Desperata användare jagar reklamblockerare för Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja precis man slipper reklamkrångel, och man stödjer kanalerna som man uppskattar eftersom de får bättre betalt än med reklamvisningar när de får en andel av premium-pengarna istället.

Om man nu vill stödja en kanal eller influencer så är det minst sagt dumt att betala en mellanhand som behåller majoriteten av pengarna.
Att skicka 10kr direkt till den du nu gillar ger mer valuta för pengarna än månader av tittande på deras kanal/reklam/betalande för Youtube...

Sen verkar det ju ändå som om majoriteten av alla moralpoliser här använder VPN för att köpa utländska prenumerationer. Dvs ni betalar markant mindre än vad ni ska, och ger då mindr pengar till såväl stackars lilla Alphabet/Google som influencers. Det är lika moraliskt fel att sitta med Youtube premium från Indien eller Argentina som Adblock...

Permalänk

Jag kör UBlock Origin och har hittils inte stött på några problems alls.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Musikälskare

uBlock Origin + pfsense (pfBlockerNG) fungerar för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Proxy och beställ YT premium via Indien med hjälp av Curve card. Familykonto kostar inte många kronor och kan delas på fler... Men det blockas väl såklart också snart.

Permalänk
Medlem

Kör både uBlock + YouTube premium för säkerhets skull.

Skämt åt sido, köpte YT via VPN till hela familjen, men gillar inte annonser. Förutom på sweclockers så klart.

Edit: Såg att jag glömt vitlista sedan ominstallation

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Svaret är S1mple: Youtube Premium Family Argentina.
1569 ARS (50 Sek) för 5 användare / mån.

Hur löser man det här? VPN? Måste man ha femtielva lokala kreditkort som man får genom att skapa nått kryptokonto och göra banköverföring först?

Skrivet av Kimball:

Proxy och beställ YT premium via Indien med hjälp av Curve card. Familykonto kostar inte många kronor och kan delas på fler... Men det blockas väl såklart också snart.

Har du en mer detaljerad guide?

Permalänk
Medlem

Det kommer realistiskt inte att kunna göras mycket mot reklamblockerare så länge användare inte kan identifieras. Och försöker Google med det så kommer de att driva fler användare till deras konkurrenter. Det finns inte ett jättebehov av att använda varken Chrome, Gmail eller Google sök, då likgiltiga alternativ finns. YouTube är svårare att överge med brist på alternativ, samt att många kreatörer enbart använder YouTube.

Några i denna tråden verkar tro att detta enbart handlar om reklamen, då de talar om att Premium är billigt, och i den andra tråden gällande detta ämnet, att det är klart att YouTube ska kunna tjäna pengar. Jag motsäger mig inte detta, men problemet är djupare än förekomsten av reklam. YouTube gör enligt mig inte vad som behövs för att förtjäna mina pengar och mer av min tid. De agerar snarare tvärtom. Just nu är reklamen(som ibland smyger sig igenom min reklamblockerare) ointressant och ibland även skadlig. Man kan ju tycka att ett reklamorienterat bolag såsom Google bör ha bättre kvalitetskontroll.

Med risken att låta självgod, så finns det många bra anledningar att inte stödja YouTube just nu. Jag gillar t.ex. inte hur de försämrade min möjlighet att avgöra om en video är värd min tid, genom förhållandet mellan gilla/ogilla knapparna. Jag tycker förhållandet mellan reklamtiden och längden på videon känns oproportionell.

YouTube hanterar även copyright-tvister på ett kasst sätt, då det kan missbrukas allt för lätt på stor bekostnad av kreatörer. De behöver även förbättra kommentarsfältet, moderation(t.ex. av clickbait videos), rekommendationer, sökfunktionen och filter, säkerhetsriktlinjer, hur 'taggar' används, implementera en spoilerfunktion, fler kontofunktioner och bättre notifikationer.

Jag har inte stora förhoppningar och förtroende för YouTube i dagsläget. Störa företag är giriga, användare har apati, och någon lag för att motivera plattformar som YouTube att bry sig, finns inte(t.ex. genom att kräva direkt medgivande från kreatörer för annonsering, vilket ger användare förmågan att stänga av det också, och därmed en effektiv metod att protestera mot hur plattformen drivs).

Kort sagt så kommer min reklamblockerare troligen puttra på i evighet.

Permalänk

Jag använder webbläsaren "brave" som har inbyggd annons blockerare. Och den tar bort youtube meddelandet. Och du kan fortsätta kolla reklamfritt. 😁

Permalänk
Medlem

Avskyr reklam lika mycket som nästa människa, så därför betalar jag för YouTube Premium.
Förstår inte den här världsbilden på "det ska vara gratis och annonsfritt för jag tycker så :(" och att man på något sätt "förtjänar" att få kolla på videomaterial helt gratis, utan att ge tillbaka till kreatörerna.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Eller så kan man bara skaffa Youtube Premium. Skönt att inte ha reklam på TVn och mobilen också. Och nice att kunna ladda ner filmer så man har nåt att kolla när man flyger tex. Du behöver inte ens välja vad du ska ladda ner, den kan ladda ner dina recommendations automatiskt om du vill.

Lätt värt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det här är ett känsligt ämne;
Många har som enda inkomst att publicera videos på Youtube, de är direkt beroende av reklamintäkterna Youtube gör
EU har tagit fram ett eget alternativ, https://tube.network.europa.eu/videos/recently-added
Inte helt säker på att alla accepterar att lämna Youtube och gå dit.
Men skadar inte att be.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur löser man det här? VPN? Måste man ha femtielva lokala kreditkort som man får genom att skapa nått kryptokonto och göra banköverföring först?

VPN till Arg + virtuell kreditkort (jag använder Revolut). Bara ETT "problem" (inte riktigt) finns: man måste ändra registrerat adressen på Google konto till riktig argentinsk adressen (med postkod osv) och denna ändring man får göra bara en gång per år (om de har inte ändrat detta krav på sistone).

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Han menar nog att det var han själv som tog bort sina videos och raderade sitt konto...

Aha. Skyller på min ADHD. Är mästare på att feltolka.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tror blockerandet av adblockers är en större risk för YouTube än vad många kanske tror. Rekommenderar denna video som förklaring till varför så kan vara fallet:

Permalänk
Medlem

Mycket storebror besserwisser här i denna tråd. Att youtube skulle gå under och content-creators skulle bli lidande är skitsnack. Grejen är hade inte reklamfritt gratis youtube varit tillgängligt så länge som det har så skulle de inte ens ha hälften av sina nuvarande följare och tittar siffror.

Till saken hör att fortsätter Youtube bråka med denna modell så kommer Cc's inte tappa följare för de kommer antagligen inte bocka ur men de kommer tappa tittare något drastiskt och det kommer fucka ur algoritmen för givetvis bessewisrarnas fördel även om jag inte tror det är eran tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Betalar för premium, lever gott, önskar er alla en reklambombad youtube upplevelse

Nästa gång jag äter min "insparade" pizza och kollar YT utan reklam med hjälp av adblockers ska jag skratta lite extra åt din önskan

OnT: har inte fått någon popup, kollar dock väldigt lite på youtube men ublock verkar hantera det bra.
Personligen ser jag inget problem i om de aktivt skulle blockera folk som använder adblockers. Det är deras tjänst - de får göra precis vad de vill.

Det skulle väl inte vara så svårt att lägga in reklam i strömmen för folk som inte kör premium och sedan kan de inte ladda in resten av strömmen innan tiden för reklamen har passerats.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

”Desperata användare”. Det är nog snarare ni som livnär er på reklampengar som är desperat. Alla ni underhålls-blaskor bör stå på era knän och be era läsare att tillåta reklam, utan oss så är ni arbetslös.
Jag kunde bry mig mindre om youtube, sweclockers, fz m.m går under när ni börjar få nåt slags översittarkomplex och tror att ni har nåt att säga till om😂

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nästa gång jag äter min "insparade" pizza och kollar YT utan reklam med hjälp av adblockers ska jag skratta lite extra åt din önskan

OnT: har inte fått någon popup, kollar dock väldigt lite på youtube men ublock verkar hantera det bra.
Personligen ser jag inget problem i om de aktivt skulle blockera folk som använder adblockers. Det är deras tjänst - de får göra precis vad de vill.

Det skulle väl inte vara så svårt att lägga in reklam i strömmen för folk som inte kör premium och sedan kan de inte ladda in resten av strömmen innan tiden för reklamen har passerats.

Jag överger hellre youtrube en tvingas betala för reklamfritt, det blir en helt annan tjänst en det var från början. Vill jag stödja någon cc så blir jag member använder köpa en kaffe eller patreon alternativ som inte google kan ta ngn del av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Utvecklarna säger också att antalet installationer i Microsoft Edge har ökat 30 procent, vilket de tolkar som att desperata användare testar om det fungerar bättre där än i Chrome.

Vilka genier, det funkar inte i Chrome så man testar i Microsofts version av Chrome...

Firefox går fortfarande att köra uBlock och få ett annonsfritt youtube

Du hånar men utvecklare kan faktiskt välja att inte implementera alla ändringar som Google infört i tilläggs-API:n i Chromium som försämrar reklamblockerares prestanda. Så trots att Edge är lika mycket Chromium som Chrome så är det inte lika dumt att testa hypotesen att "Edge ser annorlunda ut än Chrome, så det måste fungera lite annorlunda också" som man skulle kunna tro.

Permalänk
Medlem

Jag betalar för Youtube premium så slipper reklamen. Däremot är jag inte lika förtjust i förändringarna Google har gjort nyligen där de är mycket mer aggresiva när det gäller att lägga in förslag på vad jag borde titta på. För mig är det Youtube som är desperata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Om man nu vill stödja en kanal eller influencer så är det minst sagt dumt att betala en mellanhand som behåller majoriteten av pengarna.
Att skicka 10kr direkt till den du nu gillar ger mer valuta för pengarna än månader av tittande på deras kanal/reklam/betalande för Youtube...

Eh, va? Du kan ju knappast påstå att det finns någon som i verkligheten sitter och gör enskilda manuella betalningar varje månad till kanske dussintals kanaler, när fördelningen kan ske automatiskt efter hur mycket man kollat? Det är ju en del av servicen.

Låter mer som att du inte vill betala nånting själv bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Avskyr reklam lika mycket som nästa människa, så därför betalar jag för YouTube Premium.
Förstår inte den här världsbilden på "det ska vara gratis och annonsfritt för jag tycker så :(" och att man på något sätt "förtjänar" att få kolla på videomaterial helt gratis, utan att ge tillbaka till kreatörerna.

Problemet är att reklamen på youtube inte gynnar kreatörerna. Youtube är väldigt duktiga på att de-monetize videor av diverse godtyckliga skäl, speciellt under de första 24 timmarna som är viktigast för kreatörerna.
Problemet är att youtube använder reklamen som ett slagträ för att sälja youtube premium. Dubbla (eller mer) reklamfilmer innan du ens börjar titta på videon, avbrott mitt i, inga begränsningar på hur långa reklamfilmerna får vara, kreatörerna har ingen kontroll över vilken reklam som visas med deras videor, osv osv. Niche kreatörer kanske inte ens någonsin kan få ersättning för att dom inte uppnår gränsen för när dom kan få google-ads.

Det är väldigt uppenbart att reklam används för att sälja premium och maximera intäkter till youtube, inte för att ge kreatörerna ersättning. Väldigt uppenbart!

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Proxy och beställ YT premium via Indien med hjälp av Curve card. Familykonto kostar inte många kronor och kan delas på fler... Men det blockas väl såklart också snart.

Proxy? Menar du vpn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Eh, va? Du kan ju knappast påstå att det finns någon som i verkligheten sitter och gör enskilda manuella betalningar varje månad till kanske dussintals kanaler, när fördelningen kan ske automatiskt efter hur mycket man kollat?

Låter mer som att du inte vill betala nånting själv bara.

Låter mer som att du inte riktigt lagt märke till hur många kanaler som pushar sin Patreon, merch store och liknande, om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande att folk letar efter fungerande adblock när youtube skruvat upp frekvensen av reklam till sådan nivå att man får reklamavbrott varannan minut, är fan värre än reklamfinansierad linjär tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur löser man det här? VPN? Måste man ha femtielva lokala kreditkort som man får genom att skapa nått kryptokonto och göra banköverföring först?

Har du en mer detaljerad guide?

Tyvärr inte. Löste genom snabba googlingar osv. Var längesen jag satte upp det nu, men sålänge man har revolut eller Curve så är det största hindret löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Proxy? Menar du vpn?

Oops, givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är nog du som är lättkränkt.

Dagens samhälle i ett nötskal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Du hånar

Självklart, Edge kommer aldrig att vara bättre än Chrome och dess användare är omedvetet bidragande till att Google kan förstöra mer. Om det här resulterar i att Chrome tappar användare till FF blir jag givetvis överlycklig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Om det här resulterar i att Chrome tappar användare till FF blir jag givetvis överlycklig.

Jag skulle inte bli förvånad om FF ökar i populäritet efter att YT började sitt krig mot Adblockers.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig