Apple: "Iphone fokuserar inte på att tävla med spelkonsoler"

Permalänk
Melding Plague

Apple: "Iphone fokuserar inte på att tävla med spelkonsoler"

Trots tidigare jämförelser menar telefonjätten att fokus ligger på speltitlar och utvecklare, inte på att tävla med Xbox och Playstation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ja, tänk att uppskalningstekniken som blev så hårt bashat av PC-folket 2012 och fram till DLSS har blivit en nyckelingrediens.

Spelutvecklare kan verkligen inte koda idag.. inte för att jag kan det, men jag kan dock göra mitt jobb jag arbetar med bra.. som att stapla en mur runt högen för att dölja den osorterade högen i mitten.. sen säga, mitt arbete är klart.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

De jämförde sig med PS5 och Xbox men menade inte direkt jämförelse. (Efter att de hade upptäckt att styrkan räcker inte till hela vägen)

Då kunde de lika gärna jämföra sig med Nintendo Switch eller Steam deck.
Nej! Det kunde de inte heller. Styrkan räcker inte till fortfarande. Och jämförelse med Nintendo Switch eller Steam deck kommer att skada Apples märke. (Shh... Man ska inte jämföra sig med ski...)

Permalänk
Medlem

Jag tar det snarare som ett pik att branschen ska alltid göra ps4 versioner hela tiden att en mobil kan göra samma sak

Permalänk
Medlem

Själv är jag fortfarande lite småsugen på en Backbone One till iPhone:

https://playbackbone.com/se/blog/iphone-15-support-on-backbon...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Literally this. Den här sidan har helt tappat sin identitet. Mobiler, apple produkter, streaming services och konsoller.
Vad fan hände med PC hårdvara och överklockning??

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Literally this. Den här sidan har helt tappat sin identitet. Mobiler, apple produkter, streaming services och konsoller.
Vad fan hände med PC hårdvara och överklockning??

Personligen anser jag att det sett ut som swedroid från 2014 med fanboyismen där, artiklar som baitar till att forumet ska såga Apple.
Uppenbarligen går det bra dock med den strategin, bara kolla aktiviteten i artiklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Vad fan hände med PC hårdvara och överklockning??

Jag tror SweC följer utvecklingen i samhället

Tyvärr går mycket mot dumma klienter och online-tjänster, vilket gör att PC hårdvara och överklockning inte är lika relevant längre.

Tror att speltjänster via våra SmartTV:s snart är lika vanligt som Netflix, Disney+ och HBO. Bakom tjänsterna hittar vi Apple, Microsoft, Sony, Tencent och Valve.

Vi som vill köra offline får damma av våra överklockade retromaskiner i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tror SweC följer utvecklingen i samhället

Tyvärr går mycket mot dumma klienter och online-tjänster, vilket gör att PC hårdvara och överklockning inte är lika relevant längre.

Tror att speltjänster via våra SmartTV:s snart är lika vanligt som Netflix, Disney+ och HBO. Bakom tjänsterna hittar vi Apple, Microsoft, Sony, Tencent och Valve.

Vi som vill köra offline får damma av våra överklockade retromaskiner i framtiden.

Behöver dock inte vara en dålig sak, ser gärna en utveckling där vi får spelkonsoll i TV'n likt netflix och liknande.
Men håller mig gärna till PC så länge det går då det är en stor hobby

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Literally this. Den här sidan har helt tappat sin identitet. Mobiler, apple produkter, streaming services och konsoller.
Vad fan hände med PC hårdvara och överklockning??

"pionjärtiden" är över. På gott och ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Behöver dock inte vara en dålig sak, ser gärna en utveckling där vi får spelkonsoll i TV'n likt netflix och liknande.

Jag gillar också tanken, men ser en risk i att spel försvinner utan förvarning likt på andra streamingtjänster. Att en film försvinner är en sak, men att vara inne i en 5:e säsongen av 12 i en serie känns småtungt.

I spelsammanhang vill jag inte direkt förlora 100-tals timmar i valfritt spel pga tjänsten inte har rättigheter till innehållet längre. Lite som när EA eller Ubisoft stänger sina servers efter en handfull år, men snäppet värre då inget finns "offline".

Liksom lite av dilemmat av att inte själv äga någonting längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Protip: dags att börja plocka höstäpplena i trädgården innan de faller ned och ruttnar.

Permalänk

Personligen gillar jag att sweclockers skriver om lite blandad teknik, men med pc hårdvara i fokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

De jämförde sig med PS5 och Xbox men menade inte direkt jämförelse. (Efter att de hade upptäckt att styrkan räcker inte till hela vägen)

Då kunde de lika gärna jämföra sig med Nintendo Switch eller Steam deck.
Nej! Det kunde de inte heller. Styrkan räcker inte till fortfarande. Och jämförelse med Nintendo Switch eller Steam deck kommer att skada Apples märke. (Shh... Man ska inte jämföra sig med ski...)

iPhone 15 Pro slaktar en Switch i prestanda. Det som saknas är bra spel som inte är som barncasinon.

Permalänk
Medlem

Mycket snack men lite benchmarks

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av friArsenik:

De jämförde sig med PS5 och Xbox men menade inte direkt jämförelse. (Efter att de hade upptäckt att styrkan räcker inte till hela vägen)

Då kunde de lika gärna jämföra sig med Nintendo Switch eller Steam deck.
Nej! Det kunde de inte heller. Styrkan räcker inte till fortfarande. Och jämförelse med Nintendo Switch eller Steam deck kommer att skada Apples märke. (Shh... Man ska inte jämföra sig med ski...)

CPU-mässigt är Iphone 14/15 klart starkare än PS5/XSX sett till prestanda per kärna (Iphone borde vara runt dubbelt så snabb per kärna), nog inte alls osannolikt att den även är snabbare MT.

GPU-mässigt är mobilerna inte riktigt på samma nivå + det finns tekniskt relevanta skillnader mellan mobil-GPUerna (tile-based rendering) och konsolerna (som kör med samma typ av teknik som PC).

Så "starkare" beror på speltyp. Snabbare GPU ger "finare" spel, men snabbare CPU tillåter nya/mer komplexa typer av spel. Sen kan man diskutera hur bra kontrollerna är på en mobil för lite mer avancerade spel...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Mycket snack men lite benchmarks

15 Pro med Geekbench ca 2900 single core, 7000 multicore, 27000 GPU. Eller nästan som en M1:a Macbook.

Men att säga att den inte tävlar med spelkonsoler känns redundant. Det är väl en telefon?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

CPU-mässigt är Iphone 14/15 klart starkare än PS5/XSX sett till prestanda per kärna (Iphone borde vara runt dubbelt så snabb per kärna), nog inte alls osannolikt att den även är snabbare MT.

GPU-mässigt är mobilerna inte riktigt på samma nivå + det finns tekniskt relevanta skillnader mellan mobil-GPUerna (tile-based rendering) och konsolerna (som kör med samma typ av teknik som PC).

Så "starkare" beror på speltyp. Snabbare GPU ger "finare" spel, men snabbare CPU tillåter nya/mer komplexa typer av spel. Sen kan man diskutera hur bra kontrollerna är på en mobil för lite mer avancerade spel...

Hur står sig nästa RDNA och Immortalis GPU som är tänkt i Exynos och Tensor
Andreo i Snapdragon

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buddaz112:

Hur står sig nästa RDNA och Immortalis GPU som är tänkt i Exynos och Tensor
Andreo i Snapdragon

Vi lär få vänta till efter släpp. Den första iterationen med RDNA, Exynos 2200, hypades en hel del innan släpp men när den väl lanserades var den långsammare än både samtida Adreno (GPU i Snapdragon) och Apples GPU.

Problemet med RDNA (och även Geforce) i mobila enheter är att det finns en del viktiga tekniska skillnader. De mer krävande mobilspelen kommer rimligen i första hand vara designade mot "normala" mobil GPUers styrkor (t.ex. att de kan hantera relativt höga upplösningar och är väldigt effektiva på visa typer av AA) och svagheter (mobil GPUer är mindre effektiva i att hantera transparenta material samt skalar sämre med ökad geometrikomplexitet).

Största nackdelen med "PC GPUer" både i bärbara och mobiler lär vara att de är hungriga på bandbredd mot RAM, just den punkten är en av huvudanledningarna till att mobil-GPUer använder en annan design (den gör att de är betydligt mindre bandbredskrävande för motsvarande scen).

Adreno har väl historisk stått sig långt bättre mot Apple GPU än vad CPU-delen stått mot Apples CPU, det lär nog inte ändras.

Fördelen Apple har på just GPU-sidan är de verkar primärt använt den högre densiteten i TSMC 3 nm till två saker

1. Skala upp GPUn
2. Minska storleken på kretsen (Apples SoC är relativt stor, framförallt M1/M2, men även mobil-versionen är relativt komplex -> dyr).

På CPU-sidan närmar sig Arms Cortex X Apple de senaste 2 åren, men är tyvärr rätt stort glapp kvar att hämta in ändå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag gillar också tanken, men ser en risk i att spel försvinner utan förvarning likt på andra streamingtjänster. Att en film försvinner är en sak, men att vara inne i en 5:e säsongen av 12 i en serie känns småtungt.

I spelsammanhang vill jag inte direkt förlora 100-tals timmar i valfritt spel pga tjänsten inte har rättigheter till innehållet längre. Lite som när EA eller Ubisoft stänger sina servers efter en handfull år, men snäppet värre då inget finns "offline".

Liksom lite av dilemmat av att inte själv äga någonting längre.

Detta är förvisso sant. Hoppas givetvis att spelen alltid kommer vara tillgängliga (iaf under ett par år).
Märkte av detta i gamepass när spel jag spelade helt plötsligt försvann...riktigt surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

CPU-mässigt är Iphone 14/15 klart starkare än PS5/XSX sett till prestanda per kärna (Iphone borde vara runt dubbelt så snabb per kärna), nog inte alls osannolikt att den även är snabbare MT.

GPU-mässigt är mobilerna inte riktigt på samma nivå + det finns tekniskt relevanta skillnader mellan mobil-GPUerna (tile-based rendering) och konsolerna (som kör med samma typ av teknik som PC).

Så "starkare" beror på speltyp. Snabbare GPU ger "finare" spel, men snabbare CPU tillåter nya/mer komplexa typer av spel. Sen kan man diskutera hur bra kontrollerna är på en mobil för lite mer avancerade spel...

Tack för en detaljerad förklaring.
Förresten. Apple kan alltid hitta på en ny gadget, typ en bräda med ett par joystick och några knappar som man kan lägga sin nya iPhone i och lira lira spel.

Frågan är precis som du skrev. Räcker det med gpu kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tack för en detaljerad förklaring.
Förresten. Apple kan alltid hitta på en ny gadget, typ en bräda med ett par joystick och några knappar som man kan lägga sin nya iPhone i och lira lira spel.

Frågan är precis som du skrev. Räcker det med gpu kraft?

Finns redan flera sådana, den jag kommer på namnet på är Backbone One

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Literally this. Den här sidan har helt tappat sin identitet. Mobiler, apple produkter, streaming services och konsoller.
Vad fan hände med PC hårdvara och överklockning??

Håller med till 100%
Sweclockers har vuxit, marknaden har förändrats och där med måste swec oxå utveckla sig och följa med på vad de tror folk vill se/läsa. MEN.. Det som drog mig hit var JUST att det var inriktat på PC och OC och inte på konsoller eller annat.. som jag kan isåfall få någon annanstans. Har insett att det kanske är dags att hitta annat och överge detta ställe.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vi lär få vänta till efter släpp. Den första iterationen med RDNA, Exynos 2200, hypades en hel del innan släpp men när den väl lanserades var den långsammare än både samtida Adreno (GPU i Snapdragon) och Apples GPU.

Problemet med RDNA (och även Geforce) i mobila enheter är att det finns en del viktiga tekniska skillnader. De mer krävande mobilspelen kommer rimligen i första hand vara designade mot "normala" mobil GPUers styrkor (t.ex. att de kan hantera relativt höga upplösningar och är väldigt effektiva på visa typer av AA) och svagheter (mobil GPUer är mindre effektiva i att hantera transparenta material samt skalar sämre med ökad geometrikomplexitet).

Största nackdelen med "PC GPUer" både i bärbara och mobiler lär vara att de är hungriga på bandbredd mot RAM, just den punkten är en av huvudanledningarna till att mobil-GPUer använder en annan design (den gör att de är betydligt mindre bandbredskrävande för motsvarande scen).

Adreno har väl historisk stått sig långt bättre mot Apple GPU än vad CPU-delen stått mot Apples CPU, det lär nog inte ändras.

Fördelen Apple har på just GPU-sidan är de verkar primärt använt den högre densiteten i TSMC 3 nm till två saker

1. Skala upp GPUn
2. Minska storleken på kretsen (Apples SoC är relativt stor, framförallt M1/M2, men även mobil-versionen är relativt komplex -> dyr).

På CPU-sidan närmar sig Arms Cortex X Apple de senaste 2 åren, men är tyvärr rätt stort glapp kvar att hämta in ändå.

Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

15 Pro med Geekbench ca 2900 single core, 7000 multicore, 27000 GPU. Eller nästan som en M1:a Macbook.

Men att säga att den inte tävlar med spelkonsoler känns redundant. Det är väl en telefon?

Finns några spelbenchmarks?

Då kanske apple inte ska överdriva sin marknadsföring

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns några spelbenchmarks?

Då kanske apple inte ska överdriva sin marknadsföring

Vet inte om det fortfarande är nåt sorts embargo på exakta siffror eller om folk inte är intresserade av det (eller om det inte finns många verktyg för det på iphone). Det närmaste jag har sett av faktisk data är ett 3DMark GPU raytracing test mellan S23 ultra, 15 pro max och 14 pro - 10-23fps, 14-31fps och 6-22fps.

Permalänk
Skrivet av murklor:

15 Pro med Geekbench ca 2900 single core, 7000 multicore, 27000 GPU. Eller nästan som en M1:a Macbook.

Men att säga att den inte tävlar med spelkonsoler känns redundant. Det är väl en telefon?

Frågan är hur länge A17 kommer ha dessa värden. Har kommit upp problem med sämre batteritid (energieffektivtet) än A16 och överhettning. Enligt nedanstående artiklar/länkar.
Apple vill väl ha bra benchmarks vid introduktion, men kanske måste släppa fixar för dessa problem och prestandan sjunker nog då.
Kanske är medveten strategi att få ut produkten med bra benchmark och sedan skicka ut fix för att åtgärda detta i tysthet.
konspiratoriskt men ändå.

https://www.notebookcheck.net/Apple-iPhone-15-Pro-Max-battery...

https://www.notebookcheck.net/Severe-Apple-iPhone-15-Pro-Max-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Apple vill väl ha bra benchmarks vid introduktion, men kanske måste släppa fixar för dessa problem och prestandan sjunker nog då.

Önskar att detta var mätbart, men i takt med att Apple släpper fixar, så uppdateras även Geekbench in i det oändliga.

Jämförde prestandan mellan iOS 15, 16 & 17 på min iPhone 12 mini igår. Men eftersom även gamla Geekbench 5 har uppdaterats under tiden, så var bara resultaten mellan nyare iOS 16.3.1 och iOS 17.0 jämförbara.

Intressant nog, så sjönk resultatet när telefonen var på laddning. Troligtvis pga högre värmeutveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headphoneninja:

Literally this. Den här sidan har helt tappat sin identitet. Mobiler, apple produkter, streaming services och konsoller.
Vad fan hände med PC hårdvara och överklockning??

Håller med.

Sweclockers borde heta mer SweCasuals.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.