Permalänk
Medlem

Alla spel kraschar

Hej!

Startade datorn idag och upptäckte att jag inte kan starta ett enda spel utan att det kraschar direkt, spelar ingen roll om det är från Steam, Epic eller Xbox klienten. Alla spel kraschar direkt när det försöker starta upp och jag får olika felmeddelanden, men de flesta säger något i stil med att min GPU inte stöjder antingen DX11 eller DX12 vilket spelet då kräver.

Har ett 7900XTX och det fungerade hur bra som helst igår, har inte gjort någon uppdatering eller bytt ut någon del. Provade att ominstallera AMD Adrenalin och drivrutinerna utan resultat. Alla temps osv är helt normala och jag kan inte hitta något avvikande som förklarar kracherna. Har inget att uppdatera i Windows Update heller.

Vet någon vad problemet kan vara? Är min GPU trasig?

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar i resten av datorn? Fungerar det att spela upp video?
Har du provat att ominstallera Windows?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad har du för delar i resten av datorn? Fungerar det att spela upp video?
Har du provat att ominstallera Windows?

Videos går bra att spela upp både via youtube och twitch. Kan alltså göra allt förutom att spela.
Har en Ryzen 7 5800X cpu och 32GB ram, vilka andra delar är relevanta?

Har inte ominstallerat Windows ännu och unviker helst att behöva göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Videos går bra att spela upp både via youtube och twitch. Kan alltså göra allt förutom att spela.
Har en Ryzen 7 5800X cpu och 32GB ram, vilka andra delar är relevanta?

Har inte ominstallerat Windows ännu och unviker helst att behöva göra det.

Jag skulle nog prova att totalt ominstallera drivrutinerna via enhetshanteraren. Löser det fortfarande inte problemet så gör du bäst i att ominstallera systemet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Avinstallera AMDs drivrutiner via DDU (Display Driver Uninstaller), och ladda sedan ner dem på nytt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har ominstallerat AMDs drivrutiner och provat alla möjliga tidigare versioner och ingenting hjälper.

Har märkt att alla spel fungerar bra precis när jag startat om datorn. Låter jag datorn vara på mer än kanske 10 minuter och sen startar CSGO, då startar inte spelet vilket leder till att inget annat spel på datorn startar och ger olika DirectX felmeddelanden.
Alltså, jag kan spela alla spel när som helst så länge jag inte provar att starta CSGO först. Så fort jag startat CSGO först och det inte är i samband med en omstart av datorn så pajjar det alltså alla spel.

Jag fattar ingenting, vad kan orsaka detta?
Enligt min beskrivning verkar det ju vara CSGO som pajjar det, men varför drabbas ingen annan av det?

Även märkt att Chrome beter sig konstigt genom att det bara visar en vit skärm när jag startar det i ca 3-4 sekunder för att sen visa det som ska visas. Vet inte om det har något samband. Har iallafall ominstallerat Chrome också utan resultat.

Permalänk
Medlem

Märker nu att när spelen inte fungerar så slutar Snipping Tool också att fungera, det startar inte längre.

Är väldigt förvirrad.

Permalänk
Medlem

Kan någon process som inte stänger av sig efter att du har spelat CSGO. Du kan kolla det i Task Manager/Aktivitetshanteraren

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Det är tydligen den senaste eller näst senaste drivrutinerna AMD Adrenaline som har pajat 7900xt/xtx korten rejält. Många på reddit som har samma problem som mig och det finns ingen lösning i dagsläget.

Ominstallera Windows hjälpte i två dagar sen kommer problemet tillbaka. Det hjälper inte ens att backa till tidigare drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det är tydligen den senaste eller näst senaste drivrutinerna AMD Adrenaline som har pajat 7900xt/xtx korten rejält. Många på reddit som har samma problem som mig och det finns ingen lösning i dagsläget.

Ominstallera Windows hjälpte i två dagar sen kommer problemet tillbaka. Det hjälper inte ens att backa till tidigare drivrutiner.

Bara för det så hade jag ett liknande problem men på mitt 6950XT. I mitt fall berodde det på att minnesfrekvensen inte uppskattades av datorn. Har du provat att stänga av något eventuellet XMP/EXPO eller liknande i datorn?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Lösningen var att avinstallera Omen Gaming Hub som hade installerats av sig själv. Det programmet stör 7900xtx kort för tillfället av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Lösningen var att avinstallera Omen Gaming Hub som hade installerats av sig själv. Det programmet stör 7900xtx kort för tillfället av någon anledning.

Tack för att du skrev lösningen. Det hjälper väldigt mycket för de som söker efter en lösning på samma problem! Hoppas det fungerar nu helt som det ska.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440