82 studenter avstängda för AI-fusk – Uppsala strängast

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

AI kan inte missbrukas.
Om du inte har något att dölja har du inget att oroa dig för.
Storebror ser dig.
War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strength.

Oklart vilken del av ditt inlägg som är ironi men om du allvarligt menar att AI borde få användas t ex på tentor; om min pappa är professor i fysik, får jag ta med honom på fysiktentan också eller gör du undantag för just artificiell intelligens som stöd?

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Vi befinner oss nu i ett samhälle där folk fuskar sig till (i betydligt större mängder än tidigare) betyg och utbildningar. Med resultat av bristande kunskap och slarvligt folk i arbetslivet. Tack alla ni som fuskar och aktivt bidrar till ett sämre Sverige. Precis vad vi behöver!

Trodde inte jag skulle behöver säga detta men tyvärr är det bristande kontroller, disciplin och lärare med befogenheter som nu gör att Sverige får sämre utbildade elever. AI är tyvärr inte det enda problemet i skol-frågan.

Frågan är dock om fuskandet har ökat eller minskat? Fusklappar och bekanta som fuskade fanns också på 1800talet, idag ned ny teknik så är fusk enklare att upptäcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är dock om fuskandet har ökat eller minskat? Fusklappar och bekanta som fuskade fanns också på 1800talet, idag ned ny teknik så är fusk enklare att upptäcka.

Även antal ärenden med fusklappar ser ut att nästan fördubblats sen 2012. Hade dock behövts längre dataserier för att kunna dra några mer långtgående slutsatser om hur det står sig jämfört när en själv studerade och helst även tidigare årskullar.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Även antal ärenden med fusklappar ser ut att nästan fördubblats sen 2012. Hade dock behövts längre dataserier för att kunna dra några mer långtgående slutsatser om hur det står sig jämfört när en själv studerade och helst även tidigare årskullar.

Och hur mkt har antalet elever ökat under samma period?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är dock om fuskandet har ökat eller minskat? Fusklappar och bekanta som fuskade fanns också på 1800talet, idag ned ny teknik så är fusk enklare att upptäcka.

Absolut. Men med en fusklapp kan du inte plagiera en hel examensrapport eller roffa åt dig kunskap och skriva 100 sidor. Det kan du med AI. Tänk allt som är digitalt idag, labbrapporter, hemuppgifter, programmeringsuppgifter. Du kan i princip göra allt med AI idag.

En fusklapp är ett beprövat gammalt knep visst, men det har inte samma effekt.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur kontroller görs finns säkert en risk att det kan slinka igenom relativt odugliga studenter som dyker upp på en arbetsplats utan något att tillföra antar jag. Dvs de som förlitat sig för mycket på AI innan man initialt försöker bearbeta och förstå olika utmaningar.
Det är en sak om en duktig person inom ett område nyttjar AI för att effektivisera arbetet men det kan nog finnas en fara i att gena för mycket under lärandeprocessen. Handlar väl om nån form av vettig balans i hur långt man använder verktygen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

...I den senaste rapporten inkluderas för första gången kategorin ”Vilseledande med hjälp av AI-verktyg”...

Jag skulle tipsa att lägga till en kategori "Vilseledande med hjälp av Wikipedia".

Wikipedia är inte någon källa som är godkänd på varken universitet eller gymnasie så förstår inte riktigt vad du vill komma fram till där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Wikipedia är inte någon källa som är godkänd på varken universitet eller gymnasie så förstår inte riktigt vad du vill komma fram till där.

Lite ironiskt med tanke på att det ofta har bättre och mer up to date källhänvisning än uppslagsverken som användes innan Wikipedia fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lite ironiskt med tanke på att det ofta har bättre och mer up to date källhänvisning än uppslagsverken som användes innan Wikipedia fanns.

Inte alls... Det du hänvisar till på Wikipedia kan ha ändrats flera gånger mellan det att du hämtade informationen och det att läsaren ska verifiera källan. Därav hänvisar man till källan som Wikipedia hämtat informationen ifrån och inte Wikipedia självt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Inte alls... Det du hänvisar till på Wikipedia kan ha ändrats flera gånger mellan det att du hämtade informationen och det att läsaren ska verifiera källan. Därav hänvisar man till källan som Wikipedia hämtat informationen ifrån och inte Wikipedia självt.

Därför man hänvisar till en artikel och versionsnummer :⁠-⁠) t.ex. https://en.m.wikipedia.org/w/index.php?title=SweClockers.com&... som alltid kommer visa samma text, oavsett vad som sker med sidan i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Wikipedia är inte någon källa som är godkänd på varken universitet eller gymnasie så förstår inte riktigt vad du vill komma fram till där.

Tror skämtet gick lite över ditt huvud där.

Permalänk
Medlem

Finns det incitament att fuska så kommer det att fuskas.
Och när skolan har de senaste 20 åren tappat kontrollen talar det sitt tydliga språk.
När genvägar. AI eller annat finns tillgängligt så skapas elever efter det.
Det blir då dubbelt upp.

Krävs ingen raketforskning att se det.

Fusk eller genvägar ska inte uppmuntras

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vi befinner oss nu i ett samhälle där folk fuskar sig till (i betydligt större mängder än tidigare) betyg och utbildningar. Med resultat av bristande kunskap och slarvligt folk i arbetslivet. Tack alla ni som fuskar och aktivt bidrar till ett sämre Sverige. Precis vad vi behöver!

Trodde inte jag skulle behöver säga detta men tyvärr är det bristande kontroller, disciplin och lärare med befogenheter som nu gör att Sverige får sämre utbildade elever. AI är tyvärr inte det enda problemet i skol-frågan.

Inte bara rubriker från senaste veckan om betygsinflation och tydliga skillnader mellan skolor, men också alla som öppet ljuger om erfarenhet och ’kryddar’ cv

Jag har varit i en hel del rekryteringsprocesser och insett att det mesta är rena lögner av de man pratar med. Någon som var phd i kemi och data, men ändå fuskade på arbetsprov (hela koden hittades vid sökning på google) och inte visste grundläggande begrepp inom programmering

Inte bara kommer AI göra det lättare, utan också svårare att upptäcka. Finns ju en anledning att datorer var bättre än människor på att lösa captchas, de utvecklas helt enkelt snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte bara rubriker från senaste veckan om betygsinflation och tydliga skillnader mellan skolor, men också alla som öppet ljuger om erfarenhet och ’kryddar’ cv

Jag har varit i en hel del rekryteringsprocesser och insett att det mesta är rena lögner av de man pratar med. Någon som var phd i kemi och data, men ändå fuskade på arbetsprov (hela koden hittades vid sökning på google) och inte visste grundläggande begrepp inom programmering

Inte bara kommer AI göra det lättare, utan också svårare att upptäcka. Finns ju en anledning att datorer var bättre än människor på att lösa captchas, de utvecklas helt enkelt snabbare

Jag fascineras av folk som ljuger om sådana saker. Jag menar, förr eller senare kommer det ju framgå och då lär det bli rätt pinsamt.

Permalänk
Medlem

Att endast tillåta tentor på plats är en bra början för att få bukt på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Inte alls... Det du hänvisar till på Wikipedia kan ha ändrats flera gånger mellan det att du hämtade informationen och det att läsaren ska verifiera källan. Därav hänvisar man till källan som Wikipedia hämtat informationen ifrån och inte Wikipedia självt.

Som någon redan har påpekat gäller det bara att hänvisa till rätt version, vilket du kan göra på flera sätt. Du ska inte hänvisa till Wikipedia är ett dogma som du har fått lära dig i skolan. Att kategoriskt avfärda Wikipedia som källa är dock raka motsatsen till det du borde ha lärt dig, vilket är att vara källkritisk oavsett källa. Sen säger det sig självt att en primärkälla ofta är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpsson:

Att endast tillåta tentor på plats är en bra början för att få bukt på problemet.

Detta.. Hade en papper-o-penna distanstenta för ett par veckor sen med noll kontroller. Nån kines hade kunnat skriva den åt mig mha GPT utan att kunna språket..

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Wikipedia är inte någon källa som är godkänd på varken universitet eller gymnasie så förstår inte riktigt vad du vill komma fram till där.

Wikipedia är en ganska etablerad informations källa. Jag säger inte att den ger tillgång till rätt eller felaktig information.

Och med tanken att vi (människor) blev så bekväma med den, för denna sida ett ganska stort förtroende hor oss.

Problemet är med plagiat. (Och att det är felaktig information)

Permalänk
Medlem

Haha älskar denna:

"Ett särskilt anmärkningsvärt exempel är studenten vars inlämningsuppgift inleddes med texten: ”Självklart kan jag hjälpa dig med att svara på dessa frågor som du kan skicka till din universitetslärare”."

Det är fan för uselt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Och hur mkt har antalet elever ökat under samma period?

har legat ganska stabilt frånsett en pump under pandemin

https://www.almega.se/2023/11/rapport-ge-larosatena-incitamen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vi befinner oss nu i ett samhälle där folk fuskar sig till (i betydligt större mängder än tidigare) betyg och utbildningar. Med resultat av bristande kunskap och slarvligt folk i arbetslivet. Tack alla ni som fuskar och aktivt bidrar till ett sämre Sverige. Precis vad vi behöver!

Trodde inte jag skulle behöver säga detta men tyvärr är det bristande kontroller, disciplin och lärare med befogenheter som nu gör att Sverige får sämre utbildade elever. AI är tyvärr inte det enda problemet i skol-frågan.

Du har en poäng, absolut.

Men, samtidigt tycker jag det är naivt att sätta likhetstecken mellan vad en person har för betyg och hur bra de är i arbetslivet.

Det finns personer som är jättebra på att plugga och fixa betyg.
Men de behöver inte vara bra i arbetslivet för det.

Det finns personer som hoppat av skolan eller inte ens påbörjat någon högre utbildning men som ändå blivit framgångsrika.

Exempelvis är Bill Gates och Steve Jobs exempel på dropouts som ändå lyckats tjäna pengar.
Om man äger (helt eller delägare) ett företag så finns det inget som säger att ens företag inte kan anställa en själv även om man saknar formell utbildning.

Däremot kan det vara svårare att få ett välbetalt jobb om man inte är intresserad av att driva företag om man saknar utbildning och kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag menade inte att man skriver av direkt från Wikipedia, utan använder och behandlar informationen därifrån som 100% säker.

Vet inte riktigt vad det är du försöker säga. Wikipediaartiklar är överlag väl refererade och pålitliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Därför man hänvisar till en artikel och versionsnummer :⁠-⁠) t.ex. https://en.m.wikipedia.org/w/index.php?title=SweClockers.com&... som alltid kommer visa samma text, oavsett vad som sker med sidan i framtiden.

Skrivet av pine-orange:

Som någon redan har påpekat gäller det bara att hänvisa till rätt version, vilket du kan göra på flera sätt. Du ska inte hänvisa till Wikipedia är ett dogma som du har fått lära dig i skolan. Att kategoriskt avfärda Wikipedia som källa är dock raka motsatsen till det du borde ha lärt dig, vilket är att vara källkritisk oavsett källa. Sen säger det sig självt att en primärkälla ofta är att föredra.

Absolut, jag använder själv Wikipedia för att läsa på om diverse ämnen. Men eftersom att vem som helst kan gå in och skriva så är det ju inte säkert att informationen alltid är helt tillförlitlig. Bättre då att ändå kolla ursprungskällan och att även hänvisa till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Som ingenjörsstudent själv så håller jag nog inte helt med. Om du inte riktigt förstått något och vill ha bättre förståelse av ämnet så är chatgpt verkligen inte rätt väg att gå IMO, med tanke på hur svaren ofta har en tendens att låta övertygande nog att det skulle kunna stämma oavsett om det faktiskt gör det. Visst finns det fall där man kan fråga t.ex. chatgpt något snabbt och enkelt bara för att få ett hum om något, men då det i princip bara är programmerat att gissa fram svaret och inte kontrollerar någon fakta så är det väldigt enkelt att man får ett svar som låter rätt men egentligen är helt fel. Det är väldigt lätt man kan bli lurad på som är helt fel.

Även om det kanske tekniskt sätt skulle stämma så kanske det inte är korrekt inom ramen för kursen, eller fallerar p.g.a. bristande underliggande förståelse om diverse fallgropar. Beroende på ämne så kan det vara allt ifrån gammalmodigheter, utdaterad information eller andra obeprövade teorier.

Mycket bättre att lära sig rätt från början, från faktamässiga källor, än att lita på vad chatgpt säger innan du fått tillräckligt djupa kunskaper inom ämnet att du förstår och kan verifiera svarets korrekthet.

Plus, som med allt man läser så bör man ju vara källkritisk och kolla upp det som hävdas för att kontrollera vad som faktiskt stämmer. Så om du ändå måste kontrollera och verifiera allt som chatgpt säger, varför inte bara strunta i det onödiga extra steget att hoppas det stämmer tillräckligt bra och bara läsa direkt i kursboken, eller någon annan mer korrekt källa, redan från första början? Då slipper du ju lägga en massa tid på att fundera ifall "stämmer det här verkligen?" för att sedan behöva leta upp och läsa på om samma sak ändå för att försäkra dig att det stämmer...

Jag tror inte riktigt du förstått vad jag skrivit eller iallafall menat här, kan förklara bättre och expandera om var del för sig.

Skrivet av Timmy Fox:

med tanke på hur svaren ofta har en tendens att låta övertygande nog att det skulle kunna stämma oavsett om det faktiskt gör det.

Detta gäller för mycket äldre litteratur runt många ämnen och är ett problem i princip vart man än söker information på nätet, det får man ju ändå kunna hantera om man pluggar seriöst.

Skrivet av Timmy Fox:

men då det i princip bara är programmerat att gissa fram svaret och inte kontrollerar någon fakta

Då använder man verkligen inte chatGPT särskilt produktivt, det är väldigt enkelt att be modellen att visa dess arbete och förklara varje steg så att de kan granskas och kritiseras. Särskilt vad gäller kod, logik och matte så brukar bara vanan att be den visa och förklara stegen leda till bättre resultat omedelbart då den stannar längs vägen om den har fått oväntat resultat från något delmoment, och börjar om. Detta är ju exakt varför övning är viktigt snarare än att bara försöka memorera mängder av instanser av metoder.

Skrivet av Timmy Fox:

Det är väldigt lätt man kan bli lurad på som är helt fel.

Skrivet av Timmy Fox:

Även om det kanske tekniskt sätt skulle stämma så kanske det inte är korrekt inom ramen för kursen, eller fallerar p.g.a. bristande underliggande förståelse om diverse fallgropar. Beroende på ämne så kan det vara allt ifrån gammalmodigheter, utdaterad information eller andra obeprövade teorier.

Se nedan:

Skrivet av Shiprat:

har man hängt med någorlunda i kursen kan man oftast känna att någonting är fel med dess svar och kan vara ruskigt lärorikt att sätta i ord exakt vad som är felaktigt och varför och sedan nå "konsensus" med modellen.

Jag menar alltså inte att man ska ersätta undervisning eller kurslitteratur med chatGPT, utan som sagt använda som hjälpmedel för övning och för att kunna snabbt få fram mycket information, som en bättre sökmotor.

Skrivet av Timmy Fox:

Mycket bättre att lära sig rätt från början, från faktamässiga källor, än att lita på vad chatgpt säger innan du fått tillräckligt djupa kunskaper inom ämnet att du förstår och kan verifiera svarets korrekthet.

Det beror kanske på vad som studeras men på de föreläsningar jag går på tenderar det att packas in en enorm mängd information på kort tid, och ingen har tid att man ska följa varje lite tråd av intresse till sitt slut så att alla förstår den perfekt. Givetvis skulle man kunna ta ett halvårs paus mellan delkurser och läsa alla de populäraste böckerna och artiklarna som skrivits om ämnet men vem har tid/pengar till det?

Och igen, som jag nämnde tycker jag alltså att chatGPT är användbart som hjälpmedel om man ändå hängt med någorlunda i kursen.

Jag ska bolla iden om att "lära sig rätt från början" med min fru som läst till lärare men vad jag vet är inlärning så som den sker i våra universitet inte en rent axiomatisk process där du kan lära dig några saker "rätt" och sedan bara har alla konsekvenser redo i framplockningsminnet därefter, det behövs övning och att testa sin mentala modell mot verkligheten.

Skrivet av Timmy Fox:

Plus, som med allt man läser så bör man ju vara källkritisk och kolla upp det som hävdas för att kontrollera vad som faktiskt stämmer.

Jo, om man inte lärt sig om källkritik än så är chatGPT kanske riskabelt, men å andra sidan skulle jag nog hellre lita på chatGPT med en sådan person än jag skulle lita på någon annan del av internet... eller andra människor.

Skrivet av Timmy Fox:

Så om du ändå måste kontrollera och verifiera allt som chatgpt säger, varför inte bara strunta i det onödiga extra steget att hoppas det stämmer tillräckligt bra och bara läsa direkt i kursboken

Som sagt, övning. Det kan ibland (särskilt om man har ADD som jag har) vara oerhört mycket lättare att repetera något genom att testa sig själv mot påståenden snarare än att bara läsa samma text igen eller sätta sig ner och tänka riktigt jävla hårt på vad man vet om något.

För att inte tala om att du inte alltid kommer i hamn bara genom att kunna kurslitteraturen- de mest intressanta kurser jag gått har hamnat just om att ge nog med bakgrund och förstående för att ta upp problem med de teorier och argument som förs i de böcker/artiklar som är inkluderade som kurslitteratur, att upprepa dem i sig är bra men det är inte tillräckligt.

Nu har jag inte erfarenheter utanför mina huvudämnen men jag tror väl ändå att en hel del av vad som lärs ut på universitet är tänkt att gå bortom vad som bara snabbt och enkelt kan uppfattas från en bok, annars skulle vi ju kunna skippa undervisning och bara ha en litteraturlista med någon slags kontroll av att man läst igenom rätt saker för att få rätt examen.

Skrivet av Timmy Fox:

Då slipper du ju lägga en massa tid på att fundera ifall "stämmer det här verkligen?" för att sedan behöva leta upp och läsa på om samma sak ändå för att försäkra dig att det stämmer...

Men hur ska man lära sig det då? Att du memorerar det från en bok betyder inte att du förstår det. Om du inte förstår varför något är som det är så förstår du det ju inte alls? Då har du bara memorerat ett påståeende. Att fråga sig själv "stämmer det här verkligen?" är ju hela poängen??

Utöver det så är det som sagt iallafall i min erfarenhet väldigt mycket saker som kommer upp som inte hanteras i kurslitteratur, av det enkla skälet att man kan inte läsa allt som har relevans för ett ämne inom ramen av en enda kurs. Man kan sitta och googla och fylla bokhyllan men böcker (och det har jag verkligen gjort) men du ska hinna läsa igenom dem också. Man kan avbryta läraren och be om djupdykning men det finns begränsad tid för även det.

För att summera: Givetvis måste man använda chatGPT ansvarsfullt men det gäller allt. Man har ansvar för sina egna studier i slutänden. Att kunna söka upp mer information snabbare är inte ett problem när informationen generellt är av hyfsad motsvarande kvalitet till vad man annars hade använt (google, då alltså.) men det är inte heller en ersättning för det faktiska material som ens kurs går igenom, och det påstår jag inte.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Vet inte riktigt vad det är du försöker säga. Wikipediaartiklar är överlag väl refererade och pålitliga.

👍
Kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det fåniga är att AI är ett utmärkt verktyg för att faktiskt plugga; för övning och för att få förklaringar av koncept man inte riktigt förstått. Använt det en hel del, och en stor del av mina anteckningar från föreläsningar är specifikt runt saker läraren nämner om jag tänker att jag frågar chatGPT om sedan för att få lite mer kött på benen.

Enormt hjälpsamt att bolla ideer och få konstruktiv kritik, men även just att chatGPT fortfarande ofta bara har helt fel i sina svar- har man hängt med någorlunda i kursen kan man oftast känna att någonting är fel med dess svar och kan vara ruskigt lärorikt att sätta i ord exakt vad som är felaktigt och varför och sedan nå "konsensus" med modellen.

Och trots allt är några idioter ändå så lata att de bara ber modellen spotta ur sig ett svar som de sedan kopierar rakt av. Trist. Men på det stora hela skulle jag tro, iallafall baserat på mina egna studier, att chatGPT gör mer nytta än skada.

Är inne lite på samma spår, har ju gått ut skolan för länge sen redan men känner jag hade haft stor nytta av AI att hjälpa mig förstå vissa saker bättre inom matematik och fysik och till viss del kemi som man kunde fråga AI:n för att få förklaringar och exempel på (utgår från att AI:n ger någorlunda rätt svar, om inte så kanske som du säger märker man säkert så länge man hänger med kurserna när det verkar gå snett). Hatade de ämnena mest då jag hade svårare med dem men var bra på språk t.ex. Hade svårare att koncentrera mig i klassen och funderade hellre på frågorna på egenhand hemma, men hade varit bra om man kunde fråga "läraren" då också och då hade ju ChatGPT varit ett trevligt verktyg att ha i backen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional