Snyggare text i Chrome – tack vare Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Snyggare text i Chrome – tack vare Microsoft

Utvecklare på Microsoft har varit flitiga i Chromiumprojektet och lagt till stöd för Windows-funktionen Cleartype för skarpare och tydligare typografi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Därför jag kört på Firefox, eftersom texten är mycket tydligare. Chromes har alltid varit blurrigt i jämförelse.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är crap att Chrome och alla chromium-baserade webbläsare inte haft cleartype under alla dessa år, men ännu mer crap att vi fortfarande sitter fast med så lågupplösta skrivbordsskärmar att det behövs.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Chrome är väl typ, internet explorer 6 i jämförelse med Firefox. När till och med Edge är bättre än Chrome är det riktigt illa ställt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Jag har sett att det är skillnad mellan chromium-baserade och Firefox men kan liksom inte säga att den andra är mycket bättre att läsa en den andra. Sitter nu sedan några år med Firefox men har vivaldi som andra.

Det som jag har märkt är att favoikonerna i bokmärken/favoriter är så dålig upplösning på alla Chromiumbaserade UTAN Edge som är lite bättre. På Firefox är de mycket snyggare. Känns som de komprimerar sönder favikonen när de ska läggas in i favoriterna. Irriterat när man har bokmärkesfältet igång.

Men det jag också har märkt som är lite offtopic är att alla nya Linux-distros har mycket snyggare rendrering av texten eller har snyggare fonter. svårt att veta men känns som hela oset inkl. surfa är mycket snyggare på en linux-dist.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

inte märkt skillnad. men bra, antar jag.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd

jag gillar chrome, och firefox

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aphex:

Ja det är crap att Chrome och alla chromium-baserade webbläsare inte haft cleartype under alla dessa år, men ännu mer crap att vi fortfarande sitter fast med så lågupplösta skrivbordsskärmar att det behövs.

Det har ju så smått äntligen börjat hända saker på den fronten de senaste åren, men det har verkligen gått förkrossande långsamt.

Min analys är att en avgörande anledning till att det tagit sådan evinnerlig tid är att när 1080p Full HD dök upp i film- och videosammanhang mot slutet av 00-talet lärde sig alla att det är skarpt och bra, eftersom det var (och i hög grad är) det på just film och video. Och sedan kunde dator- och skärmtillverkarna helt enkelt köra på med "kristallklar bild tack vare Full HD" osv i alla år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inte cleartype/aliasing eller fonter som mer eller mindre kräver det. Tahoma (2000/xp) över SegoeUI alla dagar i veckan!

Permalänk

Tycker textrenderingen i Windows är rätt kass överlag. Mycket stiligare i MacOS.
Men gillar typsnittet Microsoft kör i menyerna och nya kontrolpanelen etc. i Windows 11. Det passar bra på skärm.

Citat från den berömda webben:

”As a web/graphic designer and typography teacher at the Art Center College of Design, I can tell you that Windows rendering of type on the web is far inferior to that of Macs. It has been for years. Typefaces on the windows system always look crispy and sharp and unappealing to the eye.”

Men nu ska det kanske inte bli ännu en MacOS vs Windows tråd …

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker textrenderingen i Windows är rätt kass överlag. Mycket stiligare i MacOS.
Men gillar typsnittet Microsoft kör i menyerna och nya kontrolpanelen etc. i Windows 11. Det passar bra på skärm.

Citat från den berömda webben:

”As a web/graphic designer and typography teacher at the Art Center College of Design, I can tell you that Windows rendering of type on the web is far inferior to that of Macs. It has been for years. Typefaces on the windows system always look crispy and sharp and unappealing to the eye.”

Men nu ska det kanske inte bli ännu en MacOS vs Windows tråd …

Det där beror på andra grejer. För det första är alla skärmar Apple säljer ”retina” sen ett antal år, så den fysiska upplösningen är högre (om du inte använder en stationär skärm av annat märke tillsammans med en Mac, förstås). Det är lättare att få en snygg bokstav om du har en upplösning runt 220ppi istället för hälften. Det andra handlar om anti-aliasingen, som använder fler gråskalor på Macen. Det där är dock mest en fråga om tycke och smak, men det är onekligen så att texten från en Mac är mer lik vad man får om man skriver ut den. MS har försökt avhjälpa problemet genom att designa typsnitt som ser bra ut på skärmen, men det funkar ju bara om man använder de typsnitten.

Tyvärr har Apple slutat med sub-pixel rendering (=vad Cleartype är) sen några år. Det var ännu bättre innan det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av star-affinity:

Tycker textrenderingen i Windows är rätt kass överlag. Mycket stiligare i MacOS.
Men gillar typsnittet Microsoft kör i menyerna och nya kontrolpanelen etc. i Windows 11. Det passar bra på skärm.

Suttit med mac i drygt 1.5 år just nu och fattar inte vad du pratar om, ska man ha bra text på MacOS så krävs ju en högupplöst skärm, har du en <1440 skärm så ser det ju ut som en påse skit om man inte kör better display och påtvingar HiDPi skalningen, men även då är det en suddig sås i jämförelse.

Textrendering är ju 100x bättre i både Linux och Windows om man inte har 4k+ upplöst skärm. Och även med 4k skärmar så tappar man prestanda för att systemet inte klarar av att rendera utan att skala upp bilden till 5k för att sen skala ner den till den upplösning som används av skärmen.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det där beror på andra grejer. För det första är alla skärmar Apple säljer ”retina” sen ett antal år, så den fysiska upplösningen är högre (om du inte använder en stationär skärm av annat märke tillsammans med en Mac, förstås). Det är lättare att få en snygg bokstav om du har en upplösning runt 220ppi istället för hälften. Det andra handlar om anti-aliasingen, som använder fler gråskalor på Macen. Det där är dock mest en fråga om tycke och smak, men det är onekligen så att texten från en Mac är mer lik vad man får om man skriver ut den. MS har försökt avhjälpa problemet genom att designa typsnitt som ser bra ut på skärmen, men det funkar ju bara om man använder de typsnitten.

Tyvärr har Apple slutat med sub-pixel rendering (=vad Cleartype är) sen några år. Det var ännu bättre innan det.

Handlar inte om pixeltäthet eller ”suddighet” eller så. Det är hur text ser ut rent grafiskt.
Tycker och smak. Visst. Men är rätt säker på att det inte många som sysslar med typsnitt och design/grafisk form som föredrar hur det ser ut i Windows.

Skrivet av huttala:

Suttit med mac i drygt 1.5 år just nu och fattar inte vad du pratar om, ska man ha bra text på MacOS så krävs ju en högupplöst skärm, har du en <1440 skärm så ser det ju ut som en påse skit om man inte kör better display och påtvingar HiDPi skalningen, men även då är det en suddig sås i jämförelse.

Textrendering är ju 100x bättre i både Linux och Windows om man inte har 4k+ upplöst skärm. Och även med 4k skärmar så tappar man prestanda för att systemet inte klarar av att rendera utan att skala upp bilden till 5k för att sen skala ner den till den upplösning som används av skärmen.

Håller inte med.
Har en skärm på 2560 x 1440 hemma och tycker helt klart att typsnitt renderas snyggare (mer ”korrekt”) i MacOS.
Smala och ”fizzy” i Windows.
Får väl ta en bild vid tillfälle och visa.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Handlar inte om pixeltäthet eller ”suddighet” eller så. Det är hur text ser ut rent grafiskt.
Tycker och smak. Visst. Men är rätt säker på att det inte många som sysslar med typsnitt och design/grafisk form som föredrar hur det ser ut i Windows.

Håller inte med.
Har en skärm på 2560 x 1440 hemma och tycker helt klart att typsnitt renderas snyggare (mer ”korrekt”) i MacOS.
Smala och ”fizzy” i Windows.
Får väl ta en bild vid tillfälle och visa.

Det du beskriver är anti-aliasingen, dvs att pixlar som ”borde” vara delvis svarta istället blir gråa. Windows har det, men använder det bara om ClearType är av och typsnittet i fråga har tabeller för det. Macen har det alltid, och med fler gråskalor. Jag vet att det är närmare hur texten blir på papper, men jag vet att många inte gillar den stilen - för att de är vana vid den andra renderingen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller inte med.
Har en skärm på 2560 x 1440 hemma och tycker helt klart att typsnitt renderas snyggare (mer ”korrekt”) i MacOS.
Smala och ”fizzy” i Windows.
Får väl ta en bild vid tillfälle och visa.

Nu har jag iofs inte Mac att jämföra med, men jag har en 1440p-skärm med som jag tycker utmärkt skarp text oavsett Firefox eller Chrome faktiskt. Kör dock alltid Firefox till vardags, men av andra skäl. En sak som kanske(?) inverkar är DPI-skalningen i Windows. Jag har den satt till 100%, dvs ingen skalning alls.

Permalänk
Medlem

Men vänta nu... Bara för att de inte använt ClearType har de väl ändå kört subpixel-rendering? Letade på lite random äldre screenshots på Chrome och vad jag kan se när jag zoomar in använder alla subpixel-rendering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Macen har det alltid, och med fler gråskalor. Jag vet att det är närmare hur texten blir på papper, men jag vet att många inte gillar den stilen - för att de är vana vid den andra renderingen.

Ja, jag tror åsikterna går isär här. Jag har kört i huvudsak MacOS i över 10 år, men dual-bootat med Windows. Så även om jag sitter typ 90% av tiden i Mac, de senaste åren på 4K-skärm uppskalat till 200% ska sägas, så tycker jag ändå att font-rendringen på Windows är bättre. Däremot är ju många Windows-program inte alls anpassade till moderna skärmar utan verkar fortfarande vara gjorda för att köra i typ 1280x720...även moderna program haltar ibland.

Men, bra att Microsoft bidrar till Chromium, synd bara att Chrome är så dominerande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag gillar verkligen inte cleartype/aliasing eller fonter som mer eller mindre kräver det. Tahoma (2000/xp) över SegoeUI alla dagar i veckan!

Du har förstått!

Går det att lösa i Win 10 eller 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Du har förstått!

Går det att lösa i Win 10 eller 11?

Absolut!
Du kan använda WinaeroTweaker för att ändra massor med saker som bla fonter. Men jag tycker det är enklare att bara ändra i registret/göra en regfil. Har inte regfilen här nu så saxar in vad det skall stå i den från google nu.

Du kan göra en backup av följande platser, genom att leta upp dem i registret oci välja exportera, innan du gör gör förändringar:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\FontSubstitutes]

Sen tar du bara texten nedan, klistrar in i notepad och sparar som valfritt_namn.reg

Notera att Tahoma i detra fall under FontSubstitutes blir den fonten som ersätter originalet. Du kan byta ut Tahoma mot vilken font du vill som du har installerad på systemet du kör.

Du kan ändra direkt i registret också om du föredrar det.

Däremot är jag inte nöjd med texten när man högerklickar på ikoner. Går säkert att slipa mera på men sitter i linux mest nu så har inte grottat ner mig i det.

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts] "Segoe UI (TrueType)"="" "Segoe UI Bold (TrueType)"="" "Segoe UI Bold Italic (TrueType)"="" "Segoe UI Italic (TrueType)"="" "Segoe UI Light (TrueType)"="" "Segoe UI Semibold (TrueType)"="" "Segoe UI Symbol (TrueType)"="" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\FontSubstitutes] "Segoe UI"="Tahoma"

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det du beskriver är anti-aliasingen, dvs att pixlar som ”borde” vara delvis svarta istället blir gråa. Windows har det, men använder det bara om ClearType är av och typsnittet i fråga har tabeller för det. Macen har det alltid, och med fler gråskalor. Jag vet att det är närmare hur texten blir på papper, men jag vet att många inte gillar den stilen - för att de är vana vid den andra renderingen.

Skrivet av Barsk66:

Nu har jag iofs inte Mac att jämföra med, men jag har en 1440p-skärm med som jag tycker utmärkt skarp text oavsett Firefox eller Chrome faktiskt. Kör dock alltid Firefox till vardags, men av andra skäl. En sak som kanske(?) inverkar är DPI-skalningen i Windows. Jag har den satt till 100%, dvs ingen skalning alls.

OK, efter att ha kika runt på lite webbsidor så märker jag att det beror på sajten och vilket typsnitt som används. På vissa ställen är det inte så stor skillnad melllan MacOS och Windows, andra lite mer. Men här nedan ett exempel från Ebay-sajten.

Skärmdumpar från 27-tums skärm med 2560 x 1440 pixlar.

Windows 11:

MacOS Sonoma:

Jag har lite svårt för hur Windows hanterar exempelvis texten ”Sponsored” och ”See all” uppe till vänster. Just att text emellanåt är lite tunnare (mindre fet) än på MacOS gör att vissa bokstäver för vissa typsnitt ser lite lätt malätna ut (om ni förstår vad jag menar).

OK, ser att uppladdning till SweC komprimerade bilderna en hel del, så nu blev det ännu svårare att se skillnad.

Skrivet av Pirum:

Ja, jag tror åsikterna går isär här. Jag har kört i huvudsak MacOS i över 10 år, men dual-bootat med Windows. Så även om jag sitter typ 90% av tiden i Mac, de senaste åren på 4K-skärm uppskalat till 200% ska sägas, så tycker jag ändå att font-rendringen på Windows är bättre.

OK, jag kan inte riktigt förstå detta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på dina bilder och även jämfört med Firefox i Win 10 mot tyska Ebay. Jag kan konstatera att det skiljer i hur text renderas i dina bilder på Mac och Win. Vilket som är det mest korrekta kan jag inte säga, men jag upplever faktiskt Mac-texten som lite över-fetad. Det har ju säkert att göra med hur antialias-hanteringen går till. Windows dito jobbar ju med en avancerad teknik för just detta. Hur Mac gör vet jag inte. Jag kan inte säga att jag tycker Windows rendering är fel på nåt vis, det ser "rätt" ut för mig, men då är jag heller inte van vid något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har kikat på dina bilder och även jämfört med Firefox i Win 10 mot tyska Ebay. Jag kan konstatera att det skiljer i hur text renderas i dina bilder på Mac och Win. Vilket som är det mest korrekta kan jag inte säga, men jag upplever faktiskt Mac-texten som lite över-fetad. Det har ju säkert att göra med hur antialias-hanteringen går till. Windows dito jobbar ju med en avancerad teknik för just detta. Hur Mac gör vet jag inte. Jag kan inte säga att jag tycker Windows rendering är fel på nåt vis, det ser "rätt" ut för mig, men då är jag heller inte van vid något annat.

Windows teknik för AA av typsnitt är verkligen inte avancerad, den är simplast möjliga plus sub-pixel rendering, dvs Cleartype, och t.o.m det är det mer än 20 år sen de lade in nu. Den tekniken är dessutom äldre än jag om du räknar från första implementation. Macens är mer komplex (och mer resurskrävande). Som sagt går det att säga vad man vill om vilken som ser bäst ut, men att kalla den i Windows för avancerad är vilseledande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Jag har kikat på dina bilder och även jämfört med Firefox i Win 10 mot tyska Ebay. Jag kan konstatera att det skiljer i hur text renderas i dina bilder på Mac och Win. Vilket som är det mest korrekta kan jag inte säga, men jag upplever faktiskt Mac-texten som lite över-fetad. Det har ju säkert att göra med hur antialias-hanteringen går till. Windows dito jobbar ju med en avancerad teknik för just detta. Hur Mac gör vet jag inte. Jag kan inte säga att jag tycker Windows rendering är fel på nåt vis, det ser "rätt" ut för mig, men då är jag heller inte van vid något annat.

Intressant detta.
Jag upplever Windows-texten som för tunn och inte ”rejäl”. Det ser inte ut som jag tänker att typsnittet utskrivet i en bok skulle se ut. MacOS ger mig mer den känslan, vilket uppskattas.

Det handlar säkert en del om vana, men jag är som sagt rätt övertygad om att majoriteten som sysslar med design och typografi föredrar hur MacOS renderar text, just för att målsättningen är att typsnittet ska se så korrekt ut som möjligt.

Hittade denna kommentar:

For a literally graphic demonstration, find and install the old Safari browser for Windows, then arrange two windows side by side, one with (say) MS Edge and one with Safari, with the same text-heavy web page displayed. You'll see Safari renders it more heavily and legibly. Windows' font rendering looks thin and spidery in comparison.

https://superuser.com/questions/969694/why-fonts-on-mac-os-x-...

”Thin and spidery”.

Nu är denna kommentar från 2015, men ligger väl lite i det:

The software that performs the magic is called the font renderer. On a Mac, it's part of the Quartz engine. On Windows, it's called ClearType. You'll also notice that color representation is a bit better in OS X too.

In Windows, ClearType is optimized for on-screen readability. Apple optimizes their rendering for WYSIWYG (what you see is what you get) when printing. You can see this with bold and italicized text. The difference between bold and non-bold text is more subtle on a Mac whereas on Windows it's much more obvious -- especially at smaller point sizes. Apple also gets to cheat a little, because 90+% of Macs are attached to an Apple screen and they can cherry-pick what looks best on their own hardware, whereas Windows has to contend with some crappy low-res, no-name screens out there.

You can Google "OS X font rendering" to see that some people hate the way Apple renders fonts (usually from programmers and web designers), and others (like graphic artists and print shops) that love it. Either way, Apple is very proud of their font rendering, even going so far as to override ClearType in their Windows-based apps (Safari, iTunes, and QuickTime). This is part of where Apple's reputation for being "better" for graphics artists comes from.

99% of computer users don't think or care about stuff like font rendering, kerning, and color matching. But Apple puts in a lot of effort to specifically cater to that 1% of users that do.

https://superuser.com/a/969734

Skrivet av mpat:

Windows teknik för AA av typsnitt är verkligen inte avancerad, den är simplast möjliga plus sub-pixel rendering, dvs Cleartype, och t.o.m det är det mer än 20 år sen de lade in nu. Den tekniken är dessutom äldre än jag om du räknar från första implementation. Macens är mer komplex (och mer resurskrävande). Som sagt går det att säga vad man vill om vilken som ser bäst ut, men att kalla den i Windows för avancerad är vilseledande.

Ja, det verkar helt klart som MacOS lägger mer krut på textrenderingen. Men hur stor jag personligen upplever skillnaden beror på typsnitt och sammanhang. Tycker som sagt att de typsnitt Microsoft valt i menyer etc. i Windows 11 ser bra ut.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Windows teknik för AA av typsnitt är verkligen inte avancerad, den är simplast möjliga plus sub-pixel rendering, dvs Cleartype, och t.o.m det är det mer än 20 år sen de lade in nu. Den tekniken är dessutom äldre än jag om du räknar från första implementation. Macens är mer komplex (och mer resurskrävande). Som sagt går det att säga vad man vill om vilken som ser bäst ut, men att kalla den i Windows för avancerad är vilseledande.

Ok, då är Macs teknik mer avancerad då.