Test: Ray tracing

Utöver klassisk rastrering testar vi givetvis även hur grafikkorten hanterar hårvaruaccelererad ray tracing, dels genom UL Benchmark 3DMarks Raytracing Feature Test men också i Port Royale. Utöver de båda testerna har vi valt fyra spel från testsviten som har körts igenom i de tre upplösningarna med ray tracing aktiverat.

1_4k_native.jpg

När vi kikar på de syntetiska ray tracing-siffrorna från 3DMark är det intressant att se hur pass linjärt prestandan skalar med antalet RT-kärnor – åtminstone när det kommer till rå ray tracing-prestanda utan rastrering i det första deltestet. GeForce RTX 4070 Super har drygt 20 procent fler RT-kärnor än GeForce RTX 4070 och presenterar också drygt 20 procent högre prestanda samtidigt som Radeon RX 7800 XT utklassas totalt med dubbelt så höga siffror till Nvidias nykomling.

I ett mer blandat scenario med både rastrering och ray tracing är GeForce RTX 4070 Super runt 16 procent snabbare än GeForce RTX 4070 samtidigt som det presenterar 29 procent bättre siffror än Radeon RX 7800 XT. Modellen drar här jämnt med det forna flaggskeppet Geforce RTX 3090.

När vi rör oss mot de renodlade spelen står det klart att Geforce RTX 4070 Super hanterar ray tracing med uppskruvade inställningar utan problem vid upplösningen 1080p. Modellen kan tävla med Geforce RTX 3090 samt ligger mellan 15 och 20 procent bättre till än Geforce RTX 4070. Konkurrenten AMD:s Radeon RX 7800 XT hittas betydligt längre ned i tabellen och har inte mycket att säga till om här.

Även med upplösningen ställd till 1440p är det spelbara siffror som presenteras av Geforce RTX 4070 Super med ray tracing aktiverat, även om vissa titlar likt Cyberpunk 2077 är i behov av upplösning via DLSS för att få till flytet. Det nya Super-kortet fortsätter hålla ett gott avstånd till föregångaren RTX 4070 samtidigt som det ligger mil framför Radeon RX 7800 XT.

Vid 4K UHD blir det för tungdrivet för Geforce RTX 4070 Super, och här behövs DLSS för att upprätthålla nivåer över 60 FPS. Modellen presterar fortsatt bättre än Geforce RTX 4070 men tappar mark mot Geforce RTX 3090, återigen ett resultat av att minnesbandbredden inte riktigt räcker till när pixelantalet växlas upp rejält.