EU-användare kan snart hämta IOS-applikationer från webben

Permalänk
Melding Plague

EU-användare kan snart hämta IOS-applikationer från webben

Apple fortsätter ge efter för DMA. En kommande uppdatering ska göra det möjligt att hämta applikationer direkt från utvecklarna istället för via en appbutik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk att tråden har fått stå obesvarad i hela 30 minuter, utan att Apple-hatarna har börjat beklaga sig.

Det här är nog positivt och en klok avvägning av Apple för att möta EU:s krav. Att släppa det helt fritt vore en digital katastrof. De allra flesta är, tyvärr, inte mogna att själva ta ansvaret att inte ladda hem vad som helst till vilka risker som helst.

Permalänk
Skrivet av Thekai:

Tänk att tråden har fått stå obesvarad i hela 30 minuter, utan att Apple-hatarna har börjat beklaga sig.

Det här är nog positivt och en klok avvägning av Apple för att möta EU:s krav. Att släppa det helt fritt vore en digital katastrof. De allra flesta är, tyvärr, inte mogna att själva ta ansvaret att inte ladda hem vad som helst till vilka risker som helst.

Fast är det inte Applefanboysen som har beklagat sig när det gäller EU agerande emot Apple?
Snarare är de ni kallar Applehatare som tycker detta är bra, för det gör Appleprodukter till ett mer intressant köpval för dem.

Sedan sidladdning hit och dit. Grundproblemet är avgiften, typ ingen sidoladdar hem något på Android. Om den höga avgiften till Apple kvarstår så är egentligen inget problem löst.
Och det finns allt problem hos google, det är få som gillar hur Google gör med Youtube, de har monopol på denna tjänst och gör den extremt dålig om man ej betalar eller kringgår reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och det finns allt problem hos google, det är få som gillar hur Google gör med Youtube, de har monopol på denna tjänst och gör den extremt dålig om man ej betalar eller kringgår reklamen.

Är det verkligen orimligt att Google försämrar upplevelsen för den som inte betalar, eller kringgår reklam? Vi har ju hamnat rejält snett när det verkar vara så många som på riktigt tror på en kvalitativ upplevelse, utan att betala en krona.

Permalänk
Skrivet av Thekai:

Är det verkligen orimligt att Google försämrar upplevelsen för den som inte betalar, eller kringgår reklam? Vi har ju hamnat rejält snett när det verkar vara så många som på riktigt tror på en kvalitativ upplevelse, utan att betala en krona.

Ditt sista påstående håller jag helt med om. Väldigt många tycker allt ska vara gratis. Det är väldigt komisk när man läser betyg på vissa spelappar, att de klagar på att man måste köpa spelet för att komma vidare. Sedan finns det spel som missbrukar detta, så kallade pay to win. Men jag tänker på spel med en liten en gångsumma.

När det gäller youtube så är det en liten annan debatt. Men inom många områden är man mer eller mindre tvungen att använda youtube. Och tjänsten skulle jag inte alls klara av med all reklam.

Min poäng är det finns mycket skit hos Google också, Eu bör gå igenom dem. Som hur gmail väl knyts ihop med allt. Jag själv anser Apple blir ett bättre val för varje år.

Jag själv skulle lugnt använda en iPhone 15 Pro Max idag, samt en Macbook till vissa saker. Det enda som hindrar mig är att de är kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Är det verkligen orimligt att Google försämrar upplevelsen för den som inte betalar, eller kringgår reklam? Vi har ju hamnat rejält snett när det verkar vara så många som på riktigt tror på en kvalitativ upplevelse, utan att betala en krona.

Det som är orimligt är att få otroligt mycket data insamlad om sig själv och samtidigt behöva se reklam. Man betalar dubbelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det som är orimligt är att få otroligt mycket data insamlad om sig själv och samtidigt behöva se reklam. Man betalar dubbelt.

Poängen med insamling av data är väl främst för att visa reklam så det vore märkligt att bara göra det första med inte det andra.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det som är orimligt är att få otroligt mycket data insamlad om sig själv och samtidigt behöva se reklam. Man betalar dubbelt.

Håller med. Inte så länge sedan försökte jag starta youtube utan shit-block.... Det är värre än TV. 30 sekunder reklam i början och två reklam avbrott 12-20 sekunder på en 5 minuters videoklipp, PLUS du får ytterliggare reklam när du spolar fram eller tillbaka videon.

-------

Är det konstigt att folk antingen betalar för att skippa eländet eller använder olika gratis program för att blockera skiten?

Nej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Tänk att tråden har fått stå obesvarad i hela 30 minuter, utan att Apple-hatarna har börjat beklaga sig.

Det här är nog positivt och en klok avvägning av Apple för att möta EU:s krav. Att släppa det helt fritt vore en digital katastrof. De allra flesta är, tyvärr, inte mogna att själva ta ansvaret att inte ladda hem vad som helst till vilka risker som helst.

Är troligen få som kommer att använda detta, är ju få även på Android som tar den vägen.

Dock är kraven från Apple lite väl att ta i för en app. Får inte lansera något med högre pga än 3 mer eller mindre.

Kan ju hoppas även safari motorn stryks som krav för andra webbläsare i iOS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Gäller det även iPadOS?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Gäller det även iPadOS?

DMA gäller inte iPadOS om jag förstått det rätt

Permalänk
Medlem

Nu ska man ju inte tro att det här på något vis innebär att dom tillåter sideloading så som många önskar. För att utvecklare ska få tillhandahålla sin app via egen hemsida så måste dom uppfylla vissa krav, bland annat:

- Varit med i Apple Developer Program i minst 2 år utan avbrott
- Haft appen tillgänglig tidigare och att appen har fått minst 1 miljon nerladdningar i EU senaste året
- Appen ska fortfarande godkännas av Apple, precis som med andra app-butiker

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Tänk att tråden har fått stå obesvarad i hela 30 minuter, utan att Apple-hatarna har börjat beklaga sig.

Det här är nog positivt och en klok avvägning av Apple för att möta EU:s krav. Att släppa det helt fritt vore en digital katastrof. De allra flesta är, tyvärr, inte mogna att själva ta ansvaret att inte ladda hem vad som helst till vilka risker som helst.

Det är en skön inställning ni Apple-användare har, att ni hoppas att ert kära operativsystem skall bli så nerlåst som lagen tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är en skön inställning ni Apple-användare har, att ni hoppas att ert kära operativsystem skall bli så nerlåst som lagen tillåter.

Tror du behöver lära dig att göra skillnad på individers åsikter och "apple-användares" åsikter. Jag tycker personligen det är fantastiskt bra för oss konsumenter att apple tvingas öppna upp.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Det är en skön inställning ni Apple-användare har, att ni hoppas att ert kära operativsystem skall bli så nerlåst som lagen tillåter.

tycker det är bra att dom tvingas öppna upp mer, och vill se mer av det för andvändaren.
Där emot så ska inte en utvecklare kunna lägga upp en app hur som hällst, det ska det vara en HÅRD kontroll på. dock så ska det inte kosta ocker priser som nu.

Permalänk
Medlem

problemet är väl att det fortfarande ska kosta och kontrolleras av apple, vilket är helt sjukt.

om en utvecklare gör en app, och lägger upp på sin github eller blog eller whatever det kan va allt från en "downloader" till en emulator eller en "sweclockers reader" eller vad som helst, så ska man kunna ladda ner den och installera "Vill du verkligen tillåta app XX från okänd källa? det kan vara farligt!" "JA"

Android har haft det sen dag ett. på mac och PC och linux är det så det funkar. varför är iphone/ipad ett undantag, mer likt en konsol som ps3/5/6 och Wii/wiiu/switch?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

@GizmoTheGreen:
Funkar inte TestFlight ganska bra för utvecklare?
Har själv testkört många appar på det viset, då Apple inte tillåter beta-versioner på AppStore.

För egen del hade jag varit nöjd med AltStore utan tidsbegränsning för både iOS och iPadOS.

Tror många kommer bli besvikna på de nya butikerna inom EU, då apparna till iPadOS lyser med sin frånvaro.

Styrkan med Apple är att kunna köpa en app en gång och sedan köra den på iOS, iPadOS och macOS.

Permalänk
Medlem

apple ställer som vanligt en massa kvar för att företag skall kunna erbjuda det här.

Bland annat att man måste ha varit medlem av deras utvecklingsprogram i två år, kontinuerligt.

Snacka om Episk regel.