Microsoft: Våra ARM-laptops slår M3 Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Med tanke på att de uttryckligen pratar om Macbook Air så är det rimligen MacOS?

(Varför skulle det vara mer intressant med IOS?)

Ja, det var det jag menade. Blandade ihop iOS och MacOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Ja, det var det jag menade. Blandade ihop iOS och MacOS.

Dock kör även iPadOS med M-serien, så helt fel var det inte

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Qualcomm hade event i NY för press och influensers, där visade man några begränsade energieffektivitetssiffror

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/25166?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzI1MTY2IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXRodW1iIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiI5MTlGOTE3My0xNkIwLTQ4RTktODg0My0wRDUxOTY5QzY4OEEifSwia2V5IjoiNmY4YjExODY4ZjM4M2JhNDU3YmVlYzY2ZTc5ZjY5YjYifQ%3D%3D

Ser ut som M3 kommer vara perf/W kungen. Positiva ändå är att Snapdragon X Elite (vid 23 W TDP) är mer jämförbar med M3 Pro i MT prestanda och den verkar även matcha M3 Pro i perf/W.

Problemet för Qualcomm är att M3 serien har bättre ST-prestanda (och ST är och lär förbli långt viktigare än MT på desktop). Vidare ligger GPU hos Snapdragon X Elite på M3 nivå, M3 Pro är ju ungefär dubbelt så snabb GPU-mässigt.

"Killer Feature" hos Snapdragon X Elite verkar i det korta loppet vara AI. Dess NPU är långt snabbare än Apples, AMDs och Intels. NY-eventet visade också att Qualcomm verkar jobbat hårt med att också utnyttja denna NPU i program som Davinci Resolve, man visade något ljudstudio program (har noll koll på den branchen, så säger mig inget) och även lokala LLMs (sista är helt klart vettigt, LLMs är användbara i programutveckling men många företag lär inte vilja köra molntjänster för detta utan hålla informationen lokalt, det för att inte läcka IP).

GPU i M3 Pro/Max och dGPUer har bättre AI-prestanda, men dessa NPUer är långt mer energieffektiva och passar därför bärbara bättre.

För oss vanliga dödliga. Vad är egentligen så speciellt med ARM. Kommer vi ens kunna se med ögat att just den använder ARM. Mest bara nyfiken
Köpte nyligen IPad Pro med M2 är nöjd. Tittade även på Samsung med sin SD under huven. Även där tänkte jag att vi har kommit långt med datorerna att man verkligen börjar fundera över hur det skall sluta.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Hos Apple finns Mac Mini, Mac Studio och Mac Pro (rack och torn) i form av stationära med ARM64.

Hoppas vi snart får se motsvarande på PC sidan!

Det talas inte heller om några kretsar motsvarande M2 Ultra eller M3 Max. Istället så tävlar Qualcomm och förlorar mot Apples enklaste, billigaste och minsta krets i M-familjen.

Samtidigt så tror jag det är lite hönan och ägget situation rörande ARM64 på Windows-sidan. Utan kraftfulla ARM64 kretsar, så satsas det inte på ARM64 mjukvara. Och utan optimerad mjukvara, så får inte ARM64 tillräckligt med prestandavinst mot x86-arkitelturen, där dessa får draghjälp av externa GPU:er på desktop-sidan.

Tittar man istället in hos Apple, så kör alla program på ARM64 idag med enorm prestandavinst jfm gamla Intel Macar.

Jag bara spekulerar

Jag tror Qualcomm har resurserna däremot att Apple sitter på trumf i handen med TMSC som hela tiden medför att de är före. Därför tror jag en del utav deras strategi är deras nya koncept de lanserade sist med olika plattformar. En för mobiler och en annan för PC. Där de på mobil sidan har allierat sig med Samsung och som sagt på deras huvudverksamhet som är modemen så är det ingen som slår Qualcomm. Där har ju Apple fått erkänna sig lite besegrade.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

För oss vanliga dödliga. Vad är egentligen så speciellt med ARM. Kommer vi ens kunna se med ögat att just den använder ARM. Mest bara nyfiken
Köpte nyligen IPad Pro med M2 är nöjd. Tittade även på Samsung med sin SD under huven. Även där tänkte jag att vi har kommit långt med datorerna att man verkligen börjar fundera över hur det skall sluta.

För någon som inte bryr sig i övrigt:
Vad man får med dessa moderna ARM-system är en dator som förbrukar mycket mindre el för samma prestanda som deras gamla PC. En laptop får bättre batteritid utan att kompromissa med prestandan, vilket gör den mer flexibel och det syns varje dag. Oavsett om den är bärbar eller stationär behöver fläktarna gå mindre eller inte alls vid samma last, vilket har förvånansvärt stor inverkan på komforten av att använda en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

För oss vanliga dödliga. Vad är egentligen så speciellt med ARM. Kommer vi ens kunna se med ögat att just den använder ARM. Mest bara nyfiken
Köpte nyligen IPad Pro med M2 är nöjd. Tittade även på Samsung med sin SD under huven. Även där tänkte jag att vi har kommit långt med datorerna att man verkligen börjar fundera över hur det skall sluta.

Performance per watt är en delmängd av svaret.
Både "highend-desktop" i ett laptopformat samt att kunna köra datorn när man inte behöver highend-prestandan med tillräcklig prestanda i tillräckligt lågt effektuttag att du kan bygga tunna, passivt kylda datorer med batteritid på 12 timmar och mer.

En annan del är anpassningsbarheten av hur man bygger ihop en ARM-cpu.
Det är upp till den som tillverkar/köper att bestämma delar av designen på CPUn och inte låst till vad "ägaren" motsvarande Intel eller AMD säger.

Därför kan ARM-cpuer både användas i Apple Watch, iPhone och Macar till exempel med väldigt olika typer av funktionalitet i CPUerna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buddaz112:

För oss vanliga dödliga. Vad är egentligen så speciellt med ARM. Kommer vi ens kunna se med ögat att just den använder ARM. Mest bara nyfiken
Köpte nyligen IPad Pro med M2 är nöjd. Tittade även på Samsung med sin SD under huven. Även där tänkte jag att vi har kommit långt med datorerna att man verkligen börjar fundera över hur det skall sluta.

Flera bra exempel i tråden redan.

I grunden handlar det om att givet en viss transistorbudget har ARM64 fördelar som kommer ge en eller flera av: bättre prestanda, bättre energieffektivt och/eller fler funktioner jämfört med att göra motsvarande med x86_64.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer