Starfield får officiellt DLSS-stöd nästa vecka

Permalänk
Skrivet av Roffe:

Av alla problem det spelet har så är nog avsaknaden av låtsaspixlar det absolut minsta.

Vilka problem? Hur står det sig mot deras tidigare spel?

Permalänk
Medlem

En bra sak med alla livlösa planeter är att det öppnar upp för fler möjligheter från moddare.
I Fallout 4 t ex var det farligt att ändra på en plats i världen då det kunde störa befintliga quester, och två moddar kunde inte samsas om samma plats. Nu är sandlådan större så alla kan leka hur mycket dom vill!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

En bra sak med alla livlösa planeter är att det öppnar upp för fler möjligheter från moddare.
I Fallout 4 t ex var det farligt att ändra på en plats i världen då det kunde störa befintliga quester, och två moddar kunde inte samsas om samma plats. Nu är sandlådan större så alla kan leka hur mycket dom vill!

Exakt - Starfield är en perfekt sandlåda för moddning så fort Creation Kit är ute.

1000 planeter ger ju en hel del utrymme - ge det ett-två år eller så och detta spel kommer ha en välfylld värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilka problem? Hur står det sig mot deras tidigare spel?

Är man van vid Bethesdaspel och även accepterar att det är moddarna som bidrar med innehåll, quests och platser i hög grad är Starfield utmärkt.

Förväntar man sig däremot Elite Dangerous, No Man's Sky och liknande lär man bli "besviken".

Mitt enkla tips är att kolla upp Space Bourne om man är ute efter ett sorts mellanting mellan RPG och rymdsimulator inklusive möjligheten att flyga till planeterna och landa utan "laddskärmar".

Permalänk
Medlem

Trevligt, ingen exklusivitet från AMDs sida. Ju fler uppskalningstekniker som stöds desto bättre : )

Meanwhile hos Larian, som i ett blogginlägg tidigare skrev att stöd för FSR2.2 var på väg och lagom till PS5-släppet ungefär, vilket kom och gick och total tystnad på den fronten. Hur många spel stöder FSR3 idag ens? 2 än, med ett tiotal på väg. Desto fler stöder fsr 2.2 dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spännande utveckling på många sätt idag. Uppskalning är numer allmänt accepterat och något bra trots att det alltid mötts med totalt hat när det fanns i konsoler senaste årtiondena. Och det räcker inte med vilken som helst, det måste vara DLSS annars spelar man helst inte spelet alls…

Det är ju för att DLSS ser mycket bättre ut än den primitiva form av uppskalning som äldre konsoler använde. DLSS ger ofta bättre anti-aliasing än native-metoder som SMAA eller TAA, samtidigt som förlusten av detalj är minimal jämfört med native upplösning. Sammantaget får man alltså en rejäl prestandaförbättring i princip "gratis", speciellt vid 1440p och uppåt.

FSR2 ser objektivt sämre ut i nästan alla spel även om det också get mycket högre kvalité än äldre former av uppskalning. Om fler spel skulle få stöd för FSR3 FG skulle jag dock välja det framför DLSS2 på mitt 3060 TI trots den något lägre bildkvalitén.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Trevligt, ingen exklusivitet från AMDs sida. Ju fler uppskalningstekniker som stöds desto bättre : )

Meanwhile hos Larian, som i ett blogginlägg tidigare skrev att stöd för FSR2.2 var på väg och lagom till PS5-släppet ungefär, vilket kom och gick och total tystnad på den fronten. Hur många spel stöder FSR3 idag ens? 2 än, med ett tiotal på väg. Desto fler stöder fsr 2.2 dock.

Intressant timing. Vet inte om du sett, men uppdateringen till BG3 som släpptes idag har FSR2.2.

(Behöver inte själv uppskalningen som sådan i BG3, men det är väl i linje med vad som diskuterats i tråden förmodligen den bästa antialiasingen för icke-Nvidia)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Intressant timing. Vet inte om du sett, men uppdateringen till BG3 som släpptes idag har FSR2.2.

(Behöver inte själv uppskalningen som sådan i BG3, men det är väl i linje med vad som diskuterats i tråden förmodligen den bästa antialiasingen för icke-Nvidia)

..haah, verkligen snygg timing : )

Inte en del av patch noterna.. men leverans var det viktiga. Kul! Då behöver jag bara ta mig igenom nuvarande varv på potd i Deadfire, sen blir det att prova bg3. Visst lyft över Fsr1.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Spelet verkar urtråkigt så jag kommer inte köpa det.

Förutom att det verkar urtråkigt, så är det urtråkigt. Det är ett tråkigt spel!

Jag har spelat det genom xbox game pass, så jag kan inte se hur många timmar jag spelat, men det är definitivt över 30h, men under 60h. Till och från har det varit roligt, men det är mycket av "det samma" hela tiden. Sätta upp baser på planeter är meckigt och UI:t motarbetar en så mycket. Belöningen känns också väldigt mycket "skit samma".

Missions känns ofta som en todo-lista som man bockar av saker.

Det är inte något för de som vill ha adrenalin och väldigt sällan har jag upplevt någon spänning.

Det är ett tidsfördriv, man springer runt och håller på med en massa skit som kvittar i det stora hela. I sådana här spel brukar jag oftast lämna main quest väldigt tidigt och bara yra runt för att hitta saker. Starfield är långt ifrån Skyrim, Oblivion och Fallout i den kategorin skulle jag vilja säga. Det som gör att bethesdas spel är så "mysiga" att bara springa runt och upptäcka i.

Världen är dessutom generisk och intetsägande på något sätt. Det finns inget "fantastiskt" med den, i mina ögon. Det vill jag gärna ha lite av.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Förutom att det verkar urtråkigt, så är det urtråkigt. Det är ett tråkigt spel!

Jag har spelat det genom xbox game pass, så jag kan inte se hur många timmar jag spelat, men det är definitivt över 30h, men under 60h. Till och från har det varit roligt, men det är mycket av "det samma" hela tiden. Sätta upp baser på planeter är meckigt och UI:t motarbetar en så mycket. Belöningen känns också väldigt mycket "skit samma".

Missions känns ofta som en todo-lista som man bockar av saker.

Det är inte något för de som vill ha adrenalin och väldigt sällan har jag upplevt någon spänning.

Det är ett tidsfördriv, man springer runt och håller på med en massa skit som kvittar i det stora hela. I sådana här spel brukar jag oftast lämna main quest väldigt tidigt och bara yra runt för att hitta saker. Starfield är långt ifrån Skyrim, Oblivion och Fallout i den kategorin skulle jag vilja säga. Det som gör att bethesdas spel är så "mysiga" att bara springa runt och upptäcka i.

Världen är dessutom generisk och intetsägande på något sätt. Det finns inget "fantastiskt" med den, i mina ögon. Det vill jag gärna ha lite av.

Jag sa till någon som frågade att starfield känns som en större och tråkigare version av outer worlds

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Todd har säkert bara snott moddarens filer och bakat in i en patch lol

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kör utan allt det där hittepågrejen med ett 6950XT och det flyter på ruskigt bra.

Men om det finns något i dom inställningarna som gör att bilden blir bättre + mer fps så tar jag gärna del av den informationen. Jag har aldrig använt mig av uppskalningstekniker innan.

Bilden blir i många spel betydligt bättre med DLSS om du frågar mig. Om man testar på "äldre" spel är det dock en klar fördel att uppdatera DLSS innan man testar det dock.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Bilden blir i många spel betydligt bättre med DLSS om du frågar mig. Om man testar på "äldre" spel är det dock en klar fördel att uppdatera DLSS innan man testar det dock.

Aa DLSS Swapper från github är riktigt smidig. Bara klicka i vilken version man vill ha. T.om. mitt Cyberpunk med senaste uppdatering hade gammal DLSS version av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Aa DLSS Swapper från github är riktigt smidig. Bara klicka i vilken version man vill ha. T.om. mitt Cyberpunk med senaste uppdatering hade gammal DLSS version av någon anledning.

Visste inte ens att det fanns, jag har bara ersatt den gamla filen i varje spel manuellt med den nyaste. Tack för tipset!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,