Nu lättare att dela Steam-spel med din familj

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Jag ser fram emot att folk kommer att börja grina över att de får sina konton avstängda för att de har delat spel med någon utanför närmaste familjen...

Aaa. Fast. Ja. Delning av biblioteket med de här konsekvenserna har funnits på steam i ganska många år redan.
Det har alltså redan hänt sedan länge ;).
Fast det kanske blir mer poppis att använda det här nu när det blir en nyhet lite varstans att det går att dela biblioteket.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klockan:

Måste man vänta ett år för att gå ur en familj? Verkar otroligt konstigt.

Det är nog lugnt.
Såhär skriver de:

Citat:

Can I leave a Steam Family?

Steam Families are intended to contain your immediate family. As major life events can change who lives in your household, it is understandable that some day you may need to join a new Steam Family. Adults can leave a family at any time, however, they will need to wait 1 year from when they joined the previous family to create or join a new family.

Children in a Steam Family cannot leave the family themselves and must be removed by an adult in the family or by Steam Support.

As it is rare that a family member leaves the family, each Steam Family slot has a cooldown of one year before a new member can occupy that slot

Så man kan gå ur när som (som vuxen iaf). Årsbegränsningen gäller att sätta upp en ny familjedelning efter att man lämnat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är nog lugnt.
Såhär skriver de:

Så man kan gå ur när som (som vuxen iaf). Årsbegränsningen gäller att sätta upp en ny familjedelning efter att man lämnat.

Däremot kan jag tycka att det är lite väl långt med ett år innan man kan gå in i en ny familjegrupp. En månad eller två borde räcka rätt långt för att undvika missbruk av funktionen, känner jag.

Permalänk
Medlem

Familjedelning på Steam har funnits i en massa år, ser inte varför det skulle bli så problematiskt nu om det inte varit det förut.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Däremot kan jag tycka att det är lite väl långt med ett år innan man kan gå in i en ny familjegrupp. En månad eller två borde räcka rätt långt för att undvika missbruk av funktionen, känner jag.

Byter du familj varje månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Byter du familj varje månad?

Varför skall bigamister tvingas välja en huvudfamilj eller köpa spelen två gånger?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Byter du familj varje månad?

Nej, men jag kan tänka mig att det kan gå på betydligt mindre än ett år att hitta en ny familj (för vissa), och jag kan inte se att det skulle vara nödvändigt att ha ett års väntetid. Självklart inser jag att det inte är ett problem som kommer drabba särskilt många, men jag tyckte bara det kändes lite överdrivet långt för att stävja att man har olika "familjer" att hoppa mellan för att få gratis spel.

Kanske även att man kan begränsa i så fall till att tillåta ett max antal byten per år, men att väntetiden skulle kunna vara kortare däremellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är nog lugnt.
Såhär skriver de:

Så man kan gå ur när som (som vuxen iaf). Årsbegränsningen gäller att sätta upp en ny familjedelning efter att man lämnat.

Så om du görs slut med din partner så får du inte skaffa en ny inom ett år?
Är inte det konstigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klockan:

Så om du görs slut med din partner så får du inte skaffa en ny inom ett år?
Är inte det konstigt?

Jo men det får du absolut göra.
Du får såklart skaffa hur många nya partners du vill - när du vill.
Steam axlar inte rollen att bestämma när man får skaffa ny partner i någon del av något avtal.

Så det är inte så konstigt det heller ;).

Däremot tillåter inte steam att man delar med sig av spelkonton i nya familjekonstellationer hur som helst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Detta kommer bara missbrukas kraftigt precis som med netflix konton.

Tror jag inte däremot. För att kunna dela så måste du redan ha loggat in med ditt konto på någon annans dator och aktiverat familjedelning.
Känner på mig att de flesta människor är alldeles för rädda om sina Steam-konton för att dela ut det till höger och vänster.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tror jag inte däremot. För att kunna dela så måste du redan ha loggat in med ditt konto på någon annans dator och aktiverat familjedelning.
Känner på mig att de flesta människor är alldeles för rädda om sina Steam-konton för att dela ut det till höger och vänster.

Till skillnad mot Netflix och liknande har man ju något att förlora i detta fallet. Netflix kontot är relativt värdelöst bortsett från olika listor på sånt man ska se, progress i filmer och serier och vad man sett. På Steam har man ändå lagt ner rätt stora summor på spel man kan bli av med.

Så jag tror du har rätt här även om jag hör till de som tror det kan missbrukas. Saker folk gör för att spara pengar på spel, även ganska små besparningar, kan ibland förvåna mig. Några lär nog råka illa ut men kan nog fungera bra.

Jag hade inte riskerat mitt konto med 1500 titlar iallafall. Ingen "humble" brag då ett konto med många spel har rätt många nackdelar. Hade jag fått en euro för varje spel jag plockat bort hade jag offrat 666 säkert närmare minst 1000 spel då merparten är väldigt gamla spel och sånt jag aldrig återvänder till eller än mindre vill lägga tid av mitt liv på att spela.

Tid och i detta fall spelbar tid är begränsat, pengar mindre så.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...