Erfarenheter av borttappade paket?

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av borttappade paket?

Köpte nyligen ett grafikkort på tradera för nästan 10lök....och självklart så "försvinner" den. Skickades med schenker, det har stått "Paketet är skickat av avsändaren, på väg till sortering" i 1,5 veckor nu.

Någon som vet hur det går till när paket försvinner? Vad är chansen att schenker lyckas hitta den efter att de startar ett sök ärende?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan gå på en dag, kan ta veckor.. Avsändaren har ansvaret att eftersöka det så ligg på där.

Är det inte så att när det gäller privat köp, så är det tvärtom, att så fort säljaren lämnat paketet på posten så försvinner hela hans ansvar, och ansvaret går sedan mot köparen? Så är det åtminstone om man följer blockets regler kring blocketpaketet.

Permalänk
Medlem

@Hasson39 har rätt, om inget annat avtalats så anses varan överlämnad när paketet lämnas in till transportören (och ansvaret övergår då till köparen). Det hela blir extra svårt då köparen inte heller kan vända sig till transportören och klaga, eftersom det typiskt sett är säljaren som köper frakt och därmed är avtalspart i den delen.

En reko säljare hjälper väl dock till med den kontakten. Men om man inte tagit med någon försäkring så lär inte transportören ersätta ett grafikkort för 10 lax.

Från HallåKonsument:

Citat:

Ansvaret för varan går över från säljaren till köparen när varan är avlämnad. När en vara anses vara avlämnad beror på hur varan kommer till dig.

Om du hämtar varan
Om du hämtar varan hos säljaren, eller på en plats ni kommit överens om, går ansvaret för varan över till dig när du hämtat den.

Om säljaren transporterar varan till dig
Om säljaren transporterar varan till dig av säljaren är varan avlämnad först när den överlämnas till dig. Du tar då över ansvaret för varan.

Om varan skickas med ett transportföretag
När transporten sker med hjälp av ett transportföretag anses varan avlämnad till dig när säljaren lämnar den till transportören. Om varan skadas eller försvinner under transporten kan det tyvärr ofta vara svårt att få någon ersättning.

Eftersom du inte har något avtal med transportören kan du inte heller klaga och ställa krav på transportören. Och eftersom säljaren lämnat över varan till transportören är inte säljaren längre ansvarig för varan. Prova att ta kontakt både med transportören och säljaren och se om det går att lösa situationen. Om inte transportören vill hjälpa dig får du fråga säljaren om säljaren kan reklamera till transportören. Om ingen av dem vill göra något blir det tyvärr svårt för dig att göra något.

När en vara lämnas till ett transportföretag och transporten sker inom samma ort sker avlämnandet först när varan har överlämnats till dig. Säljaren ansvarar då för eventuella transportskador och får kräva ersättning från transportföretaget.

Permalänk
Medlem

Valde du att paketet försäkrades? Om inte så är det mest bara att försöka jaga leverantören för att se om de kan hitta fram paketet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giga0:

Någon som vet hur det går till när paket försvinner? Vad är chansen att schenker lyckas hitta den efter att de startar ett sök ärende?

Jag köpte en accesspunkt med Blockets frakt och köpskydd. Denna lämnades in hos ett Schenker-ombud av säljaren och därefter gick försvann den. Jag har pratat med både Blocket och Schenker. Läget nu är att jag måste vänta till dess att det har gått 30 dagar innan Schenker bedömer att paketet är förlorat och det blir tal om ersättning. På fredag får jag reda på vad nästa steg blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag köpte en accesspunkt med Blockets frakt och köpskydd. Denna lämnades in hos ett Schenker-ombud av säljaren och därefter gick försvann den. Jag har pratat med både Blocket och Schenker. Läget nu är att jag måste vänta till dess att det har gått 30 dagar innan Schenker bedömer att paketet är förlorat och det blir tal om ersättning. På fredag får jag reda på vad nästa steg blir.

Glöm inte bort att högsta ersättningen för borttappad paket endast är 5000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

@Hasson39 har rätt, om inget annat avtalats så anses varan överlämnad när paketet lämnas in till transportören (och ansvaret övergår då till köparen). Det hela blir extra svårt då köparen inte heller kan vända sig till transportören och klaga, eftersom det typiskt sett är säljaren som köper frakt och därmed är avtalspart i den delen.

En reko säljare hjälper väl dock till med den kontakten. Men om man inte tagit med någon försäkring så lär inte transportören ersätta ett grafikkort för 10 lax.

Från HallåKonsument:

Detta är det jag tänker på, vem kommer att behöva springa efter speditören?. Säljaren är iofs reko, synd för båda parterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Valde du att paketet försäkrades? Om inte så är det mest bara att försöka jaga leverantören för att se om de kan hitta fram paketet.

Jag valde tradera köpskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av giga0:

Någon som vet hur det går till när paket försvinner? Vad är chansen att schenker lyckas hitta den efter att de startar ett sök ärende?

Jag råkade ut för samma sak, som säljare av en halvdyr pryl på Tradera (ca 5000 spänn) .

Från att söket sattes igång tog det typ två veckor innan de hittade igen paketet och det kom iväg till köparen ordentligt. De som jag hade kontakt med ville att jag skulle beskriva paketet och dess innehåll, sen var det radiotystnad innan jag såg att paketet rörde sig på trackingen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag köpte en accesspunkt med Blockets frakt och köpskydd. Denna lämnades in hos ett Schenker-ombud av säljaren och därefter gick försvann den. Jag har pratat med både Blocket och Schenker. Läget nu är att jag måste vänta till dess att det har gått 30 dagar innan Schenker bedömer att paketet är förlorat och det blir tal om ersättning. På fredag får jag reda på vad nästa steg blir.

Väldigt synd att man ska behöva vänta i 30 dagar+ bara för att få tillbaka varans värde! Men men, detta är en av riskerna med att göra onlineköp med andra personer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hasson39:

Är det inte så att när det gäller privat köp, så är det tvärtom, att så fort säljaren lämnat paketet på posten så försvinner hela hans ansvar, och ansvaret går sedan mot köparen? Så är det åtminstone om man följer blockets regler kring blocketpaketet.

Låter rimligt ja, speciellt när man blivit rättad hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giga0:

Detta är det jag tänker på, vem kommer att behöva springa efter speditören?. Säljaren är iofs reko, synd för båda parterna!

Ja, om säljaren har köpt frakten så blir det ju lite så. Jag vet inte om Traderas köparskydd gör att frakten går via dem, så det är Tradera som kan driva frågan mot speditören?

I övriga fall av privatköp, där ingen handelsplats är inblandad i transaktionen, så borde det vara vettigare för säljaren att betala för frakten, och ge fraktsedlarna till säljaren, så man i vart fall själv kan driva frågan mot transportören.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giga0:

Jag valde tradera köpskydd

Bra! Då kommer du få pengarna tillbaka till 100% om paketet aldrig dyker upp, oavsett orsak.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro