Är ett Rtx 3060 12gb Asus rog strix overkill för Photoshop och DaVinci Resolve (filmredigering)

Permalänk

Är ett Rtx 3060 12gb Asus rog strix overkill för Photoshop och DaVinci Resolve (filmredigering)

Som rubriken lyder, är det overkill eller kan jag köra vilket 3060 12gb som helst?

Permalänk

Verkligen inte overkill iaf, om du ska arbeta med tyngre material kommer du vilja ha något ännu starkare.

Permalänk
Medlem

Du kan köra vilket 3060 som helst, skillnaden i prestanda är (nästan) aldrig värd det ökade priset för dyrare fläktar etc.

Permalänk
Skrivet av pippisfarfar:

Verkligen inte overkill iaf, om du ska arbeta med tyngre material kommer du vilja ha något ännu starkare.

Det förstår jag, tyvärr har min budget lite begränsningar.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Du kan köra vilket 3060 som helst, skillnaden i prestanda är (nästan) aldrig värd det ökade priset för dyrare fläktar etc.

Låter perfekt! Har ett 2060 med bara 1 eller 2 gb idag. Det borde väl göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealDexter:

Låter perfekt! Har ett 2060 med bara 1 eller 2 gb idag. Det borde väl göra stor skillnad.

Sweclockers egna prestandatest är klockrent för att jämföra grafikkort! Kolla den upplösningen du spelar i.

3060 är faktiskt inte så mycket högre som jag trodde det skulle vara, så utifrån ett "prestanda per krona"-perspektiv är det nog bättre med 4060 eller 4060 Ti. Möjligtvis 3060 Ti för ett bra pris.

Edit: Nu missade jag att det främst är för videoredigering. Tror att förhållandena är ungefär likadant, men kan inget om videoredigering tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vill du använda AV1 encoder så kan det vara värt att titta på 40xx serien.

Den här sidan kan det ju vara värt att titta igenom:

https://www.pugetsystems.com/solutions/video-editing-workstat...

EDIT: För att svara på din orginalfråga. Rog Strix varianten är nog inget du behöver lägga pengar på om du är på en tajt budget. När du rendrerar en film så kommer det kanske låta mer med ett annat 3060, men det gör man ju inte non stop direkt..
Performance mässigt lär det inte vara nån märkbar skillnad mellan olika 3060s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealDexter:

Låter perfekt! Har ett 2060 med bara 1 eller 2 gb idag. Det borde väl göra stor skillnad.

Det finns inga 2060 med 1 eller 2 GB, de har antingen 6 eller 12 GB.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar även varmt att köpa begagnat om möjligt, priserna är mkt mer behändiga där igen än de var för ett tag sedan. Inte lika mycket mining heller

Permalänk
Skrivet av perost:

Det finns inga 2060 med 1 eller 2 GB, de har antingen 6 eller 12 GB.

Vet inte vad jag fick den siffran från, men nu när jag kollar med CPU-Z säger den 8gb.