Klarna’s köpskydd inte så skyddande som många tror

Permalänk
Medlem

Klarna’s köpskydd inte så skyddande som många tror

Jag har sett många som hyllat Klarna för deras köpskydd, men är det verkligen så mycket till skydd?
Normalt sett finns ju Konsumentköplagen om du handlar från ett svenskt företag.

Jag har precis handlat en grej på nätet och betalat med swish via Klarna, denna grej skulle levereras av Budbee.
Leveransen sköts upp gång på gång, när jag konfronterade dem så var varan som bortblåst.

Startade ett ärende hos Klarna, det ärenden ska en ”utredare” titta på efter 21 arbetsdagar, en hel månad alltså trots att butiken och budföretaget erkänner att varan är borta.
Hade jag betalat direkt till butiken utan mellanhand hade jag haft mina pengar på kontot redan, så för köp i Sverige är Klarna en totalt onödig mellanhand som gör allt de kan för att hålla i dina pengar under så lång tid som möjligt.

Svaret från Klarna innan de snabbt stängde ner chatten efter att jag frågat om det är något mer jag behöver göra och skickat in bilagor som stödjer min sak.

”Vid kontroll av ditt konto har du redan en pågående tvist. När 21 dagar har gått från det datum då fakturan stoppades kommer vår utredningsavdelning att kontakta dig via Klarna-appen. Lämna bara den korrekta information som behövs för att utredningsavdelningen ska kunna behandla ditt ärende. Processen tar tid och det är också viktigt att du kontaktar Budbee och handlaren för detta ärende.”

Jag vill varna för att köpskyddet inte innebär snabb hjälp, ligg inte ute med pengar.

Permalänk
Medlem

Företaget du köpt från kan godkänna återbetalningen oavsett Klarna. Där jag jobbar även om kund valt Klarna så kontaktar de oss på kundservice och vi fixar återbetalningen den uppdateras det på Klarna inom någon dag. Bara om vi skulle neka vilket är väldigt ovanligt kan kunden gå via Klarna och då tar det mer tid eftersom vi får möjlighet att svara Klarna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Som ovan person nämner så är det snarare fortsatt säljaren som är problemet, inte Klarna. Säljaren kan när som helst välja att makulera en faktura eller trigga en återbetalning. Att du startat ett ärende hos Klarna är för att säljaren inte gjort något av ovan. Sen ger väl Klarna säljaren tid att svara (därav 21 dagar), och om de inte gör de så kan Klarna stänga ärendet åt dem och sköta återbetalning.

Nu valde du ju att betala med Swish, så att du får ligga ute med pengarna. Men om du tar 30 dagars faktura (gratis med Klarna), så slipper du det, och vid en tvist likt denna så "pausar" man fakturan tills att problemet är löst.

Det som främst ger dig extra köpskydd med Klarna eller motsvarande kreditinstitut är att om säljaren skulle sluta svara, så kan du gå till Klarna istället. Om säljaren skulle gå i konkurs så är det inte alls säkerts att du varken får pengar eller vara, då det slukas av säljarens andra skulder. Men om man använder Klarna så har man alltid rätt att ställa kravet till kreditgivaren, och ska alltså få tillbaka sina pengar, även om säljaren gått i konkurs.