Permalänk
Medlem

Unifi Nätverk

Hej Sweclockers,

Jag har fått i uppgift i att lösa internet i den nya fastigheten vårt företag ska flytta in i.
Vi har ett kontor på 10 pers (10 kontor och 2 st lager hallar) total yta på 1600 m/2.
Det finns idag ett teknikrum där de redan sitter 1 befintlig switch till alla uttag i fastigheten.
De är fiber indraget.
Vad för grejer behöver jag köpa nu?
Jag vill använda mig av Unifi för de har jag där hemma och de fungerar felfritt.

Tack på förhand,
Jonathan

Permalänk
Medlem

Du behöver en router.

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Du behöver en router.

Vad har du för budget?

Budget är obegränsat för det som behövs, behöver inte kosta mer bara för att de ska kosta mycket dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Du behöver en router.

Vad har du för budget?

En Unifi pro dream machine räcker kanske?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

UDM Pro / SE med deras switch om du vill ha trådlöst nät (U6) som drivs med PoE?
SE har PoE på nätverksportarna men inte tillräckligt med portar, samt inbyggd lagring som borde räcka för en kamera iaf.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är lagerhallarna.
Antag att de 800 m2 styck så behövs de minst 6 AP för att täcka hela ytan.
Med tanke på avstånden så behövs det antagligen minst en fiberkopplad switch i varje.

Skillnaden mellan U6 Pro och U7 Pro är 18 €, så priset är inge större anledning att köra med U6 Pro.
En U7 Pro drar 21W på PoE+, så 6 blir 126W.
En U6 Pro drar 13W på PoE, så 6 blir 78W
För U7 så är det i stort sett bara Pro 24 PoE med 400W som klarar detta.
För U6 finns så finns Standard 24 PoE med 95W och Enterprise 8 PoE med 120W.

Om man skulle klara sig med koppar till switchen kan man tänka sig Ultra 210W med 8 portar.

Router blir väl en Dream Machine Pro.
Behövs en switch med PoE+ och SFP där routern står eftersom den bara har en SFP port.

Så billigaste lösning blir:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Standard 24 PoE

  • Minst 13 U6 Pro

Lite mer framtidsäker lösning:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Pro 24 PoE

  • Minst 13 U7 Pro

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Skillnaden mellan U6 Pro och U7 Pro är 18 €, så priset är inge större anledning att köra med U6 Pro.

U6 Pro är dock MIMO 4x4 på 5GHz istället för 2x2 så bandbredden med flera användare kan förmodligen vara högre. Sedan om man märker någon större skillnad med relativt få anställda är ju dock inte säkert.

Håller dock i övrigt med om det mesta i ditt inlägg.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det stora problemet är lagerhallarna.
Antag att de 800 m2 styck så behövs de minst 6 AP för att täcka hela ytan.
Med tanke på avstånden så behövs det antagligen minst en fiberkopplad switch i varje.

Skillnaden mellan U6 Pro och U7 Pro är 18 €, så priset är inge större anledning att köra med U6 Pro.
En U7 Pro drar 21W på PoE+, så 6 blir 126W.
En U6 Pro drar 13W på PoE, så 6 blir 78W
För U7 så är det i stort sett bara Pro 24 PoE med 400W som klarar detta.
För U6 finns så finns Standard 24 PoE med 95W och Enterprise 8 PoE med 120W.

Om man skulle klara sig med koppar till switchen kan man tänka sig Ultra 210W med 8 portar.

Router blir väl en Dream Machine Pro.
Behövs en switch med PoE+ och SFP där routern står eftersom den bara har en SFP port.

Så billigaste lösning blir:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Standard 24 PoE

  • Minst 13 U6 Pro

Lite mer framtidsäker lösning:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Pro 24 PoE

  • Minst 13 U7 Pro

Varför behöver jag 3st Pro 24 PoE?
Räcker de inte med 1 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det stora problemet är lagerhallarna.
Antag att de 800 m2 styck så behövs de minst 6 AP för att täcka hela ytan.
Med tanke på avstånden så behövs det antagligen minst en fiberkopplad switch i varje.

Skillnaden mellan U6 Pro och U7 Pro är 18 €, så priset är inge större anledning att köra med U6 Pro.
En U7 Pro drar 21W på PoE+, så 6 blir 126W.
En U6 Pro drar 13W på PoE, så 6 blir 78W
För U7 så är det i stort sett bara Pro 24 PoE med 400W som klarar detta.
För U6 finns så finns Standard 24 PoE med 95W och Enterprise 8 PoE med 120W.

Om man skulle klara sig med koppar till switchen kan man tänka sig Ultra 210W med 8 portar.

Router blir väl en Dream Machine Pro.
Behövs en switch med PoE+ och SFP där routern står eftersom den bara har en SFP port.

Så billigaste lösning blir:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Standard 24 PoE

  • Minst 13 U6 Pro

Lite mer framtidsäker lösning:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Pro 24 PoE

  • Minst 13 U7 Pro

Sen vad är skillnaden på en u6 pro mot en u7?
Som sagt priset är de inte särskilt stor skillnad på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Sen vad är skillnaden på en u6 pro mot en u7?
Som sagt priset är de inte särskilt stor skillnad på.

Den största skillnaden är att U7 Pro är deras nyligen släppta AP med stöd för Wi-Fi 7. Utöver 2.4 och 5 GHz har den även stöd för 6 GHz (som tillkom med standarden Wi-Fi 6E) för högre hastigheter.

U6 Pro är Wi-Fi 6, men har fler streams på 5 GHz än U7 Pro har. En fördel i närtid kan möjligen vara att den funnits ute på marknaden betydligt längre och därför eventuellt kan ha en mer stabil firmware.

Läs gärna på lite själv om skillnaderna mellan Wi-Fi 6 och 7.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den största skillnaden är att U7 Pro är deras nyligen släppta AP med stöd för Wi-Fi 7. Utöver 2.4 och 5 GHz har den även stöd för 6 GHz (som tillkom med standarden Wi-Fi 6E) för högre hastigheter.

U6 Pro är Wi-Fi 6, men har fler streams på 5 GHz än U7 Pro har. En fördel i närtid kan möjligen vara att den funnits ute på marknaden betydligt längre och därför eventuellt kan ha en mer stabil firmware.

Läs gärna på lite själv om skillnaderna mellan Wi-Fi 6 och 7.

De ska jag göra.
Sen skrev du att jag behövde 3x av Uniifi Pro 24 PoE. Varför just 3? räcker de inte med 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

De ska jag göra.
Sen skrev du att jag behövde 3x av Uniifi Pro 24 PoE. Varför just 3? räcker de inte med 1?

Jag har inte skrivit något om switchar. Du tänker på en av de andra som svarat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

De ska jag göra.
Sen skrev du att jag behövde 3x av Uniifi Pro 24 PoE. Varför just 3? räcker de inte med 1?

Det var @Prelatur som nämnde 3 stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag har inte skrivit något om switchar. Du tänker på en av de andra som svarat.

Det stämmer de. Tog fel på personerna 😬
Ber om ursäkt 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det stora problemet är lagerhallarna.
Antag att de 800 m2 styck så behövs de minst 6 AP för att täcka hela ytan.
Med tanke på avstånden så behövs det antagligen minst en fiberkopplad switch i varje.

Skillnaden mellan U6 Pro och U7 Pro är 18 €, så priset är inge större anledning att köra med U6 Pro.
En U7 Pro drar 21W på PoE+, så 6 blir 126W.
En U6 Pro drar 13W på PoE, så 6 blir 78W
För U7 så är det i stort sett bara Pro 24 PoE med 400W som klarar detta.
För U6 finns så finns Standard 24 PoE med 95W och Enterprise 8 PoE med 120W.

Om man skulle klara sig med koppar till switchen kan man tänka sig Ultra 210W med 8 portar.

Router blir väl en Dream Machine Pro.
Behövs en switch med PoE+ och SFP där routern står eftersom den bara har en SFP port.

Så billigaste lösning blir:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Standard 24 PoE

  • Minst 13 U6 Pro

Lite mer framtidsäker lösning:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Pro 24 PoE

  • Minst 13 U7 Pro

Vad är de du tänker jag behöver 3x switchar till? 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Vad är de du tänker jag behöver 3x switchar till? 😃

Personer tänker på effekten som en accesspunkt har och eftersom det är frågan om mer än en så summeras effektbehovet:

En U7 Pro drar 21W på PoE+, så 6 blir 126W.
En U6 Pro drar 13W på PoE, så 6 blir 78W.

Detta är behovet för en av lagerlokalerna och det fanns två st.

Så den totala effekten om 252W (PoE+) eller 156W (PoE) ska kunna levereras via switch(ar)

För U7 så är det i stort sett bara Pro 24 PoE med 400W som klarar detta.
För U6 finns så finns Standard 24 PoE med 95W och Enterprise 8 PoE med 120W.

Om man skulle klara sig med koppar till switchen kan man tänka sig Ultra 210W med 8 portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Vad är de du tänker jag behöver 3x switchar till? 😃

Läser jag det inlägget igen ser jag vad han menar. Maximal längd för varje CAT6/6A-kabel är 100 meter. För att nå alla APs kommer du behöva switchar som ger dem ström och nätverk. Att du från ett ställe ska ha mindre än 100 meter till alla APs känns inte troligt. Exakt hur många switchar som behövs styrs med andra ord av placeringen av accesspunkterna och kabellängden till varje, vilket i sig helt och hållet styrs av storleken på varje delyta.

Givetvis även PoE-budgeten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Läser jag det inlägget igen ser jag vad han menar. Maximal längd för varje CAT6/6A-kabel är 100 meter. För att nå alla APs kommer du behöva switchar som ger dem ström och nätverk. Att du från ett ställe ska ha mindre än 100 meter till alla APs känns inte troligt. Exakt hur många switchar som behövs styrs med andra ord av placeringen av accesspunkterna och kabellängden till varje, vilket i sig helt och hållet styrs av storleken på varje delyta.

Givetvis även PoE-budgeten.

De är nog bara 2 accespunkter som kommer vara mer än 100 meter ifrån teknikrummet. Men kan man inte köpa POE adapter till dem punkterna istället för köpa en hel switch med inbyggd poe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

De är nog bara 2 accespunkter som kommer vara mer än 100 meter ifrån teknikrummet. Men kan man inte köpa POE adapter till dem punkterna istället för köpa en hel switch med inbyggd poe?

Om du når alla AP utom 2 kan de drivas av en Pro 24 Poe i teknikrummet.
Den har ström för 19 U7 AP.

De 2 som inte finns inom hundra meter måste ha nån form av switch mellan sig och teknikrummet.
En sniklösning är att använda "Long-Range Ethernet Repeater". Dessa drivs a PoE/PoE+ och skickar ut PoE.
De drar 1,5W och U6 drar 13W så det borde gå med PoE som har 15W.

När jag föreslog 3 Switchar var det för att jag antog att du inte kunde nå lagerlokalerna från teknikrummet med CAT kabel.
Så en switch i teknikrummet och sedan en i vardera lagerlokalen. Dessa kopplas ihop via fiber som helt inte har någon 100m begränsning.

Kolla verkligen upp vad du når med 100m från teknikrummet.
Kabeln har en tendens att bli längre än man tänkt sig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

De är nog bara 2 accespunkter som kommer vara mer än 100 meter ifrån teknikrummet. Men kan man inte köpa POE adapter till dem punkterna istället för köpa en hel switch med inbyggd poe?

Med mer än 100m så utmanar du gränsen för vad kabeln klarar i termer av att skicka data. Du kan såklart skaffa kabel och POE adapter och prova.

Om det är alldeles för långt så skulle du kunna skaffa dig en liten POE-switch och sätta någonstans på mitten (för den enda accesspunkten som har för lång kabelväg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du når alla AP utom 2 kan de drivas av en Pro 24 Poe i teknikrummet.
Den har ström för 19 U7 AP.

De 2 som inte finns inom hundra meter måste ha nån form av switch mellan sig och teknikrummet.
En sniklösning är att använda "Long-Range Ethernet Repeater". Dessa drivs a PoE/PoE+ och skickar ut PoE.
De drar 1,5W och U6 drar 13W så det borde gå med PoE som har 15W.

När jag föreslog 3 Switchar var det för att jag antog att du inte kunde nå lagerlokalerna från teknikrummet med CAT kabel.
Så en switch i teknikrummet och sedan en i vardera lagerlokalen. Dessa kopplas ihop via fiber som helt inte har någon 100m begränsning.

Kolla verkligen upp vad du når med 100m från teknikrummet.
Kabeln har en tendens att bli längre än man tänkt sig.

Ja, jag ska ta mig en titt. De är absolut som du säger att de blir oftast längre än vad man tror.
Hur kopplar man ihop med fiber? Är de en kabel som ser exakt likadan ut som CAT Kabel som man kopplar i samma portar osv?
Får tillgång till lokalen på måndag så de är bara börja mätta då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det stora problemet är lagerhallarna.
Antag att de 800 m2 styck så behövs de minst 6 AP för att täcka hela ytan.
Med tanke på avstånden så behövs det antagligen minst en fiberkopplad switch i varje.

Skillnaden mellan U6 Pro och U7 Pro är 18 €, så priset är inge större anledning att köra med U6 Pro.
En U7 Pro drar 21W på PoE+, så 6 blir 126W.
En U6 Pro drar 13W på PoE, så 6 blir 78W
För U7 så är det i stort sett bara Pro 24 PoE med 400W som klarar detta.
För U6 finns så finns Standard 24 PoE med 95W och Enterprise 8 PoE med 120W.

Om man skulle klara sig med koppar till switchen kan man tänka sig Ultra 210W med 8 portar.

Router blir väl en Dream Machine Pro.
Behövs en switch med PoE+ och SFP där routern står eftersom den bara har en SFP port.

Så billigaste lösning blir:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Standard 24 PoE

  • Minst 13 U6 Pro

Lite mer framtidsäker lösning:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Pro 24 PoE

  • Minst 13 U7 Pro

Min u7 ligger max på 10w hemma

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det stora problemet är lagerhallarna.
Antag att de 800 m2 styck så behövs de minst 6 AP för att täcka hela ytan.
Med tanke på avstånden så behövs det antagligen minst en fiberkopplad switch i varje.

Skillnaden mellan U6 Pro och U7 Pro är 18 €, så priset är inge större anledning att köra med U6 Pro.
En U7 Pro drar 21W på PoE+, så 6 blir 126W.
En U6 Pro drar 13W på PoE, så 6 blir 78W
För U7 så är det i stort sett bara Pro 24 PoE med 400W som klarar detta.
För U6 finns så finns Standard 24 PoE med 95W och Enterprise 8 PoE med 120W.

Om man skulle klara sig med koppar till switchen kan man tänka sig Ultra 210W med 8 portar.

Router blir väl en Dream Machine Pro.
Behövs en switch med PoE+ och SFP där routern står eftersom den bara har en SFP port.

Så billigaste lösning blir:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Standard 24 PoE

  • Minst 13 U6 Pro

Lite mer framtidsäker lösning:

  • Dream Machine Pro

  • 3 st Pro 24 PoE

  • Minst 13 U7 Pro

Såg nu när jag kollade att de finns en som heter dream machine pro se. Är de något man ska ha eller dream machine pro räcker?

Permalänk
Medlem

Cloud Gateway Ultra
Ultra 210W
U7 Pro 3-5x

OBS bara nätverk ej kameror med detta paketet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Hur kopplar man ihop med fiber? Är de en kabel som ser exakt likadan ut som CAT Kabel som man kopplar i samma portar osv?

Nej, fiber finns i flera olika typer av kabel, kontakter och transceivers. I detta fall har utrustningen sannolikt portar av typen SFP+ som kan acceptera flera olika typer av kablar, däribland olika fiber-transceivers. Billigast brukar det vara med fiberkablar som är multi-mode med SC-kontakter (OM3 eller OM4) om man klarar sig med 10 Gbit/s över 300 eller 400 meter. Sedan behöver du en motsvarande transceiver på varje ände.

En mer framtidssäker men aningen dyrare (inte jättestor skillnad längre tack vare FS.com, 10Gtek, Flexoptics, etc.), lösning är single-mode. Dessa ger dig betydligt längre avstånd (normalt i storleksordningen kilometer) och möjligheten att uppgradera till betydligt högre hastigheter i framtiden.

Oavsett typen av fiber du väljer så kommer du koppla in en transceivers i enheten i respektive ände och sedan fiberkabeln i dessa.

Värt att veta är att det är relativt vanligt med så kallad "vendor locking" på SFP+ etc., dvs. att enheterna på respektive sida inte vill länka upp om den transceiver du kopplar in är från en annan tillverkare (eller inte programmerats att låtsas vara det). Ingen utrustning i Unifi-serien har dock sådana begränsningar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Perfekt,
Tack för alla tips.
Ska ta och kolla exakta längder osv så får jag se vad som behövs.
Men siktar väl in mig på Dream machine och sen switch till de med lite U7 AP.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag aldrig kört en Unifi brandvägg/router för business. Går inte göra så mycket med dom, men för ”prosumer” absolut. Unifis switchar och APs däremot. Ta en/två 48 portars med 2.5Gbe ethernet (annars kan du inte nyttja följande AP) och kör U7 Pro hela vägen, börja köpa 10st så får du se hur långt det räcker. design.ui.com (kommer inte ihåg URLen) där kan du ladda upp planritning för att få bättre uppfattning för antalet APs. Dra även kabel till allas kontorsplatser, skrivare, konferensutrymmen etc (eller be elektriker). Brandvägg hade jag kört Netgate, Watchguard eller om du kan få tag i Cisco, Fortinet etc, bytte själv på vårt företag nyss från en gammal Zyxel till Netgate och den är fantastisk