Skrivet av Laxpudding:
Det brukar inte ha ha betydelse. Just här kan det dock ha betydelse vid just 4K/120 eftersom 8 bit då räcker för "gamla goda" HBR3 medan 10 bit kliver över HBR3-gränsen och måste komprimeras vilket leder till en annan handskakningsprocedur.
Vid 4K/240 är 8 eller 10 bit utan betydelse eftersom det oavsett måste komprimeras.
En liten uppdatering.
Har fortfarande krångel med långsam skiftning mellan HDR OCH SDR, med nyaste firmware på skärmen osv.
Snackade med ChatGDP och den föreslog att jag skall testa med HDMI i stället för displayport då det inte ska bli någon märkbar förlust på bildkvalitén, åtminstone om jag nu spelar på 120hz.
HDMI 2.1 vs DisplayPort 1.4 – Bildkvalitet
Aspekt HDMI 2.1 DisplayPort 1.4
Max upplösning & Hz HDMI=4K 120/240 Hz HDR, Displayport=4K 120/240 Hz HDR (med DSC)
Färgdjup Upp till 12-bit, Upp till 10-bit (DSC krävs för högre Hz)
Komprimering Nej (vid 4K 120/240 HDR), DSC (Display Stream Compression) används ibland
VRR (G-SYNC/FreeSync) Fullt stöd, Fullt stöd
Skillnader i praktik
HDMI 2.1 kan leverera samma (eller bättre) bild utan komprimering på 4K 120 Hz HDR, vilket betyder ingen risk för kvalitetsförlust p.g.a. DSC.
DisplayPort 1.4 använder ibland DSC för att nå 4K 240 Hz HDR, vilket är en visuell komprimering men extremt hög kvalitet och oftast svår att upptäcka i praktiken.
HDMI 2.1-portar har ofta också bättre stöd för snabbare HDR/SDR-växling på vissa skärmar (inklusive din ASUS PG32UCDP).
Så jag gissar att det är DSC som spökar?
"Vad är DSC?
DSC är en standard utvecklad av VESA (Video Electronics Standards Association).
Den komprimerar bilddata så att högupplösta och högbildfrekvens-signaler kan skickas genom bandbreddsbegränsade kablar utan att sänka upplösningen eller färgdjupet.
Det är en visuellt förlustfri komprimering, alltså du ser ingen skillnad i praktiken."
Nu spelar jag med HDMI ett tag och ser om det blir bra så.