EU-regler sätter stopp för Maps i Google-resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

På vilket sätt gör SSO att mitt påstående inte stämmer? Jag länkade och förklarade snabbt hur Cookies är definierade, om företag själva väljer SSO(SSO från Facebook eller Google är rätt predatoriska som exempel) som enda lösning för inloggning är det upp till företagen och är det väl inte EU:s fel? Finns många företag som valt spåret "vi vill slippa cookie banners" och lyckats. Det kommer med bekostnad att de får erbjuda egen inloggning som ovan nämnda exempel och ge fan i att dela användardata med andra företag.

EU:s lag är myopisk, det håller jag med men skiten vi har idag är inte EU:s fel.

Du skrev att cookies som håller koll på om man är inloggad eller inte var undantagna, jag säger att det inte är fallet, det handlar om var den kommer ifrån, inte vilket syfte den har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

På vilket sätt var inte ditt förra inlägg ett klagande? Så varför reagerade du så negativt på att jag skrev det?

Och ja EU har tvingat fram en ändring från Google, men de har ju självklart inte sagt till dem att göra exakt så som de har gjort, finns ingen myndighet som detaljstyr på den nivån, det förstår du väl? Nej det är ganska uppenbart att Google har valt den jobbigaste lösningen för användare just för att reta upp folk mot EU vilket de ju uppenbarligen har lyckats med.

edit: Låt säga att vi hade tagit cookie-lagen från EU, den stör sig ju alla på, men tänk nu om en större site hade valt att istället för att ha en simpel popup som du klickar i en gång i ditt liv hade istället implementerat det hela som att de skickar hem fysiska brev till dig som du måste signera och attestera hos en advokat samt skicka in via brev innan du får tillgång till siten, och att de dessutom gör om detta var 4:e vecka, och så fort du klagar så säger de bara att "ja men EU tvingar ju oss till detta". Det är exakt vad Google har gjort just nu.

Jaså, är det exakt vad Google har gjort "just nu". Hur gör man någonting i dåtid just nu och varför är ett extremt exempel samma sak som Googles åtgärd? Rent nonsens. Jag tycker inte att halmgubben du målar upp har minsta likhet med att Google plockat bort länken till kartfunktionen. Varför de gjorde så vet kanske inte du. Det kanske inte är helt okomplicerat att öppna upp maps för andra kartappar i sökmotorn.

Du som är så insatt kanske kan förklara för oss idioter vad det är EU beslutat om lite mer folkligt istället för att vara passivt aggressiv och mästrande? Så kan vi själva se skillnaden på beslutet och åtgärden. Men du var inte intresserad av att diskutera egentligen, eller hur? Du ville bara klaga, ironin.

Som sagt, vilket du ignorerade, är det nog snarare rapporteringen av det här som riktar blickarna mot EU istället för mot Google. Kanske är det både Google, EUs och journalistikens fel. Funkar det för dig eller behöver jag måla upp långsökta paralleller och krydda med lite passiv aggressivitet?

Fortsätt försöka tvinga fram ditt tankesätt, verkar väldigt utvecklande och trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Det kanske inte är helt okomplicerat att öppna upp maps för andra kartappar i sökmotorn.

Och hur skulle det då inte vara Googles eget fel? Det kanske är för okomplicerat för mig att hantera cookies popupen digital på hemsidan och jag därför måste hantera den via snailmail.

Du får gärna upplysa mig om var i min kommentar som jag är passivt aggressiv, mästrande och klagande. Är det användandet av "nyttig idiot" som du reagerade på i mitt svar till en helt annan person?

Och nej det rapporteras inte så här i samtliga medier, finns vettiga artiklar som förklara exakt vad som har hänt utan att enbart gå på Googles ord:

Citat:

According to the new EU regulations, Google is no longer allowed to give its own products, like Google Maps or Google Flights, preferential SERP placement. The search engine must also restrict the linking of its services—and the exchange of data collected—such as YouTube.

Previously, a restaurant searched for on Google also prominently appeared on Google Maps. YouTube, on the other hand, suggested suitable content based on historical searches. While Google will continue this practice in the rest of the world, services in the EU will only be allowed to share data with a clear consent of users.

Dock för att ge Google eloge så har de samtidigt gett alla användare en mycket enkel väg tillbaka till hur det fungerade förr:

Citat:

Secondly, they can link Google Search with Google Maps and other services in their Google account settings, and even set which Google services are allowed to share data with each other.

Vilket är exakt vad jag gjorde när ändringen kom och har därmed inte haft minsta problem med att få kartor länkade från sökningar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

"Fast du klagar ju över ett val som EU har gjort" - Nej jag klagar inte för fem öre, var fick du det ifrån?

Ja EU har sagt att Google måste anpassa sig annars får de böter, så fungerar hela vårt samhälle med regler och lagar. Te.x så är det inte lagligt att snatta i affärer heller men jag har svårt att tro att du skulle börja gnälla på sittande Regering för att affärer plötsligt införde visiteringskrav på alla som går in och ut ur affärer utan du skulle med största sannolikhet anse att affärerna valt att implementera den regeln på ett väldigt korkat sätt.

Och samma sak gäller här, EU har inte suttit och pekat med hela handen hur Google skall göra, de har enbart lagt fram regler om att providers av Googles storlek måste släppa fram konkurrenter.

Google har helt själva valt att göra en så dum lösning som möjligt enbart för att trigga igång så mycket ilska som möjligt åt fel håll, din post är ju ett rent bevis på att de lyckats så grattis till att utnyttjas som en sk nyttig idiot.

"Google har helt själva valt att göra en så dum lösning som möjligt enbart för att trigga igång så mycket ilska som möjligt åt fel håll, din post är ju ett rent bevis på att de lyckats så grattis till att utnyttjas som en sk nyttig idiot."

Kan du bevisa detta eller spekulerar du?

Tror du det är googles strategi att göra så folk klagar på swec o sen att EU-parlamentariker skulle fånga upp detta när dom slösurfar o driva igenom en ändring av den lagen?

Tillåt mig att små-le.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Och nej det rapporteras inte så här i samtliga medier, finns vettiga artiklar som förklara exakt vad som har hänt utan att enbart gå på Googles ord:

Dock för att ge Google eloge så har de samtidigt gett alla användare en mycket enkel väg tillbaka till hur det fungerade förr:

Vilket är exakt vad jag gjorde när ändringen kom och har därmed inte haft minsta problem med att få kartor länkade från sökningar.

Vart hittade du den inställningen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast det är ju inte det som är problemet. Det finns ju gränser och är det något som har gått alldeles för långt så är det spårning, kartläggning och vidaresäljning av användardata.

Är du inte onödigt otrevlig nu? Kom igen...

Suck. Det här med integritet är ingenting som du är intresserad av eller? Att google har en monopolställning att utnyttja är heller ingenting som kan anses vara problematiskt? Tur att politikerna på toppnivå har lite bättre koll.

Ber om ursäkt för otrevligheterna då!

"Det här med integritet är ingenting som du är intresserad av eller?"
Jag tycker att integritet kan vara viktigt till en gräns. Det ska inte stå i första rummet på varje sida i min värld, men kanske finnas lätt-tillgängligt att läsa om om det nu är så viktigt.

"Att google har en monopolställning att utnyttja är heller ingenting som kan anses vara problematiskt?"
Så länge google gör bra tjänster och inte tar något betalt för dom ser jag inte hur ett konkurrerande företag gör mycket nytta?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Och hur skulle det då inte vara Googles eget fel? Det kanske är för okomplicerat för mig att hantera cookies popupen digital på hemsidan och jag därför måste hantera den via snailmail.

Du får gärna upplysa mig om var i min kommentar som jag är passivt aggressiv, mästrande och klagande. Är det användandet av "nyttig idiot" som du reagerade på i mitt svar till en helt annan person?

Och nej det rapporteras inte så här i samtliga medier, finns vettiga artiklar som förklara exakt vad som har hänt utan att enbart gå på Googles ord:

Dock för att ge Google eloge så har de samtidigt gett alla användare en mycket enkel väg tillbaka till hur det fungerade förr:

Vilket är exakt vad jag gjorde när ändringen kom och har därmed inte haft minsta problem med att få kartor länkade från sökningar.

Jag ställde en uppriktig fråga i mitt första inlägg. Du valde att fokusera på det allra minst intressanta. Nu fortsätter du med långsökta larviga hypotetiska scenarion som är helt ovidkommande. Jag är nöjd där med att diskutera me dig, det räcker så. Sköt om dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Jag ställde en uppriktig fråga i mitt första inlägg. Du valde att fokusera på det allra minst intressanta. Nu fortsätter du med långsökta larviga hypotetiska scenarion som är helt ovidkommande. Jag är nöjd där med att diskutera me dig, det räcker så. Sköt om dig!

och jag svarade på den frågan men du gillade ju inte svaret för det lade ansvaret på Google istället för på EU och då passade det tydligen inte utan då skulle det kastas skit på mig i inlägg efter inlägg.

edit: för att förtydliga, det finns alltså ingen "låt oss hindra Google från att länka mellan sökresultat och Google Maps" lag från EU, vad som finns är en lag som säger att en aktör av Googles storlek måste hämta in godkännande från sina användare innan de börjar länka samman data från sina olika separerade tjänster för denne användaren samt att de måste släppa in alternativa lösningar till de tjänster som de också erbjuder.

Så ingen har tvingat Google att ta bort länkningen till maps, Google har själva gjort beslutet att de istället för att lägga in stöd för andra karttjänster så tar de helt sonika bort möjligheten, de har också valt att enbart länka till maps om ens konto har godkänt att data från google och google maps kan synkas (dvs de tvingar användaren att ha konton på båda tjänsterna).

Och ja mitt exempel var överdrivet och löjligt, det var liksom hela meningen...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Så jävla sämst grej av EU. Finns ju ingen karttjänst som är bättre.

Inte ens Eniros egna karttjänst, som bygger på Lantmäteriets kartdata? Eller menar du för hela världen?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Inte ens Eniros egna karttjänst, som bygger på Lantmäteriets kartdata? Eller menar du för hela världen?

Jo. Adresser är Eniro nog bäst på. (Men då är det obskyra adresser på landet osv eller snabb på att lägga till nybyggen.) Men allt annat är Google maps bättre på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jo. Adresser är Eniro nog bäst på. (Men då är det obskyra adresser på landet osv eller snabb på att lägga till nybyggen.) Men allt annat är Google maps bättre på.

och hur skulle någon någonsin kunna lansera en bättre karttjänst om alla som söker via Google (och alla söker ju via Google) enbart länkas till Google Maps? Därmed ingen garanti för att detta kommer att leda till en konkurrent som är bättre (dock är ju avsaknaden av denna regel en garanti för att det aldrig kommer att utvecklas en sådan).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

och hur skulle någon någonsin kunna lansera en bättre karttjänst om alla som söker via Google (och alla söker ju via Google) enbart länkas till Google Maps? Därmed ingen garanti för att detta kommer att leda till en konkurrent som är bättre (dock är ju avsaknaden av denna regel en garanti för att det aldrig kommer att utvecklas en sådan).

Precis. Om fler kunde använda OpenStreetMap och dessutom hjälpte till med att lägga till adresser och mycket mer, så skulle den karttjänsten vara så mycket bättre än Google Maps

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.