Geforce RTX 2000-serien får stöd för AI-uppskalad video

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 2000-serien får stöd för AI-uppskalad video

Med version 1.5 av RTX Video Super Resolution utlovas ännu bättre bildkvalitet och stöd för grafikkort ur Geforce RTX 2000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funktionen var riktigt bra när den kom ut, särskilt på vissa delar av videos. Såg inga nackdelar... Förutom att GPUn drog 250-300W när jag tittade på youtube. Samma eller mer än när jag spelar. Det kändes inte värt värme, ljud och stress att ha funktionen aktiv.
Har de löst detta nu eller är det fortfarande samma?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Funktionen var riktigt bra när den kom ut, särskilt på vissa delar av videos. Såg inga nackdelar... Förutom att GPUn drog 250-300W när jag tittade på youtube. Samma eller mer än när jag spelar. Det kändes inte värt värme, ljud och stress att ha funktionen aktiv.
Har de löst detta nu eller är det fortfarande samma?

Ja jag blev glad av nyheten. Sitter med just ett RTX 2070. Men det här slog mig också. När känns det värt att dra igång? Ser ut som edge cases i nuläget när man ändå streamar det mesta man ser i videoväg

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag blev glad av nyheten. Sitter med just ett RTX 2070. Men det här slog mig också. När känns det värt att dra igång? Ser ut som edge cases i nuläget när man ändå streamar det mesta man ser i videoväg

Det fungerar ju på tex Youtube och Twitch osv. Funkade riktigt bra. Det enda problemet jag hade var strömförbrukningen och att spelprestanda när den var igång tillsammans med en video och spel var lite lägre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Wow, kan man integrera direkt och lösa alla clear-type problem i ett svep? Låter magiskt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Funktionen var riktigt bra när den kom ut, särskilt på vissa delar av videos. Såg inga nackdelar... Förutom att GPUn drog 250-300W när jag tittade på youtube. Samma eller mer än när jag spelar. Det kändes inte värt värme, ljud och stress att ha funktionen aktiv.
Har de löst detta nu eller är det fortfarande samma?

Drar mycket mindre med den nya versionen och videorna blir mycket bättre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det fungerar ju på tex Youtube och Twitch osv. Funkade riktigt bra. Det enda problemet jag hade var strömförbrukningen och att spelprestanda när den var igång tillsammans med en video och spel var lite lägre.

Ja men det är väl just det. De kanaler jag kollar på youtube har redan bra kvalité.
Kollar liksom inte så mycket på videos från youtubes första 2 år ;).

Alltså tekniskt är det fräckt att det här verktyget erbjuds - helt klart!
Men jag har nog inte nån större nytta av det i praktiken.

Skulle väl då vara om man vill kolla på lite äldre musikvideos kanske. Kan vara svårt att hitta med rimlig kvalité ibland.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en guide för detta testade att få igång det på min media-dator där hemma och kunde inte se så stor skillnad tyckte jag, men ska pilla med det igen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja men det är väl just det. De kanaler jag kollar på youtube har redan bra kvalité.
Kollar liksom inte så mycket på videos från youtubes första 2 år ;).

Alltså tekniskt är det fräckt att det här verktyget erbjuds - helt klart!
Men jag har nog inte nån större nytta av det i praktiken.

Skulle väl då vara om man vill kolla på lite äldre musikvideos kanske. Kan vara svårt att hitta med rimlig kvalité ibland.

Gamla konserter eller riktigt gamla filmer och program på tex SVT arkivet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MegaMuztek:

Gamla konserter eller riktigt gamla filmer och program på tex SVT arkivet

Ahh! SVTs arkiv är ändå intressant. Därifrån körs grejer av och till. Den spar vi på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Undrar om Nvidia någonsin kommer ta tillbaka 3D Vision fast denna gången med 2D -> 3D konvertering i realtid med AI.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra med en förklaring i artikeln hur VSR aktiveras. Nu löste det sig förvisso med en googling.

Tips: Nvidia Control panel>Adjust video image settings>RTX Video Enhancement

Permalänk
Medlem

Kul att de släpper nytt till så gamla kort

Permalänk
Hedersmedlem

Så många år av skratt som CSI givit oss.
Men nu är det färdigskrattat!
Enhance finns i nvidias kontrollpanel på riktigt nu

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om någon vill testa det med Firefox.

about:config
Sätt sedan följande till TRUE: gfx.webrender.super-resolution.nvidia

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Hur mycket påverkas prestandan i spel när man har VRS påslaget? Hade gärna haft den aktiverad för jämnan men läste att prestandan i spel försämras en aning. I alla fall vid lansering.

Permalänk
Medlem

Någon som har provat om det funkar med Brave? Står att det är utvecklat för Chromium men bara testat på Chrome och edge.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Jag var skeptisk till en början angående detta. Men det funktionen gör för lågkvalitativ video är helt otrolig!

Edit: Men den extra energiåtgången (över 300w med ett 3090) gör att det bara används om jag inte står ut med klippets originalkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Drar mycket mindre med den nya versionen och videorna blir mycket bättre

Kan bekräfta detta. Energikostnaden verkar ha halverats.

Permalänk
Medlem

Fortfarande snyggaste referens-kylaren, så enkel, och så skandinavisk stilren design!🥰

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRob:

Hur mycket påverkas prestandan i spel när man har VRS påslaget? Hade gärna haft den aktiverad för jämnan men läste att prestandan i spel försämras en aning. I alla fall vid lansering.

Så antar om man inte kollar video samtidigt som man spelar, vilket inte är superpraktiskt ändå, så verkar det inte göra nån skillnad. Imponerande och högst välkommen funktion, har gamla dokumentärer från 90-talet som är superbra men också typ 480p så kommer kolla igenom de nu på nytt med det här, najs!

Permalänk

Låtsaspixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Jag ser det mer som ett effektivt sätt att städa bort kompressionsartefakter som makroblocking och att riktigt risiga lågupplösta och sönderkomprimerade videos blir tittbara på större högupplösta skärmar.

Ett exempel är SVT-Play som ser mer dugligt ut med VSR aktiverat. Inte bra såklart, men bättre. Så dessa låtsaspixlar gör en positiv skillnad.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Jag ser det mer som ett effektivt sätt att städa bort kompressionsartefakter som makroblocking och att riktigt risiga lågupplösta och sönderkomprimerade videos blir tittbara på större högupplösta skärmar.

Ett exempel är SVT-Play som ser mer dugligt ut med VSR aktiverat. Inte bra såklart, men bättre. Så dessa låtsaspixlar gör en positiv skillnad.

Äh, är det så viktigt att lågupplösta, sönderkomprimerade videos ser bättre ut? Låt de var dåliga. Trams.

Permalänk
Medlem

undra om det kommer vara bra på Anime. anävnder just nu anime4k på mpv för typ all anime. (A+A mode)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

<Uppladdad bildlänk>

Så antar om man inte kollar video samtidigt som man spelar, vilket inte är superpraktiskt ändå, så verkar det inte göra nån skillnad. Imponerande och högst välkommen funktion, har gamla dokumentärer från 90-talet som är superbra men också typ 480p så kommer kolla igenom de nu på nytt med det här, najs!

Ah, tack! Där jag läste det men hade förträngt att det stod ”in parallel” så det måste betyda att det sker om man kollar samtidigt som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Skrivet av användare-234:

Äh, är det så viktigt att lågupplösta, sönderkomprimerade videos ser bättre ut? Låt de var dåliga. Trams.

Här trollas det ordentligt ser jag, agnar med rejäla bitar i hopp att någon ska bita.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Någon som kommit runt att VLC kraschar när man ska aktivera detta under d3d11 inställningarna?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.