Säljare på Amazon önskar retur

Permalänk
Medlem

Säljare på Amazon önskar retur

Vid köp från utländsk försäljare, i det här fallet Italien, via Amazon. Vad gäller om det är fel pris på en vara till min fördel?

I det här fallet har priset alltså varit lägre än "rimligt". Kan även en utländsk försäljare hävda 1915:218 §32?

I det här fallet har säljaren haft en vara ute för ett pris, jag har accepterat genom att köpa varan, och varan har skickats.
Säljaren önskar att jag returnerar varan efter leverans, har säljaren eller kunden (jag) rätt när det gäller mellan länder?

Har inga problem att returnera varan som säljaren önskar, men man blev lite nyfiken när det dök upp vad som faktiskt gäller när det är internationellt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Vid köp från utländsk försäljare, i det här fallet Italien, via Amazon. Vad gäller om det är fel pris på en vara till min fördel?

I det här fallet har priset alltså varit lägre än "rimligt". Kan även en utländsk försäljare hävda 1915:218 §32?

I det här fallet har säljaren haft en vara ute för ett pris, jag har accepterat genom att köpa varan, och varan har skickats.
Säljaren önskar att jag returnerar varan efter leverans, har säljaren eller kunden (jag) rätt när det gäller mellan länder?

Har inga problem att returnera varan som säljaren önskar, men man blev lite nyfiken när det dök upp vad som faktiskt gäller när det är internationellt

Jag tror egentligen att DU INTE behöver skicka tillbaka den då dem har accepterat och skickat varan.

Var varan nedsatt något extremt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Vid köp från utländsk försäljare, i det här fallet Italien, via Amazon. Vad gäller om det är fel pris på en vara till min fördel?

I det här fallet har priset alltså varit lägre än "rimligt". Kan även en utländsk försäljare hävda 1915:218 §32?

I det här fallet har säljaren haft en vara ute för ett pris, jag har accepterat genom att köpa varan, och varan har skickats.
Säljaren önskar att jag returnerar varan efter leverans, har säljaren eller kunden (jag) rätt när det gäller mellan länder?

Har inga problem att returnera varan som säljaren önskar, men man blev lite nyfiken när det dök upp vad som faktiskt gäller när det är internationellt

Sålänge inte Amazon.se själva är inblandade kan du någ behålla den. Jag hade aldrig skickat tillbaka den om inte amazon själva hade krävt det av dig och hotat med något lagligt.

Får man fråga vad för kap du gjorde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror egentligen att DU INTE behöver skicka tillbaka den då dem har accepterat och skickat varan.

Var varan nedsatt något extremt?

C:a 90% eller så. Så rätt mycket fel 😅

Skrivet av Rupenbritz:

Sålänge inte Amazon.se själva är inblandade kan du någ behålla den. Jag hade aldrig skickat tillbaka den om inte amazon själva hade krävt det av dig och hotat med något lagligt.

Får man fråga vad för kap du gjorde?

En miniräknare i det här fallet 😅 Troligen har man satt priset i SEK istället för EUR eller liknande.

Det finns tydligen lagar (1915:218 §32) som ger en säljare rätt att återkalla ett köp, men man tycker ju att det borde användas rätt flitigt inom landet i så fall, men det är första gången jag hör talas om just den paragrafen 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Moderator
Moderator

Kontaktade de dig genom Amazons system helt eller flyttade de till någon annan kanal?
Har väl varit uppe på tapeten tidigare några gånger vad jag vill minnas, men verkar då oftast ha varit det senare alternativet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kontaktade de dig genom Amazons system helt eller flyttade de till någon annan kanal?
Har väl varit uppe på tapeten tidigare några gånger vad jag vill minnas, men verkar då oftast ha varit det senare alternativet.

Meddelandet har gått via Amazons system. Så dom verkar hålla sig på plattformen i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Steffe:

Meddelandet har gått via Amazons system. Så dom verkar hålla sig på plattformen i alla fall.

Ah ok, det var ju bra. Jag har för mig att det var någon här som blev blåst på returpengarna när det skedde utanför systemet, och då Amazon inte varit inblandade så kunde de inte hjälpa till.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Beroende på om det är värt det eller inte så kommer dom helt enkelt bara ta dig till domstol, så får det prövas där. Lite beroende på vilken lagstiftning som är tillämplig så finns det chanser att dom vinner en sådan tvist.

Va det miniräknare?

Permalänk
Medlem

Säg nej och se vad dem säger?
Tror deras svar kommer bero på hur stort företag dem är och hur mycket pengar de förlorade på det.

Att be om en sak via en chatt som tar typ 1 minut av deras arbetskraft är enkelt. Att ta det vidare och spendera mer tid på att försöka övertyga dig kostar mer.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Beroende på om det är värt det eller inte så kommer dom helt enkelt bara ta dig till domstol, så får det prövas där. Lite beroende på vilken lagstiftning som är tillämplig så finns det chanser att dom vinner en sådan tvist.

Va det miniräknare?

Ja, precis, miniräknare via fyndtråden här

Troligen skulle man (jag) förlora i ett sådant fall, då det är uppenbart felaktigt prissatt (c:a 90% lägre än ordinarie pris).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Köpte du bara en? Aldrig att dem kommer ta det till rättegång då. Behåll och var glad 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Ja, precis, miniräknare via fyndtråden här

Troligen skulle man (jag) förlora i ett sådant fall, då det är uppenbart felaktigt prissatt (c:a 90% lägre än ordinarie pris).

Troligen ja, så då får du bara väga hur troligt det är att dom ger sig efter dig i en tvist.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steffe:

C:a 90% eller så. Så rätt mycket fel 😅

Med så stort prisfel så har säljaren rätt att begära att ni häver köpet. Du har förmodligen insett att priset var fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Med så stort prisfel så har säljaren rätt att begära att ni häver köpet. Du har förmodligen insett att priset var fel.

Fast är det så uppenbart att priset var så fel? Finns miniräknare runt 200:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast är det så uppenbart att priset var så fel? Finns miniräknare runt 200:-

Fast miniräknare för 200 kr brukar inte vara grafritande med färgskärm.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Fast miniräknare för 200 kr brukar inte vara grafritande med färgskärm.

Jag har en liknande jag köpte för 350:- för många år sedan. Jag tycker inte att det är uppenbart
Dock utan färgskärm.
Finns grafräknare ordinarie pris för 499:- hos netonnet bla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

Man får nog välja själv, men nog så inser man att företaget har gjort ett misstag och att det kan kosta dem enormt. Hur skulle man se på saken ifall man satt i samma sits själv?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Miniräknare idag verkar fruktansvärt överprissatta. Jag kan förstå att de kostade 2000 kronor för 30 år sedan, men de verkar ju knappt ha utvecklats sedan dess och idag kostar komponenterna på sin höjd ett par tior. En mobiltelefon för halva priset är väl sanslöst mycket bättre på alla sätt utom mjukvara för matematik, och iom att mjukvaran är 30 år gammal och utvecklingskostnaden är betald flera gånger om... Enda anledningen till att de fortfarande säljs är för att de inte är uppkopplade mot internet och därför kan tillåtas på tentor. Jag tycker inte 200 kronor verkar orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Kan även en utländsk försäljare hävda 1915:218 §32?

Ja, när det gäller viljeförklaringar. Den paragrafen är dock knappast avsedd att användas när man redan har levererat varan, utan handlar om hurvida den som accepterat ett felaktigt anbud kan tvinga igenom avtalet och tvinga sig till att få något levererat.

Det är i så fall 33:e paragrafen eller möjligen 36:e paragrafen som skulle kunna användas mot dig, är min bedömning.

Men för att en professionell handlare ska kunna få ett konsumentköp att återgå, när man redan valt att göra en leverans och därmed haft chansen att kontrollera priset, så krävs nog rätt speciella omständigheter. Det finns en gammal tråd på Sweclockers om billiga hårddiskar som handlar om i princip samma situation.

Permalänk
Medlem

Ibland får man ju dock vara lite schysst och inte stenhårt hävda "rätt"

Permalänk
Medlem

Frågade även Amazon, och deras inställning är att säljaren får skylla sig själv helt enkelt. Och att deras support agerar om dom fortsätter trycka på via meddelanden 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Frågade även Amazon, och deras inställning är att säljaren får skylla sig själv helt enkelt. Och att deras support agerar om dom fortsätter trycka på via meddelanden 😅

Anledningen till att du får ett PM där de ber dig skicka tillbaka är för att säljaren riskerar att bli avstängd från Amazon om de avbryter för många ordrar (trots prisfel). Skickar du tillbaka på sidan av så ser inte Amazon detta

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Man får nog välja själv, men nog så inser man att företaget har gjort ett misstag och att det kan kosta dem enormt. Hur skulle man se på saken ifall man satt i samma sits själv?

Hade jag suttit i samma sits så hade jag sett det som lärpengar. Om jag har:

- Listat en vara för ett specifikt pris
- Tagit emot en beställing till det priset
- Accepterat beställningen
- Skickat ut varan

Så har det funnits många steg där jag kunde ha förebyggt mitt eget misstag eller stoppat det innan det var för sent. Och om jag haft automatiska processer i kedjan som "förenklat" för mig så vore detta en konsekvens av mina egna val. Bara att lära sig och gå vidare.

TS har inte tvingat säljaren att sälja och skicka varan till ett visst pris på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Anledningen till att du får ett PM där de ber dig skicka tillbaka är för att säljaren riskerar att bli avstängd från Amazon om de avbryter för många ordrar (trots prisfel). Skickar du tillbaka på sidan av så ser inte Amazon detta

Ja, nåt sånt jag hade i bakhuvudet också. Fick ett liknande vid ett annat tillfälle, men det var vänligare formulerat utan "legalese".

"Skicka gärna tillbaka, men gör du inte det så var nöjd med ett bra köp och ge oss gärna ett bra betyg." (Fritt ur minnet)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hade jag suttit i samma sits så hade jag sett det som lärpengar. Om jag har:

- Listat en vara för ett specifikt pris
- Tagit emot en beställing till det priset
- Accepterat beställningen
- Skickat ut varan

Så har det funnits många steg där jag kunde ha förebyggt mitt eget misstag eller stoppat det innan det var för sent. Och om jag haft automatiska processer i kedjan som "förenklat" för mig så vore detta en konsekvens av mina egna val. Bara att lära sig och gå vidare.

TS har inte tvingat säljaren att sälja och skicka varan till ett visst pris på något sätt.

Detta är läropengar i mångmiljonklassen.

Permalänk
Sötast

Bara att ignorera.
Amazons ståndpunkt har varit tydlig här.
Det är INTE ok för säljare att gå på kunder och ångra sig, de får stå sitt kast oavsett hur mycket pengar de förlorat.
Om de bråkar så riskerar de att förlora sitt tillstånd till att sälja på sidan.

Kunden först är amazons motto. (såvida de inte själva direkt blir drabbade )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemurenSwe:

Detta är läropengar i mångmiljonklassen.

Det handlar, så vitt jag förstår om en grafritande miniräknare för 200 kr istället för 2000 kr.

Nu har jag ingen miniräknare framför mig men jag har svårt att se hur det skulle handla om många miljoner, om det inte är många tusen beställningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det handlar, så vitt jag förstår om en grafritande miniräknare för 200 kr istället för 2000 kr.

Nu har jag ingen miniräknare framför mig men jag har svårt att se hur det skulle handla om många miljoner, om det inte är många tusen beställningar...

Det var väl toppsäljaren i kategorin?
Kan mycket väl vara tusentals beställningar, det är ju hela poängen du själv lyfte:

Skrivet av pv2b:

Och om jag haft automatiska processer i kedjan som "förenklat" för mig så vore detta en konsekvens av mina egna val. Bara att lära sig och gå vidare.

bara att det nog inte är ett riktigt val rent realistiskt, det är mer eller mindre påtvingat om man är realistisk sett till ehandel i dagens verklighet.

Anledningen att det är ett problem är ju just skalan som saker sker i, helt automatiserat, så att ett felformaterat pris kan fullständigt ruinera en mindre säljare över en kafferast. Och det är nog väldigt många som inte har tillräckligt bra kontrollsystem för att förhindra det när det väl görs misstag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

bara att det nog inte är ett riktigt val rent realistiskt, det är mer eller mindre påtvingat om man är realistisk sett till ehandel i dagens verklighet.

Anledningen att det är ett problem är ju just skalan som saker sker i, helt automatiserat, så att ett felformaterat pris kan fullständigt ruinera en mindre säljare över en kafferast. Och det är nog väldigt många som inte har tillräckligt bra kontrollsystem för att förhindra det när det väl görs misstag.

I så fall får handlare skaffa sig själva bättre kontrollsystem. Ett sätt kan vara att ha en maxgräns på hur många av en viss vara som får beställas på en dag. Det bör begränsa konsekvensen av prisfel. Om man plötsligt säljer 1000 av en produkt på en dag som man annars sålt 10 på är det något fel. Ett annat sätt kan vara lämpliga försäkringar.

Företagare behöver ta ansvar för sina egna misstag. Finns många sätt här i verkligheten som man kan göra dyra misstag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Företagare behöver ta ansvar för sina egna misstag. Finns många sätt här i verkligheten som man kan göra dyra misstag på.

Lite det jag stör mig på i sådana här fall. Gör du som företagare fel så avbryt ordern. Visst, du kanske får en prick i Amazons protokoll, men du har ju faktiskt gjort fel.

Sedan så, returprocessen kanske gjorts om sedan jag sist returnerade något på Amazon. Men då var man tvungen att välja en orsak till returen och man kunde välja att man ville returnera för att man fått fel vara eller att den var trasig vilket inte stämmer. Eller så kunde man välja att det var en obehörig beställning eller att jag som kund ändrat mig. Vilket inte heller är rätt och dessutom implicerar att jag som kund gjort fel. Så vilken orsak ska man då välja?