överklockning
Hur överklockar man så att datorn bara är överklockad när den behövs tex om jag startar ett spel, men inte i windows när jag kollar på vlc, jag behöver få ner elräkningen och jag spelar kanske 1 timme om dagen men datorn är på 24/7
chatGPT svarade
För att få till en effektiv och automatisk överklockning som endast aktiveras vid hög belastning (t.ex. spel) kan du använda följande strategi:
1. Använda BIOS/UEFI-inställningar med dynamiska profiler
Många moderna moderkort har stöd för att använda olika profiler för olika belastningsnivåer. I BIOS/UEFI kan du ställa in "Precision Boost Overdrive" (PBO) eller aktivera dynamiska profiler om ditt moderkort och processor stöder det. PBO gör att processorn överklockas automatiskt när den känner av hög belastning, men går tillbaka till normala nivåer när belastningen sjunker. Om du har en AMD-processor med stöd för detta, är det en bra lösning.
2. Använd programvara som MSI Afterburner eller AMD/Intel XTU
Dessa program kan användas för GPU- och CPU-övervakning och låta dig ställa in profiler som aktiveras vid specifik belastning. Exempelvis kan du ha en ”Standard”-profil och en ”Gaming”-profil som du manuellt eller automatiskt byter till.
3. Schemalagd överklockning med energioptimering
Om du använder ett grafik- eller CPU-övervakningsprogram som låter dig styra överklockning baserat på appar, kan du skapa en regel så att datorn går in i överklockningsläge enbart vid spel eller specifika appar. Vissa verktyg, t.ex. Ryzen Master för AMD, låter dig skapa profiler för specifika situationer.
4. Strömsparfunktioner
Kontrollera att energisparfunktionerna är aktiverade i både Windows och BIOS för att säkerställa att processorn går ner i lågprestandaläge när belastningen är minimal.
om det här inte redan finns så är det ju ett sjukt slöseri med el och komponenter