Mest överskattade teknikprylarna?

Permalänk
Medlem

Mest överskattade teknikprylarna?

Har du några exempel på teknikprylar som du tycker är väldigt överskattade?
Diskutera gärna men se till och lämna plats åt nya inlägg och exempel!
Och nämn för guds skull inte riskokare!

Permalänk
Medlem

Allt som Sonos tillverkar i princip. Låter skit och kostar alldeles för mycket. Är lite som Monster Cable.
Beats-hörlurar. Samma problem som Sonos.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Moderator
Moderator

För att vara tydlig menar jag inte alla smarta prylar, men de "smarta" prylar som i princip är glorifierade (fjärr)strömbrytare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Allt som Sonos tillverkar i princip. Låter skit och kostar alldeles för mycket. Är lite som Monster Cable.
Beats-hörlurar. Samma problem som Sonos.

Ah, håller med. Jag tycker liknande om Bang & Olufsen men samtidigt är ju just högtalarmarknaden lite speciell när det kommer till priser och speciellt när högtalarna blir till "Möbler".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah, håller med. Jag tycker liknande om Bang & Olufsen men samtidigt är ju just högtalarmarknaden lite speciell när det kommer till priser och speciellt när högtalarna blir till "Möbler".

Bang & Olufsen är en intressant tillverkare. Hur de har lyckats kränga sina produkter till sådana överpriser så länge är faktiskt väldigt imponerande.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Har du några exempel på teknikprylar som du tycker är väldigt överskattade?
Diskutera gärna men se till och lämna plats åt nya inlägg och exempel!
Och nämn för guds skull inte riskokare!

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

Elektrisk lökhackare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Trådlösa headsets till PC. Köpt säkert 10st olika i prisklassen 1000-5000kr, men ALLA har bakgrundsbrus. Vet inte om det är själva tekniken som sätter stopp, men lite tråkigt att det inte finns en enda tillverkare som lyckats, om jag inte missat något senaste året!

Man hade kanske kunnat splitta röst/ljud på varsin teknik, där ena kör Bluetooth, och den andra kör Wi-Fi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

FORBIDDEN SUBJECT!!
Haha, lökhackare? Jadu, det finns gott om konstiga köksprylar... Upplever du att det är en överskattad manick?

Skrivet av Fuzzmeister:

Trådlösa headsets till PC. Köpt säkert 10st olika i prisklassen 1000-5000kr, men ALLA har bakgrundsbrus. Vet inte om det är själva tekniken som sätter stopp, men lite tråkigt att det inte finns en enda tillverkare som lyckats, om jag inte missat något senaste året!

Man hade kanske kunnat splitta röst/ljud på varsin teknik, där ena kör Bluetooth, och den andra kör Wi-Fi?

Dom enda vettiga jag har sett använder inte blåtand utan wi-fi men då är det utan mikrofon... Det är kanske den som ställer till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Varg:

Elektrisk lökhackare.

Man kan tro det är ett skämt men det är så den säljs. I praktiken är det en lite mindre och sämre mixer. Dessutom:

Dela det som ska hackas i lagom stora bitar och dra i handtaget upprepade gånger tills innehållet hackats till önskad storlek

Du står alltså redan där med lökfan och en kniv i handen och nu ska du plocka fram en maskin istället för att bara hacka den i mindre bitar!

https://www.clasohlson.com/se/Lokhackare-Coline/p/44-3045

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man kan tro det är ett skämt men det är så den säljs. I praktiken är det en lite mindre och sämre mixer. Dessutom:

Dela det som ska hackas i lagom stora bitar och dra i handtaget upprepade gånger tills innehållet hackats till önskad storlek

Du står alltså redan där med lökfan och en kniv i handen och nu ska du plocka fram en maskin istället för att bara hacka den i mindre bitar!

https://www.clasohlson.com/se/Lokhackare-Coline/p/44-3045

Det är verkligen humor på en ny nivå! Blir ju bara mer jobb att göra rent maskinen efteråt och som du säger, man måste ändå använda kniv.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Alla teknikprylar. Jag har använt väldigt många dyra som billiga, jag ser direkt megastora brister på dem. Andra kan av konstig anledning vara blinda. Ta saker som om mobilen har dåligt utnyttjande av framsidan för skärm, många sa att de inte bryr sig och så håller de på med andra brister

Detta leder till att jag i princip aldrig blir nöjd med dyra saker, jag kan dock bli imponerad på billiga prylar att de nästan är lika bra. Jag har flukeinstrument för 30 000kr etc och jag ser brister med dem direkt.

När det gäller BT headset så har de varit skit länge, jag pratar om att de ej tål störningar. Just nu har jag några 3000kr som fungerar bra, förutom de en gång per dag behöver startas om. (det blir något konstigt bakgrundsmissljud)
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla teknikprylar. Jag har använt väldigt många dyra som billiga, jag ser direkt megastora brister på dem. Andra kan av konstig anledning vara blinda. Ta saker som om mobilen har dåligt utnyttjande av framsidan för skärm, många sa att de inte bryr sig och så håller de på med andra brister

Detta leder till att jag i princip aldrig blir nöjd med dyra saker, jag kan dock bli imponerad på billiga prylar att de nästan är lika bra. Jag har flukeinstrument för 30 000kr etc och jag ser brister med dem direkt.

När det gäller BT headset så har de varit skit länge, jag pratar om att de ej tål störningar. Just nu har jag några 3000kr som fungerar bra, förutom de en gång per dag behöver startas om. (det blir något konstigt bakgrundsmissljud)
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

Det låter som det måste vara något fundamentalt problem med störningar om det är så pass få modeller som klarar av att lösa det, speciellt billigt.

Jag går runt med peltor-blåtand hela dagarna och märker själv att det definitivt brusar trots att dom kostar över 4 lök...

Permalänk
Medlem

4 meter... just saying

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Köksmaskiner/spis/ugn med touch-knappar. Fullkomligt värdelöst.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Köksmaskiner/spis/ugn med touch-knappar. Fullkomligt värdelöst.

Åh herregud ja... Min kompis köpte nytt hus med en "superlyxig" induktions-häll och självklart sitter "knapparna" helt platt på ytan, helt omöjligt att trycka på och dom blir till och med rätt så varma om du lagar mycket mat...

Samma med mikrovågsugnar där man måste ställa in vikten på det man vill avfrosta och så listar datorn ut exakt hur mycket tid det går åt.

Det är fan så mycket bättre med vanliga reglage.

Permalänk
Medlem

Grafikkort. Dyra och håller dåligt i längden.

Permalänk
Medlem

Logitech G15 tangentbord. Hur många ggr tror ni jag kollade på displayen? unge o korkad va man när man köpte det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För att vara tydlig menar jag inte alla smarta prylar, men de "smarta" prylar som i princip är glorifierade (fjärr)strömbrytare.

Jag köpte Serla dassapapper idag. Står "smart" på hela paketet. Räknas det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Åh herregud ja... Min kompis köpte nytt hus med en "superlyxig" induktions-häll och självklart sitter "knapparna" helt platt på ytan, helt omöjligt att trycka på och dom blir till och med rätt så varma om du lagar mycket mat...

Samma med mikrovågsugnar där man måste ställa in vikten på det man vill avfrosta och så listar datorn ut exakt hur mycket tid det går åt.

Det är fan så mycket bättre med vanliga reglage.

Jag håller delvis med. Fördelen med touch på spishäll är att det är mycket enklare att hålla rent. Men allting annat är sämre än riktiga vred.

Touchknappar har dock inget existensberättigande i bilar. Skiten måste utrotas.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Oh, nu blir det debatt!

Måste säga att jag inte håller med tidigare inlägg. Sonos, riskokare, och smarta hem är ju toppen! De gör livet enklare och bekvämare.

Nu till mitt eget bidrag: Surfplattor.

Okej, jag förstår grejen. Om din tillvaro består av Tiktok, Zalando och Netflix, då är en surfplatta säkert jättepraktisk. Men i 99 av 100 use cases är en liten, ultraportabel laptop mycket trevligare att använda - ja, till och med i soffan!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Touchknappar har dock inget existensberättigande i bilar. Skiten måste utrotas.

Åh herregud ja!! Det ska vara så "cleant" och modernt i bilarna att dom skippar knapparna på kritiska funktioner... Hur finns det ingen lag som begränsar detta... Leder ju definitivt till att människor inte håller koll på vägen som dom borde.

Skrivet av Dimestam:

Okej, jag förstår grejen. Om din tillvaro på internet består av Tiktok, Zalando och Netflix, då är en surfplatta säkert jättepraktisk. Men i 99 av 100 use cases är en liten, ultraportabel laptop mycket trevligare att använda - ja, till och med i soffan!

Jag skulle hålla med tills jag skaffade min bajs-station med 2.1 system. En surfplatta är helt suverän för syftet och lätt att rengöra från diverse kontaminationer.

Annars är jag helt 100% på att en laptop är så otroligt mycket bättre speciellt om man faktiskt behöver skriva saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

Hur sjuttsingen ser en elektrisk lökhackare ut 🥸?
edit, nvm såg att du redan länkat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Hur sjuttsingen ser en elektrisk lökhackare ut 🥸?
edit, nvm såg att du redan länkat.

Jag har t o m en dyrare än den där, en Philips.

https://gardenhome.se/lokhackare/

Bästa Professionella

Smaka på det.

Skrivet av Varg:

Bang & Olufsen är en intressant tillverkare. Hur de har lyckats kränga sina produkter till sådana överpriser så länge är faktiskt väldigt imponerande.

Design, design, design.
Som Lacie som ett tag gjorde marknadens sämsta externa diskar med skyhög % RMA, men de sålde som smör för de var designade av någon stolpe som hette som en bil. Eller Koss PortaPro. Har bytt nog med Portapro för en livstid, Koss ville inte ens ha tillbaks dem de bara pyntade nya för de var inte värda frakten.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag håller delvis med. Fördelen med touch på spishäll är att det är mycket enklare att hålla rent. Men allting annat är sämre än riktiga vred.

Touchknappar har dock inget existensberättigande i bilar. Skiten måste utrotas.

Ja, det är fördelen, men det överväger inte och skulle kunna designas annorlunda. Dessutom låter skiten och i ett hem med tex katter behövs även knapplåset.

Något mer ok på vertikala ytor, men inte där en knapp används för att stega fram ett värde.

Håller med om bilar också.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Oh, nu blir det debatt!

Måste säga att jag inte håller med tidigare inlägg. Sonos, riskokare, och smarta hem är ju toppen! De gör livet enklare och bekvämare.

Nu till mitt eget bidrag: Surfplattor.

Okej, jag förstår grejen. Om din tillvaro består av Tiktok, Zalando och Netflix, då är en surfplatta säkert jättepraktisk. Men i 99 av 100 use cases är en liten, ultraportabel laptop mycket trevligare att använda - ja, till och med i soffan!

Egentligen håller jag med dig då jag för det mesta känt så med vad gäller surfplattor. Men min S7 FE används faktiskt rätt flitigt, delvis tack vare skärmen på 12". Den jag skriver detta inlägg på till och med. Nu använder jag som mest Messenger på denna men istället mer Firefox/surf, Feedly för RSS, en del mediaanvändning och då podcasts och streaming. Händer att jag drar igång Microsoft Solitare för lite Spindelharpa. Inte så mycket för att spela på touchenheter.

Det sagt tycker jag de är extremt svåra att rekommendera idag. Just som du skriver, skaffa en laptop, i mitt tycke gärna en tablet kompatibel och 13" så har man en på många vis mer kompetent lösning.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Oh, nu blir det debatt!

Måste säga att jag inte håller med tidigare inlägg. Sonos, riskokare, och smarta hem är ju toppen! De gör livet enklare och bekvämare.

Nu till mitt eget bidrag: Surfplattor.

Okej, jag förstår grejen. Om din tillvaro består av Tiktok, Zalando och Netflix, då är en surfplatta säkert jättepraktisk. Men i 99 av 100 use cases är en liten, ultraportabel laptop mycket trevligare att använda - ja, till och med i soffan!

Jag ogillar trackpad och tangentbord i soffa, då föredrar jag penna. Men det finns ju laptops med det också. Själv använder jag i princip bara plattan för att rita på (s6 lite). Den håller sig svalare och tystare än åtminstone de laptops jag provat, vilka dock inte varit anpassade för ändamålet. Gissar att padda föredras av de som inte är invanda datoranvändare, pga "enkelheten".

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Bang & Olufsen är en intressant tillverkare. Hur de har lyckats kränga sina produkter till sådana överpriser så länge är faktiskt väldigt imponerande.

Ungefär som Apple.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Trådlösa prylar i allmänhet. Jag hatar batterier, och jag vill bestämma över vilka prylar som pratar med nätverket eller inte, basta.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man kan tro det är ett skämt men det är så den säljs. I praktiken är det en lite mindre och sämre mixer. Dessutom:

Dela det som ska hackas i lagom stora bitar och dra i handtaget upprepade gånger tills innehållet hackats till önskad storlek

Du står alltså redan där med lökfan och en kniv i handen och nu ska du plocka fram en maskin istället för att bara hacka den i mindre bitar!

https://www.clasohlson.com/se/Lokhackare-Coline/p/44-3045

Men denna är inte elektrisk, du drar i ett snöre som det vore en Woody docka.

Fast den är väldigt användbar för farmor som har reumatism och inte kan göra mer än grova knivhugg längre.
Oftast är ju sådana här köksprodukter menade för personer med fysiska bekymmer som gör att knivar är svårare eller direkt farliga att använda.

Visa signatur