AMD RDNA 4 kan få dubblerad ray tracing-prestanda

Permalänk
Melding Plague

AMD RDNA 4 kan få dubblerad ray tracing-prestanda

Baserat på förra veckans Playstation 5 Pro-läcka ser AMD:s nya grafikarkitektur ut att få ett rejält uppsving med ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om nu det är sant varför kunde de inte få bra RT-prestanda innan? RDNA2 kan man väl förstå men RDNA3?

Permalänk
Medlem

Härom veckan var väl ryktet att det handlade om 25%?

Skrivet av Dinkefing:

Om nu det är sant varför kunde de inte få bra RT-prestanda innan? RDNA2 kan man väl förstå men RDNA3?

Jadu, varför sker utveckling över tid, varför inte bara nå maximal teoretisk prestanda på första försöket? Hur svårt kan det vara /S

Permalänk
Medlem

Så dagens PS5 kan TYP leverera 10-20FPS med RT på, (PS5 har knappt RT påslaget i några speltitlar) rått räknat, PS5-pro kan leverera ~30-50FPS, beroende på hur effektfull strålspårningen kommer att vara.

De nämner inte hur effektfull strålspårningen ska sättas på, allt vi känner till kan det fortfarande vara på det absolut lägsta som i dagens PS5'a i vissa speciella speltitlar, då är det ju ganska så ok.

Förvänta er inte ''ultra strålspårning-läge'' eller vad det kallas, då är det 1-3FPS till 3-6FPS.

COME AT ME, DEFENDERS OF SONY!

Tyvärr, AMD ligger 2-3 generation bakom nVidia när det kommer till RT-teknik.. och, nej.. JAG VET, det är inte en nVidia uppfinning.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Utmaningen är att RDNA4 behöver 4x prestandan för att ens komma ikapp?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Svårigheten ligger väl ändå i att det tar några år att utveckla varje generation. Det är nog först med kommande generation som de haft möjlighet lägga till hårdvara för ändamålet. Att de alls fick till någon slags RT i RDNA2 tycker jag var en rejäl bedrift i sammanhanget. RDNA3 var nog redan spikad då också så det är nog först RDNA4 där de haft en vettig möjlighet göra en bättre lösning för det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Härom veckan var väl ryktet att det handlade om 25%?

Jadu, varför sker utveckling över tid, varför inte bara nå maximal teoretisk prestanda på första försöket? Hur svårt kan det vara /S

AMD tog sig halvt i sängen med RDNA2 den började nog filas på den gen redan innan Turing släpptes. Men med RDNA3 hade ändå chansen att ta igen men gjorde det inte.

Permalänk

Sist sades det att vi inte skulle förvänta oss någon större ökning

Visa signatur

CPU: FX 8350 4,0 Ghz GPU: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 RAM Corsair vengeance 16GB 1600Mhz DDR3 Moderkort: ASUS M5A97 R2.0 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: WD green caviar 2TB PSU: Corsair TX 750W Chassi Cooler Master HAF 912 Adv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Utmaningen är att RDNA4 behöver 4x prestandan för att ens komma ikapp?

På PC? För att nå 4090 krävs enligt SweClockers tester 2.8x högre prestanda än 7900XTX i "Raytracing Feature Test", och 62% i Port Royale.
Men 7900XTX är ju inte i klass med 4090 oavsett, så det är väl bättre att jämföra med 4080S eller så isåfall? Där krävs 79% resp 16% högre prestanda än nuvarande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Så dagens PS5 kan TYP leverera 10-20FPS med RT på, (PS5 har knappt RT påslaget i några speltitlar) rått räknat, PS5-pro kan leverera ~30-50FPS, beroende på hur effektfull strålspårningen kommer att vara.

De nämner inte hur effektfull strålspårningen ska sättas på, allt vi känner till kan det fortfarande vara på det absolut lägsta som i dagens PS5'a i vissa speciella speltitlar, då är det ju ganska så ok.

Förvänta er inte ''ultra strålspårning-läge'' eller vad det kallas, då är det 1-3FPS till 3-6FPS.

COME AT ME, DEFENDERS OF SONY!

Tyvärr, AMD ligger 2-3 generation bakom nVidia när det kommer till RT-teknik.. och, nej.. JAG VET, det är inte en nVidia uppfinning.

Nog för att AMDs raytracing är efter Nvidia men den är inte på GTX1080 nivå....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

På PC? För att nå 4090 krävs enligt SweClockers tester 2.8x högre prestanda än 7900XTX i "Raytracing Feature Test", och 62% i Port Royale.
Men 7900XTX är ju inte i klass med 4090 oavsett, så det är väl bättre att jämföra med 4080S eller så isåfall? Där krävs 79% resp 16% högre prestanda än nuvarande.

Och i verkligheten som alan wake 2 eller cyberpunk?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Härom veckan var väl ryktet att det handlade om 25%?

Jadu, varför sker utveckling över tid, varför inte bara nå maximal teoretisk prestanda på första försöket? Hur svårt kan det vara /S

Så sa min klasskamrat en gång på gymnasiet: ”varför kan man inte bara göra den snabbaste processorn”?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nog för att AMDs raytracing är efter Nvidia men den är inte på GTX1080 nivå....

1080 har inte stöd för RT.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Och i verkligheten som alan wake 2 eller cyberpunk?

Beror på vilken nivå man väljer vid full path tracing så presterar RTX 4080 ca 240% bättre än RX 7900 XTX vid 1440p.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Och i verkligheten som alan wake 2 eller cyberpunk?

Kan du inte kolla själv?

Cyberpunk 2077 4K: 4080S slår 7900XTX med 45% (29 vs 20 fps...)
AW2 har inte SweClockers.
Men andra RT-spel:
Chernobylite 4K: 4080S slår 7900XTX med 43% (43 mot 30 fps)
Watch Dogs Legion 4K: 4080S slår 7900X med 16.7% (49 mot 42 fps)

Kollar man icke-RT så är 7900XTX snabbare med 3.5% istället, så AMDs "RT-gap" finns ju helt klart där. Men det är inte så extremt som man kan tro (med tanke på siffror som att 4x prestandan skulle krävas).

Edit: Just ja, SweC har ju faktiskt testat AW2 separat.

Rastrering: 4080 2.3% snabbare (1 fps snabbare)
RT Low: 4080 31.5% snabbare
Path Tracing: 4080 2.52x snabbare
Vanliga 4080 och inte 4080S i dessa tester.

Så visst, i ren PT ligger de rätt rejält efter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Utmaningen är att RDNA4 behöver 4x prestandan för att ens komma ikapp?

gör dom? kollar man AMD's senaste kort 7900 GRE så ligger det utan RT ganska identiskt med 4070 super och med RT så ligger AMD 25% bakom.
Tar vi 7900 xtx så ligger det ganska nära 4080 super (aningen bättre utan RT) men med RT så ligger dom 20% efter.
Går vi sedan ner och kollar 7700 XT så är runt ca 13% bättre än 4060 TI utan rt och med RT så är det 6-11 % sämre beroende på upplösninng.

Sammanfattningen då är att AMD ligger runt 20-25% efter Nvidia och skulle behöva 1,25x deras nuvarandee RT prestanda för att bli jämnlika med Nvidia.
Så skulle nästa generation från AMD lyckas med 4 x prestandan så skulle Nvidia förmodligen inte existera länge till och deras kort skulle prestera Ofantligt mycket bättre med RT på än av vilket inte är så troligt.

Blandar vi sedan in priset så är skillnaden även mindre då AMD Korten är billigare än motsvarande Nvidia kort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kan du inte kolla själv?

Cyberpunk 2077 4K: 4080S slår 7900XTX med 45% (29 vs 20 fps...)
AW2 har inte SweClockers.
Men andra RT-spel:
Chernobylite 4K: 4080S slår 7900XTX med 43% (43 mot 30 fps)
Watch Dogs Legion 4K: 4080S slår 7900X med 16.7% (49 mot 42 fps)

Kollar man icke-RT så är 7900XTX snabbare med 3.5% istället, så AMDs "RT-gap" finns ju helt klart där. Men det är inte så extremt som man kan tro (med tanke på siffror som att 4x prestandan skulle krävas).

Edit: Just ja, SweC har ju faktiskt testat AW2 separat.

Rastrering: 4080 2.3% snabbare (1 fps snabbare)
RT Low: 4080 31.5% snabbare
Path Tracing: 4080 2.52x snabbare
Vanliga 4080 och inte 4080S i dessa tester.

Så visst, i ren PT ligger de rätt rejält efter.

Är cyber med pt eller vanlig rt? Hur ser det ut med vanlig uppskalning?

Gällande index så använder många spel eller majoriteten spel som erbjuder rt, bara delar av rt som exempelvis bara reflektioner och ingen ljussättning eller skuggor och bra mycket färre bounces mm. Så index resultaten blir väldigt skeva när alla spel är olika på den fronten. Tycker sådant bör klargöras när man presenterar index siffror på olika outlets.

Permalänk
Medlem

AMD kan lika gärna kapa strålspårningen då och komma ner i pris, annars bör man hoppa direkt till stigspårning.
Jag tänker inte betala ett öre för obäst strålspårning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Tyvärr, AMD ligger 2-3 generation bakom nVidia när det kommer till RT-teknik.. och, nej.. JAG VET, det är inte en nVidia uppfinning.

De ligger ganska precis en generation efter - RDNA3 ligger i linje med Ampere för motsvarande tier (exempel: 7800XT är i samma prisklass som 4070, och har RT-prestanda som 3070; 7600XT är i prisklass med 4060 och har RT-prestanda som 3060). Liknelsen är inte perfekt eftersom de inte har exakt samma pris, men det är ganska nära. Backar man ytterligare en generation så stämmer det "hyfsat", där 6700XT hamnar i nivå med 2070. Detta är naturligtvis inte jättebra, eftersom AMD då har en generation nyare process varje gång, men det är där de ligger.

Källa: https://www.sweclockers.com/test/37979-nvidia-geforce-rtx-407...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Och i verkligheten som alan wake 2 eller cyberpunk?

4070Ti och 7800XT är lämpliga jämförelse-objekt. Båda har 60 st "RT Cores".

I de tunga spelen ovan är 4070Ti, i 1440p, 52% resp 81% snabbare. Enl TPU.

I snitt, där lättre spel ingår, är försprånget 50%.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

gör dom? kollar man AMD's senaste kort 7900 GRE så ligger det utan RT ganska identiskt med 4070 super och med RT så ligger AMD 25% bakom.
Tar vi 7900 xtx så ligger det ganska nära 4080 super (aningen bättre utan RT) men med RT så ligger dom 20% efter.
Går vi sedan ner och kollar 7700 XT så är runt ca 13% bättre än 4060 TI utan rt och med RT så är det 6-11 % sämre beroende på upplösninng.

Sammanfattningen då är att AMD ligger runt 20-25% efter Nvidia och skulle behöva 1,25x deras nuvarandee RT prestanda för att bli jämnlika med Nvidia.
Så skulle nästa generation från AMD lyckas med 4 x prestandan så skulle Nvidia förmodligen inte existera länge till och deras kort skulle prestera Ofantligt mycket bättre med RT på än av vilket inte är så troligt.

Blandar vi sedan in priset så är skillnaden även mindre då AMD Korten är billigare än motsvarande Nvidia kort.

Jag tror helt enkelt denna 4x förbättrad RT-prestanda kommer från Sonys motsvarighet till DLLS och FSR. Super Spectral Resolution förkortat SSR. Och jag tror också Sony överdriver lite också precis som NVIDIA gjorde innan de släppte Ada i sina slides där de visade dubbelt RT-prestanda eller mer.

AMD har inte förbättrad RT-prestandan fyra gånger mot föregående gen.

Permalänk
Medlem

haha var det inte förra veckan som det var "upp till 25%"?

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/38334-nasta-amd-grafikkort-...

nu får ni fan bestämma er är det MER raytracing eller MINDRE ray tracing

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Jagers:

https://www.sweclockers.com/nyhet/38334-nasta-amd-grafikkort-...

nu får ni fan bestämma er är det MER raytracing eller MINDRE ray tracing

Det beror på vem man frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

nu får ni fan bestämma er är det MER raytracing eller MINDRE ray tracing

Med tanke på att grunddatat bygger på att Pro ska vara 2-3 gånger snabbare så spretar det lite....

Pro har dock 1.67 ggr fler kärnor än OG PS5. Så mkt av vinsten finns där.

Så RDNA4 skulle då ge från 2/1.67 till 3/1.67 ggr bättre prestanda. Dvs från 20% bättre till 80% bättre.

Och då är det alltså "RDNA2 RT" vi jämför med.. Och behändigt nog så glömmer vi helt hur olika minnesbandbredder osv påverkar. Livet ska vara enkelt.

SLUTSATS: Vi är lika clueless som vi var innan.

Permalänk

Känns mer som att AMD gett upp att konkurrera med Nvidia och kör sitt eget race. Kan bli fortsatt dyrt för oss konsumenter med andra ord.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

AMD tog sig halvt i sängen med RDNA2 den började nog filas på den gen redan innan Turing släpptes. Men med RDNA3 hade ändå chansen att ta igen men gjorde det inte.

Som det påpekades tidigare. Utveckling tar tid. Nvidia är en generation före i utvecklingen av RT.
Prestandahoppet på RT-prestanda mellan 6000-serien och 7000-serien AMD gpu ligger mellan 40-50% vilket inte alls är dåligt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Utmaningen är att RDNA4 behöver 4x prestandan för att ens komma ikapp?

Komma ikapp vilket kort med vilket kort i vilket spel/program? Eller pratar du en konsol där AMD gjort chip mot en konsol där NVIDIA gjort chip eller vad?

Eller är det bara trollning av en moderator nu?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror helt enkelt denna 4x förbättrad RT-prestanda kommer från Sonys motsvarighet till DLLS och FSR. Super Spectral Resolution förkortat SSR. Och jag tror också Sony överdriver lite också precis som NVIDIA gjorde innan de släppte Ada i sina slides där de visade dubbelt RT-prestanda eller mer.

AMD har inte förbättrad RT-prestandan fyra gånger mot föregående gen.

Tror du missförstod lite det jag skrev va ett svar "Utmaningen är att RDNA4 behöver 4x prestandan för att ens komma ikapp?"

vilket inte ens stämmer då dom bara behöver öka prestandan i RT med 25% speciellt då Nvidias 40xx serie inte gav någon förbättring alls i RT jämfört med 30xx serien.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Känns mer som att AMD gett upp att konkurrera med Nvidia och kör sitt eget race. Kan bli fortsatt dyrt för oss konsumenter med andra ord.

Finns ingen tendens till att AMD skulle prispressa tyvärr. Speciellt inte när dom meddelat att dom inte kommer satsa på high end segmentet.