Rykte: Första Zen 5-processorerna släpps i augusti

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Första Zen 5-processorerna släpps i augusti

Enligt datortillverkare ska de första Zen 5-utrustade minidatorer nå marknaden i oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Minidatorer? Jag trodde att Zen 5 bara var till för mikrodatorer

Permalänk
Medlem

Dessa varianter är alltså inte riktigt vad merparten här är ute efter? Är de kanske till och med fastlödda på mamma Strix Point? Samma som även hamnar i laptops?

Om Asus hade tagit fram en tredjepartskrets så hade den kunnat heta Zen 5 Strix Point Strix.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Om Asus hade tagit fram en tredjepartskrets så hade den kunnat heta Zen 5 Strix Point Strix.

Eller om de sätter den i en ZenBook så klart

Permalänk
Medlem

Minidator? Tänker nog helt fel men hoppas på Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att "28 kärnor" är något Sweclockers-påhitt och inget som AMD kommer försöka marknadsföra, för GPU-kärnorna går ju definitivt inte att slå ihop med CPU-kärnorna på det sättet.

Skrivet av Joppis:

Dessa varianter är alltså inte riktigt vad merparten här är ute efter? Är de kanske till och med fastlödda på mamma Strix Point? Samma som även hamnar i laptops?

Strix Point är laptop-CPUer (eller APU:er på AMD-språk), men de används ju ofta i minidatorer också (a.k.a. laptops i stationärt format). Så att det pratas om minidatorer här har nog mest att göra med att det är en tillverkare av såna som är källan till ryktena, snarare än att AMD kommer släppta Strix Point specifikt för minidatorer till hösten.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha Zen Zen, jag vill ha Zen nu! 🤓

Permalänk
Medlem

Trevligt, hoppas på ett riktigt grymt event när dom presenterar dessa samt deras "vanliga" cpuer

Skrivet av perost:

Jag hoppas att "28 kärnor" är något Sweclockers-påhitt och inget som AMD kommer försöka marknadsföra, för GPU-kärnorna går ju definitivt inte att slå ihop med CPU-kärnorna på det sättet.

Nej men det är en APU med 28 kärnor varav 12 är cpu kärnor och 16 är "gpu kärnor". tycker ändå det låter ganska vettigt och skulle säkert vara ett ganska vettigt sätt att dela upp det på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag hoppas att "28 kärnor" är något Sweclockers-påhitt och inget som AMD kommer försöka marknadsföra, för GPU-kärnorna går ju definitivt inte att slå ihop med CPU-kärnorna på det sättet.

Skicka med ett paket solroskärnor också så kan du säga att det är "tusentals".

Hela resonemanget är trasigt. En CU i RDNA är absolut inte kärna. Den innehåller 64 eller 128 (beroende på hur man räknar) av vad man ibland kallar "shader cores", men det är inte en komplett oberoende enhet eftersom CU numer är ihopbakade två och två i WGPer.

Idéen att (i modern tid) kalla delar av en GPU för kärnor kommer från Apple, där det rimligen kan sägas att det handlar om en handfull kärnor som sedan upprepas i så många exemplar som man behöver, eftersom de inte behöver kommuniceras så där värst med varandra. Immediate mode rendering-GPUer har inget riktigt liknande, men det närmaste hos AMD är väl i så fall en WGP.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej men det är en APU med 28 kärnor varav 12 är cpu kärnor och 16 är "gpu kärnor". tycker ändå det låter ganska vettigt och skulle säkert vara ett ganska vettigt sätt att dela upp det på

Nej, det är 16 Compute Units, med 64 kärnor var. Så ska man likställa CPU- och GPU-kärnor så blir det i så fall 1036 kärnor totalt, men ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle göra det. Men oavsett hur man räknar så är CPU- och GPU-kärnor fundamentalt olika.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Nej men det är en APU med 28 kärnor varav 12 är cpu kärnor och 16 är "gpu kärnor". tycker ändå det låter ganska vettigt och skulle säkert vara ett ganska vettigt sätt att dela upp det på

Det är svårt att definiera vad en "GPU-kärna" är dock, och olika tillverkare verkar använda olika saker.
Ibland anses ju CUDA-kärnor vara GPU-kärnor. Då har min dator 8712 kärnor vara 8704 är i grafikkortet. Plus några hundra till om man räknar Tensor+RT-kärnor.

Nä, att aldrig summera de två är nog det enda rimliga i mina ögon. 12 CPU-kärnor och 16 GPU-kärnor: fine. Men att någonsin nämna att den har 28 kärnor känns inte rätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nyfiken på denna APU med en grafikdel på hela 40 CU:s! Det ska bli spännande att se hur de löser minnesbandbredden och vilken TDP den kan tänkas få. Det kan bli en APU som genuint kan prestera så pass bra att den har existensberättigande för en kompakt stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är sjukt nyfiken på denna APU med en grafikdel på hela 40 CU:s! Det ska bli spännande att se hur de löser minnesbandbredden och vilken TDP den kan tänkas få. Det kan bli en APU som genuint kan prestera så pass bra att den har existensberättigande för en kompakt stationär dator.

Jag kan nästan lova att tanken är att klocka ner de där CU extremt långt och sedan lita på en stor infinity cache. Får väl prestanda som dagens 7600M eller så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag hoppas att "28 kärnor" är något Sweclockers-påhitt och inget som AMD kommer försöka marknadsföra, för GPU-kärnorna går ju definitivt inte att slå ihop med CPU-kärnorna på det sättet.

Verkar vara SweC-påhitt, wccftech skriver inte så i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är sjukt nyfiken på denna APU med en grafikdel på hela 40 CU:s! Det ska bli spännande att se hur de löser minnesbandbredden och vilken TDP den kan tänkas få. Det kan bli en APU som genuint kan prestera så pass bra att den har existensberättigande för en kompakt stationär dator.

Med tanke på att Lenovo Legion Go och ROG Ally kan driva en hel del spel med rätt inställningar så borde denna APU inte ha några som helst problem att driva runt det mesta med hyffsat flyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är sjukt nyfiken på denna APU med en grafikdel på hela 40 CU:s! Det ska bli spännande att se hur de löser minnesbandbredden och vilken TDP den kan tänkas få. Det kan bli en APU som genuint kan prestera så pass bra att den har existensberättigande för en kompakt stationär dator.

PS5 har väl 36 Rdna 2 cu:s så denna med 40 rdna 3 cu:s borde väl vara bättre än PS5 då tänker man spontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

PS5 har väl 36 Rdna 2 cu:s så denna med 40 rdna 3 cu:s borde väl vara bättre än PS5 då tänker man spontant.

Med brasklappen att det inte går att få liknande bandbredd (256bit GDDR6 som finns i PS5) på AM5. Så det återstår att se om den varianten är uteslutande för custom-lösningar från OEM (tänk typ ROG Ally, tunna och kraftfulla laptops och liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

PS5 har väl 36 Rdna 2 cu:s så denna med 40 rdna 3 cu:s borde väl vara bättre än PS5 då tänker man spontant.

GPUn i en PS5 motsvarar en 6700 vanilla, och den GPUn drar 170W. Lite mycket att kyla bort från en pryl i Steam Deck-storlek, kanske? Nej, jag tror att de kapar klockfrekvensen till hälften eller så - 40 CU i 1 GHz drar mindre än 20 CU i 2 GHz men prestandan är samma. På så sätt kan de nog hålla den mätt med LPDDR5X också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Låter som mobilchippen kommer först då alltså, men visst APUn med 40 CU låter intressant även om den är fastlödd. Men hade varit roligare med ett AM5 dito.

Permalänk
Medlem

Ryzen 9 9900G följt av 9950G APU'er då alltså, eller kommer dom spara 9000-serien till CPU'er och kalla dom 8900G & 8950G?
Kanske är det bäst att stanna kvar på AM4 tills stormen har lagt sig.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ryzen 9 9900G följt av 9950G APU'er då alltså, eller kommer dom spara 9000-serien till CPU'er och kalla dom 8900G & 8950G?
Kanske är det bäst att stanna kvar på AM4 tills stormen har lagt sig.

Eller som rykten säger: Ryzen AI 300...
Samt att nästa generations chipset blir i 800 serien istället för 700, för att hålla "jämna steg med Intel".

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på en SD2 med dessa i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Eller som rykten säger: Ryzen AI 300...
Samt att nästa generations chipset blir i 800 serien istället för 700, för att hålla "jämna steg med Intel".

Urk, tråkigt att låta Intel diktera.. men klart 800 > 700...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vågar man hoppas på en SD2 med dessa i?

Troligen på tog för hög tdp. Jag tror att sd2 kommer vara Nvidia igen. Då blir det mycket lättare med bakåtkompatibiltet, hård- och mjukvaruutveckling och låg tdp, men högre perf/watt än nuvarande platform. Blir det Nvidia, skulle jag satsa på orin nano, on den inte blir för dyr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Troligen på tog för hög tdp. Jag tror att sd2 kommer vara Nvidia igen. Då blir det mycket lättare med bakåtkompatibiltet, hård- och mjukvaruutveckling och låg tdp, men högre perf/watt än nuvarande platform. Blir det Nvidia, skulle jag satsa på orin nano, on den inte blir för dyr..

Tror "SD2" menas Steam Deck 2. Steam Deck är baserad på AMD-hårdvara. Är det Switch du tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tror "SD2" menas Steam Deck 2. Steam Deck är baserad på AMD-hårdvara. Är det Switch du tänker på?

Ja, såklart.
Isåfall lär nog den med 40cu inte vara för laptops, utan en G-serie, men vi får väl hoppas

Permalänk
Medlem

Från Techpowerup idag

AMD Ryzen 9000 Zen 5 "Granite Ridge" Desktop-processorer lanseras i slutet av juli
vid btarunr Idag, 01:32 Diskutera (19 kommentarer)
AMD:s nästa generations Ryzen 9000-serie "Granite Ridge"-processorer för stationära datorer, baserade på mikroarkitekturen "Zen 5", ryktas lanseras i slutet av juli 2024, enligt flera källor i ChipHells tekniska forum. De första fyra SKU:erna i processorserien kommer att innehålla en vardera med 16 kärnor, 12 kärnor, 8 kärnor och 6 kärnor, som spänner över Ryzen 9-, Ryzen 7- och Ryzen 5-serierna, precis som företagets debut i Ryzen 7000-serien. Företaget kan komma att presentera dessa processorer i sitt 2024 Computex-keynote-tal i början av nästa månad, där man talar om deras funktioner och prestanda i stora drag, medan vi får tekniska förhandsvisningar inför lanseringen i slutet av juli.

En lansering i slutet av juli av Ryzen 9000-seriens "Granite Ridge"-processorer bör också innebära att de olika moderkortstillverkarna kommer att visa upp sina kommande moderkort baserade på AMD X870-chipsetet för stationära datorer på Computex. Ryzen 9000-serien är byggd i det befintliga Socket AM5-paketet och bör vara kompatibel med befintliga AMD 600-seriens chipsetmoderkort. Faktum är att de flesta moderkortsleverantörer redan har släppt UEFI-firmwareuppdateringar som inkluderar processorkompatibilitet i Ryzen 9000-serien. De som köper en processor i Ryzen 9000-serien med ett moderkort med AMD 600-seriens chipset kan helt enkelt dra nytta av USB BIOS Flashback-funktionen som finns på de flesta moderkort, inklusive instegsnivå.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är sjukt nyfiken på denna APU med en grafikdel på hela 40 CU:s! Det ska bli spännande att se hur de löser minnesbandbredden och vilken TDP den kan tänkas få. Det kan bli en APU som genuint kan prestera så pass bra att den har existensberättigande för en kompakt stationär dator.

Skrivet av andelf:

Ja, såklart.
Isåfall lär nog den med 40cu inte vara för laptops, utan en G-serie, men vi får väl hoppas

Strix Halo kommer att ha en 256-bitars minnesbuss, vilket är dubbelt upp från vad konsument-CPUer normalt brukar ha. Motsvarar alltså fyra minneskanaler. Detta kommer alltså högst sannolikt inte att komma till AM5 (teoretisk möjlighet finns ju, men med halva minnesbandbredden). Kommer att vara en fastlödd historia för laptops samt minidatorer.