Byta panel i skärm, någon som testat?

Permalänk

Byta panel i skärm, någon som testat?

Hej, har en BenQ Zowie XL2546K som jag panelen blivit helt svart på. Behöver inte gå in på detalj🙄😅.

Hur som helst så skruvade jag isär den och tittade lite verkar inte vara så svårt att bara byta ut panelen. Hittade en panel med exakt samma modellnummer på AliExpress.

Någon som testat detta och att det fungerar lika bra eller ska man bara kosta på sig en ny skärm?

Permalänk
Hedersmedlem

För det priset skulle jag definitivt kolla på ny skärm. Det finns modeller med 24"-25" 1080p 240 Hz för mindre än 1950 kr om jag inte missar något rejält med skärmen. Om du använder DyAc+ kanske en motsvarande skärm går upp lite i pris dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

För det priset skulle jag definitivt kolla på ny skärm. Det finns modeller med 24"-25" 1080p 240 Hz för mindre än 1950 kr om jag inte missar något rejält med skärmen. Om du använder DyAc+ kanske en motsvarande skärm går upp lite i pris dock.

Absolut finns det billigare skärmar än så men står antingen mellan att köpa en ny XL2546K eller att köpa en ny panel till den jag har

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vill bara uppdatera dig om att jag beställde en ny XL2546K.

Kollade lite vad totalpriset med tull, skatt osv. Skulle landa på och det landade på 4500kr med allting inkluderat, dvs endast 500-1000kr billigare än att köpa en ny.

Hade varit kul att testa reparera en skärm så men för det priset är det inte värt det i min värld.
Synd att det inte går få tag på delar närmare än kina.
Skrev även till BenQ för att se vad man kan göra där igenom så uppdaterar när jag får svar om ni är intresserade.

Permalänk
Medlem

Priset på Aliexpress är med alla importavgifter till Sverige.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob_To_Computers:

Kollade lite vad totalpriset med tull, skatt osv. Skulle landa på och det landade på 4500kr med allting inkluderat, dvs endast 500-1000kr billigare än att köpa en ny.

Totalpriset på Ali hade blivit 2661:- med frakt. Det är inkl tull & moms.
Med det sagt vet jag inte om jag själv hade givit mig på det projektet...

Permalänk
Skrivet av anon330692:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Totalpriset på Ali hade blivit 2661:- med frakt. Det är inkl tull & moms.
Med det sagt vet jag inte om jag själv hade givit mig på det projektet...

Jaha, fattade inte att moms och alla import avgifter redan var inräknade på sidan. My bad

Permalänk

Absolut finns det billigare skärmar än så men står antingen mellan att köpa en ny XL2546K eller att köpa en ny panel till den jag har

kollat att det inte är LEDdrivaren (strömförsörjningen) till bakgrundsbelysningen som är trasig på kretskortet?

vanligare att drivaren pajar än att själva panelen faktiskt går sönder

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kollat att det inte är LEDdrivaren (strömförsörjningen) till bakgrundsbelysningen som är trasig på kretskortet?

vanligare att drivaren pajar än att själva panelen faktiskt går sönder

Kan kanske stämma. Panelen är ju helt svart. Inte några svarta fläckar eller blixtrande som skärmar brukar se ut när dom är trasiga.

Testade att koppla in den i datorn igår medan jag hade en annan skärm. Datorn känner inte ens av den trasiga skärmen. Känns som den borde kännas av ifall det bara är panelen som gått sönder?

Permalänk
Bildexpert 📺

• Skärmen svart fast skärmens menyer fungerar fortfarande: Något med bildkällan som inte fungerar vilket också brukar bekräftas med "no signal" eller liknande. Jag har också varit med om buggar där skärmen intern släcker bilden. Signalen kommer helt rätt men skärmen får för sig att allt ska vara svart. Då brukar skärmens info-meny fortfarande rapportera rätt signal. Fabriksåterställning hjälper då.

• Skärmen svart fast du ser att det finns bild på när du lyser med stark lampa in i skärmen (lättare att se i mörkt rum): trasig LED-belysning, trasig inverter till LED-belysningen eller kopplingen till dessa har lossnat.

• Skärmen svart, inga skärmmenyer och det syns ingen bild när du lyser med ficklampa. Fast det är fortfarande respons från Windows från handskakning/DDC om att det finns skärm: pekar på panelen eller anslutningen till panelen. Brukar också kunna märkas i mörkt rum att det är ljussken från en annars svart LCD-panel.

• Skärmen svart, ingen respons i Windows eller skärmens menyknappar. Men lysdioder/standby lyser och man kan eventuellt se ett ljussken från panelen i mörkt rum: Troligtvis logikkort/main board. Skärmen kan inte kommunicera eller dra igång bild på panelen.

• Skärmen svart, ingen respons från Windows, inget ljussken från panelen i mörkt rum och inga lysdioder/standby-indikatorer lyser. Allt är stendött. Kan vara strömförsörjningen. Ibland kan strömförsörjningen vara där med för svag så att lysdioder på knappar/standby fortfarande tänds men inget mer. Även limboläge där det finns nog med ström så att handskakningen fungerar tillräcklig. Windows ser ändå skärmen, men det finns inte ström kvar till att driva panel och lysdioder.

Fel från trasig strömförsörjning kan överlappa med andra problem. Det är mycket vanligare att det är just strömförsörjningen och därför brukar man börja i den änden då det oftast är enklare att ordna och testa, särskilt med skärmar som kör extern trafo.

Permalänk

Kan kanske stämma. Panelen är ju helt svart. Inte några svarta fläckar eller blixtrande som skärmar brukar se ut när dom är trasiga.

Testade att koppla in den i datorn igår medan jag hade en annan skärm. Datorn känner inte ens av den trasiga skärmen. Känns som den borde kännas av ifall det bara är panelen som gått sönder?

det låter snarare som heldött styrkort eller strömförsörjning till skärmen om den inte känner att du pluggar in skärmen alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows