AMD tappar i Steam Hardware Survey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Linux står för ~1,5 % av alla användare på Steam, så i en Steam HW survey blir den relativa fördelningen av subgrupper inom Linux-gruppen totalt irrelevant. Artikeltexten berör bl.a. variansen i siffrorna, Linux totala andel ligger (tyvärr) inte högre än inom variansen i större grupper (som hur många använder kinesiska som språk eller Nvidia som GPU) totalt sett.

Och här sitter jag är glad för att 1,5% aktiva användare motsvarar nästan, inte riktigt, två miljoner användare.
Hurra hurra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

AMD verkar helt ha gett upp konsumentsidan och fokuserar mer på datacenter grafik och spelkonsoler.

Den dagen AMD användare börjar kritisera AMD är dagen AMD kommer skärpa till sig.

Nvidia fokuserar 100% på PC i gaming-segmentet, AMD säljer sminkad konsoll-hårdvara. Skall man ta de priser dessa grejer kostar skall det vara premium, man skall få något utöver vad konsoller levererar. Dom absolut bästa teknologierna. Som fungerar.

Vi hör nuförtiden ofta att DLSS är skit och att uppskalning skall vara en bonus på redan höga framerates. Men 90% av dessa åsikter kommer av AMD användare, Nvidia användare generellt gillar DLSS. Och DLSS har aldrig sålts in som någon bonus utan exakt som det används nu, för att höja visuell fidelity med RT eller liknande. Det är inte Nvidia ni skall klaga på, det är AMD. Dom behöver släppa ordentliga uppskalare och om det krävs PC specifik hårdvara för att utföra detta.

FSR3 launchen.. Vad hände? Teknologin i grund är sund, verkar fungera bra med rätt inställningar. Men det är ju super-beta, och fungerar knappt i verkligheten. Sedan hela fadäsen med Anti-lag plus. Det här är sånt som gör att jag skulle aldrig röra Radeon med tång, sånt här får inte hända.

Raytracingen AMD levererar är inte ok alls. Nvidas kort kommer snart köra pathtracing (med snygg uppskalning) med samma hastighet som AMD kör raster, det håller inte. Jag skulle aldrig försvara detta, det kan bli graven för Radeon PC.

Hade jag varit AMD användare och brytt mig om Radeon (som jag förstår att många gör) så hade jag stått på barrikaderna och skrikit att det är dags att skärpa sig nu. Radeon PC säljer ju knappt inget längre. Ryktena säger att dom inte ens kommer försöka nästa generation. Det håller inte.

Jag vill se ett AMD som rätt ut säger att vi skall bli bäst på PC, med dom absolut bästa teknologierna, det skulle ge riktig konkurrens. Men dom gör inte det, dom snackar gaming generellt alltid, och det dom menar är konsoller. När dom sponsrar spel blir det jämt trissta konsoll-portar. Jag tror inte ens dom vill tappa en konsollspelare till PC för det betyder med 90% säkerhet en Nvidiakund. Trenden måste brytas.

Permalänk
Medlem

6950XT tuffar på fint, även mjukvaran!
Haft nvidia tidigare.

Hoppas de löser marknadsföringen så de säljer mer, konkurrensen behövs och dåliga kort gör dom inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Den dagen AMD användare börjar kritisera AMD är dagen AMD kommer skärpa till sig.

Nvidia fokuserar 100% på PC i gaming-segmentet, AMD säljer sminkad konsoll-hårdvara. Skall man ta de priser dessa grejer kostar skall det vara premium, man skall få något utöver vad konsoller levererar. Dom absolut bästa teknologierna. Som fungerar.

Vi hör nuförtiden ofta att DLSS är skit och att uppskalning skall vara en bonus på redan höga framerates. Men 90% av dessa åsikter kommer av AMD användare, Nvidia användare generellt gillar DLSS. Och DLSS har aldrig sålts in som någon bonus utan exakt som det används nu, för att höja visuell fidelity med RT eller liknande. Det är inte Nvidia ni skall klaga på, det är AMD. Dom behöver släppa ordentliga uppskalare och om det krävs PC specifik hårdvara för att utföra detta.

FSR3 launchen.. Vad hände? Teknologin i grund är sund, verkar fungera bra med rätt inställningar. Men det är ju super-beta, och fungerar knappt i verkligheten. Sedan hela fadäsen med Anti-lag plus. Det här är sånt som gör att jag skulle aldrig röra Radeon med tång, sånt här får inte hända.

Raytracingen AMD levererar är inte ok alls. Nvidas kort kommer snart köra pathtracing (med snygg uppskalning) med samma hastighet som AMD kör raster, det håller inte. Jag skulle aldrig försvara detta, det kan bli graven för Radeon PC.

Hade jag varit AMD användare och brytt mig om Radeon (som jag förstår att många gör) så hade jag stått på barrikaderna och skrikit att det är dags att skärpa sig nu. Radeon PC säljer ju knappt inget längre. Ryktena säger att dom inte ens kommer försöka nästa generation. Det håller inte.

Jag vill se ett AMD som rätt ut säger att vi skall bli bäst på PC, med dom absolut bästa teknologierna, det skulle ge riktig konkurrens. Men dom gör inte det, dom snackar gaming generellt alltid, och det dom menar är konsoller. När dom sponsrar spel blir det jämt trissta konsoll-portar. Jag tror inte ens dom vill tappa en konsollspelare till PC för det betyder med 90% säkerhet en Nvidiakund. Trenden måste brytas.

Både AMD och nvidia satsar väl primärt på företag och machine learning. Gaming är sekundärt. Sedan har inte AMD samma möjligheter att göra en comeback likt ryzen mot Intel. CPU är inte lika inlåsta mjukvarumässigt och hårdvarumässigt som det blivit på GPU sidan. Därför har jag svårt att se gormande på AMD göra någon skillnad. Pengarna vs effort finns inte där just nu inom gaming så tror det är mest därför det inte blir prioriterat nästa generation.

Jag håller däremot med om att FSR3 kunde fått en starkare release och anti-lag debaklet hade en kunnat leva utan, speciellt eftersom den senare tekniken var något jag upplevde fungerade väldigt bra det lilla jag hann pröva men som tur är spelar jag inte CS heller.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Där kom det äntligen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730