Klarna’s köpskydd inte så skyddande som många tror
Jag har sett många som hyllat Klarna för deras köpskydd, men är det verkligen så mycket till skydd?
Normalt sett finns ju Konsumentköplagen om du handlar från ett svenskt företag.
Jag har precis handlat en grej på nätet och betalat med swish via Klarna, denna grej skulle levereras av Budbee.
Leveransen sköts upp gång på gång, när jag konfronterade dem så var varan som bortblåst.
Startade ett ärende hos Klarna, det ärenden ska en ”utredare” titta på efter 21 arbetsdagar, en hel månad alltså trots att butiken och budföretaget erkänner att varan är borta.
Hade jag betalat direkt till butiken utan mellanhand hade jag haft mina pengar på kontot redan, så för köp i Sverige är Klarna en totalt onödig mellanhand som gör allt de kan för att hålla i dina pengar under så lång tid som möjligt.
Svaret från Klarna innan de snabbt stängde ner chatten efter att jag frågat om det är något mer jag behöver göra och skickat in bilagor som stödjer min sak.
”Vid kontroll av ditt konto har du redan en pågående tvist. När 21 dagar har gått från det datum då fakturan stoppades kommer vår utredningsavdelning att kontakta dig via Klarna-appen. Lämna bara den korrekta information som behövs för att utredningsavdelningen ska kunna behandla ditt ärende. Processen tar tid och det är också viktigt att du kontaktar Budbee och handlaren för detta ärende.”
Jag vill varna för att köpskyddet inte innebär snabb hjälp, ligg inte ute med pengar.