AMD RDNA 4 kan få dubblerad ray tracing-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och då är det alltså "RDNA2 RT" vi jämför med.. Och behändigt nog så glömmer vi helt hur olika minnesbandbredder osv påverkar. Livet ska vara enkelt.

SLUTSATS: Vi är lika clueless som vi var innan.

Värt att påpeka att PS5 har RDNA2 fast utan "Infinity Cache". Betalar Sony för den den här gången så blir det ju ett rejält steg upp bara på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror helt enkelt denna 4x förbättrad RT-prestanda kommer från Sonys motsvarighet till DLLS och FSR. Super Spectral Resolution förkortat SSR.

Det där makes ingen sense alls.
Det är prestandan på RT-jobben i sig som ska ha förbättrats 2-3 (kanske tom 4, i nått fall) ggr. Det har inte ett dugg med PSSR att göra och det innebär heller inte att "random spel med RT" automatiskt får 2-3 ggr högre framerate, om nu nån trodde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

1080 har inte stöd för RT.

Går faktiskt att aktivera på 1000-serien, men det är bara mjukvara och går väldigt långsamt. Och det var nog det som det syftades på med dom överdrivet låga siffrorna.
Gick faktiskt att spela Quake 2 med raytracing i låg upplösning på mitt 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AMD tog sig halvt i sängen med RDNA2 den började nog filas på den gen redan innan Turing släpptes. Men med RDNA3 hade ändå chansen att ta igen men gjorde det inte.

Som jag skrev i inlägget ovan ditt. RDNA3 var nog i princip spikad när nvidia släppte 2000-serien. Det tar längre tid än du tror att ta fram en ny generation.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Med tanke på att grunddatat bygger på att Pro ska vara 2-3 gånger snabbare så spretar det lite....

Pro har dock 1.67 ggr fler kärnor än OG PS5. Så mkt av vinsten finns där.

Så RDNA4 skulle då ge från 2/1.67 till 3/1.67 ggr bättre prestanda. Dvs från 20% bättre till 80% bättre.

Och då är det alltså "RDNA2 RT" vi jämför med.. Och behändigt nog så glömmer vi helt hur olika minnesbandbredder osv påverkar. Livet ska vara enkelt.

SLUTSATS: Vi är lika clueless som vi var innan.

Vidare. Om vi jämför 60 CU RDNA2 (RX6800, utan XT) med dito RDNA3 (7800XT) så är RT prestandan förbättrad ca 1.25 ggr.

1.25 × 1.67 = 2.09. Vilket skulle ge att RDNA4 är från -4% till 43% bättre än RDNA3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror du missförstod lite det jag skrev va ett svar "Utmaningen är att RDNA4 behöver 4x prestandan för att ens komma ikapp?"

vilket inte ens stämmer då dom bara behöver öka prestandan i RT med 25% speciellt då Nvidias 40xx serie inte gav någon förbättring alls i RT jämfört med 30xx serien.

Nvidia förbättrade RT prestandan rätt duktigt mellan 3xxx och nuvarande 4xxx serien. Ser vi det endast utan FG så presterar 4080 minst lika som 3080 men i 1440p kontra 1080p.

Lägger du sedan till FG så är det tack och godnatt för 3080 i jämförelse.

AMD ligger en generation efter och även om de ökar prestandan nu inför deras kommande generation så gör givetvis Nvidia samma sak och AMD är fortsatt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vidare. Om vi jämför 60 CU RDNA2 (RX6800, utan XT) med dito RDNA3 (7800XT) så är RT prestandan förbättrad ca 1.25 ggr.

1.25 × 1.67 = 2.09. Vilket skulle ge att RDNA4 är från -4% till 43% bättre än RDNA3.

Jag håller med dig i princip att vi inte ska kasta oss ur sängen pga dessa uppgifter om PS5 Pro. Och 1.67 är kvoten mellan 36 och 60, men varifrån får du 1.25x mellan RDNA 2 och 3?

Utgår jag från Sweclockers och dess 3D Mark Raytracing Feature Test får jag snarare (31.10/19.40) = 1.6x. Då stämmer 2-3x för PS5 Pro och RDNA 3 utan att blanda in mer teknik, (60/36)*(31.10/19.40) = 2.67x. Det har iofs nämnts upp till 4x, kanske RDNA 4-tillägget kan bidra med 50% extra i vissa fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

men varifrån får du 1.25x mellan RDNA 2 och 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Med tanke på att grunddatat bygger på att Pro ska vara 2-3 gånger snabbare så spretar det lite....

Pro har dock 1.67 ggr fler kärnor än OG PS5. Så mkt av vinsten finns där.

Så RDNA4 skulle då ge från 2/1.67 till 3/1.67 ggr bättre prestanda. Dvs från 20% bättre till 80% bättre.

Och då är det alltså "RDNA2 RT" vi jämför med.. Och behändigt nog så glömmer vi helt hur olika minnesbandbredder osv påverkar. Livet ska vara enkelt.

SLUTSATS: Vi är lika clueless som vi var innan.

Tack för att du skrev detta, jag orkade inte göra det själv .

Permalänk
Medlem

Mkt imponerande för att vara en soc med begr ström/värme.
Även att spel kan ”optimeras” för en rimlig nivå gällande kvalitet och prestanda.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Så sa min klasskamrat en gång på gymnasiet: ”varför kan man inte bara göra den snabbaste processorn”?

Man måste öka på megaherzten gradvis och sälja samma processor om och om igen. Tjäna pengar är det ända som är viktigt för ett företag oavsett vad de försöker säga i sin propaganda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Man måste öka på megaherzten gradvis och sälja samma processor om och om igen. Tjäna pengar är det ända som är viktigt för ett företag oavsett vad de försöker säga i sin propaganda.

Ja företag är till för att tjäna pengar det är det som är deras huvudsakliga funktion. Det är ingen hemlighet eller någon typ av konspiration alls.
Det är upp till oss konsumenter att bestämma vad vi vill betala för.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

I just detta fall (GPU-delen i PS5 Pro) så har iofs inte "megahertzen" ökat alls.

Permalänk
Skrivet av enterthewoid:

Man måste öka på megaherzten gradvis och sälja samma processor om och om igen. Tjäna pengar är det ända som är viktigt för ett företag oavsett vad de försöker säga i sin propaganda.

Går det inte att vara ute efter att både tjäna pengar och att försöka bidra med att förbättra saker?
Sen att vad som är objektivt bättre eller sämre för mänskligheten kanske är svårt att komma överens om är en sak, men tror absolut inte att det nödvändigtvis enbart handlar om pengar för alla företag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma