt annat är rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Nej tack, med din brist på källhänvisning så lär du peka åt allt annat är rätt riktning.

Vad är det du syftar på?
Jag är ledsen om jag inte kunnat ge dig en källa någonstans i någon post, men du behöver väl inte sura ihop över det?
Det var ju trots allt du som gav dig in en diskussion mellan två andra användare.
Annars är ett hett tips att själv leta källa istället för att vänta på att någon som är inne ibland ska ge ut en källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad är det du syftar på?
Jag är ledsen om jag inte kunnat ge dig en källa någonstans i någon post, men du behöver väl inte sura ihop över det?
Det var ju trots allt du som gav dig in en diskussion mellan två andra användare.
Annars är ett hett tips att själv leta källa istället för att vänta på att någon som är inne ibland ska ge ut en källa.

Du diskuterar och argumenterar som en tonåring. Du har börjat med ett påstående som du ingenstans kan backa upp med fakta (källhänvisning) och duckar de flesta motfrågor du får. Att lägga fram en källa borde ligga i ditt intresse om du vill bli mottagen med trovärdighet. Just nu framstår du bara som en i mängden av personer på forumet som vill att deras personliga tyckande ska tolkas som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vänta nu, vägrar jag inse att både 600 och 700 hade Kepler?
Skrev jag inte fullstora GK110 på 780 Ti?

Och nej du har tyvärr återigen fel när du säger att 780 var först ut med GK110.

Jo, det första grafikkortet med GK110 var 780.

Skrivet av Dem8n:

Tesla KXX kom långt innan något 780 såg dagens ljus.

Tesla K20 var första Nvidia-produkten med GK110 och det släpptes 12/11 2012.

GeForce GTX 680 släpptes redan 22/3 2012, alltså nästan 8 månader innan det gick att köpa ett kort (än mindre ett grafikkort) med GK110. Det är därför jag säger när du har fel angående att 680 inte använde den största kretsen -- det fanns ingenting annat tillgängligt, åtminstone inte i tillräckliga mängder för att släppa som grafikkort till konsumenter.

Att GK110 inte släpptes på ett grafikkort förrän de gått över från TSMC 28 nm till TSMC 28 nm High Performance tyder också på att de hade alldeles för dåliga yields för att släppa ut en större krets i början av 2012.

Skrivet av Dem8n:

Att du blandar in 645 förstår jag inte riktigt, det är ju inte ens en Keplerkrets.
Du verkar dock inte förstå eller så väljer du att plocka ut delar av det, men som jag skrev tidigare köp vad du vill, det är dina pengar.

Det var ett exempel på hur den fysiska kiselstorleken är helt irrelevant eftersom det alltid är prestandaövertaget mot föregående generation som är det intressanta. Nu är ju 700-serien en avvikelse i GeForce-historien genom att gick så pass kort tid mellan 680 (22/3 2012) och 780 (23/5 2013). Det relevanta när det kommer till Kepler är fortfarande att första generationens Kepler inte är identisk med andra generationen beroende på bl.a. en förfinad tillverkningsprocess.

Med tanke på att 900-serien dök upp redan 18/9 2014 så kan man snarast se 700-serien som "600-serien Super", där man precis som med 20-seriens Super-kort kunde släppa ut något större och snabbare kretsar p.g.a. förfinad tillverkningsteknik och bättre yields.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Du diskuterar och argumenterar som en tonåring. Du har börjat med ett påstående som du ingenstans kan backa upp med fakta (källhänvisning) och duckar de flesta motfrågor du får. Att lägga fram en källa borde ligga i ditt intresse om du vill bli mottagen med trovärdighet. Just nu framstår du bara som en i mängden av personer på forumet som vill att deras personliga tyckande ska tolkas som fakta.

Du drar väldigt många slutsatser på egen hand själv.
Däremot har jag aldrig förstått mig på gapandet efter källor här, görs det även öga mot öga?

Det finns gott om källor om man letar lite själv, du har ju dessutom lagt dig i en tråd där du inte tillfört någonting förutom gnäll.
Allting här i livet kommer inte serverat på silverfat.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det första grafikkortet med GK110 var 780.
Tesla K20 var första Nvidia-produkten med GK110 och det släpptes 12/11 2012.

GeForce GTX 680 släpptes redan 22/3 2012, alltså nästan 8 månader innan det gick att köpa ett kort (än mindre ett grafikkort) med GK110. Det är därför jag säger när du har fel angående att 680 inte använde den största kretsen -- det fanns ingenting annat tillgängligt, åtminstone inte i tillräckliga mängder för att släppa som grafikkort till konsumenter.

Att GK110 inte släpptes på ett grafikkort förrän de gått över från TSMC 28 nm till TSMC 28 nm High Performance tyder också på att de hade alldeles för dåliga yields för att släppa ut en större krets i början av 2012.
Det var ett exempel på hur den fysiska kiselstorleken är helt irrelevant eftersom det alltid är prestandaövertaget mot föregående generation som är det intressanta. Nu är ju 700-serien en avvikelse i GeForce-historien genom att gick så pass kort tid mellan 680 (22/3 2012) och 780 (23/5 2013). Det relevanta när det kommer till Kepler är fortfarande att första generationens Kepler inte är identisk med andra generationen beroende på bl.a. en förfinad tillverkningsprocess.

Med tanke på att 900-serien dök upp redan 18/9 2014 så kan man snarast se 700-serien som "600-serien Super", där man precis som med 20-seriens Super-kort kunde släppa ut något större och snabbare kretsar p.g.a. förfinad tillverkningsteknik och bättre yields.

Nej diskussionen gällde kretsen GK110 inte huruvida det satt på ett konsumentkort.

Kepler 2.0 kom först i Maj 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du drar väldigt många slutsatser på egen hand själv.
Däremot har jag aldrig förstått mig på gapandet efter källor här, görs det även öga mot öga?

Det finns gott om källor om man letar lite själv, du har ju dessutom lagt dig i en tråd där du inte tillfört någonting förutom gnäll.
Allting här i livet kommer inte serverat på silverfat.

Jo, när någon påstår saker som inte stämmer överens med enkelt verifierbara fakta via Google så frågar man efter en källa även i verkligheten.

”Du kan väl googla själv om du är intresserad” är inte ett gångbart svar på legitim kritik om bristande (eller i detta fall NOLL) källhänvisningar från dig.

Skrivet av Dem8n:

Nej diskussionen gällde kretsen GK110 inte huruvida det satt på ett konsumentkort.

Kepler 2.0 kom först i Maj 2013.

Jag har fyllt tråden med fakta redan, och länkat till källor som visar all relevant data, uppställda i tabeller med datum.

Om du inte vill ta till dig det utan fantisera ihop något om att ”Nvidia är elaka” så finns det nog inte mycket jag har att argumentera emot det förutom att konstatera att du har fel.

Jag har redan källhänvisat till fakta som visar att GK110 inte existerade i någon Nvidia-produkt (beräkningskort eller grafikkort) när GTX 680 släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, när någon påstår saker som inte stämmer överens med enkelt verifierbara fakta via Google så frågar man efter en källa även i verkligheten.

”Du kan väl googla själv om du är intresserad” är inte ett gångbart svar på legitim kritik om bristande (eller i detta fall NOLL) källhänvisningar från dig.
Jag har fyllt tråden med fakta redan, och länkat till källor som visar all relevant data, uppställda i tabeller med datum.

Om du inte vill ta till dig det utan fantisera ihop något om att ”Nvidia är elaka” så finns det nog inte mycket jag har att argumentera emot det förutom att konstatera att du har fel.

Jag har redan källhänvisat till fakta som visar att GK110 inte existerade i någon Nvidia-produkt (beräkningskort eller grafikkort) när GTX 680 släpptes.

Du vrider och vänder men det blir ändå fel, du påstod att GK110 kom först till 780 i samband med refreshen, men med refreshen så hette kretsarna inte längre GK1XX.

GK110 hävdade du kom först till 780, vi var många som tyckte det var trist att 680 använde GK104, en betydligt mindre krets då Nvidia tidigare använt Gx110 till X80-korten.

Men som jag skrev tidigare, vill du betala samma pris för småkretsarna så gör det, jag skiter i vilket, jag köper dem inte.

Ut och jaga dina källor ni, jag känner inget behov av det och detta blir min sista post till dig och din vän.

Trevlig sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

GK110 hävdade du kom först till 780, vi var många som tyckte det var trist att 680 använde GK104, en betydligt mindre krets då Nvidia tidigare använt Gx110 till X80-korten.

Utan att läsa på allt gammalt elände igen så är detta att GTX 680 inte använder fullstora kretsen jag minns, detta resulterade i smalare minnesbuss och mindre VRAM jämfört med AMDs motsvarighet. 680 presterade rätt bra när det släpptes men pga flaskhalsarna så dog det i förtid (jämfört med AMDs kort). Har för mig de flesta kort såldes med 2GB minne, medan 7970 hade 3GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du drar väldigt många slutsatser på egen hand själv.
Däremot har jag aldrig förstått mig på gapandet efter källor här, görs det även öga mot öga?

Det finns gott om källor om man letar lite själv, du har ju dessutom lagt dig i en tråd där du inte tillfört någonting förutom gnäll.
Allting här i livet kommer inte serverat på silverfat.

Om person A påstår en sak utan källhänvisning och person B påstår motsatsen MED källhänvisning, vem tror du vinner den debatten? Ingen vetensakp direkt. Att inte förstå värdet i källhänvisning på Internet (eller öga mot öga) år 2023 är helt hisnande. Jag trodde sånt här lärdes ut i grundskolan? Lycka till med det i framtiden.

Jag skule säga att jag tillfört mycket mer än du har i denna tråden då jag inte bara sprider personliga åsikter utan källa utan istället ifrågasätter din information. Handlar inte om att få något serverat på silverfat, bara att du redovisar var du får din information ifrån.
Om du läser tråden igen så ser du att det var jag som initierade hela diskussionen om kretsstorlek, således har jag inte "lagt mig i" något. Det här är dessutom inte ett privat forum utan öppet för alla som har ett konto på Sweclockers.

Skrivet av Dem8n:

Ut och jaga dina källor ni, jag känner inget behov av det och detta blir min sista post till dig och din vän.

Jo jag tror det är bäst för din egen skull att du slutar skriva nu...

Permalänk
Medlem

Så det betyder att https://www.inet.se/produkt/5412572/powercolor-radeon-rx-6600... är väldigt prisvärd då den kör x16 interface? betydligt sämre teoretisk prestanda men nästan halva priset...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.