Lagringslösning för skifte från PC -> Laptop + docka

Permalänk
Medlem

Lagringslösning för skifte från PC -> Laptop + docka

Hallå,

Skulle vilja höra era tankar på olika setups i skiftet till en ny datorlösning hemma.

IDAG
PC m. 3 + 4 TB mekaniska lagringsdiskar (gott om plats över).
Vill flytta 3-4TB till det nya, så 4TB bör räcka.

FRAMÅT
Laptop/Macbook m. 1TB disk i docka. Kommer mest användas stationärt hemma och inte flyttas runt så mycket eller på annan ort (vad jag ser idag).

Saker jag ser påverkar
Det vore ju inte fel att ha en backup-lösning för viktig data som ligger på laptopen om det stjäls eller tappas etc. Lokalt hemma, behöver ej vara offsite. Risken bedöms högre än för gamla PC'n där jag inte såg det som en nämnvärd risk. Viss backup på viktiga dokument finns idag genom dropbox på 12GB.

Jag valde en laptop med 1TB så att jag skulle kunna ta med filer om jag åker bort, ser inte att jag har behov av att koppla upp mig mot hemma-lagring för att hämta media när jag är iväg.

Behöver en RAID1-disk vara exakt lika sin granne? Har aldrig kört RAID innan så allt där är nytt.
En tanke är att köra en NAAS eller HDD kabinett och köra de 2st 4TB diskar jag har idag (1st oavnänd). När en disk dör ersätter jag den med en större disk och kan då successivt utöka min lagring över tid och behålla en viss datasäkerhet.

Att ha en extern disk på jobbet etc. har jag funderat på men aldrig fått tummen ur på. Görbart men skulle antagligen uppdateras väldigt sällan. Foto & video/stora filer skulle kunna säkerhetskopieras dit och att viktiga dokument/små filer backupas på dropbox.

ALTERNATIV (om jag ser)
1) Extern disk kopplad i docka/laptop
+ billigt (har en 4TB disk som ligger oanvänd som kan få ett nytt case)
+ enkelt
- kräver att jag är vid skrivbordet
- svårt att flytta över PC -> Mac och tillbaka på sikt

2) Extern disk kopplad i router
+ billigt (har en 4TB disk som ligger oanvänd som kan få ett nytt case)
+ tillgängligt över wifi
- Oklart hur mycket stök det är att ansluta den mot olika enheter. Antagligen inte både PC & Mac kompatibel.
- svårt att flytta över PC -> Mac och tillbaka på sikt

3) NAAS
+ Kompatibelt m. både mac å PC
+ Kan koppla upp mot Smart-TV
+ Går att nå om man är iväg
+ Enkla förutsättningar för flera diskar
- Exponerad mot internet???
- Dyrt

Hur hade du rått mig, och hur tänker du runt mina resonemang?

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem

I dina skor hade jag gått vidare med NAS-spåret. Det ger bäst tillgång till filerna och minst manuell hantering av att flytta hårddiskar. Normalt är en NAS burk endast kopplad till det lokala nätverket och inte tillgänglig via internet. Jag har nätverkskabel direkt in i min switch.

Du råkar inte ha kvar någon gammal dator eller några delar? I så fall skulle du kunna göra den till en NAS genom att sätta diskarna där i och installera TrueNAS. Vad tänkte du göra med din stationära när du bytt till laptop? Den skulle du kunna göra om till en NAS på samma sätt.

TrueNAS

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar PC'n (men hade tänkt bli av med Fractal R3 klumpen) men det kanske inte är en dum ide att låta den leva vidare som lagringsburk. Tack, ska kika på det!

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem

Lösa diskar har en otrolig förmåga att förr eller senare begå självmord genom att trilla i golvet, särskilt
mest sannolikt innan man hunnit ta backaup.

/Murphy

Permalänk
Medlem

@Yoru du kan använda båda lösningarna.

Ett NAS och mer primär lagring för att jobba mer filer osv. Samt att du har ytterligare diskar som cold storage som du kommer åt via t.ex. en SATA till USB3 adapter. Jag hade NAS en gång i tiden för länge sedan men har kört med lösa diskar under många år, inget problem annat än att åtkomsten inte är den bästa. Jag har funderat på att fixa någon typ av NAS lösning igen men har det har inte blivit av ännu.

När jag är klar med information där brukar jag efter ett tag kopiera över det till mitt externa lager så att säga. Använder WinCatalog för att hålla reda på filer etc. och vilken disk som har vad på sig. Satt etiketter med lite tejp på hårddiskarna för att hålla ordning.

Permalänk

jag säger bara sätt upp dina diskar som någon form av nätverkslagring FTP, SMB, Whatever mha nån liten microdator eller om din router kan hosta dem lokalt på nätverket via en usbport på routern vilket inte är en ovanlig funktion för moderna routers.

så kan du komma åt dem från vilken enhet du vill på samma nätverk sålänge du väljer att hosta den med något filprotokoll som stöds av alla OS du har i hushållet t.ex. ftp som iaf alla os jag stött på hittills fungerat med utan bekymmer.

Och iaf min personliga åsikt är skippa all form av raid mer huvudvärk än nytta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness ja det funkar också bra, NAS är trevligt för det finns färdiga produkter som Synology osv. Men det finns ju inget som hindrar att man använder en vanlig dator. Allt beror på vilken typ av lager man vill ha. För min del har det varit praktiskt att ha de flesta diskar offline, antingen att man kommer åt dom via t.ex. en SATA till USB adapter eller så kunde jag ha alla diskarna monterad i en dator och bara köra den vid behov.

Det är mer praktiskt att ha mellanlagring, dvs ett mer aktiv lager där man kan jobba med större filer och sådant som är mer aktuellt innan det flyttas över till ett lager som är mer inaktivt och används vid behov.

Och jag instämmer med RAID och alla specialgrejer, använd ej om det inte behövs. Då är det bättre skaffa flera diskar och ha ytterligare backup i cold storage. Då är man mer skyddad mot att livsviktig data går upp i rök.