I slutet av förra veckan läckte nya uppgifter ut kring specifikationerna på Sonys kommande spelkonsol Playstation 5 Pro av Youtube-kanalen Moore's Law is Dead – uppgifter som sedan bekräftades av separata källor hos Insider Gaming. Nu har den sistnämnda sajten nystat mer i ämnet och fått fram ytterligare information om spelkonsolen, där den påstådda ökningen i ray tracing-prestanda kan kopplas till teknik från AMD:s kommande grafikarkitektur RDNA 4.

Tidigare uppgifter gör gällande att Playstation 5 Pro använder en grafikdel ur RDNA 3-familjen, men enligt Insider Gaming tillkommer stöd för åtta nivåers bounding volume hierarchy (BVH8) för ray tracing-operationer – något som inte är en del av RDNA 3. Enligt Twitter-läckaren Kepler_L2 är BVH8 kopplat till den kommande grafikarkitekturen RDNA 4, vilket innebär att Sony kan komma att lyfta in specifika nyheter från den i sin färska systemkrets.

Då de läckta specifikationerna för Playstation 5 Pro talar om två till tre gånger högre ray tracing-prestanda än Playstation 5 så finns det möjlighet att RDNA 4 tar ett rejält kliv upp i det avseendet när arkitekturen tar plats i faktiska grafikkort senare under året. Tidigare uppgifter talar för att AMD hoppar över toppsegmentet med sin senaste arkitektur och istället siktar på mellanklassen likt de gjorde med Radeon RX 400-serien "Polaris".