Måste välja vilket OS som ska starta

Permalänk
Medlem

Måste välja vilket OS som ska starta

Hej Swec,

Har krånglat till det rejält och vet inte vägen till lösningen.
Så jag monterade en nvme disk, en sådan där liten men rackarna snabb disk i datorn.
Hade win11 på usb sticka så använde den för att boota upp en nyinstallation av Windows 11, men något gick som sagt fel för av någon anledning installerades windows 11 på den nya disken men dator hävdar att jag har två windows 11 nu, men den första formaterade jag bort.
Så när jag startar datorn får jag välja Windows 11 på disk 2 eller Windows 11 på disk 5. Men disk 5 har jag inte för jag har bara två diskar.

Jag gick in i bios och ändrade bootordningen så datorn bootar med den nya nvme disken men då säger den att det inte finns något OS på den disken och att jag ska välja en annan disk när jag startar om datorn.

Kan jag ändra det här på något sätt? Så jag slipper välja vilket OS som ska starta.

Permalänk
Medlem

Microsoft har "förenklat" installationsprocessen till den grad att den är trasig.

Det brukar rekommenderas att bara ha den disk du vill ha windows på i datorn när du gör din installtion, för windows verkar plocka boot-partition och installationspartition på måfå.

Försök med det, och rensa alla partitioner från disken vid installation, och låt installationsprogrammet partitionera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Microsoft har "förenklat" installationsprocessen till den grad att den är trasig.

Det brukar rekommenderas att bara ha den disk du vill ha windows på i datorn när du gör din installtion, för windows verkar plocka boot-partition och installationspartition på måfå.

Försök med det, och rensa alla partitioner från disken vid installation, och låt installationsprogrammet partitionera själv.

Jag kopplade ur den gamla hårddisken, men installationsprogrammet säger nu att det inte går att installera Windows 11 då datorn helt plötsligt inte uppfyller hårdvaru kraven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Jag kopplade ur den gamla hårddisken, men installationsprogrammet säger nu att det inte går att installera Windows 11 då datorn helt plötsligt inte uppfyller hårdvaru kraven

Kolla så att TPM är aktiverat i BIOS:en. Vad för CPU har du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kolla så att TPM är aktiverat i BIOS:en. Vad för CPU har du?

Glömde uppdatera tråden men om någon annan har samma problematik så var det just TPM som var avaktiverat i BIOS. Efter aktivering fungerade det problemfritt att installera.