Dator bootar ej till Windows längre, fel på disk(ar)?

Permalänk

Dator bootar ej till Windows längre, fel på disk(ar)?

Har 2st ssd diskar, 2st hdd diskar, allt fungerat tills nyligen datorn startar ej upp bara moderkorts loggan, verkar vara en hdd disk som spökar, har fungerat i flera år utan problem tar jag bort ssd kabel på en hdd disk startar datorn som vanligt, har köpt en kabel så att man kan köra hdd disken via usb uttag då fungerar det, verkligen konstigt problem, Kör Win 11 moderkort ASUS PRIME B360M-A, Intel Pentium Gold G5400

§3.1
Permalänk
Medlem

Kanske kan vara SATA porten som är paj? Testa att koppla denna HDD till en annan SATA port på moderkortet (om det finns en port som inte används). Eller testa att använda en annan SATA kabel med denna HDD.

Permalänk

Provat båda delarna, kablar andra portar, mycket konstigt

Permalänk
Skrivet av telematic54:

Har 2st ssd diskar, 2st hdd diskar, allt fungerat tills nyligen datorn startar ej upp bara moderkorts loggan, verkar vara en hdd disk som spökar, har fungerat i flera år utan problem tar jag bort ssd kabel på en hdd disk startar datorn som vanligt, har köpt en kabel så att man kan köra hdd disken via usb uttag då fungerar det, verkligen konstigt problem, Kör Win 11 moderkort ASUS PRIME B360M-A, Intel Pentium Gold G5400

Ssd-kabel du menar SATA-kabel? Du kör två hårddiskar och vå ssd:er kopplade till Sata portarna?

Permalänk

felskrivet skall vara sata-kabel, en för varje hårddisk, 6 st sata uttag, har beställt nya kablar få se om det blir någon ordning

Permalänk

Glömde skriva efter några min startar datorn men hårddisken finns ej att se i diskhanteringen eller någonstans, mycket konstigt problem har kollat i bios hittar inget konstigt där heller