Hårddisk till filserver.

Permalänk
Medlem

Hårddisk till filserver.

Jag måste inhandla lite diskar till min server. (filslaven?)

Jag behöver knappast UltraMega prestanda disken till det, snarare tillförlitlighet.

1. Nu undrar jag om ni har några tips på tillförlitliga diskar?

2. Vad är det för skillnad på Seagate Barracuda V samt 7200.7 modellerna?

Permalänk

Hm, om jag hade haft en filserver skulle jag lätt köpt maxtor för dom blir varken varma eller låter nånting.
Och om du inte har nåt behov av prestanda så kan 5400rpm's diskar vara att rekommendera då dom inte heller blir varma eller låter mycket.

Permalänk
Avstängd

kan inte skillanden mellan de seagate diskarna du nämde men jag har både en seagate Barracuda V och en Maxtor och båda funkar klockrent. Seagaten r betydligt tystare, men något varmare hos mig, något du kanske ska fundera på om du ska ha många diskar.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha tillförlitlighet så föreslår jag att du kör RAID1 (mirroring) med t¨å lagom billiga diskar. Jag har hört, tvärtemot någon som skrev ovan, att maxtor diskarna är bland de mest högljuda (aldrig ägt någon själv dock). Men det beror ju på hur mcyket resten av datorn låter. Är du intreserade av ljudaspekterna rekommenderar jag silentpcreview.com's forum.

Permalänk
Medlem

Man kan säga att 7200,7 är en "prestandamodell" av V serien.
Fördelarna är att den är snabbare, billigare och svalare.
Det dom tagit allt ifrån är ljudvolymen. Den låter alltså mer än vad man är van vid från Seagate, men vad jag har hört från andra så ska den fortfarande vara tyst. Men det där är ju så subjektivt.

Ska man ha den i en filserver så är nog den största frågan mellan V och 7200,7 om man tycker att ljudnivån är värt de extra pengarna.

Permalänk
Medlem

tack för svaren.

lutar åt Seagate Barracuda V.

Permalänk
Medlem

Maxtor maxtor Maxtor maxtor Maxtor maxtor Maxtor maxtor Maxtor maxtor Maxtor maxtor Maxtor maxtor Maxtor maxtor .. där har du svaret

Permalänk

skulle rekommendera Seagate om du har någon fläkt som pumpar luft över dem. Varken min Maxtor eller WDC är särskilt tyst, tyvärr.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag behöver knappast UltraMega prestanda disken till det, snarare tillförlitlighet. Dessa går ofta hand i hand, tyvärr.

Köp Seagate Cheetah, kanondiskar som går år efter år... låter lite... blir varma.. men fan va de tuffar på.. år in.. år ut... inga problem. Perfekt till servern.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem

Seagate är bra, men jag gillar wd (western digital) mer, har haft ett flertal sådana, aldrig krånglat, tycker dessutom att dom är tysta (de flesta tycker att dom låter högt ).
Men om du ska ha en filserver så spelar väl inte ljudvolymen så stor roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Seagate är bra, men jag gillar wd (western digital) mer, har haft ett flertal sådana, aldrig krånglat, tycker dessutom att dom är tysta (de flesta tycker att dom låter högt ).
Men om du ska ha en filserver så spelar väl inte ljudvolymen så stor roll.

Beror väl helt på var den skall stå!