Xbox-chef är öppen för fler spelbutiker på konsol

Permalänk
Melding Plague

Xbox-chef är öppen för fler spelbutiker på konsol

Phil Spencer hoppas på att locka fler spelare till Xbox genom att erbjuda en mer PC-liknande upplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Steam på Xbox? Med tanke på hur många spel som har cross-platform mellan Xbox/PC så vore det magiskt. Köp spelet en gång och få det på alla dina enheter oavsett om det är en konsoll eller PC.

Fast i verkligenheten hade du såklart behövt köpa spelet två gånger för en "konsoll"-version och en PC-version, men man kan ju alltid få drömma lite

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Helt ärligt en riktigt trevlig idé, men då borde mina existerande köp gälla där med. Får se vad som kommer ut i andra änden av den här tråden bara

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt startat Xboxen mer ofta med en tillgång till exempelvis Steam där jag har en massa gamla goda spel. Spel jag tyvärr inte spelar längre pga avsaknad av PC. Battle.Net också, plz?

I kölvattnet av minskad försäljning & skakiga distributörer (ffa i Europa) så kan det ju vara en positiv differentiator från Playstation och den urstarka mobilsektorn.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Testpilot

Måste säga att jag är nyfiken på hur detta skulle utspela sig i praktiken.

Phil pratar i en vända om att det inte längre är hållbart att subventionera hårdvaran och ta igen vinster genom mjukvara, vilket för mig låter som att vi kommer se högre konsolpriser framöver, speciellt om man ämnar att producera kraftfulla enheter. Samtidigt visar han ett intresse för att släppa in andra butiksfronter, vilket indirekt borde sänka det egna pengaflödet från Xbox/Microsoft Store.

Det jag funderar på här då, är om man kommer jobba fram någon deal med Epic Games, Ubisoft o.s.v. där utgivarna får låta spelare köpa spel genom deras butikfronter och sedan ändå betala en bit till Microsoft, eller om någon form av "flat fee" är aktuellt. Jag tänker även att detta skulle möjliggöra två utgåvor av ett spel; En billigare PC-licens och en något dyrare "Multiplatform"-licens (där Microsoft får en del av kakan), där då senare nämnda gör att du får spelet både på Xbox och PC-sidan hos EA, Ubisoft o.s.v.

Gällande Steam tror jag inte vi kommer se det på Xbox i närtid – om ens alls. Valve och Microsoft är för mycket av direkta konkurrenter, till skillnad från spelutgivarna likt EA och Ubisoft som lever mer i symbios med konsoltillverkarna. Tror varken MS eller Valve är villig att ge upp sin del av kakan i större utsträckning ärligt talat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Att få tillgång till ännu fler spel tror jag faktiskt att det kan göra att många väljer xbox framför dator/playstation. Skulle de dessutom kunna korta release-cyklerna för xbox och släppa en ny varje år så skulle det vara en överlägsen platform. Ungefär som att det kommer en ny modell av moibiltelefoner varje år. Två prisklasser, en xbox lite 202x och en xbox pro 202x.

Permalänk
Medlem

Vilken soppa med ännu fler kockar, lika bra att ha 1 spel på varje arkadmaskin då ju.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att detta har med apple målet att göra, i så fall så kanske alla behöver öppna upp framöver. Målet menar också på att Apple driver upp priserna på marknaden, vilket kan bli spännande att se hur det i så fall utvecklas om stämningen går igenom.

Permalänk
Medlem

Det vore fantastiskt om cross platform verkligen gjorde skäl för namnet.
Bara i Destiny 2 är det många som slutat spela för dom måste köpa alla sina dlc en gång till om dom vill byta från konsol till pc och tvärt om. Nu är det Bongo som är boven i det beslutet då dom är snåla som fan, men ni förstår tanken.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Varför inte, lägg till stöd för tangentbord och mus och du har en budget PC som får anpassad mjukvara för ett lagomt flyt.
Kan de implementera full crossplay också så känns det som ett attraktivt erbjudande....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Playstation store på Xbox let's go!

Permalänk

det skulle göra xbox som plattform lite mer värt det, istäööet för att köpa xboxversionen av ett spel som är låst bakom sub för online så kör man bara på steamversionen. Ser dock inte hur det gör xbox mer relevant.

Permalänk
Medlem

Börja luta mer och mer mot att Microsoft kommer överge fysiska spel och satsa helt på digitalt. Hade varit jävligt nice om man kunde komma åt sitt Steam-bibliotek på Xbox.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det var oväntat... Men jag skulle inte bli förvånad om de i sin tur vill ha betalt för att exempelvis Steam ska få tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Börja luta mer och mer mot att Microsoft kommer överge fysiska spel och satsa helt på digitalt. Hade varit jävligt nice om man kunde komma åt sitt Steam-bibliotek på Xbox.

...och alla Epic spel man fått under åren.

Skrivet av Orisons:

Varför inte, lägg till stöd för tangentbord och mus och du har en budget PC som får anpassad mjukvara för ett lagomt flyt.
Kan de implementera full crossplay också så känns det som ett attraktivt erbjudande....

Uppenbarligen har ett antal utvecklare redan fått till stöd (eller delvist) så jag ser inte var svårigheten ligger.

Aery: Dreamscape
Age of Empires 2: Definitive Edition
Age of Empires 4: Anniversary Edition
Alan Wake 2
Aliens: Dark Descent
Aliens: Fireteam Elite
Among Us
ANVIL: Vault Breaker
Ark: Survival Evolved
Ark: Survival Ascended
Arma Reforger
Art of Rally
Asphalt 9
Astroneer
Assassin's Creed Mirage
Assassin's Creed Valhalla
Atlas
Atomic Heart
Blacktail
Block Dropper
Bomber Crew
Boyfriend Dungeon
Bridge Constructor: The Walking Dead
Bright Memory
Call of Duty: Black Ops Cold War
Call of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Modern Warfare 2
Call of Duty: Vanguard
Call of Duty: Warzone
Call of Duty: Warzone 2.0
Call of the Sea
Car Mechanic Simulator 2021
Century: Age of Ashes
Chivalry 2
Cities: Skylines
Cities: Skylines - Remastered
Commandos 2: HD Remaster
Company Of Heroes 3
Coral Island
Craftopia
Cyberpunk 2077
DayZ
Deep Rock Galactic
Deliver Us The Moon
Destroy All Humans!
Destroy All Humans! 2: Reprobed
Disney Dreamlight Valley
DJMax Respect V
DOOM 64
Dragon Ball Z: Kakarot
Dreamscaper
Dungeons 4
Evil Genius 2
Eville
F1 Manager 2023
Five Nights At Freddy's 1-4
Floppy Knights
Football Manager 2022 Xbox Edition
Fortnite
Forza Motorsport
Fuga: Melodies of Steel
Gears 5
Gears Tactics
Ghostlore
Ghostrunner
GRID Legends
Grounded
Halo Infinite
Halo: The Master Chief Collection
Heavy Metal Machines
Hello Neighbor 2
High on Life
Hogwarts Legacy
Horror Of The Deep
Hot Wheels Unleashed
House Flipper
Hyperdot
Hypnospace Outlaw
Immortals Fenyx Rising
Industria
Insurgency: Sandstorm
Jurassic World: Evolution 2
Kill It With Fire
Lamentum
Lapin
Last Oasis
Life Is Strange: True Colors
Loot River
Maid of Sker
Maneater
Medieval Dynasty
Metro Exodus
Microsoft Flight Simulator
Minecraft
Minecraft Legends
Monster Sanctuary
Moonlighter
Moonscars
Mortal Shell
Mount & Blade 2: Bannerlord
MultiVersus
Myst
Neoverse
Norco
Octopath Traveler
Operencia: The Stolen Sun
Orcs Must Die! 3
Outriders
Paladins
Park Beyond
PC Building Simulator
Pentiment
Phantasy Star Online 2
Phantom Abyss
Pikuniku
Planet Coaster: Console Edition
Potion Craft: Alchemist Simulator
Praetorians - HD Remaster
Praey For The Gods
Project Wingman
Psychonauts 2
Quake
Quake 2
Relicta
Remnant: From The Ashes
Remnant 2
Roblox
Roboquest
Rogue Company
Scorn
Sea of Thieves
Shotgun Farmers
Slayers X: Terminal Aftermath
Slime Rancher
Smite
Sniper Elite V2 Remastered
Sniper Elite 5
Solasta: Crown of The Magister
Space Warlord Organ Trading Simulator
Spellbreak
Splitgate
Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Survivor
State of Decay 2
Strange Brigade
Supraland: Six Inches Under
Surviving Mars
Surviving The Aftermath
Tainted Grail: Conquest
Teardown
Terraria
The Anacrusis
The Ascent
The Finals
The First Descendant
The Forgotten City
The Gunk
The House Of The Dead Remake
The Last Case of Benedict Fox
The Last Kids on Earth and the Staff of Doom
The Medium
The Riftbreaker
The Sims 4
The Texas Chain Saw Massacre
The Wandering Village
They Are Billions
Tokyo Warfare Turbo
Tunic
Ultimate Custom Night
Undungeon
Untitled Goose Game
Valfaris
Valheim
Vampire Survivors
Visage
Warhammer 40,000: Boltgu
Warhammer 40,000: Darktide
Warhammer Vermintide 2
War Thunder
Warframe
Wargroove Double Trouble
Weird West
What Remains of Edith Finch
World of Tanks
X-Morph Defense
Yes Your Grace
Zombie Army 4: Dead War

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant om det blir av! Förutsätter att man även har tillgång till spelen man redan köpt/hyrt/prenumererat på med dessa tjänster förstås.

Skrivet av Yatagarasu:

Måste säga att jag är nyfiken på hur detta skulle utspela sig i praktiken.

Phil pratar i en vända om att det inte längre är hållbart att subventionera hårdvaran och ta igen vinster genom mjukvara, vilket för mig låter som att vi kommer se högre konsolpriser framöver, speciellt om man ämnar att producera kraftfulla enheter. Samtidigt visar han ett intresse för att släppa in andra butiksfronter, vilket indirekt borde sänka det egna pengaflödet från Xbox/Microsoft Store.

Det jag funderar på här då, är om man kommer jobba fram någon deal med Epic Games, Ubisoft o.s.v. där utgivarna får låta spelare köpa spel genom deras butikfronter och sedan ändå betala en bit till Microsoft, eller om någon form av "flat fee" är aktuellt. Jag tänker även att detta skulle möjliggöra två utgåvor av ett spel; En billigare PC-licens och en något dyrare "Multiplatform"-licens (där Microsoft får en del av kakan), där då senare nämnda gör att du får spelet både på Xbox och PC-sidan hos EA, Ubisoft o.s.v.

Gällande Steam tror jag inte vi kommer se det på Xbox i närtid – om ens alls. Valve och Microsoft är för mycket av direkta konkurrenter, till skillnad från spelutgivarna likt EA och Ubisoft som lever mer i symbios med konsoltillverkarna. Tror varken MS eller Valve är villig att ge upp sin del av kakan i större utsträckning ärligt talat.

Sista stycket, man får ju samtidigt inte glömma att vad det verkar som alla spel Microsoft släpper till PC också kommer till Steam samtidigt. Jag har lite svårt att se det med men tror inte de är så långt ifrån varandra idag som när Valve blev paranoid med Windows 8 och drog igång Steam OS.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så de ska inte ge upp xbox ändå?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Nej tack. Alldeles för rörigt. kan inte alla gå ihop och bygga en gemensam butik/system där alla spel släpps. Åt helvete med alla dessa skitbutiker man måste ladda ner för att spela spel.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Phil Spencer hoppas på att locka fler spelare till Xbox genom att erbjuda en mer PC-liknande upplevelse.

Läs hela artikeln här

Ja xbox had en riktigy dålig spelbutik enligt mig så det välkomnar jag

Permalänk
Medlem

Är väl bara att släppa en Xbox med windows. Hade köpt.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20421307" userid="137923" name="Cerd Moyen"]
...och alla Epic spel man fått under åren.

Uppenbarligen har ett antal utvecklare redan fått till stöd (eller delvist) så jag ser inte var svårigheten ligger.
[/quote

Som jag förstått det så är det bara några specifika modeller av tangentbord som stöds dock, men jag kan ha missuppfattat....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Är väl bara att släppa en Xbox med windows. Hade köpt.

Detta hade ju varit optimalt, men många oem tillverkare hade nog blivit mindre nöjda.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tänk om GOG vore på Xbox, lägga till controller support i mer spel oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Som jag förstått det så är det bara några specifika modeller av tangentbord som stöds dock, men jag kan ha missuppfattat....

Alla USB-tangentbord fungerar i alla fall och troligen den enorma majoriteten av trådlösa tangentbord med dongel. Xbox har dock inte blåtand så där blir det svårare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Alla USB-tangentbord fungerar i alla fall och troligen den enorma majoriteten av trådlösa tangentbord med dongel. Xbox har dock inte blåtand så där blir det svårare.

Du hade rätt det fungerade, typ. Synd bara att det inte fungerade i spelen jag ville spela.
Vore ju extremt nice att få tangentbord i alla spel...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet