Felsökning USB kopplas in och ut? - rensa HID listan i enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem

Felsökning USB kopplas in och ut? - rensa HID listan i enhetshanteraren?

Hej!

Har lite problem med att jag relativt ofta hör USB-ljud kopplas in och ut, samt då i samband med detta tappar jag i nån mikrosekund kontakten med tangentbord och mus, samt att RGBn i datorn kan tappa sin kontakt med mjukvaran så att det går från lågt statiskt till fullt regnbågesdisko. Detta får mig att misstänka att det inte enbart är någon kontakt som glappar externt iaf, har trots allt tryckt till alla sladdar ett antal gånger nu... och min arbetslaptop som är kopplad till samma hub (med nån sån switch grej) har inte samma problem.

Laddade ner nån av alla USB-loggar som kollar vad det är som går in och ut men jag blir inte helt klok av alla skumma nr som bara visas, det är alltså inte helt tydligt att det liksom är "tangentbord x", "mus y" osv utan bara lite siffror och "HID".
Däremot om jag då för skoj skull testar koppla ur tangentbordet så står det faktiskt vad det är. Det får mig att tror att det är något mer internt som spökar?

När jag kollar i HID enheter i enhetshanteraren får jag upp denna röran:

Oklart om det krånglar pga alla dubletter? eller bara allmän röra, men min fråga är då om man på något smart sätt kan rensa upp detta så att bara de faktiska enheterna som används finns kvar eller aktiveras igen när man startar om datorn?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Kan vara så att strömmen inte räcker till, har du extern strömanslutning till hubben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kan vara så att strömmen inte räcker till, har du extern strömanslutning till hubben?

Yes, hubben har extern strömanslutning.

Tror som sagt inte det är den hubben iom att jag inte har samma problem när jag jobbar på laptopen som då använder samma hub. Samt att det inte är de enheterna jag ser i loggen, men man kan väll aldrig vara helt 100 känns det som...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9