SFW! ASUS Zenfone 11 Ultra – nytt flaggskepp med AI och gimbal

Permalänk
Melding Plague

SFW! ASUS Zenfone 11 Ultra – nytt flaggskepp med AI och gimbal

Vi fingrar på ett nytt flaggskepp med AI och Gimbal när ASUS presenterar det senaste tillskottet i den växande serien Zenfone.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de lämnade den mindre formfaktorn. Nu känns det inte längre som att Zenfone är ett alternativ när det blir dags att byta lur.

Permalänk
Medlem

Passar på att skriva högt upp i reklamtråden från Asus.

Telefonen kostar över 12000 kr och kommer få 2 (två) ytterligare Android-versioner. Det vill säga att hösten 2026 så kommer den inte få nya versioner utan bara säkerhetsuppdateringar.

Detta är under all kritik när andra leverantörer ger 5-7 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

Tråkigt att de lämnade den mindre formfaktorn. Nu känns det inte längre som att Zenfone är ett alternativ när det blir dags att byta lur.

Väldigt tråkigt! För även om jag inte skulle kalla deras tidigare telefoner för speciellt små så var det ändå najs att NÅT företag ändå försökte hålla ner storleken liten. Men nu är Asus istället ännu en i den oerhörda mängden av astråkiga o onödigt skitstora telefoner. Blä!

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de släpper in icke-Ultra som är mindre senare i år.

Det är riktigt tråkigt med så kort mjukvarusupport

Permalänk

Utvecklingen går snabbt. Köper man en ny iPhone 15 pro Max för inte långt ifrån dubbla priset idag får man redan gammal hårdvara i handen som inte har Wifi 7 och Bluetooth 5.4 som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Detta är under all kritik när andra leverantörer ger 5-7 år.

Jepp riktigt dåligt dock en liten punkt där, många leverantörer ger 3 års uppdateringar med 5 års säkerhets uppdateringar, väldigt få ger 5 års faktiskt uppdateringar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hade Zenfone 8 i knappt ett år innan kameran dog, något som skulle kosta 2000kr. Bytte in den mot pixel 6a vid Black Friday. Blir nog inga fler telefoner ifrån Asus, för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Jepp riktigt dåligt dock en liten punkt där, många leverantörer ger 3 års uppdateringar med 5 års säkerhets uppdateringar, väldigt få ger 5 års faktiskt uppdateringar.

5-7 år är den nya svarta tycker jag mig se (på flaggskeppstelefoner).
Men även 3 år är MYCKET bättre än 2 år.
2 år håller telefonen garanterat men efter 3 år så byter väldigt många telefon ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Passar på att skriva högt upp i reklamtråden från Asus.

Telefonen kostar över 12000 kr och kommer få 2 (två) ytterligare Android-versioner. Det vill säga att hösten 2026 så kommer den inte få nya versioner utan bara säkerhetsuppdateringar.

Detta är under all kritik när andra leverantörer ger 5-7 år.

Därför jag slutade med Samsung. Min Note 8 fick 1 uppdatering av Android (en kom ut där omkring när telefonen släpptes så den räknades tydligen som 1). Nu säger samsung att de ger längre support än så, hur det söutar får vi veta i efterhand.

Min telefon jag har nu får hålla tills BankID slutar supporteras på den. Jag behöver inte fler kameror eller vinna fler syntetiska benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Därför jag slutade med Samsung. Min Note 8 fick 1 uppdatering av Android (en kom ut där omkring när telefonen släpptes så den räknades tydligen som 1). Nu säger samsung att de ger längre support än så, hur det söutar får vi veta i efterhand.

Min telefon jag har nu får hålla tills BankID slutar supporteras på den. Jag behöver inte fler kameror eller vinna fler syntetiska benchmarks.

Blir du inte lite sugen på den ändå:

https://www.amazon.com/Light-L16-Pocket-Sized-DSLR-Quality-Bu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

Tråkigt att de lämnade den mindre formfaktorn. Nu känns det inte längre som att Zenfone är ett alternativ när det blir dags att byta lur.

Ja nu har dom inget som sticker ut längre. Köpte zenfone 10 mycket PGA den smidiga storleken. Dom är för små för att försöka slåss högst upp utan något som särskiljer den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

Tråkigt att de lämnade den mindre formfaktorn. Nu känns det inte längre som att Zenfone är ett alternativ när det blir dags att byta lur.

Har en Zenfone 8, tycker även den är lite för stor med sina 148mm vs Z11u 163.5mm.

Tråkigt nog får inte Z8 några med OS uppdateringar, ang säkerhetuppdateringar vet jag inte om det också är slut eller om 2024 är sista året, svårt att få korrekt info (men den har fått någon uppdatering 2024).

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

W.O.W! Ja bara för att

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Passar på att skriva högt upp i reklamtråden från Asus.

Telefonen kostar över 12000 kr och kommer få 2 (två) ytterligare Android-versioner. Det vill säga att hösten 2026 så kommer den inte få nya versioner utan bara säkerhetsuppdateringar.

Detta är under all kritik när andra leverantörer ger 5-7 år.

Asus och Sony, två företag vars telefoner jag kunnat tänka mig att köpa, men inte gör på grund av undermålig supporttid.

Permalänk
Medlem

Hade en ZenFone 10. Bra batteritid för att vara så liten. Men den tog inga bra bilder. Bilderna hade inget djup och färgerna kändes helt off. Av att döma på recensioner av 11 så verkade asus köra i samma spår med algoritm med bilderna till kameran

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

Tråkigt att de lämnade den mindre formfaktorn. Nu känns det inte längre som att Zenfone är ett alternativ när det blir dags att byta lur.

Såg den på GSMarena och tänkte shit den där ser riktigt trevlig ut men den blev förstås helt ointressant när jag såg att Asus gått över till att göra mindre skärbrädor. Tråkigt men det är tur att Google och Samsung verkar ha fattat vad som är optimalt (P8, S23), hoppas fler fattar vinken.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Hoppade på asus-flaggskepp-tåget med deras första ROG-phone, som tyvärr övergavs av asus efter en större mjukvaruuppdatering... "A woman scorned" osv men jag kommer inte köpa fler av deras telefoner.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Så j@vla tråkig telefon.
Vem bryr sig om ännu ett 6.5 tum flaggskepp telefon

Fattar inte hur otroligt korkat att man ska in i skiten och likt ett krogslagamål slåss i samma satans klass av telefoner. Vem bryr sig om dessa, särskilt nu när Nothing har sin 2a för mindre än halva priset

På sub-6tumsarenan var de helt ensamma. Jag blir så less.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Har en Zenfone 8, tycker även den är lite för stor med sina 148mm vs Z11u 163.5mm.

Tråkigt nog får inte Z8 några med OS uppdateringar, ang säkerhetuppdateringar vet jag inte om det också är slut eller om 2024 är sista året, svårt att få korrekt info (men den har fått någon uppdatering 2024).

Zenfone 8 ägare här också, ser ut som jag fick någon kerneluppdatering i Januari, men nivå av säkerhetskorrigering ligger kvar på 1 november 2023. Telefonen lanserades 21 maj 2021, vilket innebär att den bara fick 2.5 års säkerhetsuppdateringar. Batteritiden har också blivit riktigt dålig på senare tid, varar bara runt en dag i standby. För min del kommer det bli en Samsung eller Pixel nästa gång, funderar bara på när det kan vara bra läge att köpa, verkar vara mycket fokus på AI funktionalitet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

För min del kommer det bli en Samsung eller Pixel nästa gång, funderar bara på när det kan vara bra läge att köpa, verkar vara mycket fokus på AI funktionalitet just nu.

Om Pixel slutar med den där feta kamera baren som sticker ut en mil på baksidan, hade jag kunna tänka mig en Pixel i framtiden. MEN pris är också viktigt, 7000-8000 var redan väldigt mycket för en mobil när jag skaffade Zenfone 8, Samsung är för dyra med de nyare telefonerna.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Intressant att de skryter om kameran och gimbal när de fortfarande inte lyckats fixa kameran på 10an, där varken bildhanteringen eller gimballen fungerar som ska.

Permalänk
Medlem

Ekar vad andra sagt om storleken, dock misstänker jag (hoppas) att detta är för att de testar om de ska pensionera ROG Phone - i och med att de har ROG Ally för portabel gaming istället, då blir ROG Phone lite mindre nödvändig då de delvis kannibaliserar varandras målgrupp. Så jag hoppas det blir en icke-Ultra i litet smidigt format. (Har 9:an idag och varit nöjd hittills, kör slow-charging och 80% cap för att hålla batteriet längre - tycker det är väldigt konstigt att inte alla telefoner har sådana inställningar, så bra där.)

Blir det ingen mindre storlek blir det inget köp.
Och SNÄLLA ha fullt USB3 stöd på usb-c porten!
Jag vet att ROG phone har en usb3 + en usb2 port, men den är stor.

Förresten vad hände med denna, är det fortfarande pågående? Har för mig jag läste något men minnet är kort.
https://www.androidauthority.com/eu-smartphone-updates-rules-...
(EU skulle göra 5 års säkerhets-uppdateringar tvingande.)

För övrigt: Kul video!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Jepp riktigt dåligt dock en liten punkt där, många leverantörer ger 3 års uppdateringar med 5 års säkerhets uppdateringar, väldigt få ger 5 års faktiskt uppdateringar.

Samsung, Google och Apple som alla är stora eller viktiga i branchen.

Fler kommer följa, men tydligen inte Asus.

Permalänk
Medlem

Typiskt när det kommer något lovande, så finns det alltid någon märklig begränsning som saboterar det hela.
Är det inte begränsat med uppdateringar, så är det bristande vattentålighet (Oneplus) el något annat konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Passar på att skriva högt upp i reklamtråden från Asus.

Telefonen kostar över 12000 kr och kommer få 2 (två) ytterligare Android-versioner. Det vill säga att hösten 2026 så kommer den inte få nya versioner utan bara säkerhetsuppdateringar.

Detta är under all kritik när andra leverantörer ger 5-7 år.

Därför man kör Iphone.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Zenfone 11 är ju bara en ROG phone utan gaming-joxet. Hela grejen med Zenfone var att de var best in class bland små kompakta telefoner. Superkass utveckling.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ekar vad andra sagt om storleken, dock misstänker jag (hoppas) att detta är för att de testar om de ska pensionera ROG Phone - i och med att de har ROG Ally för portabel gaming istället, då blir ROG Phone lite mindre nödvändig då de delvis kannibaliserar varandras målgrupp. Så jag hoppas det blir en icke-Ultra i litet smidigt format. (Har 9:an idag och varit nöjd hittills, kör slow-charging och 80% cap för att hålla batteriet längre - tycker det är väldigt konstigt att inte alla telefoner har sådana inställningar, så bra där.)

Blir det ingen mindre storlek blir det inget köp.
Och SNÄLLA ha fullt USB3 stöd på usb-c porten!
Jag vet att ROG phone har en usb3 + en usb2 port, men den är stor.

Förresten vad hände med denna, är det fortfarande pågående? Har för mig jag läste något men minnet är kort.
https://www.androidauthority.com/eu-smartphone-updates-rules-...
(EU skulle göra 5 års säkerhets-uppdateringar tvingande.)

För övrigt: Kul video!

Jag är tveksam till hur mycket det kannibaliserar. ROG Phone är garanterat mer för andra marknader, än västerländska, där mobilspel dominerar totalt kontra andra medium. De som bär med sig en mini-PC kontra de som främsta mobilspelar skiljer sig nog åt mer än man tror.

Permalänk
Hedersmedlem

Fin video, men oj så ointressant telefon.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Minns tidigare zenfonemodeller som vettig hårdvara till ett bra pris.
Hade själv en zenfone 5, kostade betydligt mindre än Samsung och andra modeller fast med samma spec.
Det gillade jag, det här är inte bra.

Visa signatur

Så blir det!