Permalänk

Låg hastighet på mitt Wifi

Hej, har låg hastighet på mitt Wifi och blir inte klok på vad det kan vara (värt att nämnas kanske är att jag tyvärr är helt inkompetent på sådant här).

Lite uppgifter

Har en 3 antenners ASUS 4G-RTAC86U 4G-Router

Nätverk

• Integrerad omkopplare 4-ports-switch

• Trådlöst protokoll 802.11a/b/g/n/ac

• Typ Trådlös router

• Antal WAN-portar 1

• Formfaktor Skrivbordsmodell

• Wi-Fi-betyg AC2600

• Wi-Fi-band 2,4 GHz/5GHz

• Wi-Fi Generation Wi-Fi 5

• Standarder som följs IEEE 802.1x, IEEE 802.11n, IEEE 802.11g, IEEE 802.3u, IEEE 802.11b, IEEE 802.3, IEEE 802.11ac, UPnP, IEEE 802.11e, IEEE 802.11i, IEEE 802.11a

• Viktiga funktioner USB-port, Brandvägg, VPN-stöd

• Nätverks/transportprotokoll L2TP, NTP, IPSec, DHCP, PPTP, DDNS

• Anslutningsteknik Kabelansluten, Trådlös

• Datalänkprotokoll IEEE 802.11g, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11n, IEEE 802.11ac, Ethernet

• Statusindikatorer USB, WAN, Strömförsörjning, LAN, Wi-Fi

• Nätverksprotokoll IGMP, IGMPv2, IGMPv3

Enheter jag utför mätningar med:

• Samsung Galaxy Z Fold 3

• PC där jag mäter både via mitt gigabit LAN kort och mitt Asus PCE-AC88 Wifi nätverkskort

Mobil info:
Wi-Fi 6E (802.11ax), Wi-Fi 6 (802.11ax), Wi-Fi 5 (802.11ac), Wi-Fi 4 (802.11n)

Wifi kort info:

• Nätverk

• Typ Nätverksadapter

• Dataöverföringshastighet 3167 Mbps

• Formfaktor Instickskort

• Gränssnittstyp (buss) PCI Express

• Anslutningsteknik Trådlös

• Standarder som följs IEEE 802.11b, IEEE 802.11n, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11ac

• Funktioner Broadcom NitroQAM technology, Magnetantennbas

• Wi-Fi-band 2.4 GHz, 5 GHz

• Datalänkprotokoll IEEE 802.11a, IEEE 802.11ac, IEEE 802.11n, IEEE 802.11g, IEEE 802.11b

Ok, nu till mätningarna
jag har ett 1000/1000 bredband
När jag mäter direkt på fiberdosan så har jag i regel alltid runt 700-920Mbps
När jag mäter Wifi't så har jag aldrig över 100Mbps ner men i regel alltid runt 150Mbps upp, mätningarna har jag testat på olika tider på dygnet, med olika klienter (men framförallt de som jag listat ovan) men lyckas aldrig klämma ur nätverket några högre hastigheter än så, jag har ansett det lyckat om jag faktiskt kommer upp i 100Mbps nedladdning, i regel är det runt 50-70Mbps.

Köpte nya Lan kablar (CAT6 Gigabit Ethernet) som jag använt och mätt med, mellan Asus routern/fiber dosan samt mellan fiberdosan/min PC
Det gjorde ingen skillnad
Testat mätt Wifi't på både 5GHz samt 2,4GHz och kunde inte se någon större skillnad.
Efter att läst andra trådar som behandlat Wifi hastigheter så bör jag tillägga att jag bor bokstavligt mitt ute i skogen = inga andra nätverk som dyker upp i min lista, samt att även om jag står direkt bredvid routern så märks ingen skillnad på hastigheten på Wifi't

När det gäller inställningar på routern är jag rädd att jag fattar väldigt lite om vad som gör vad där inne, så om någon har idéer och förslag (tackar inte nej till screenshots av korrekta inställningar heller) så är jag tacksam, och om det är något jag glömt/missat att lista här så säg gärna till så ska jag se om jag klarar att få fram den informationen.

Är inte "kräsen" av mig när det gäller hastigheten, men det hade varit trevligt att kunna utnyttja så mycket som möjligt av den, inge roligt att ladda ner 300+gig spel på hastigheter under 100Mbps (om jag gör det via Wifi) men vill inte ha en lång jäkla kabel dragen runt huset heller om jag kan slippa

Mvh
K.Hillbillie

Permalänk
Medlem

Jag har också 1000/1000, men en annan modell på router, en ASUS RT-AX68U. När jag ansluter via 2.4GHz får jag bara lite bättre siffror än dig, 145/150, men via 5GHz får jag 660/700, så kolla att du verkligen går via 5GHz. Via kabel får jag ungefär 1000/1000. Testa att stänga av Wifi helt på datorn när du går via kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Hillbillie:

Hej, har låg hastighet på mitt Wifi och blir inte klok på vad det kan vara (värt att nämnas kanske är att jag tyvärr är helt inkompetent på sådant här).

Ok, nu till mätningarna
jag har ett 1000/1000 bredband
När jag mäter direkt på fiberdosan så har jag i regel alltid runt 700-920Mbps
När jag mäter Wifi't så har jag aldrig över 100Mbps ner men i regel alltid runt 150Mbps upp, mätningarna har jag testat på olika tider på dygnet, med olika klienter (men framförallt de som jag listat ovan) men lyckas aldrig klämma ur nätverket några högre hastigheter än så, jag har ansett det lyckat om jag faktiskt kommer upp i 100Mbps nedladdning, i regel är det runt 50-70Mbps.

Köpte nya Lan kablar (CAT6 Gigabit Ethernet) som jag använt och mätt med, mellan Asus routern/fiber dosan samt mellan fiberdosan/min PC
Det gjorde ingen skillnad
Testat mätt Wifi't på både 5GHz samt 2,4GHz och kunde inte se någon större skillnad.
Efter att läst andra trådar som behandlat Wifi hastigheter så bör jag tillägga att jag bor bokstavligt mitt ute i skogen = inga andra nätverk som dyker upp i min lista, samt att även om jag står direkt bredvid routern så märks ingen skillnad på hastigheten på Wifi't

När det gäller inställningar på routern är jag rädd att jag fattar väldigt lite om vad som gör vad där inne, så om någon har idéer och förslag (tackar inte nej till screenshots av korrekta inställningar heller) så är jag tacksam, och om det är något jag glömt/missat att lista här så säg gärna till så ska jag se om jag klarar att få fram den informationen.

Är inte "kräsen" av mig när det gäller hastigheten, men det hade varit trevligt att kunna utnyttja så mycket som möjligt av den, inge roligt att ladda ner 300+gig spel på hastigheter under 100Mbps (om jag gör det via Wifi) men vill inte ha en lång jäkla kabel dragen runt huset heller om jag kan slippa

Mvh
K.Hillbillie

Du säger att hastigheten är ok när du mäter med kabel in i fiberdosan. Men sedan längre ned att det inte är ok?

Säkerställ först att allt är ok med kabel.
Fiberdosan - WAN router - PC.
Funkar inte det, testa att återställa routern.

När kabel är ok kan man börja med wifi.
Gör separata nät för 2,4 GHz och 5 GHz.
Kanalbredd 20 på 2,4 GHz och 80 på 5 GHz nätet.

Koppla upp dig mot 5 GHz nätet och testa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Inlägget ovan är bra: Det framgår inte tydligt vilket resultat du får om du mäter med PC:n kopplad med kabel genom routern och WiFi avslaget.

men vill inte ha en lång jäkla kabel dragen runt huset heller om jag kan slippa

Citatet ovan tyder på att du inte mäter WiFi-prestandan med en enhet precis invid routern. Ökat avstånd kommer så klart försämra prestandan på WiFi:t ner till noll vid något avstånd. Försök ta reda på vilken WiFi-länkhastighet du får på det avstånd du befinner dig. Det kan eventuellt listas per klient i routern, både upp och ner. Annars ladda ner någon pålitlig ”WiFi analyzer” till telefonen. 50-80% av länkhastigheten går att använda till nyttotrafik. Posta gärna skärmdumpar.

Eftersom det är en 4G-router behöver du säkerställa att den använder din fiber, inte 4G (mobilnätet), men det låter troligt att det redan är så.

Kabeln/länken mellan router och fiberkonverterare är antagligen Ok, eftersom du ibland når 150 Mbit/s, men det kan vara värt att kolla en extra gång. Kör gärna med den kabel du vet fungerade mellan fiberkonverterare och PC.

Slutligen säkerställ att alla andra enheter är utan ström när du testar. Enheter långt från routern kör låga hastigheter och stjäl mycket radiotid.

Permalänk
Medlem

@ZX81 det stämmer ganska bra, runt den hastigheten är max du kan få ut på 2.4Ghz bandet med tre antenner (eller tre radiokanaler) och 40Mhz men det är under optimala förhållanden. Det är betydligt vanligare att man har en radio (antenn) eller två och det ger inte lika mycket krut samt avstånd och andra hinder.

För att få mer måste man använda 5Ghz. En annan sak att tänka på är WiFi6 som ska vara mycket bättre på att hantera många enheter samt andra moderna funktioner.

@Kapten_Hillbillie nu spekulerar jag, är det inte så att du har kombinerat WiFi i din router (2.4 och 5Ghz) gå in i enheten och separera näten så du får ett på 2.4 och ett på 5Ghz. En del lite modernare routers har någon form av kombi funktion där tanken är att man ska kunna sparka över wifi enheter som vill köra på 2.4Ghz till det bättre 5Ghz bandet. Det funkar inte alltid och kan skapa konstiga fel etc. Nu kanske du redan har separerat i routern, bara en tanke att det kan vara det som ställer till det för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@ZX81 det stämmer ganska bra, runt den hastigheten är max du kan få ut på 2.4Ghz bandet med tre antenner (eller tre radiokanaler) och 40Mhz men det är under optimala förhållanden. Det är betydligt vanligare att man har en radio (antenn) eller två och det ger inte lika mycket krut samt avstånd och andra hinder.

För att få mer måste man använda 5Ghz. En annan sak att tänka på är WiFi6 som ska vara mycket bättre på att hantera många enheter samt andra moderna funktioner.

@Kapten_Hillbillie nu spekulerar jag, är det inte så att du har kombinerat WiFi i din router (2.4 och 5Ghz) gå in i enheten och separera näten så du får ett på 2.4 och ett på 5Ghz. En del lite modernare routers har någon form av kombi funktion där tanken är att man ska kunna sparka över wifi enheter som vill köra på 2.4Ghz till det bättre 5Ghz bandet. Det funkar inte alltid och kan skapa konstiga fel etc. Nu kanske du redan har separerat i routern, bara en tanke att det kan vara det som ställer till det för dig.

Dessutom har den modellen endast en antenn för Wifi, de yttersta är för LTE. Enligt en snabbkoll i manualen, https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/4G-AC86U/SW18231_...

Permalänk

Kablarna är helt nya, provat med bägge mellan dator och fiberdosan samt routern, inga problem med hastigheten där.

Routern listar 2 wifi nätverk ett separat för 2.4Ghz o h 1 för 5Ghz, men jag måste gräva runt i inställningarna och kolla om routern försöker kombinera dem på något vis.
Jag tror inte routern skall kunna koppla upp via mobil wifi då jag redan helt tagit bort sim-kortet (eller kan routern cöra något skumt med det ändå?)

[Edit] när jag mätt wifi så har jag provat stå direkt bredvid routern samt ca 5-8meter längre bort vid min pc, har inte gjort någon skillnad oavsett distans eller vilken enhet jag använt att mätt med (om det kan vara till hjälp)

Tack för alla svaren så här långt, har lite att geäva i nu, om någon har några fler idéer så är jag öppen för förslag.

Permalänk
Rekordmedlem

Kablarna är helt nya, provat med bägge mellan dator och fiberdosan samt routern, inga problem med hastigheten där.

Routern listar 2 wifi nätverk ett separat för 2.4Ghz o h 1 för 5Ghz, men jag måste gräva runt i inställningarna och kolla om routern försöker kombinera dem på något vis.
Jag tror inte routern skall kunna koppla upp via mobil wifi då jag redan helt tagit bort sim-kortet (eller kan routern cöra något skumt med det ändå?)

[Edit] när jag mätt wifi så har jag provat stå direkt bredvid routern samt ca 5-8meter längre bort vid min pc, har inte gjort någon skillnad oavsett distans eller vilken enhet jag använt att mätt med (om det kan vara till hjälp)

Tack för alla svaren så här långt, har lite att geäva i nu, om någon har några fler idéer så är jag öppen för förslag.

Du har alltså en "4g router" de brukar behöva konfas om för att få en wanport och har du missat det eller kopplat fel så blir det adressproblem i lanet så kolla att du skapat en wanport och verkligen kopplat rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.