Förvirrad över vad det faktiskt kostar att dra in fiber.

Permalänk
Medlem

Förvirrad över vad det faktiskt kostar att dra in fiber.

Min gamle far och jag bor I en villa i ett litet samhälle och vi har under alla åren kört ADSL.

Nu har pappa fått brev från Telia om att man kommer att släcka ner kopparnätet i Maj nästa år. När vi tittar på Telia om vilka uppkopplingsmöjligheter som finns så står det att det finns fiber på vår address och hur mycket det kommer att kosta varje månad. Men mamma och pappa har ägt huset sedan 2005 och aldrig dragit in fiber. När mamma levde så vägrade hon blankt dra in fiber när det erbjöds, för det kostade för mycket pengar, tyckte hon och nu har jag ingen aning om vad det faktiskt skulle kosta pappa att koppla upp sig till fiber nätverket.

Vem är det egentligen som sköter om och ansvarar för att installera fiber i huset? Är det telia eller måste man använda sig till ett annat företag, eller vad?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Min gamle far och jag bor I en villa i ett litet samhälle och vi har under alla åren kört ADSL.

Nu har pappa fått brev från Telia om att man kommer att släcka ner kopparnätet i Maj nästa år. När vi tittar på Telia om vilka uppkopplingsmöjligheter som finns så står det att det finns fiber på vår address och hur mycket det kommer att kosta varje månad. Men mamma och pappa har ägt huset sedan 2005 och aldrig dragit in fiber. När mamma levde så vägrade hon blankt dra in fiber när det erbjöds, för det kostade för mycket pengar, tyckte hon och nu har jag ingen aning om vad det faktiskt skulle kosta pappa att koppla upp sig till fiber nätverket.

Vem är det egentligen som sköter om och ansvarar för att installera fiber i huset? Är det telia eller måste man använda sig till ett annat företag, eller vad?

Är det telias fiber som går ute i gatan?

Isf är det nog telia ni kontaktar för att koppla på er.

Kontakta deras support så får ni troligen svar på frågorna.

Sen vad det kostar är en annan femma men finns risk att det troligen kan kosta minst det dubbla nu.

En polares föräldrar skippade installation för 3 år sen och i år behpvde gräva in den och fick ge 3ggr så mycket som första erbjudandet tror de va närmre 70000:- vs typ 25000 eller nått sånt som erbjöds för 3 år sen när de ändå grävde ner fiber i gatan en bit bort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det kan finnas många olika lösningar. Men jag skulle nog börja med att kolla med kommunen om de har kolla på vem som äger fibernätet i samhället ifråga. Det kan ju vara ett öppet nät där de flesta leverantörer kan erbjuda fiber.
Kolla med grannar vad de har eller planerar skaffa när kopparnätet läggs ned. Kan ju vara så att det finns en lokal fiberförening (det gör det där jag bor) som man ansluter sig till. Kolla upp det 😀

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla vem som har nätet i bygden runt huset, prata sedan med dem över möjligheter att koppla upp sig.

Det är fastighetsägarens val om man vill ha fiber eller inte. Inte någon skyldighet från operatör eller kommun.

Angående kostnad så kommer den garanterat vara högre än priset de blev erbjudna när de grävde i området. Kanske till och med mycket högre. Dels fanns det bidrag att söka, samt att skalan gör att det blir billigare om många kan dela på kostnaderna som framkörning, projektering, m.m.
Dock så kan ju intresset öka något när de nu stänger ner kopparnätet vilket kan göra det bättre.
Vet att de i fiberföreningen där jag bor inte gör något innan ett visst antal har gjort intresseanmälning, för dyrt helt enkelt. Så i värsta fall får man vänta länge.

Tills vidare kan man ju lösa internet via mobilnätet, inte optimalt men kan fungera bra beroende på läge/behov man har.