Permalänk
Medlem

problem med wifi

Jag har 250/250 lina och kabel driekt får jag ut nästan fullt men dåligt med wifin
ner 137.22 Mbit/s upp 186.84 Mbit/s 6.73 ms
jkag ska kanske ej få ut mer på wifi till datorn?

Permalänk
Medlem

Du säger inte vilken wifi-version och vi har ingen aning om förutsättningarna för radiovågor precis där du är. Så det är omöjligt att svara på frågan.

Permalänk
Medlem

routern är en tilgin hg2751 om det nu hjälper jag kan inte så mycket om det här

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du för dator?

en asus dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandra66:

en asus dator

Ok. Inte lätt att dra några slutsatser dessvärre.

Permalänk
Medlem

Välkommen till SweClockers!

För att få bra hjälp här så behöver man också själv ge lite mer detaljer än du gjort i ovan inlägg. Att bara uppge routernamn och att man har en "Asus dator" är dessvärre alldeles för sparsmakat för att mer hjälp.

Se en granntråd som beskriver ett liknande problem:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1704769-lag-hastighet-...

Säger inte att man behöver ge den detaljnivån men desto mer detaljer, desto bättre hjälp i regel!
Samt givetvis om man själv testat och uteslutit saker innan man ber om hjälp.

Att felsöka långsam Wifi är inte helt enkelt och kan bero på en mängd faktorer, till exempel:

- Man använder en router som man fått av sin leverantör. Dessa håller generellt en lägre nivå med tanke på att
det ska vara billigt billigt

- Alla boendesituationer är olika. Material i din bostad kan avgöra hur radiovågorna färds och påverkar hastigheten

- Konkurrerande nätverk från grannar påverkar då all Wifi slåss om samma frekvenser och kanaler

- 2,4GHz vs 5GHz: 2,4 ger oftast längre räckvidd men sämre hastigheter, 5GHz tvärtom. Skulle dubbelkolla att du ansluter till ett 5GHz-nätverk. Hur du ställer in detta i din specifika router vet jag dock inte, här får jag hänvisa till manualen

- Annars köper du en bättre router. Alla moderna Wifi 6-routers som inte är i det absolut budgetsegmentet kommer klara av att maxa en 250/250-anslutning även trådlöst som regel, även många Wifi 5-routers fixar detta galant!

- Testa andra enheter. Vad får du för hastighet på telefonen? Om du maxar hastigheten där så är det sannolikt något med datorn osv.

Lycka till!