Helgsnack: Vad kan man göra med gamla datorer?

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vad det är för något men väldigt mycket prylar har en förmåga att få ett nytt användningsområde.

Svårast är prylar som är för gamla för att vara riktigt användbara och för nya för att vara retro. Men det finns en trave sånt också som kanske kommer till användning nån gång.

Annars är jag ganska bra på att samla på mig andras gamla datorer, men då är det främst sånt som är från tidigt 2000-tal och äldre. Det vill säga från den tiden när datorer var mer nöje än arbetsverktyg.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Delar från mig eller andra delar jag kommer över hamnar i sambons eller i min Sons/Dotters datorer eller i mina barnbarns datorer eller t.o.m. i f.d. svärsonens dator.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Förut sålde jag alltid för att ha ett startkapital på nya byggen.
Men nu för tiden orkar jag inte med folk, för mycket krångel med för lite betalt. Säger säkert mer om mig själv en andra 😄

Men lite återbrukas dock, har en dator för felsökning till bilarna och en har blivit minecraft server till mig och grabben.
Annars blir det som inte hamnar i grabbens dator eller någon bekant mest liggande på hög och sen när frugan klagar att det är för mycket bös hamnar en del på tippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Använd den som router. Jag kör OPNsense på en core i5 2400 med 4GB RAM.

Funderar även jag att göra något liknande med gammal hårdvara.
Hur tycker du det fungerar med OPNsense? Drar inte detta system onödigt mycket ström jämfört med en "vanlig" router?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Jag blir lite ledsen av att läsa nivån på mångas byggen då jag själv sitter med en gammal spelburk som inte är mycket bättre än det nån annan bygger router av.

Jag är glad det används dock. Nätaggregat och fläktar går att använda till mycket tycker jag, som att driva LED-belysning eller ventilation typ till växter. Lite pillande och kopplande krävs dock men tycker man sånt är kul är det ju inga problem.

Permalänk
Medlem

Säljer här eller ger till släktingar som behöver.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Efter att alltid ha haft gammalt skrot i korridoren och det går att virtualisera alla experiment och rasberrypietypdatorer svarar för "små experiment"-dator så .... Ja, finns ingen anledning att behålla skrot, bättre att sälja/skänka det åtåt den som finner ett mer omedelbart intresse.

Permalänk
Medlem

Inte ofta jag bygger helt ny dator. Mer att man uppgraderar delar och på så vis har hela garderoben full med gamla prylar. Ibland har man tillräckligt för att bygga en helt annan dator och då brukar det bli att bygga en ny media-dator eller lättare spelmaskin man kan ge bort till släkt och vänner.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Allt slängs.

Likadant med företagets grejor, inte bara datorgrejor mm, allt slängs, möbler, vitvaror, överskott byggmaterial, allt. Det är helt 100% omöjligt att sälja, noll intresse. Jättesvårt att skänka bort också. Det blir isåfall på förslag att jag ska ta grejen i bilen och åka 2.5 timme för att visa den, och så är personen då inte intresserad eller svarar inte eller är är inte på avtalad plats, så det gör jag inte. Det är så noga med skicket och om det är nån liten repa nånstans eller nån knapp är sliten, nä då går det inte, då är gratis för dyrt. Därav, kommer de inte hit och hämtar så är de inte intresserade.

Det är en enda person som varit intresserad och tills för kanske 3-4 år sedan kom hit och hämtade en massa gamla grejor hos mig och företaget, men vill nu inte ha mer. Därav slängs (nästan) allt, det ska mycket tur till att hitta nån som vill ha prylar om det inte är helt nytt, och knappt ens då.

Finns inga företag som köper begagnat heller, det är för dyrt med frakten, jag skulle behöva betala flera tusen för att "sälja" det för noll och ändå är de tämligen ointresserade. Helt ny dator som en personal köpte in "fel", chromebook istället för windows, och de går ju inte använda till nåt, så vad gör man... den gick i skräpet. En 10 månader gammal router som stått i en tillfällig bostad, vem vill ha sånt? Ingen, den slängdes. Såhär är det med allting, det är i stort sett bara fordon och barnkläder som går sälja och få nåt för det.

Jag försöker ibland, ska försöka igen så snart vägen tinat fram. Har bekanta som sätter ut det på "sociala" media, för själv har jag inget sånt, men det är tvärdött att bli av med nåt. Därav blir det kvar i källaren och garaget år efter år, det som jag själv ser nåt litet värde i för min egen del, men till slut slängs det också, medan jag fortfarande har orken/förmågan att åka på tippen med det.

Permalänk
Avstängd

Sälja vidare kan man göra

Eller bygga om äldre datorer är kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Allt slängs.

Likadant med företagets grejor, inte bara datorgrejor mm, allt slängs, möbler, vitvaror, överskott byggmaterial, allt. Det är helt 100% omöjligt att sälja, noll intresse. Jättesvårt att skänka bort också. Det blir isåfall på förslag att jag ska ta grejen i bilen och åka 2.5 timme för att visa den, och så är personen då inte intresserad eller svarar inte eller är är inte på avtalad plats, så det gör jag inte. Det är så noga med skicket och om det är nån liten repa nånstans eller nån knapp är sliten, nä då går det inte, då är gratis för dyrt. Därav, kommer de inte hit och hämtar så är de inte intresserade.

Det är en enda person som varit intresserad och tills för kanske 3-4 år sedan kom hit och hämtade en massa gamla grejor hos mig och företaget, men vill nu inte ha mer. Därav slängs (nästan) allt, det ska mycket tur till att hitta nån som vill ha prylar om det inte är helt nytt, och knappt ens då.

Finns inga företag som köper begagnat heller, det är för dyrt med frakten, jag skulle behöva betala flera tusen för att "sälja" det för noll och ändå är de tämligen ointresserade. Helt ny dator som en personal köpte in "fel", chromebook istället för windows, och de går ju inte använda till nåt, så vad gör man... den gick i skräpet. En 10 månader gammal router som stått i en tillfällig bostad, vem vill ha sånt? Ingen, den slängdes. Såhär är det med allting, det är i stort sett bara fordon och barnkläder som går sälja och få nåt för det.

Jag försöker ibland, ska försöka igen så snart vägen tinat fram. Har bekanta som sätter ut det på "sociala" media, för själv har jag inget sånt, men det är tvärdött att bli av med nåt. Därav blir det kvar i källaren och garaget år efter år, det som jag själv ser nåt litet värde i för min egen del, men till slut slängs det också, medan jag fortfarande har orken/förmågan att åka på tippen med det.

Man blir ju deprimerad av att läsa det där, trist.

Permalänk
Medlem

Säljer allt då det fortfarande fortfarande brukar vara hyffsat bra
prestanda i delarna.

Glad om det kan komma till användning för någon annan.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Själv lägger jag burkar på hyllan, har från 2001 och framåt ett antal burkar.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Funderar även jag att göra något liknande med gammal hårdvara.
Hur tycker du det fungerar med OPNsense? Drar inte detta system onödigt mycket ström jämfört med en "vanlig" router?

Det fungerar jättebra. Körde tidigare vanlig konsumentrouter men upplevde instabilitet i nätverket emellanåt. Det har jag aldrig upplevt med OPNsense. Visst det drar mera ström men det är värt det tycker jag. Nackdelen är att det är knepigare att konfigurera brandväggen då det är så många inställningar. Men många inställningsmöjligheter kan också vara en fördel då man blir mindre begränsad.

Permalänk

Min "Pinballmaskin" uppgraderas med jämna mellanrum när min speldator får nytt, tidigare var dem mina döttrar som fick bottenskrapet men dom är utflygna nu.

Permalänk
Medlem

Brukar skänka gamla delar till min bror eller främst hans barn.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sänkte en gamla Imac ifrån 2010 , byggde om den med SSD och stoppade in ubuntu i den. Den står numera garage dator hos en kompis . Imac har bra ljud , perfekt dator att ha i utrymme som ett garage som musik och sökdator för nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gamla laptops inga problem, det går åt hur många som helst till olika saker.
Desktops. Lätt att använda till fler saker. Men ofta vill jag ha energisnåla maskiner som raspberri pi till detta. Dessutom får jag skaffa nytt chassi då många fulltower desktops tar mycket plats. Så i praktiken kasserar jag dem och gör dem obrukbara. Och nej, jag byter ej desktop ofta.

Alla återvinningstationer borde ha en sådan här shreedling machine som helt vanligt folk stoppar i deras gamla datorer, nätverksutrustning, kameror och annan datateknik i: https://www.youtube.com/watch?v=CJKH-yS4IeU

Lite drastiskt att shredda gamla maskiner. Hårddisken kan man shredda men varför resten? Det går att göra en reset Alltid någon som kan ha nytta av prylarna. Sälj eller skänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har en hel del prylar liggande. Tycker de va mer nytta att samla sånt förr då man behövde FTP:servers, kanske en egen webbserver, HTPC, nån server för gaming etc . Nu har allt det typ dött bort då jag har allt jag behöver i molnet som är smidigare och mer pålitligt. HTPC har jag fortfarande men används mer och mer sällan då nästan alla strömtjänster på Windows är typ 720p förutom Netflix

I Windows har du troligtvis max 720p på Netflix också, om du inte upfyller alla de " miljoner" krav Netflix ställer för att skicka mer högupplöst.

Permalänk
Medlem

Allt före 2006 ish ställs på hyllan i min retro-cave (start cirkus 1982)

allt mellan 2006-2012 är i ingenmansland som bara står på pall och väntar på att bli gammalt, eller hyras ut som rekvisita

2013-2020 är perfekta som servers, gästdatorer, labb, eller ge bort till nära o kära.

flertalet av mina maskiner hemma i drift är x79/x99 fortfarande då de pinnar på bra

i mitt hemmakontor har jag preppat så vi kan lana 4 pers, sedan har varje plats en KVM som enkelt kan switcha över till diverse projektdatorer.

som syntes på nedan inventarielista så är det rätt mycket äldre igång som gör jobbet galant.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Blir att man ska sälja dem när man köpt nytt, men d åfastnar men i de nya och blir inte man säljer.
Nu försöker jag sälja nå prylar här på sweklockers, men som någon skrev tidigare så blir de att ingen vill ha sakerna och de blir att man få åka iväg med det på tippen, å ingen jag vet behöver en dator heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

I Windows har du troligtvis max 720p på Netflix också, om du inte upfyller alla de " miljoner" krav Netflix ställer för att skicka mer högupplöst.

Har använt deras app i Windows store och den har get 4k vad jag vet sen några år tillbaka och DTS. Men annars rätt dåligt med support på sen.

Tror min HTPC snart får ge plats åt en Apple TV istället

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Säljer all min "gamla" teknik till grannen för 500:- oavsett vad det är. han har 2 barn som tacksamt tar emot "nya" grejer.

hittills har det blivit två smartphones, en tv och en dator och ett tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har historiskt sett sålt/gett bort delar till familj eller vänner. Men med den senaste så vart det en trade till syrran så hon fick min gamla dator, och jag fick tillbaka den hon tidigare köpt av mig så den kunde bli en hemmaserver.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har antingen sålt eller slängt det mesta. Men sen vet jag att några grejer sitter och samlar damm uppe i vinden.

Permalänk
Medlem

Jag är lite hoarder. det blir en del extra system och experiment system, till exempel, hur bra går win11 på en s775? och hur funkar linux -idag- på nvidia respektive amd grafik. osv.

ska egentligen försöka sälja men oftast blir det när nån kompis eller syskon behöver något att dom får eller får köpa för "kompis pris"

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Ni kan skänka det till mig, mina komponenter börjar bli mäktigt gamla!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W