Acer Predator "34 widescreen blir svart emellanåt helt plöstligt [LÖST o jag skäms]

Permalänk
Medlem

Acer Predator "34 widescreen blir svart emellanåt helt plöstligt [LÖST o jag skäms]

Jag har haft min Acer predator widescreen34 (120Hz) tum i tre eller fyra år nu och den har fungerat fint. Men har nu senaste månaden haft problemet att det blir svart skärm i fem, sex sekunder och sen blir det normalt. Detta sker en eller två gånger under ett dygn. Skärmen kopplas alltså inte ner, utan bara att bilden blir svart och allt fortsätter som vanligt i bakgrunden. Jag har inte gjort någon förändring med skärmen eller datorn som skulle kunna vara orsak, problemet uppstod ur det blå så att säga.

Först tänkte jag att det var nåt drivrutinsproblem i Linux, men samma sak händer i Windows oavsett vad jag håller på med. Har googlat och det verkar som Acer haft detta problem länge och med olika modeller, faktum är att jag äger även en 7 år gammal 43 tums Acer som har samma problem, fast där sker det mycket oftare och problemet uppstod inom ett år då. Jag tror inte det är grafikkortet (Nvidia 3060Ti) då 43-tummaren kördes på andra kort, känns som det är mer Acer-relaterat givet att andra haft samma problem med Acer.
Ser i skärmens inställningar att den är inte särskilt varm heller, 41 grader.

Nån som har nåt tips, eller är det kanske bäst att satsa på nytt?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en hel del saker som kan vara boven i ditt fall.
Det första du bör ta reda på är om det handlar om en resync heller nåt annat som tex att skärmen startas om.

1, Resync, Detta är när windows "förhandlar" med skärmen om upplösning/hz.
Detta händer tex om man drar ur hdmi/DP/DVI/VGA kabeln och sätter i den igen, även när du ändrar upplösning heller hz.
Så ta reda på hur lång tid det tar när skärmen slocknat tills bilden är tillbaks igen och sen ändra upplösning/hz och se hur lång tid det tar.

2, Omstart av skärmen tar i alla fall jag sett längre tid än en resync.
Så prova att stänga av skärmen med on/off knappen när du är i windows och sätt på den igen och ta tiden och jämför med tiden när skärmen slocknar.

Det kan tex vara att nätdelen i/till skärmen kanske inte orkar med till 100% längre heller den blir för varm o startar om.

3, Kablen är nära/på gränsen för vad den klarar av i bandbredd och en resync händer då o då när error corrections inte klarade av att fixa alla errors.
Detta kan du enkelt prova genom att köra med en lägre bandbredd, dvs med lägre upplösning och/heller lägre hz.
Så prova tex att köra i tex 60hz istället för 120hz då har du halverat bandbredden och är det kabeln som är på gränsen så bör du ej få några fler resyncs.
Så kör i 60hz ett tag så du känner dig säker på att nu borde jag ha haft typ 3-4 resyncs/omstarter.
Funkar det bra med lägre bandbredd byt kabel.

Andra saker som oftas leder till en resync kan vara en dålig hdmi/etc kabel, hade en kabel som ibland (typ 2-3 gånger om dagen) gav en resync när jag gick förbi tv ut i köket (betong golv så inga direkta rörelser utan mer vibrationer).
Vände på den efter en stor städning då tv flyttades för o komma åt.
Menar då att änden som satt i tv'n hamnade i receivern istället och efter det så funkade det felfritt i många år att gå ut i köket.
Så ena kontakten passade lite sämre i antingen tv'n heller receivern och en hel del ur/i kopplingar gjorde inget men vändningen fixxade det.

Hade även ett annat problem med samma kabel när den satt åt "fel håll" och det vara att när jag släckte (aldrig när jag tände) lyset i badrummet så ledde detta nästan alltid till en resync men det tog ganska lång tid innan jag hittade att det var just lyset som gjorde detta, då resyncen i stort sett var klar när jag kom runt så att jag såg tv'n.
Så om jag tog en halv sekund mer på mig för turen från porslinstronen till fåtöljen så såg jag inte en resync även om den hände.
Detta fixades till typ 95% med vändningen av kabeln, dvs det hände nån enstaka gång då o då.
Och detta fixxades helt när jag stor städade igen efter alldeles för många år och bytte ut hdmi kabeln.

Statisk elektricitet kan ställa till med resync ibland.

Setupen i videon gillade inte att kontorsstolen dämpare/fjäder cylindern rörde på sig när man satt/ställde sig upp (var ett tag sedan jag såg videon så kommer ej ihåg om det var båda heller bara ena).
Så sitter du på en 70tals långhårig shag matta när du surfar/spelar så prova utan den

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det kan vara en hel del saker som kan vara boven i ditt fall.
Det första du bör ta reda på är om det handlar om en resync heller nåt annat som tex att skärmen startas om.

1, Resync, Detta är när windows "förhandlar" med skärmen om upplösning/hz.
Detta händer tex om man drar ur hdmi/DP/DVI/VGA kabeln och sätter i den igen, även när du ändrar upplösning heller hz.
Så ta reda på hur lång tid det tar när skärmen slocknat tills bilden är tillbaks igen och sen ändra upplösning/hz och se hur lång tid det tar.

2, Omstart av skärmen tar i alla fall jag sett längre tid än en resync.
Så prova att stänga av skärmen med on/off knappen när du är i windows och sätt på den igen och ta tiden och jämför med tiden när skärmen slocknar.

Det kan tex vara att nätdelen i/till skärmen kanske inte orkar med till 100% längre heller den blir för varm o startar om.

3, Kablen är nära/på gränsen för vad den klarar av i bandbredd och en resync händer då o då när error corrections inte klarade av att fixa alla errors.
Detta kan du enkelt prova genom att köra med en lägre bandbredd, dvs med lägre upplösning och/heller lägre hz.
Så prova tex att köra i tex 60hz istället för 120hz då har du halverat bandbredden och är det kabeln som är på gränsen så bör du ej få några fler resyncs.
Så kör i 60hz ett tag så du känner dig säker på att nu borde jag ha haft typ 3-4 resyncs/omstarter.
Funkar det bra med lägre bandbredd byt kabel.

Andra saker som oftas leder till en resync kan vara en dålig hdmi/etc kabel, hade en kabel som ibland (typ 2-3 gånger om dagen) gav en resync när jag gick förbi tv ut i köket (betong golv så inga direkta rörelser utan mer vibrationer).
Vände på den efter en stor städning då tv flyttades för o komma åt.
Menar då att änden som satt i tv'n hamnade i receivern istället och efter det så funkade det felfritt i många år att gå ut i köket.
Så ena kontakten passade lite sämre i antingen tv'n heller receivern och en hel del ur/i kopplingar gjorde inget men vändningen fixxade det.

Hade även ett annat problem med samma kabel när den satt åt "fel håll" och det vara att när jag släckte (aldrig när jag tände) lyset i badrummet så ledde detta nästan alltid till en resync men det tog ganska lång tid innan jag hittade att det var just lyset som gjorde detta, då resyncen i stort sett var klar när jag kom runt så att jag såg tv'n.
Så om jag tog en halv sekund mer på mig för turen från porslinstronen till fåtöljen så såg jag inte en resync även om den hände.
Detta fixades till typ 95% med vändningen av kabeln, dvs det hände nån enstaka gång då o då.
Och detta fixxades helt när jag stor städade igen efter alldeles för många år och bytte ut hdmi kabeln.

Statisk elektricitet kan ställa till med resync ibland.
https://www.youtube.com/watch?v=r-V_Z3bD_PA

Setupen i videon gillade inte att kontorsstolen dämpare/fjäder cylindern rörde på sig när man satt/ställde sig upp (var ett tag sedan jag såg videon så kommer ej ihåg om det var båda heller bara ena).
Så sitter du på en 70tals långhårig shag matta när du surfar/spelar så prova utan den

Wow. Supertack för tipsen!! Ska kolla och återkommer.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det kan vara en hel del saker som kan vara boven i ditt fall.
Det första du bör ta reda på är om det handlar om en resync heller nåt annat som tex att skärmen startas om.

2, Omstart av skärmen tar i alla fall jag sett längre tid än en resync.
Så prova att stänga av skärmen med on/off knappen när du är i windows och sätt på den igen och ta tiden och jämför med tiden när skärmen slocknar.

Jag har använt datorer tillräckligt länge för att ingen ska behöva påminna mig om att göra det man alltid först bör göra innan man börjar klaga på diverse forum :/ Men tydligen blev jag panikslagen, eller nåt eftersom jag inte provade det mest självklara först. Har inte haft några blackouts idag, vilket borde ha hänt nu om det inte blev fixat.

Tack för påminnelsen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Så du skippade 70tals shag mattan?
Eller var det nåt annat som hjälpte?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Så du skippade 70tals shag mattan?
Eller var det nåt annat som hjälpte?

Vet inte om det var det eller kombination med att jag startade om skärmen...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.