Uppgradera eller köpa helt ny rigg

Permalänk

Uppgradera eller köpa helt ny rigg

Tjena!
Har dålig koll på vad som är bra Bang for your buck idag så söker råd.
Tycker det börjar bli dåligt med drag i grejerna. Svårt att ligga på 144fps i det mesta utan att offra i min mening för mycket kvalitet. Kör med G-sync skärm med inbyggt chip plus en 4k skärm för film och lite mer lugna spel när man vill ha fina färger. Jag gör en del videoredigering på detta. Det börjar också blir bristande.

Nuvarande rigg:
1x ASUS Prime Z270-P, Socket-1151
1x Intel Core i7-7700K Kaby Lake Prosessor
1x Corsair CX750M, 750W PSU
2x Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
1x Samsung PM961 SSD 512GB PCIe PC KIT
1x ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming
1x Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Alternativ framöver:
- CPU är överklockat till 4.7 men den går relativt varm. Jag har inte vågat delida även om jag hört att det är jäkligt värt på en 7700k. Är det värt att göra detta?

- Uppgradera datorn stegvis med ny GPU och kliva över till ddr5 och kanske arrow lake om det visar sig vara något, ett plus att det är en ny sockel vilket är trevligt för att kunna uppgradera i framtiden.
Men vad ska jag uppgradera först? Och är det värt att köpa så pass nya komponenter?

- Köpa en helt ny maskin för cirka 20 papp i lugn och ro, allt eftersom man hittar billiga grejer och förhoppningsvis priserna sjunker när det kommer nya produkter kommande halvår.

Vad hade ni andra valt? Vad är en rimlig väg att gå?

Tydligare information och formuleringar
Permalänk

Börja spara till en ny plattform(CPU+MoBo +RAM) så kan du uppgradera resten allt eftersom, eller om du har till det redan testa delidda din CPU och går det åt skogen så köper du en ny plattform.
Detta då din 7700K med största sannolikhet är vad som är din flaskhals, kanske ett luftigare chassi (som du även kan ha i ev nybygge) kan hjälpa också?

Edit: Det här kan vara en bra bas:

du kan välja luftkylare t.ex thermaltake phantom spirit för 479/499Kr beroende på om du vill ha RGB istället, men 599 för 240 AIO'n är bra pris om den passar i din nuvarande eller tilltänkta låda.

Edit2: Vill du gå mer budget finns:

och behåll RAM.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KepsMartin:

Tjena!
Har dålig koll på vad som är bra Bang for your buck idag så söker råd.
Tycker det börjar bli dåligt med drag i grejerna. Svårt att ligga på 144fps i det mesta utan att offra i min mening för mycket kvalitet. Kör med G-sync skärm med inbyggt chip plus en 4k skärm för film och lite mer lugna spel när man vill ha fina färger. Jag gör en del videoredigering på detta. Det börjar också blir bristande.

Nuvarande rigg:
1x ASUS Prime Z270-P, Socket-1151
1x Intel Core i7-7700K Kaby Lake Prosessor
1x Corsair CX750M, 750W PSU
2x Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
1x Samsung PM961 SSD 512GB PCIe PC KIT
1x ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming
1x Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Alternativ framöver:
- CPU är överklockat till 4.7 men den går relativt varm. Jag har inte vågat delida även om jag hört att det är jäkligt värt på en 7700k. Är det värt att göra detta?

- Uppgradera datorn stegvis med ny GPU och kliva över till ddr5 och kanske arrow lake om det visar sig vara något, ett plus att det är en ny sockel vilket är trevligt för att kunna uppgradera i framtiden.
Men vad ska jag uppgradera först? Och är det värt att köpa så pass nya komponenter?

- Köpa en helt ny maskin för cirka 20 papp i lugn och ro, allt eftersom man hittar billiga grejer och förhoppningsvis priserna sjunker när det kommer nya produkter kommande halvår.

Vad hade ni andra valt? Vad är en rimlig väg att gå?

Skulle säga helt ny PC du kan återanvända chassi och SSD.

Ifall du vill uppgradera stegvis så spelar det ingen större roll ifall du uppgraderar CPU eller GPU först både i7 7700K eller GTX 1080 kommer vara en flaskhals i vissa spel.

GPU skulle nog rekommendera RTX 4070 Super som minimum eller RX 7900 GRE ifall du inte bryr dig om G-Sync och Ray Tracing.

CPU plattform AM5 eller Arrow Lake ifall du vill vänta lite och se hur Intel presterar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Skulle säga helt ny PC du kan återanvända chassi och SSD.

Ifall du vill uppgradera stegvis så spelar det ingen större roll ifall du uppgraderar CPU eller GPU först både i7 7700K eller GTX 1080 kommer vara en flaskhals i vissa spel.

GPU skulle nog rekommendera RTX 4070 Super som minimum eller RX 7900 GRE ifall du inte bryr dig om G-Sync och Ray Tracing.

CPU plattform AM5 eller Arrow Lake ifall du vill vänta lite och se hur Intel presterar.

what he said.

7800x3d hade jag kollat på för en liknande upgrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

what he said.

7800x3d hade jag kollat på för en liknande upgrade

X3d är väl inte så bra för video redigering?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

X3d är väl inte så bra för video redigering?

Handlar mer om pris 7800X3D är fortfarande en helt okej CPU för video redigering men en 7700X som kostar ca 1500 kr mindre presterar något bättre på grund lite högre klockfrekvenser.

7800X3D är främst en spel CPU ifall man ska använda datorn till ren produktivitet så är oftast icke X3D CPU mer prisvärda och presterar lite bättre än X3D varianterna på grund av högre klockfrekvenser.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Tack för bra svar! Bra input där att kanske gå ned till en 7700X för produktivitet!

Jag har börjat spana på 7800X3D och väntar på releasen av Arrow lake, kommer det ett bra pris på 7800X3D så kör jag nog på den. Inget bråttom för en ny dator men jag har börjat beställt lite grejer på extrapris (chassi och PSU).

4070 super TI med 16 gig tror jag blir valet också. Hoppas den tappar ett par tusen när 5000 serien kommer. Men 11000 för en GPu är möjligt om jag hittar moderkort, ram och CPU för bra pris. Gjort en lista i google drive där jag lagt in alla länkar till vettiga moderkort och ram på pricerunner så ska kolla igenom dom någon gång varje vecka.

Några förslag på moderkort och RAM till 7800X3D?
När det kommer till moderkort tittar mest på Gigabyte och MSI efter jag hörde att ASUS både varit för aggressiva och konservativa med sina belastningskurvor? Plus att deras support suger? Men vad passar bra och hur billigt kan jag gå utan att RAM och CPU blir påverkat till en större utsträckning?
Ram tänker jag blir något billigare variant av de som har 6000mhz samt 30cl, men vilket märke/modell ska man leta efter?

Tack igen för svar, uppskattar uppriktiga diskussioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KepsMartin:

Tack för bra svar! Bra input där att kanske gå ned till en 7700X för produktivitet!

Jag har börjat spana på 7800X3D och väntar på releasen av Arrow lake, kommer det ett bra pris på 7800X3D så kör jag nog på den. Inget bråttom för en ny dator men jag har börjat beställt lite grejer på extrapris (chassi och PSU).

4070 super TI med 16 gig tror jag blir valet också. Hoppas den tappar ett par tusen när 5000 serien kommer. Men 11000 för en GPu är möjligt om jag hittar moderkort, ram och CPU för bra pris. Gjort en lista i google drive där jag lagt in alla länkar till vettiga moderkort och ram på pricerunner så ska kolla igenom dom någon gång varje vecka.

När det kommer till moderkort tittar mest på Gigabyte och MSI efter jag hörde att ASUS både varit för aggressiva och konservativa med sina belastningskurvor? Plus att deras support suger? Men vad passar bra och hur billigt kan jag gå utan att RAM och CPU blir påverkat till en större utsträckning?
Ram tänker jag blir något billigare variant av de som har 6000mhz samt 30cl, men vilket märke/modell ska man leta efter?

Jag skulle nog nöja mig med en 4070 super, har själv 4070ti och hade 4070 funnits när jag behövde en gpu så hade jag hellre sparat 4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle nog nöja mig med en 4070 super, har själv 4070ti och hade 4070 funnits när jag behövde en gpu så hade jag hellre sparat 4k

Tack för tipset!
Det verkar vara ganska bra prestanda för pengarna på ett 4070 super! Då ska jag spana på det!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KepsMartin:

Vilken prisklass på RAM tänker du dig då? Dessa är populära just nu och jag kör med dem själv ihop med en 7800X3D:
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Vilken prisklass på RAM tänker du dig då? Dessa är populära just nu och jag kör med dem själv ihop med en 7800X3D:
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Det där ser perfekt ut, bra pris också!
Tack!